Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 1971
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26616 totalt)
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
Ja, här kommer några rader om min bil.
Det är som sagt en 1600-2 1971. Jag hittade den hösten 2006 ståendes på en åker utanför Vännäs. Den gick att köra, men bromsarna hade kärvat ihop och inredningen var möglig.

Åtgärdat/uppdaterat t o m november 2007:
- Bromsarna renoverade.
- Inredningen sanerad.
- Förarstol: Corbeau Revolution.
- Bälte: 6-punkts Luke FIA.
- Fjädrar fram: Volvo 240 bakfjädrar lämpligt kortade.
- Dämpare fram. Bilstein.
- Bak: standard fjäder, BT gasdämpare.
- Bromsar: renoverade runt om.
- Batteri flyttat till skuffen.
- Slicks på 14"-fälg inköpta, ej monterade.
- Motor: 2-liters M10, Schrick 292, 2*Weber 45 DCOE, extraktorrör 4-2-1, 2"-avgassystem.

Planer för vintern 2007-2008:
* Bromskylning.
* Bättre bromsbelägg.
* Dra kablar för lambdamätare (som farsan tillverkat! )
* Förlänga rattnavet ca 1 dm.
* Renovera det sladdriga växellänkaget.
* Byta urtrampningslager, är för kort.
* Till våren: bestycka Webrarna.



_________________
Erik Bergfors
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Den bilden är ju bara nåt alldeles oslagbar. Härlig bil.

_________________
/Anders C
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Anders Carlsson skrev:
Den bilden är ju bara nåt alldeles oslagbar. Härlig bil.


Hej Erik!

Säger som ovan, vilken bild! thumbs up

OT: Är bror din nöjd med bandaren?

Mvh Abbe

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
Det var min polare Janne som körde på den bilden. Han har kört rally med 02:a. Kanske syns!
Jo, framskärmen blev lite knöcklig i kanten.
Men man kan konstatera att gamla torra 165-13-däck inte är riktigt optimala för bankörning. Så, nästa säsong blir det slicks. Därav mina planer att uppgradera bromsarna. Redan idag räcker de knappt till, de överhettas väldigt fort.

_________________
Erik Bergfors
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



ErikBerg skrev:
Det var min polare Janne som körde på den bilden. Han har kört rally med 02:a. Kanske syns!
Jo, framskärmen blev lite knöcklig i kanten.
Men man kan konstatera att gamla torra 165-13-däck inte är riktigt optimala för bankörning. Så, nästa säsong blir det slicks. Därav mina planer att uppgradera bromsarna. Redan idag räcker de knappt till, de överhettas väldigt fort.


Jag tror inte att slicks är helt optimalt med den relativt mjuka sättningen på chassit som du har. Det ser ut som om det går att köra ganska kontrollerat med 165x13 i alla fall. Kanske inte bästa varvtiderna, men det verkar vara kul ändå.

Bromsuppdatering är dock ingen dålig idé.

_________________
/Anders C
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
Nja, det finns ju risk att det tar i ännu mer. Men grövre fjädrar o mer krängare kanske kan lösa den frågan!


Fick tag i dem billigt, därför blir det att åka med dem. Gat-"ostarna" jag åker på nu blir väldigt hala efter 1/2 varv i superstegen. Och bromspedalen går i botten. Så nog behövs det uppgraderingar!

_________________
Erik Bergfors
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Fin bil du fått tag i Bara att hojta till om du behöver tips på uppgraderingar Jag skulle nog satsa på 13" R-Däck samt styva upp chassit rejält.Lägg gärna ut flera bilder på bilen nu

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
1600-motor, urlyft:


"Nya" motorn: 2-liters motor med Webrar och 292 graders Schrick-kam:


Lite vassare kam...Dr Schrick 328/328! Ev till salu senare i vinter.


Motorn ilagd i bilen. Snyggare bild kommer senare.

_________________
Erik Bergfors
Citera
ErikBerg
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 64


Trådstartare
God morgon! Klev upp 06.00 för att baka frukostbröd till familjen. Tänkte bjuda er på fler byggbilder.

Så här bygger man enkelt (och gratis!) topplagring med justerbar camber till BMW 02:

(Knacka ur pinnbultarna i topplagringen, fräs/såga spår, kapa till topplagringens metallplatta så att det går fritt att styra den in mot torpedväggen, tillverka rund ring med pinnbultar.)

När man kortar fjädrarna tillräckligt mycket, råkar man till slut ut för att de i utfjädrat läge ligger och glappar i fjäderkopparna. Det kan man enkelt lösa genom att i båda kopparna (uppe+nere) svetsa fast en kort rörstump, som man har kapat ur så den ser ut ungefär som ett uppochnervänt U. Så här:


Fjäderben, blästrat och målat. Notera särskilt den brunröda färgen på bromsskivan. Uppstod vid senaste billträffen med superstage-körning. Det verkar ha gått lite varmt...



Sitta-still-stolen. Den är nästan jobbigt tajt i passformen. Men man sitter verkligen fast i den. Perfekt för räseråkat, hemsk att åka långväg i!



I väntan på start...Åmsele sommaren 2007.



och så här går det när man lånar ut bilen! Notera särskilt passagerarens lyckliga uppsyn!

_________________
Erik Bergfors
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



..va det går!!

Härliga bilder och kul att få se bilen! Är inte allt för olik min heller. Vi har pratat en del på 02-tavlan förrut om motorbyggen. Jag kommer ju köra något liknande det du har under huven. Väntar nu bara kolvar från USA som ligger hos en bekant för att skickas vidare hem till Sverige. Nya Tii kolvar med 1,2 mm överdimension. Gottigt!

Lycka till Erik med uppdateringar och dylikt.

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Hej!
Jag har bytt användarnamn, det förra funkade inte längre av nån anledning. Men det nya är ganska likt.

Det har inte hänt så mycket på ett tag nu. Jag har mekat skoter och badrum...men nu ska skotern ut ur garaget och bilen in.

Bifogar en bild på mitt snygga, rekondade extraktorgrenrör. Det var i riktigt muggigt skick när jag köpte det. Men med nya rör efter "ormboet", blästring och Eastwood-färg så blev det riktigt prydligt!

Jag inbillar mig att motorn fick lite mer klipp på högre varv. Att extraktorrör verkligen ger effekt fick brorsan erfara i somras. Han har en 2002-69 med standard M10 med tvåportsweber. När han bytte original gjutjärnsgrenrör mot extraktorrör så började bilen gå som "ett ollon". Han blev tvungen att byta till större bränslemunstycke, för att få bilen att gå som den skulle.



Första insatsen när bilen kommer in i garaget blir att montera frontspoiler och bygga bromskylning. Återkommer med bilder!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



ErikBerg2 skrev:
Hej!
Jag har bytt användarnamn, det förra funkade inte längre av nån anledning. Men det nya är ganska likt.

Det har inte hänt så mycket på ett tag nu. Jag har mekat skoter och badrum...men nu ska skotern ut ur garaget och bilen in.

Bifogar en bild på mitt snygga, rekondade extraktorgrenrör. Det var i riktigt muggigt skick när jag köpte det. Men med nya rör efter "ormboet", blästring och Eastwood-färg så blev det riktigt prydligt!

Jag inbillar mig att motorn fick lite mer klipp på högre varv. Att extraktorrör verkligen ger effekt fick brorsan erfara i somras. Han har en 2002-69 med standard M10 med tvåportsweber. När han bytte original gjutjärnsgrenrör mot extraktorrör så började bilen gå som "ett ollon". Han blev tvungen att byta till större bränslemunstycke, för att få bilen att gå som den skulle.



Första insatsen när bilen kommer in i garaget blir att montera frontspoiler och bygga bromskylning. Återkommer med bilder!


Ser bra ut Erik!! vad är det för dimension på rören du kör med? Har ett extraktor men är lite sugen på ett med kraftigare primärrör...

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Ska gå ut och mäta. Bilen har precis tinat fram. Är hemma med vinterkräksjuk 4-åring.

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Vad är det för märke? Ser väldigt mycket ut som s38b3x i dragningen av rören men den är ju en 6:a

Ett hemombyggt rör som passar m30:)

_________________
Jon Lund
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Det ska enligt uppgift vara ett ex-rör som såldes av Motor Nord. Jag kan försöka leta rätt på katalogen från 1991 och kolla i den.

ormboet är orört, de två rören efter det är bytta till rörbitar som vi hittade bakom garaget.
Sista biten, som tar vid strax före de 2 rören går ihop till slutröret, är Simons 2", samma dimension som mitt avgassystem.

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



ErikBerg2 skrev:
Ska gå ut och mäta. Bilen har precis tinat fram. Är hemma med vinterkräksjuk 4-åring.


Usch då! Hoppas du slipper få det oxå.

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Jag kan varmt rekommendera grenrörsfärgen från Eastwood, den håller grymt bra. Se till bara att inte få den på huden eller andas in den i onödan, varningstexten hotar med "krökta svansar" och t o m DÖDEN!

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Tackar för omtanken. Jag tror - och hoppas! - att jag slipper vinterkräkisen. Jag har haft den två gånger förut. Sammanfattning: först kräks man som en gris en hel natt, sen har man 39 graders feber i ca en vecka.

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Hej!
Jag slapp inte vinterkräkisen, så hela julen blev lite jobbig.
Efter det har det inte hänt så mycket. Jag har plastat om en frontspoiler och gjutit in uttag för kylluft till bromsarna. Dessutom har jag tillverkat fästen för bromskylning på fjäderbenen. En del arbete återstår. Bilder kommer om ett tag! Dessutom håller jag på och räkna på längden på insuget, för att se om jag behöver längre trattar. Jag har fått tag i 140 mm långa trattar som går att kapa till rätt längd. Tyvärr har ju 02:an platsbrist pga bromsservot, så vi får se hur det blir. Dessutom håller jag på att förlänga rattnavet ca 12 cm.

PS. Jag ska mäta extraktorgrenröret. DS.

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



ErikBerg2 skrev:

PS. Jag ska mäta extraktorgrenröret. DS.


thumbs up

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



En Corbeau Sprint är på väg hem!
Dagens i-landsproblem...vilken stol ska jag ha i bilen till våren...


http://www.rallyimport.se/stolar/corbeau%20racing/Corbeau,%20racing-fi . . . .

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1600-2 1971
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande