Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Från Bandagar -> Långlopp
5531 besök totalt
Sundström
Danderyd
Här sen Nov 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej!

Jag och Min Far har länge pratat om att börja köra långloppsrace.
Vi har tidigare kört på porsches bandagar med en 911SC -83, med mycket roliga minnen.

Det vi söker är en klass som håller budgeten nere, och där det ändå går fortare än vad vi tidigare upplevt. Tanken är att vi skall köpa en bil i vår, och köra våran första säsong lugnt och försiktigt, dvs. 2-manna team, driftsäker bil, och att ta oss i mål som första prio.

Vi kommer båda från Stockholmstrakten och det vore tacksamt om man slapp åka till skåne varje helg.
Vilken klass rekommenderar ni? och Var finns det bra Bilannonser? Söker en prisvärd bil (bakhjulsdrift) som i princip är raceklar vid köp.

Tacksam för svar.

Mvh / John

_________________
John Sundström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sundström skrev:
Hej!

Jag och Min Far har länge pratat om att börja köra långloppsrace.
Vi har tidigare kört på porsches bandagar med en 911SC -83, med mycket roliga minnen.

Det vi söker är en klass som håller budgeten nere, och där det ändå går fortare än vad vi tidigare upplevt. Tanken är att vi skall köpa en bil i vår, och köra våran första säsong lugnt och försiktigt, dvs. 2-manna team, driftsäker bil, och att ta oss i mål som första prio.

Vi kommer båda från Stockholmstrakten och det vore tacksamt om man slapp åka till skåne varje helg.
Vilken klass rekommenderar ni? och Var finns det bra Bilannonser? Söker en prisvärd bil (bakhjulsdrift) som i princip är raceklar vid köp.

Tacksam för svar.

Mvh / John


jag har en riktigt bra sak på gång , som jag tror skulle passa er som hand i handske....

slå mig gärna en signal på 0708 800 695 under dagtid så berättar jag gärna mera

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Jim Bengtsson
Anneberg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 119



Kolla på www.msls.info
mycket trevlig långloppsserie.

_________________
Jim Bengtsson
Citera
Henrik Malmros
Falkenberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 26



Även om serien går mestadels i södra sverige så är ER-cup www.ercup.se en mycket bra serie med ca 30 startande varje tävling och alla i samma klass.

Bilar kan man ibland hitta på blocket eller www.aktuellmotorsport.se

Ni är mer än välkomna till ER-cup som är en snabb och expanderande serie.

_________________
Henrik Malmros
Kör Toyota Mr2 #8 i ER-cup
Citera
Sundström
Danderyd
Här sen Nov 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Tackar för svar, msls verkar som en bra lånloppsserie. Är inte ER-Cup en ganska dyr serie? Känns som så vid första anblick.

Aktuell Motorsport var ett bra tips, dock känns det som att det finns ganska få bilar till salu, kanske har med årstiden att göra också.

/J

_________________
John Sundström
Citera
Henrik Malmros
Falkenberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 26



Sundström skrev:
Tackar för svar, msls verkar som en bra lånloppsserie. Är inte ER-Cup en ganska dyr serie? Känns som så vid första anblick.


/J


Vad menar du med dyr? Bilarna eller start och anmälningsavgift?

_________________
Henrik Malmros
Kör Toyota Mr2 #8 i ER-cup
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sundström skrev:
Tackar för svar, msls verkar som en bra lånloppsserie. Är inte ER-Cup en ganska dyr serie? Känns som så vid första anblick.

Aktuell Motorsport var ett bra tips, dock känns det som att det finns ganska få bilar till salu, kanske har med årstiden att göra också.

/J


SLC och ER är lite dyrare serier om man ska vara med uppe i toppen med dom värsta bilarna...

SLC och MSLS är billigare om man kan tänka sig att åka dom minsta klasserna med bilar som har låga driftskostnader.

Alla serier kan vara jättedyra eller jättebilliga berorende på hur man sätter sina egna mål och framförallt vilken typ av bil man väljer.

I korta sammandrag kan man säga att det finns 3 grundklasser...

små motorer med liten trimning....... såna klasser finns det i MSLS och SLC.... billiga bilar att driva..

små motorer med fri trimning ....... såna klasser finns det i alla serier (ER är bara den klassen)..... billigt att driva om man bara vill köra men om man vill tillhöra iaf övre halvan av resultatet någongång så är dom relativt dyra i drift.

Stora motorer med fri trimning..... såna klasser finns i MSLS (delvis) och framförallt i SLC... klart dyra bilar att driva oavsett då allt blir dyrare som bensinförbrukning, däck och annat.....

Sen är det mer frågan om vilka banor man vill köra......
södra sverige = ERC
Sviesta + mantorp = MSLS
Blandat = SLC (2008 Mantorp, Anderstorp & Gotland)

själva startavgifterna är dyrare i SLC, övriga ligger relativt lika........ men den stora skillnaden i kostnad har du på bilmodell.... t.ex så är det betydligt dyrare att åka en potent ERC bil (Porsche el BMW) än en Potent Kl.1 SLC bil om man räknar in alla kostnader

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sundström
Danderyd
Här sen Nov 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Henrik Malmros skrev:
Sundström skrev:
Tackar för svar, msls verkar som en bra lånloppsserie. Är inte ER-Cup en ganska dyr serie? Känns som så vid första anblick.


/J


Vad menar du med dyr? Bilarna eller start och anmälningsavgift?


Det jag menar är att man måste ha en ganska dyr bil och hög budget för att kunna satsa på något annat än en sistaplats, men som sagt, jag är ny på detta.

_________________
John Sundström
Citera
Sundström
Danderyd
Här sen Nov 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Sundström skrev:
Tackar för svar, msls verkar som en bra lånloppsserie. Är inte ER-Cup en ganska dyr serie? Känns som så vid första anblick.

Aktuell Motorsport var ett bra tips, dock känns det som att det finns ganska få bilar till salu, kanske har med årstiden att göra också.

/J


SLC och ER är lite dyrare serier om man ska vara med uppe i toppen med dom värsta bilarna...

SLC och MSLS är billigare om man kan tänka sig att åka dom minsta klasserna med bilar som har låga driftskostnader.

Alla serier kan vara jättedyra eller jättebilliga berorende på hur man sätter sina egna mål och framförallt vilken typ av bil man väljer.

I korta sammandrag kan man säga att det finns 3 grundklasser...

små motorer med liten trimning....... såna klasser finns det i MSLS och SLC.... billiga bilar att driva..

små motorer med fri trimning ....... såna klasser finns det i alla serier (ER är bara den klassen)..... billigt att driva om man bara vill köra men om man vill tillhöra iaf övre halvan av resultatet någongång så är dom relativt dyra i drift.

Stora motorer med fri trimning..... såna klasser finns i MSLS (delvis) och framförallt i SLC... klart dyra bilar att driva oavsett då allt blir dyrare som bensinförbrukning, däck och annat.....

Sen är det mer frågan om vilka banor man vill köra......
södra sverige = ERC
Sviesta + mantorp = MSLS
Blandat = SLC (2008 Mantorp, Anderstorp & Gotland)

själva startavgifterna är dyrare i SLC, övriga ligger relativt lika........ men den stora skillnaden i kostnad har du på bilmodell.... t.ex så är det betydligt dyrare att åka en potent ERC bil (Porsche el BMW) än en Potent Kl.1 SLC bil om man räknar in alla kostnader


Tack Fredrik för en bra förklaring!

_________________
John Sundström
Citera
Henrik Malmros
Falkenberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 26



Sundström skrev:
Henrik Malmros skrev:
Sundström skrev:
Tackar för svar, msls verkar som en bra lånloppsserie. Är inte ER-Cup en ganska dyr serie? Känns som så vid första anblick.


/J


Vad menar du med dyr? Bilarna eller start och anmälningsavgift?


Det jag menar är att man måste ha en ganska dyr bil och hög budget för att kunna satsa på något annat än en sistaplats, men som sagt, jag är ny på detta.


Jo visst vill man vinna en deltävling så måste man ha en snabb bil men det betyder inte att den måste vara dyr. Det viktigaste är att bilen håller och att man behöver så få stopp som möjligt för tankning och förarbyte. Dock minst tre. Första året vi körde så hade vi målsättningen att komma i mål varje tävling och det räckte till en 7de plats i sluttabellen. Atm vann hela serien i sin porche 944 för några år sedan. Mycket pga hållbarhet och bra förare. I år vann TNT med sin helt nybyggda Bmw 320 i (en gammal taxibil).
http://www.hn.se/m_arkiv_sok.php?id=761055&avdelning_1=115&avd . . . .

Jag tycker att det är en mycket tuff serie. Det går aldrig att förutse vem som ska gå segrande från banan.
Det var 6 olika deltävlings segrare i år.
http://www.ercup.se/download.asp?F=288

_________________
Henrik Malmros
Kör Toyota Mr2 #8 i ER-cup
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Hej John,
om du tittar in på bmcmotorsport.com så hittar du info om två olika klasser som är dom i särkalss billigaste långlopps-serierna i Sverige. thumbs up Massor av trevlig racing utan "cowboytakter".
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Sundström
Danderyd
Här sen Nov 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Tackar..

Hmm, jag har två bekanta som kör kojor, undrar om det kan vara med bmc.. eller näe, tror det hette HTCC om jag inte har fel.

Men tackar för info.

/J

_________________
John Sundström
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vi har inte den snabbaste bilen i ERCup men hade trots detta grepp om 4:e platsen totalt i år, tills vi kraschade i finalen (första gången vi har brutit sedan vi bytte bil för 4 år sedan). Nu blev vi till slut 9:a i år, förra året blev vi 6:a totalt och vår bästa placering i ett race är 5:a.

Vi har inte satsat på att trimma motorn utan lagt vårt krut på att få till väghållning och tillförlitligheten istället. Detta tillsammans med bra bränsleekonomi kan leda långt och håller dessutom alla service-/slitagekostnader nere. Vi hade i år en budget på 75 000 kr så visst kan man åstadkomma hyfsade resultat även i ERCup med begränsad budget.

ERCup kör förresten på dessa banor (2007):
- Knutstorp (x2)
- Anderstorp
- Falkenberg
- Kinnekulle
- Sturup
Så jag vill nog kalla det ganska "blandat"! thumbs up
Vår förhoppning är att vi ska utöka detta med ytterligare en bana till 2008.....

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Från Bandagar -> Långlopp
5531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande