Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16 >> 15 besök idag (151774 totalt) |
Min bakaxel sädd uppifrån. a-b=reaktionsstag, a sitter i bilen d1-b1-b2-d2 är bakaxel. Består av ett groft rör I d1 och d2 står fjädrarna c är ett fäste i karossen I b1 och b2 sitter stagen till knivarna. Hela grejen är att b1 och b2 rör sig INTE upp och ner när bilen verikalfjädrar utan BARA när bilen kränger. EDIT: hmmmmmmmmm b1 och b2 rör sig bara up och ner vertikalt. Så vid ren vertikalfjädring så är avståndet mellan b1 och b2 konstant mot karossen(vertikalt) Så fort karossen känger ändras avståndet mellan kaross och b1 och b2. och knivarna påverkas, ena upp och den anda ner. _________________ Johan Sjölinder |
||
Fy h****e så smart!
Ska bli mer än intressant att höra domen när du sorterat ut allt. |
||
Kan bara hålla med Mycket intressant att följa denna tråden. Jag hade mina första bilupplevelser i en 95:a. Ett sting av nostalgi /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||
Den där upphängningen har du väl gått och grunnat på ett tag iaf
de ser iaf väldigt bra ut och det kommer bli en Häftig sleeper kommer det bli när den blir klar. |
||
Jodå det tog ett tag att fatta hur bakaxen funkade, ser simpelt ut MEN se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Finns ett par dimensioner till. 1. Vinken på reaktionstagen mellan bakaxel och karossen ger mot eller medstyring(sätt från sidan) 2. Droppstops på fjärnaras inverkan på fjädring/kränging 3. Vad händer om man sätter drop/dumpstop på stagen till knivarna? 4. Vad händer med hjulen om man har statiskcamber på bakaxen vid in och utfjädring? 5. Mass anti vid broms bak, ca 75%. Bra dåligt?? Bra fråga och det skall bli jä... kul att få testa när det blir klart. Det som nog kommer ge största skilndanden är nog spårviddsökingen fram. Std 1220, förut 1280 och nu 1370. Ja BARA en öking på 75mm per sida , kommer förmodligen få klippa lite i framskärmarna för att det skall gå fritt. Sen kommer det nog ge en heldel att hålla ner kräningen, cirkus halverad. Kommer ge bättre cambervinklar på bättre känsla/respons. Sen skall man nog inte glömma ny dämparna häller. Åkt med dämpare avsädda för ca 1,5ggr så hårda fjädar med ca 6ggr så hårda fjädrar. Kommer åka med dämpare som förmodligen är rätt, trist jag har inga dämparkurvor _________________ Johan Sjölinder |
||
Hmm nu har jag lurat krängaren fram.
Std plasering gillar jag inte, sitter framför framhjulen och under motorn. Blir en jä... stor vinkel på armarna för det skall få fritt Som det ser ut så tänker jag dra upp en stång brevid stötdämparen, mao sätt krängran i motor-rummet. Dubbel hmmm, nu infinner sig nästs problem. JUTERINGSMÅNEN räcker inte till ca +-40mm. Fa.. jä... det blir nog knivar fram också, jag som dissat knivar så Jaja , det är bara krypa till korset och konstatera att knivar har sina fördelar, men det tar imot Gammal krängre: Ny test krängre, tum-stockarna är kvivar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Är detta motorrummet? Var är motorn i så fall?!?! Knivar - köper du, eller bygger du själv? Är det någon form av bärande plåtbitar du har lagt tumstockarna på, eller var tänkte du fästa krängningshämmaren? |
||
Knivar är/kommer köpas från Sellholm.
Rakt under det krängarröret, det bruna röret, är det ett hörn som är styft så där kommer fästet för krängaren.
Du ser ju luftburken, pucko _________________ Johan Sjölinder |
||
Tror jag fattar nu! Blir kul och intressant och se när allt blir klart...
Jag har dock fortfarande svårt för din FULA kaross... Det kunde väl åtminstone varit en "normal" sedan...? Nåja det är väl detta som gör det så kul. Men visst är det samma bottenplatta på sonetten? Du borde leta upp ett sonettlik och flytta allt till när du är klar...
Tänkte precis på detta när jag såg på bilderna av din krängare... Nu får du ta tillbaka allt du sagt om knivar i andra trådar... _________________ Mattias Meldert |
||
Kan tala om att bakkrängaren har det varit mycket funderande om.
Det började med 4st fjädrar, allså 1 åvan för plåten(bagarsrummsgolvet) och en under på varje sida. Sen en bladfjäder/stång. Fjädrana förkastades för jag vill kunna justera drop/bumpstoppen på krängar länken. Bladfjädern/spången vart för bökig att bygga justerbar, men knivarna är ju en justerbar bladfjäder. Få ett bra spann på justeringen. Då dyk knivarna upp i pallet och så vart det. Så jag har inga knivkrängre bak utan 2 justerbar bladfjäder Japp Sonetten har samma bottenplatta fast kapad, men byggd på en älder bottenplatta tom 64. Största skilnaden är väll stående pedaler. Hmm nu kommer jag inte ihåg hur det är med Sonett III, men sonett II är byggd på gammal bottenplatta. Då jag tycker III är ski.... fula, sa han ja , så skall det bi en sonett är är det en II som gäller. ps Har en II som står och skräpar, men den är det hälgerån att bygga racerbil på. En HELT orenoverad FRISK 68 som har gått 5500mil. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo, jag har hört talas om den... Den ska du klart behålla som den är. Du får leta upp en rishög helt enkelt... För övrigt tycker jag att Sonett III är snyggare än II... så det så...! _________________ Mattias Meldert |
||
Äsch, så där ska ju inte en luftburk se ut! |
||
Den gör mätarn ut... ..alltså nålen är tbax på noll men på fel sidan noll...studsade ett tag sen gick vajern av Jag låg då efter dom i S 60:n i cirka 200km/h.....[/quote]
Då är det inte mycket downforce på bakaxeln! V2 Rotate.... |
||
Riktigt kul bygge!
Men var inte du lite emot Sellholm/Sellholms knivar för att han inte ger ut tillräckligt med info om dem? Varför inte ett par knivar från Lindskog engineering? Kostar väll nästan lika mycket ... Det var bara en undran från mig! Mvh otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Det jag har imot knivar är
1. Man får inte reda på fjäderkonstnen på dessa, där är Sellhom och Lindskog lika dana kolsupere Jag har lyckats få måtten på en kniv, sellhom, så jag vet vad den har för ca fjäderkonster innan jag köpte till bak. 2. I många fall så går det yppligt att bygga en traditionell krängre lika bra för mindre pengar. 3. Jag gillar förfarnande inte är de tämligen stora spänningar man får i knivarna. 4. Blingfaktorn, bara för man har knivar har man en ypplig väghålling tror många. Fördelar. 1. Man har konstant hävarmslängd 2. Inte så svårt att bygga justerbart från förarplatesen. 3. Man får ett tämligen stort justerspann(det är därför de kan sälja knivar utan att veta vad de har för fjäderkonst) Fördel 1 är ENDA anledingen till att det vart knivar fram, jag har ont om plats. Bak var fördelrna flera Så Sellholm vart det bra för enkelheten skull, jag hadde alla mått som jag behövde. _________________ Johan Sjölinder |
||
Joda, teorin samma. Prata snält med mig så kan du nog få ett och annat tips fortfarnade Har liksom kommit på ett och annat under resan gång hur en 95/96 är skapt och fungerar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hoppas verkligen att man får se den här bilen på Saabfestivalen iår...
Har imponerats förut, hur ska det inte bli nu då... Keep it up! /Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16 >> 15 besök idag (151774 totalt) |