Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6498 besök totalt |
Hejsan,
jag ville hör med er om ni vet om det finns någon en dags racingskola här (eller tvådagars) och vad det kostar? Har funderat på att ta en sådan och jag vet att det fanns massor i USA. Men vart finns det här och vad kostar det (på ett ungefär)? om det finns möjlighet till att skolan har Porsche som deras instruktionsbilar så är det ännu mer intressant ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Licenskurser är det vanligaste och finns i många former (halvdags och uppåt). Licenskurser med lånebilar känner jag inte till några men det betyder inte att det inte finns.
Formellicenskurser brukar iofs innebära lånebil. ![]() Sen finns det ju lite "Advance Driver" kurser mm men de brukar inte vara fokuserade på racing (mera undanmanövrar, backvändning med limo etc). |
||
Kontakta Joakim på Sturup Raceway!
De har ingen utarbetad racingskola men kan skrädarsy arrangemang och de har en stor bilpark. Ett antal Porschar! http://www.sturupraceway.se /Ted |
||
Hejsan grabbar,
tack för tipsen. Verkar som Ultimate Driving Experience är ungefär det jag säker som finns på Sturup. Lite dyrt dock, 15papp exklusive moms, men som student får man börja spara nu så man har råd i sommar. Än en gång, tusen tack och om någon har fler tips på roliga 1/eller 2 dagars events som inte kostar skjortan så är det välkommet ![]() ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Åke Nyberg i Alfaklubben brukar anordna kurser med målet att bli en snabbare förare.
Jag vill minnas att de brukar kosta strax under 3000 kronor, men då måste du ha egen bil. Instruktörerna på de kurserna är mycket kompetenta och har väldigt ofta egna tävlingserfarenheter (t.ex. Nicklas Karlsson).. Licenskurser i all ära men det här nog nå't i stil med vad du söker. En heldag men en personlig instruktör med hur mycket körning som helst. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Förarutveckling kör med fel bil för ditt önskemål, bmw: http://www.forarutveckling.se/
De har lite olika nivåer på kurser, och jag har bara testat en vinterkurs. _________________ Tord Ringenha11 |
||
Hmm, jag skulle också tycka det va kul och nyttigt med en dag med lite instruktörer etc, kanske kan man gå ihop omkring 12 pers, hyra Sviestad ( Linköping ) för en rimlig peng på våren, hyra in 3-4 instruktörer, bör ju kunna landa kanske omkring 2500 sek ungefär ( vild spekulation ), det skulle ju kunna vara riktigt nyttigt, lär bli mycket körning också !
Är man bara max 10 bilar på banan behöver man väl heller inte full flaggpostbemanning etc. Hmm, tål att tänkas vidare på..... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Vi har tänkt att anordna nåt sånt på Kinnekulle. Behöver dock minst 10 föranmälda för att kunna genomföra. Förra året var vi dumma nog att inte ta anmälningsavgift så vi gick back. (det regnade)
De som var där hade dock jättekul!! ![]() 3000 kr för en heldag, egen bil. Mer info kommer på www.snowdragon.se i januari. |
||
Hejsan,
Mia - det låter jättebra. Hur många instruktörer blir det då ungefär? Med 10bilar bör man få en hel del bantid så det låter jätteintressant. mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Det är väl just på Sviestad som Åke från Alfaklubben håller sin kurs på våren. Brukar vara i början på april. _________________ Per Huzell Speed is Everything |
||
Hej Alex!
Vi är två instruktörer. Är det tio elever (som är minimum) så blir det MYCKET lärorikt. Vi brukar vara max 25, då har vi fler instruktörer och medhjälpare. Kan också bli billigare om det blir över 20 deltagare. Vår hemsida kommer ut i Januari, som sagt ![]() |
||
Hej Mia,
perfa, ni kan räkna med mig iallafall ![]() mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Hej - vi kommer att köra 1 kurs på Sviestad den 18:e April och en kurs på Kinnekulle under maj på datum som kommer upp inom kort.
Du kan läsa mer om kursen på www.alfaromeo.org under aktiviteter. Det är över 8:e säsongen vi kör och över 400 personer med olika bilar och bilmärken har gått kursen. Du får en en DVD film innan att titta på samt fylla i en breifing till kursledning om vem du är, biltyp, tidigare erfarenhet och lite annat som gör att vi kan sätta dig i rätt grupp och med rätt instruktör. Läs på hemsidan och slå en signal om du vill veta mer. Över 400 personer har gått kursen tidigare så vi har lång och bra erfarenhet av att leverera bra kursresultat. Samtliga som går kursen lämnar in en anonym kursutvärdering som vi lärde oss mycket av de första åren så att vi kunde byta ut instruktörer som inte fungerade och slipa på teknikerna och pedagogiken hur man lär ut att bli snabb på ett trevligt och effektivt sätt. // Åke _________________ Åke Nyberg |
||
Det finns eftersnackstrådar här på rejsa där ni kan läsa själva och titta på bildersom deltagare skrivit.
dom ligger i slutet av texten, där finns bilder och snack från tidigare års deltagare här på rejsa.nu Så här presenterar vi kursen: Avancerad Förarkurs bankörning så blir du snabbare i egen bil ! Inkl racinglicens Linköping Sviestadbanan Fredagen 18 April samt Kinnekulle 9:e Juni Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skall vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen. Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först och lärt mig köra sen ... Tillsammans med Sven Frindelius som drev Scandinavian Formula School tidigare och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 8 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare. Över 350 personer nöjda personer har gått kursen genom åren. Det finns eftersnackstrådar här på rejsa där ni kan läsa själva och titta på bildersom deltagare skrivit. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan och du kan åka med din standardbil eller banpreppade bil, som inte behöver vara en Alfa Romeo. Ryktet om vår kurs har spritt sig till andra klubbar och märken under åren så vi har haft många andra roliga märken med på kurserna. Bland Alforna har vi sett allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med en 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när han lärde sig utnyttja den ordentligt. Flera ägare av 156 GTAoch 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkte hem snabbare och lyckligare. En och annan hyrbil av andra märken har också synts på kurserna då alla inte har haft ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio har synts i depån. Vi släpper in andra märken, från andra klubbar på kursen också och man behöver inte vara medlem i Club Alfa Romeo. Flera nöjda Porsche och BMW åkare har synts på kurserna de senaste åren. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i en bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler. Vi kommer att vara en instruktör på 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 20 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo. All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör och tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda och som delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering. Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet. De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt. Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil ett par tre varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil. om man tittar på våra banmöten i klubben så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit. Du får en instruktionsvideo/dvd som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan. Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarehter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan. Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens. För de som vill övernatta kvällen innan för att vara pigga och utvilade påmorgonen kommer vi att ordna vandrarhemsövernattning tillsammans med instruktörerna till ett bra pris. Kursens pris är 2 800 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i olika klubbserier eller köra långlopp eller annan banracing. Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet. All fakturering och ekonomi genomförs av ett företag som heter Företagssupportrarna vilket har fördelar för fakturering och försäkringsfrågor för bilarna och människorna på banan. Kursen arrangeras av privat förarskola Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407 Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till ake.nyberg@infodatadirect.se då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm. Det finns eftersnackstrådar här på rejsa där ni kan läsa själva och titta på bilder som deltagare skrivit. Här ett axplock från några tidigare års kurser. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Åke Nyberg |
||
Alex, när du skriver "Racingskola" är det då licenskurs du funderar på eller enbart förarutbildning?
Sportvagnsklubben Göteborg har en 2.5-dagars licenskurs och förarutbildning på Kinnekulle under Kristi Himmelfärdshelgen. Brukar kosta ca 2000 kr, har jag för mig. En kväll teori, en dag med instruktörer på banan och en dag körning + funktionärsträning. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Finns kurser på Mantorp och Knutstorp där man kan välja mellan formel ford och radical (tror jag
![]() Läs mer på www.motorevents.com/motorevents/racing.asp?avd=Racing-School _________________ Johan Sahlström BMW 318i -89 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6498 besök totalt |