Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 29, 30, 31   >>
19 besök senaste veckan (254951 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Jag har ju provat mindre avgashus på HX32 men det kan vara flödesbalansen där som ställer till det också. Det är ju nu 12 cm2 avgashus på HX35, om det fanns 10 cm2 kanske det skulle vara bra.

Men grundfelet är nog egentligen att motorn har väl låg kompression med YB-kolvarna, det är nog en bit under 8:1 (närmare 7,5:1 är jag rädd) så då blir det inte så mycket att trycka igång turbon med. Alltså blir det nog inga ändringar på turbosidan tills jag specat ihop en ny motor.

Det sitter MS3 med MS3X i nu, och jag är nöjd med det. Jag kan inte direkt säga att jag saknar något, kanske avgastemp men jag har grejer för att bygga det bara jag tar mig i kragen... Det som är MS riktigt svaga sida är i mina ögon kontaktstyckena. Vanliga D-sub är inte så kul. Nu finns MS Pro med "riktiga" kontakter men det är en slant till då.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Katarina "Polymoog" har fått upp foton från driftingen nu:



Mer på www.polymoog.se

Jag körde konbana i helgen igen, eller kanske mer driftingbana...det gick ganska bra, inga direkta missöden förutom en smält wastegateslang sista vändan ut.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



den ligger j*drigt snyggt thumbs up

(har ett set 8x16 escort cossie fälgar om du behöver fler )

_________________
janne pettersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Tack!

Jag behöver nog inte fler EsCos hjul...jag är faktiskt lite osäker på om jag ska behålla dem. Men jag vet inte hur marknaden ser ut för sådana nu, förmodligen är det smart att ligga på dem lite :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Den ser riktigt fin ut in action! Men en uppsättning snyggare fälgar hade gjort saken komplett

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Mmm...jag är kluven när det gäller hjul. Å ena sidan skulle jag vilja prova något modernare, lite japs/driftstuk sådär kanske med bra djup och brons/guld. Litegrann som de Micke Fredriksson hade på sin blåa Escort (XXR 527 till exempel).

Å andra sidan finns det mer klassiska designer som är mer tidstypiskt - krysseker (men det har jag kört länge på den här bilen), Revolution RFX eller någon variant av Minilight.

Det finns inte massor i 4x108 mm att välja på, men det går ju att köra spacers som byter bultcirkel.

Så, eftersom det är svårt att välja avvaktar jag nog med det :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Efter senaste konbanan har jag inte gjort så mycket på ett tag. En ny puketank till kylaren (som förhoppningsvis hanterar det som inte får plats lite mer kontrollerat) fixade jag.

Nästa grej var instrumentering, jag lade ju ner en massa tid på hastighetsmätare i vintras (Scorpio elektronisk mätare i Caprins hus) men det blev inte helt hundra. Skalan stämmer inte perfekt och mätaren svajar en del.

Så istället tänkte jag utforska varianterna med surfplatta som kopplas mot Megasquirt. Då får man en valbar instrumentering och kan även logga och fixa lite utan att ha dator med.

Det dök upp en lämpligt prissatt Samsungplatta här på rejsa som jag nöp och det var ren bonntur att den passar perfekt på instrumentpanelen:




Inget generiskt fäste fungerade men jag gjorde egna som skruvas osynligt bakom panelen. Surfplattan täcker hastighetsmätare (planerat) och varvräknare (acceptabelt) men också indikeringslamporna för helljus och blinkers. Sådana måste man ju ha...

Efter en del fundering så satte jag 5 mm LED i rattaxelkåpan och lödde in kablar på kontrollamporna i panelen. Det blev faktiskt riktigt bra.

Ikväll har jag provkört med en egendesignad "panel" (det går att ha 4 st olika som man sveper mellan) och det funkar ju riktigt fint. Förutom att hastighetsmätaren inte visar som jag vill när jag tar signal från hastighetsgivaren. Förmodligen ett konfigurationsfel.




Plattan kopplas upp med blåtand mot sprutet, jag köpte en modul från Zonning som löds in i MS-boxen. Nu kan även mappardatorn prata trådlöst med sprutet, ganska smidigt.

Nästa uppdatering är rent kosmetisk. För länge sedan såg jag bilder på en Capri med X-pack som hade en trevlig gummiläpp på framspoilern. Renault Laguna MkI-läpp (eller splitter) har använts på allt möjligt men här såg det riktigt bra ut, tyckte jag. I vintras beställde jag en från Bildelsbasen och nu äntligen har jag fått tummen ur för att montera den.

Formen är nästan rätt från början, den behöver bara kortas lite i ändarna. Den sitter skruvad med nitmuttrar och M4-skruv, lagom hårt hoppas jag.





Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt jobbat med fronten , lite facelift thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Jag använder samma lösning, bytte från bluetooth till sladd , det går snabbare får kontakt med sprutet. När jag skall justera sprutet så kör jag däremot bluetooth.

Loggningen är det bästa. min androiddash har även ett Telia kontantkort så den skickar upp loggfilerna automatisk till shadowtuner.com så fort man stängt av motorn eller manuellt begär att den skall skicka dom.
Då slipper man flytta dom med USB OTG kabel eller vänta tills man är hemma och har WIFI uppkoppling.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Jag får se hur det utvecklar sig. Min "nya" mappardator hittade inte sprutet nu med sladd, kan vara för att jag inte satte in brytare så jag kan stänga av blåtandsmodulen.

Det tar ju ett antal sekunder för blåtanden att synka upp, kör man bilen mycket eller med mycket start/stopp blir det väl lite opraktiskt. Tyvärr laddar ju inte MS via USB, plattan skulle nog behöva laddning.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Säsongsavslutningen blev inte riktigt som tänkt, eller, det blev väldigt lite av den varan i alla fall.

Jag åkte iväg på Skellefteå Motorfestival i år igen, och slog mig in i Bilsport i det träffreportaget, vad nu det är värt. Vi hade också några SDC5000-bilar på plats vilket var trevligt. Som vanligt för mig på träffar hinner jag mest med att prata med en massa folk, det är skoj.

Sedan blev det en period av mycket resor i jobbet och större delen av oktober var garaget blockerat av markjobb (nytt grus på uppfarten). Det blev klart just innan jag åkte till SEMA i Las Vegas och när jag kom hem var det en halvmeter snö!

Men jag har beställt prylar för att sätta ihop en ny motor. Kolvar som ska ge 8.5:1 i kompression, ny kam (Kent FR34, samma som jag kör i konbanesubstitutet, relativt lite duration och överlapp men hyfsat lyft) och alla smågrejer som behövs.

Jag har också ordnat Quaife stubbaxlar för 108 mm knutar till diffen, knutar är beställda och jag har korn på yttre stubbaxlar också. Så till bakvagnen saknas bara själva drivaxlarna snart.

Häromdagen tog jag mig i kragen och började måtta för fästen för de BMW 540 bromsok jag köpte förra vintern. Tillsammans med Focus ST170 bromsskivor och Ferodobelägg (M3 E36 passar i 540-ok) är tanken att få till bra bromsar som också skulle rymmas innanför mina 15" Compomotivefälgar.

Jag ritade upp adaptern och sågade ut i MDF för att prova. Det bygger fortfarande för mycket utåt, oken tar precis i fälgen :-(

Innan jag skaffade dessa ok hade jag ju påbörjat ett arbete med Brembo-ok (Alfa 166) men pausat det då den monteringen (med skivan bakom navet, som Capri original) gör att jag inte kan använda mina Escort Cosworth fälgar utan cirka 10 mm spacer (vilket kräver längre navstyrning på navet) eftersom de tar i fjäderbenen.

Nu kanske den lösningen ändå är bättre eftersom de bromsarna funkar med 15"-hjulen men jag är inte jättesugen på att ställa mig och förlänga navstyrningen (igen, jag har gjort det förut). Så jag började leta nya fälgar, 16x8" med 4x108 och ET5-15 (som skulle passa bra) men nu hittar jag inte något som faller mig i smaken. Jag kan gå upp till 8,25" (kanske 8,5 också), jag kan tänka mig 17" men vill inte kladda med bultcirkeländrande spacers eller omborrade nav.

Idag kör jag ju med 16x8 ET25, fast med 5 mm spacer fram och 20 mm bak (så egentligen ska jag ha ET20 fram och ET5 bak).

Nåja, tills vidare bygger jag färdigt grejerna för 540-oken,, om orken infaller kanske jag förbereder Brembogrejerna också. Det som inte används på denna bil får göra tjänst på nästa tror jag.

Grundtanken har varit att kunna köra 15" R-däck (eller möjligen något UHP som AD08R) men eftersom bilen går så lite gata ändå, kanske det är lika bra att bara köra R-däck och då kan jag lika gärna välja 225/45-16 kanske.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Under tiden som jag väntar på motorbearbetning så har jag grejat med andra saker.

Projekt nummer ett var att flytta generatorn till motorns insugssida. Den har haft det lite väl varmt precis vid grenröret och jag har aldrig varit helt nöjd. Nu känns det bättre...







Jag kunde göra en adapterplåt för att använda Capri original fäste för generator, smidigt.

Det blir också ett test med ny svängningsdämpare, från Fluidampr. Avsedd för Mazda/Ford 2.5 V6 men "passar nästan" Pinto, lite smärre justeringar bara. Min vänlige vattenskärare fixade triggerhjul, jag ritade helt själv i CAD :-)







Jag hoppas detta tar hand om lite märkliga vibrationer jag haft i motorn.

Så var det ju detta med bromsar... Jag bestämde mig för att göra "klart" med BMW-oken, så jag fick även de bitarna utskurna. "Skarp" testmontering...









Det vill fortfarande ta i 15"-fälgen en aning men 5 mm spacer räcker gott för att få frigång och jag tror faktiskt att jag skulle kunna slipa ned oket det som krävs, det är bara precis så det tar men hjulet går att snurra. Så fort beläggen slits någon millimeter ökar frigången också.

Tillräckligt bra för att sätta ihop och prova i alla fall :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Vintern har mest handlat om motormek och olika varianter på att handla delar och vänta på bearbetning.

Beslutet blev ju som sagt att bygga "ny" motor, för att få högre grundkompression. Det finns "inga" delar på hyllan till att bygga en sådan som jag vill ha den (eller, som jag tror att jag vill ha den) så jag beställde kolvar med specialmått från DP i Grekland. Inte alls farligt dyrt (samma spann som att köpa standardgrejer) faktiskt.



91,5 mm borr (90,83 standard) för att behålla så mycket cylindervägg som möjligt och så komphöjd enligt mina beräkningar för att få rätt grundkompression för bensin (runt 8.4-8.5:1).

Bottendelen i övrigt var planerad att behållas som tidigare, dvs Pinto vev, Cosworth/YB vevstakar och oljepump med kolvkylning. Däremot ny topp, med större ventiler (45,7 och 38 mm) och ny kam - efter en del velande beställde jag en Kent FR34, samma som jag kört i konbanesubsititutet som sugmotorkam. Det är en slipning med relativt lite överlapp och duration men ganska rejält lyft.

Jag hade sedan tidigare en annan kam liggande, Newmans PH4.5, som är en ganska vass sugkam. Men jag känner mer och mer att jag vill få en motor som orkar från botten så nu blir konceptet lite snällare.

Toppen lämnades in för bearbetning (ventilsäten och planing) när jag hämtade blocket från borrning. För att kunna provmontera kolvar och se hur det såg ut så behövde jag stakarna från gamla motorn.

Så ut med den...





När jag plockade isär den kom det lite tecken på att det nog var lite dags att ge den kärlek ändå.






Tvåans eller treans (minns inte nu) storände visar tecken på att ha haft lite klent med olja. Jag vet med mig att nivån var låg vid ett banpass i somras så jag hoppas att rätt mängd olja ska eliminera problemet. Tråget är ju förstorat med vingar och bafflar med luckor så det borde funka. Tyvärr saknar Caprin oljetryckslampa (från fabrik) men nu blir det till att komplettera med det...

Nåja, förutom att jag får byta vev också är ingen större skada skedd.

Nyborrat block:



...med kolvar:



Men, vänder de inte väl långt ned? Dags att räkna igen då. Hm, det här blev ju inte riktigt rätt kanske.

Avrundningsfel när jag räknade fram komphöjden så det blir fortfarande lågt, under 8:1. Så vill vi ju inte ha det!

För att vara säker behövde jag få tillbaka toppen med ventiler monterade för att mäta förbränningsrummens storlek. Det tog några veckor (lika mycket för att jag var ute på jobb som att firman inte jobbade toksnabbt).





Biltema har en fin "pipett" för att jobba med olja till gaffelben i motorcyklar, precis rätt kapacitet för att mäta förbränningsrum till Pinto :-)

Mätningen gav befarat resultat, dvs kompressionen blir för låg. Det finns lite olika sätt att lösa det, blocket kan toppdeckas, toppen kan planas, man kan välja riktigt tunn blockpackning eller så kan man byta delar. Men att byta de specialbeställda kolvarna kändes inte som ett alternativ.

Det handlade om cirka 1-1,5 mm som det felade, och även om det går att toppdecka så är 1,5 mm gränsfall, det blir ganska lite material kvar i deckplanet. Toppen behöver planas mer än så för att vinna lika mycket och även där började det vara riskabelt.

Längre stakar finns det gott om till YB men de börjar normalt sett på 5 mm längre än standard vilket förstås inte skulle funka alls (kolvarna skulle hamna drygt 2,5 mm över deckplan). Men så dök det upp ett set kinesiska H-profilstakar på Ebay, 1 mm längre än standard, till reapris. Klick klick, eftersom de fått rätt bra kritik av andra Pintobyggare. Så nu hoppas jag att de dyker upp!

Stärkt av den framgången fick jag låna en kolvringsfil för att justera ringgap:







Mycket smidigt med fina verktyg!

Så, nu är vi tillbaka i realtid. Jag har också pillat med småsaker som att förbättra gaswire, och så har jag beställt lite prylar för att bygga ett varningssystem för oljetryck (det blir nog både summer med brytare, och lampa).

Så fort stakarna kommer så jag vet att det funkar kan jag börja sätta ihop saker lite permanent. Två månader kvar till premiär...inte massor av tid men visst borde det gå?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Ja här har det varit tyst...

Motorbygget tuffade på under vintern och gick egentligen ganska bra, att få ihop en motor går ju rätt fort när man har prylarna.






När allt var uppmätt och klart så lackade jag blocket och simsalabim, en motor!



Sedan tog det ändå en del tid att få det körklart, det blir lätt mer justeringar än man tänkt sig. Speciellt eftersom jag bestämde mig för att lägga i lilla Mitsubishiturbon (TD04-19T) direkt. Men jag ville göra det så att Holsetaggregaten fortfarande skulle vara bolt-in, dvs inget kapat eller utbytt som inte är enkelt att sätta tillbaka. Därför blev det lite special på några ställen som tog tid att göra. Men det funkade till slut.



Uppstart blev det 28/5, lite strul med triggerskivan som jag gjort i ordning på nya svängningsdämparen så jag fick byta tillbaka. Jag tror tänderna är för nära stålet i svängningsdämparen. Men jag hann byta spridare innan jag hittade felet :-/

Nu har jag hunnit köra kanske 5-6 mil med nya motorn. Den verkar behöva mycket mindre soppa än förut, kanske på grund av högre kompression och tätare, mer effektiv motor? Men det behöver mappas och köras en del innan jag säga så mycket om karaktären. Det som är lite skumt är att vattentempen inte hålls uppe i fart. Jag tog en 82 graders termostat men jag undrar om den stänger alls - eller om det är turbons vattenkylning som kortsluter kylkretsen. Jag ska nog prova att blockera den innan jag river kylsystemet igen.



Idag var det miniträff med Motorhistorikerna, ett bra tillfälle att få lufta lite...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



inga videoklipp "in action"?? pluspoäng för en icke svartmålad motor thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Med nya motorn har det ju inte varit så mycket till action ännu...

Under helgen har jag bytt termostat, efter att ha provkört med en klämma på turbons kylslang. Vi får se om det hjälper.

En annan grej jag åtgärdade i vinter var oljetryckslampa, Caprin saknar det original, det är bara mätare (mekanisk). Jag kopplade om så kretsvarningslampan i bromssystemet (som ju ändå var urkopplad) blev oljetryckslampa. Men för att ha lite extra hjälp att se när trycket eventuellt faller lade jag till en LED-list ovanpå brädan också:



Jag vet inte om HUD-funktionen är lika bra i dagsljus...

Nojan över tappat tryck gav ytterligare en feature, en summer som piper när trycket är lågt. Den har en strömbrytare så det inte ska pipa varje gång man startar, tanken är att flippa över den switchen när man kör lite mer inspirerat...

Nu verkar jag fått ett litet, litet läckage i tankarmaturen också så jag får titta på det vid tillfälle. De är kända för att rosta i sin lövtunna metall.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Snyggt byggt! thumbs up
En lite fråga bara, vad är det för lera du har till att mäta frigång till ventilerna med och vart har du köpt den?
Antar att det är därför
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Tack!

Det är Biltemas modellera :-)

Lite stort paket men barnen kan ju leka med det som blir över...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Försommaren spenderades mest på jobb ute i Europa så det här med inkörning och justering av ny motor kom lite på efterkälken.

Jag har brottats med, och brottas fortfarande med, ett kylsystem som inte gör som jag vill. Med vattenkylning inkopplad på turbon har motorn velat tappa temp när man kör. Första varianten på inkoppling var som Sierra Cosworth, uttag av vatten före termostaten, sedan genom turbon och in i expansionskärlet (toppen på kylaren).

Kopplade jag ur kylslingan funkade det som förut, men vattenkylningen är ju rätt trevlig att ha om det går.

Nästa variant blev att ta ut vattnet direkt ur blocket vid treans cylinder istället, men det blir ganska lika - på landsvägskörning går tempen nedåt 75-77 grader och det är för kallt.

Jag ska prova ytterligare en ny termostat men måste också förbereda för att skicka in kylvattnet i motorn igen efter turbon, istället för till kylaren. Det verkar som att flödet blir för stort genom turbon så termostaten klarar inte att reglera ned. Men det verkar märkligt att flödet ska vara så stort.

När jag tidigare körde vattenkyld turbo (för 10 år sedan...) satt den parallellt med värmepaketet, det funkade bra förutom att det blev lite klent med värme i bilen.

Nästa grej att böka med var laddtryck. För inkörningen hade jag tagit ur en fjäder ur externa wastegaten och spärrat interna, det gav runt 0,6 bar. När jag sedan började vrida upp tryck så tyckte jag ändå att det kom lite sent så efter en del övervägande bestämde jag mig för att testa att spärra externa wastegaten och köra med den interna istället.

Jag stoppade i mer fjäder i externa och kopplade om tryckstyrningen så den bara får mottryck som stänger, det funkade ganska bra och gav laddtryck runt 500 varv tidigare. Men det gick inte att reglera upp till mer än runt 1 bar, och det slutade med att jag hängde på några extra externa fjädrar. Nu ligger det på 1,5 bar och då går bilen rätt bra, trots att det är alldeles för lite tid lagt på mappning - det går rätt fett.

Laddtrycksfixen skedde dagarna innan Motorveckan i Lycksele (återkommande deadline tydligen). Sista mappningen gjordes på väg dit.



Även i år var det klassikerträffen samma dag som driftingen, och jag hade anmält mig till att köra. Roligare än att stå bredvid...

Men först några timmar på träffen och där fick jag se en broder!



Ganska fin bil som dock är lite mer av en glidare kanske :-)

Lite mer förberedd till driftingdepå detta år, nu kändes det rätt hemtrevligt.



Bansträckningen var ny för i år och det kändes som att den skulle passa mig lite bättre, mer form av en "bana" med sväng åt olika håll än bara geometriska former.

Det stämde rätt bra och med en motor som har bättre tryck i botten gick det bättre än förut. Varken jag eller bilen är någon driftingtalang alls men roligt var det!

Lite bilder lånade av Viktor "Toribass" (www.toribass.se):







Den här gången lyckades jag skrapa ihop några poäng i båda kvalen men var ändå sist i kvallistan. Jag fick möta Basmange i elimineringen och visste ganska direkt att jag skulle vara chanslös - han kan sladda med sin Sierra i sömnen och alla som kört Sierra V6 vet att den är ganska snäll på gränsen - precis motsatt Caprin som är rätt giftig. Jag var ändå nöjd med att ha fått köra, och rulla mot campingen med en hel bil.



Resten av Motorveckan var rätt lugn, jag var iväg på någon miniutställning och rullade lite som shoppingbil men annars så pryder den ju sin plats vid husvagnen också...



Resan hem var händelselös tills jag hade 3-4 mil kvar, då fick jag växelspaken i handen vid en nedväxling. Med "stumpen" som stack upp ur lådan gick det att få in 3-4-5 så det fick räcka hem. Enkelt fix, skruvarna som håller spaken hade gängat ur sig...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Förutom att jag är imponerad av att du "slängde ihop en motor" under vintern så är det en galet snygg bil.

Far min höll nästa på att köpa en Mark I i början av 70-talet men fegade ur trots att jag och alla mina bröder hejade på.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740


Trådstartare
Tack!

Motorbygge är ganska roligt och egentligen inte så svårt, förutom alla maskinjobb och mätjobb som ska göras. Själva skruvandet är rätt mysigt tycker jag - man jobbar ju mest med rena delar (i alla fall när man sätter ihop motorn) och i vettig arbetshöjd osv.

Om allt går som det ska blir det lite bankörning i helgen också :-)


Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 29, 30, 31   >>
19 besök senaste veckan (254951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande