Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 E21 -82 2,5 24v
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (16191 totalt)
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
BMW 323 -82 (E21).
Lesjöfors fjädrar (koooorta)
Bilstein fram & bak (som inte gillar fjädrarna...)
15" MiM
Standard 2,3 liters sexa med Motronic insprutning från E30 325
Dubbla 2,5" Apple dämpare
Standard 5 vxl låda (överväxel, inte sport tyvärr)
Shortshift
Uppsträckt lamelldiff med 3,64:1
Svart
Taklucka
BBS Kjolpaket (inte vackert, men tidstypiskt)
Svarta framblinkers
Svarta bakljus
Recaro rallystolar på fällbara underreden
Ingen stereo

Håller på med nu:
Nya bussningar (alla) i fram och bakvagn. Blandat gummi och poly samt hemgjort i nylon (finns inte mycket att köpa i poly till E21 tyvärr)
Ställbar camber bak.
Nya motorkuddar, växellådskudde, hardyskiva, stödlager.
Koni gula fram
Renovering av växellänkage och spakställ.
Mockaratt

Frågan är vad som skall göras på motorsidan. I nuläget är snurran standard (2,3 liters rak sexa) med insprutning från E30 325 (Motronic) och dubbla Apple 2,5" dämpare längst bak.

Uppdatering våren -05: Bottendel bytt till 2,5 liter från E30 325.

Uppdatering 27/8 -06: Motor bytt till M50B25, dvs 2,5 liter, 24 ventiler och 192hk från E36 325-91. Hydrauliskt bromsservo från E23 735 samt dubbelt 2,5" avgas skall fixas vid tillfälle.


_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Har nu fått bilen på hjul efter ombyggnationen av inre bärarmsinfästningarna i bakvagnen. Det blev mycket bra, trots att bilen nu är mycket låg är camber bak måttlig (ej uppmätt än). Justering finns att ytterligare räta upp hjulen. Toe ej justerbar.

Bärarmsbussningar (bak) hemsvarvade i nylon/teflon/whatever. Stenhårda.

Nya hårda Scilentblock som fyllts med rutlim.

Bilsteinarna fram är utbytta mot Koni justerbara. Eftersom Bilsteinarna var kassa (läkte) blev skillnaden givetvis som natt och dag.

Bakdämparna är blå och därför trodde jag de också var Bilstein. Det var de inte... Boge var det och de gillar inte de korta fjädrarna så de måste bytas. Blir Koni justerbara där också.

15":arna går inte att köra med nu, de tar i skärmkanterna runtom. Blir nog att rulla kanterna. Tills dess får jag åka 13" (suck).

Motorn har fått sej en Dr. Schrick 284 kam och det blev ganska stor skillnad från 3500rpm.

Spakstället är nu stumt monterat och länkaget renoverat. Ny längre spak också.

Momo mockaratt på plats (dock utan snap-off som inte passade på Momo-navet).

Bilder kommer då jag hunnit tvätta den. :-)

Körde konbana i söndags och den funkade mycket bra (frånsett bromsarna...). Hur kul som helst!

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Jag har pillat ihop en liten hemsida med mer bilder på bilen och lite info om tex hur jag byggde om bakvagnen.

www.direktutbildning.se/daniel

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Fick för mej att den skulle säljas eftersom den ändå bara står och är i vägen. Ångrade mej dock ganska snart och har faktiskt börjat snickra ihop en snik-motor av delar från hyllorna. Blir 2,5 bottendel och 2,3 topp med 2,5 kam och Motronic. Byte av huvudbromscylinder och batteriflytt till koffert (huvudsakligen för att få plats med ett luftfilter faktiskt) skall också styras upp.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 51



Tjena såg att du håller på med bussningar. Vissa kanske alla finns att köpa till e21 på http://www.racetep.com/. Grymt rörig sida men kolla under current sales specials det är extra pris på vissa under sep

Vi gör ett grupp köp just nu på http://www.spsolutions.se/02tavlan/msg/reply.asp?ID=12956&Reply=12956&org=12956&Pgno=1 snacka med Rikard har kontakt med

_________________
Christer Hellquist
BMW 2002 -73 iT MSx
Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 77



Mycket fin bil, en gammal favorit helt klart. Synd bara att dom blivit så dyra på sistone..

Mvh,

Balazs Hajdu

_________________
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Började sätta ihop motorn idag. Mesta tiden gick till att leta "bortsprungna" delar. Fördelen är att man hittar en massa annat som man glömt att man man har (eller iaf vart man har det). Hittade tex nya (original) bussningar till framvagnen som jag tydligen redan köpt. :-) Tillslut hittde jag allt utom en vippa (som jag tror jag gett bort...). Det löser sej dock imorron och då ska motorn ihop.
Skall förresten uppgradera med oljekylare från 325.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647



Tjena,

Är du fortfarande intresserad av Volvo 4-kolvs ok? Har ett par på lager om du är intresserad!
Mvh Abbe

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Liket lever! Efter 7 sorger och 8 bedrövelser rullar den igen och går riktigt bra.

Abbe: Du har PM.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Rullade genom skärselden hos SBP med den äran idag. Hurra!

Som sagt tidigare så går den riktigt bra, jag är verkligen nöjd med både motor (med tanke på att den är ihopkastad med delar från hyllan) och väghållning. Nya bussningar i framvagnen och Koni bakdämpare så är väghållningsbiten "klar".

Slitsade framskivorna när jag bytte skivor och belägg.



Såhär ser den ut, fortfarande otvättad.


Invändigt.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Aha man använder frontstötfångaren för att få till nedåt krafter , tycker mig känna igen stolen från 02 tiden

och det är fuskit att ha tillgång till maskinpark för svarvning fräsning ............................

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Spiidfriik skrev:

Såhär ser den ut, fortfarande otvättad.



vad är det för fälgar fram? lättar-petter varit i farten eller finns såna fälgar?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Karl Birgander skrev:

vad är det för fälgar fram? lättar-petter varit i farten eller finns såna fälgar?


Jag har faktisk 2 likadana uppsättningar av dessa skumma fälgar så de torde vara serietillverkade i detta utförande. Vet ej fabrikat dock. Jag kallar dem schweizerostarna. Knappast optimala för bromskylning. Knappast optimala öht...

Krister: Jo, framstötfångaren är ställd för max downforce. ;-) och stolarna satt helt riktigt även i den vita 02:an.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Karl Birgander skrev:





vad är det för fälgar fram? lättar-petter varit i farten eller finns såna fälgar?


Ser ut som Kamei fälgar från 80-talet. De var väl rätt vanliga på stylade Golfar från den tiden.

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Blir mer och mer sugen på BMW när jag läser trådar som denna.

Hur mycket krut är det i dessa motorer?
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
original är det 150hk. Mer hk får du enklast genom att ta motorn från en E30 325 (som har 170hk) komplett med insprutning. Det är en mycket enkel manöver. Min motor är ett hopplock av ovanstående som fungerar långt över förväntan.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Syns en dylik konvertering mycket?
T ex vid besiktning.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



poh99 skrev:
Syns en dylik konvertering mycket?
T ex vid besiktning.


Nää....finns nog ett nästan oräkneligt antal 320 och 323 som åker med trimmade eller orginal 325-motorer och därmed en rätt låg försäkring !

Är nog bara moralen som sätter stop ( eller inte....)

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Visst syns det, men man måste vara rejält kunnig på BMW för att se det. Besiktigade min förra veckan utan problem.
På en E30 är det svårt även för en kännare att se skillnad. Enklast är nog att kolla efter lambdasonden (som bara finns till Motronic).

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Strax före jul fick jag ett mystiskt vattenläkage på framsidan av motorn. Man kommer inte åt att se vart det läker så jag chansade på vattenpumpen. Den var det inte så jag bytte toppackning. Då läkaget bestod ledsnade jag och ställde bort bilen.
Nu har den stått färdigt och jag har beställt en 2,5 topp. Hade ju en 2,3 topp förut som jag modifierat för att passa 2,5 bottendelen och Motronic insuget. Har även bestämt mej för att få tag på en Dr. Schrick 288 eller möjligen 284. Jag har faktiskt kört bilen med en lånad 284 en helg och skillnaden mot original (26?) var häpnadsväckande.
I övrigt skall jag skaffa nya stötisar bak då de nuvarande inte gillar fjädrarna. Blir även uppgradering på bromssidan med Volvo 240 ok. Även aktuellt med batteriflytt till kofferten så jag får plats med ett luftfilter.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Rocker
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 11



Tjena! Kul att de e fler som håller på me e21. Hur gjorde du när du spände upp diffen? La du bara in en extra liten bricka i själva diff paketet el? / Krister

_________________
Krister Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323 E21 -82 2,5 24v
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (16191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande