Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Rush MK II
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (78153 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Så här se du under huven numera

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Måste säga att det ser ut som om det är gott om plats

Ser lite hett ut för slangen till höger, fast det kan ju vara fotot.

thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Från den vinkeln luras fotot lite....så här ser det ut från andra hållet.
Några cm mellan kylarslang och grenröret.





Förrästen så kör jag lagligt numera

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Järnklumpen som var 4-kantig har blivit rund under sommaren
Efter X antal timmar i en fräs skall det bli ett nytt svänghjul


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Men sådär!
Tog det tre månader att få den skrot-skuren? :P hehe..
Nä men det blir nog häftigt det där! Å framförallt kanske du får en fungerande koppling... thumbs up
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Köpt lite bling bling

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



super7 skrev:
I'm da pimp



Vad är det där?
Till fälgarna eller?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
super7 skrev:
I'm da pimp



Vad är det där?
Till fälgarna eller?

Japp

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Början till medbringarna på drivaxlarna så att det går
att köra med olika storlekar på drivknutarna, lilla
ute vid hjulen och stora på diffen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
En medbringare nästan klar bara tjockleken som inte är bestämd än.
och det görs när diffklumpen är monterad och lämplig längd på drivaxlar är hittade.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



super7 skrev:
En medbringare nästan klar bara tjockleken som inte är bestämd än.
och det görs när diffklumpen är monterad och lämplig längd på drivaxlar är hittade.

https://rejsa.nu/im/_garage/108-new_2010-01-23-fardig_medbringare.jpg



Snyggt!

Men hur blir det där.. fordknutarna är väl öppna på baksidan?
Ska du göra en plåt så att inte fettet åker ut genom dom försänkta skruvarna eller blir det nån specialare?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
kapat lite på ett fäste och lite putsning kvar på kylflänsar på diffen så
går det snart att skruva fast nya diffen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Sitter din diffklump stum i chassiet?

Westfield hade nå små gummibussningar faktiskt.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



Gustav Sundberg skrev:
Sitter din diffklump stum i chassiet?

Westfield hade nå små gummibussningar faktiskt.


om du kört stum, funkar de bra? känner du av stummonteringen? har de slitit på diffhuset/ramen?

mvh

_________________
Andreas Fäldt
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Sitter gummibussningar i ramen.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Undrar hur stor påverkan de här har på mitt höga tryck i kylsystemet
och vad är det som gjort att impellern gått sönder

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



super7 skrev:
och vad är det som gjort att impellern gått sönder

Plastimpellers tenderar att göra så förr eller senare. Det fenomenet har skickat mången Fårrrd (och annat) till skroten med blåst toppackning, helt i onödan... (Kostar mer än bilen är värd, om man inte skruvar själv.)

Har två fall här, där iaf det ena var ett solklart pumphaveri (impellern gick i småbitar, bokstavligen), men en har fått nya packningar (V6) och 4:an ska få snart. Båda har fått nya pumpar med metallimpellers nu. Och Westfielden har elpump...

Aldrig någon tillverkare som tänkt på larmsignal för hög temp? Bilarna skulle väl bli kvar för länge på vägarna då, antar jag...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
olofson skrev:
Båda har fått nya pumpar med metallimpellers nu.

Vars köper man de då? Eller får man tillverka själv

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



BMW har haft samma problem på 90-talet med plastimpellers på några modeller. Tror dom helt gick ifrån det efter nått år.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Jag köpte båda (Duratec V6 och Zetec) på AD Center. (Eller AD Bildelar, som butikerna verkar heta nu...) De har flera leverantörer, så man får fråga specifikt efter metallimpeller.

En liten lustig grej var att leverantören av pumpar med plastimpeller hävdade att man får rostproblem med metallimpellers. om man kör utan korrosionsskydd i aluminiummotorer, eller vadå...!? Jag har då aldrig sett någon upprostad impeller iaf.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583


Trådstartare
Pratade med en kompis som har bilverkstad, han sa att alla Skf pumpar han skruvat
i har haft impellern i gjutet material och ingen plast skit

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Rush MK II
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
4 besök senaste veckan (78153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande