Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 8L Disco Potato går till försäljning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7824 totalt)
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Har åkt Megane RS Cup trackday spec 1 1/2år och haft mkt skoj men ledsnade på att kasa fram i kurvorna så nu har ja skaffat Audis med haldex som kasar ännu mer...

Sålde min Megane RS nu i höstas och fick en Clio RS i inbyte som jag kort därefter bytte bort mot en Audi S3 -01 som skulle vara i ett mycket bra felfritt skick med "låga mil" och massa mods. Den har en historia för sig men då såg jag samtidigt att det annonserades ut ett S3 projekt på blocket som va 85% klart med lite kuligare grejer på.

Så nu har jag 2st Audi S3 8L, en -99 och en -01 där den senare har mer utrustning och taklucka m.m.
Bägge är i silver...

Första tanken var att plocka ihop en BRA bil av bägge men nu är ja rätt nöjd med att ha en i garaget och sladda med den andra (När haldexen fungerar).

Daily driver = 2002 S3 med Turbo Dynamics Steg 3 turbo, FMIC, 3" DP, 550cc spridare, uppgraderad koppling och en ful BSR laddtrycksmätare som peakar ca 1,2 bar på toppen.

Disco päran = 1999 S3 med GT2860RS turbo med tial avgashus, tial 44mm wg, 3" rostfri dp med 3" hela vägen bak med massa v-bandsklammer, FMIC, hemmapulat insug med Dahlbäck klibba på. Spridare som följde med var Bosch 803:or som i bästa fall kan ge ca 350hk men målet är 380-400hk. Annat svänghjul, koppling osv som ska klara effekten..det satt även ett herrejösses soppasystem i bilen för 1500hk men det håller ja på att riva ur för att köra 1st intank pump.

Där är vi idag. Daily driven har en Haldex som inte funkar och Päran's är ombyggd enl utsago men det är en klen tröst nu när snön kommit.

Slänger upp några bilder på garagepäran, resten får bli lite mer strukturerade men det är Måndag och egentligen tänkte jag inte göra nån projekttråd då ja sitter o halvsover på jobbet.










_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Spännnande!

Var själv nära att köpa en silver S3 för några månader sedan.

Vad är det för knas med Haldexen?
Du vet att man kan byta mjukvara/box som gör bilen mer överstyrd?

Bästa är nog att köpa en "riktig" diff från Quafie etc

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Jonas@ZIP skrev:
...men det är Måndag...




Praktiskt med två av samma variant om man behöver felsöka, akut reservdel thumbs up o så

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jonas@ZIP skrev:
...men det är Måndag...




Praktiskt med två av samma variant om man behöver felsöka, akut reservdel thumbs up o så


Ja lite så!


_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Någon som åker bana med en sån här relik?

Den är tung 1550kg på pappret och notorisk att understyra.

Tips på vart krutet ska läggas för trackdays tas emot!

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
ollle

Här sen Jul 2010
Inlägg: 20



Jonas@ZIP skrev:
Någon som åker bana med en sån här relik?

Den är tung 1550kg på pappret och notorisk att understyra.

Tips på vart krutet ska läggas för trackdays tas emot!


Dom vanliga grejerna, till att börja med genomgång av bromsar samt greppdäck.
Förutom det så är gummit uppe vid fjädersbenslagringarna en svag punkt på dessa, finns diton gjorda i poly eller så kan man investera i justerbara i alu.
Uppdaterade kräningshämmare är ett välkommet tillskott också, gör stor skillnad gentemot oem!

_________________
Olle H
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Negativ camber ! Det gör grymt stor skillnad. Bästa investeringen för väghållningen på dessa. Men sänk inte bilen för låg, det blir inte bättre.

En dyr haldex"box" gör inte så mycket skillnad på en TDI med mycket vrid har jag erfarit, men på en sån här tror jag dom gör större skillnad. Finns även billigare mekaniska lösningar för 100% bakhjulsdrift, tor SQS säljer.

Kul bil, finns massor att lätta bara innuti bilen.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Tror du ska riva ur allt du inte behöver ur banbilen Den gör sig nog gott av ett par 100kg mindre o släpa på.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jonas@ZIP skrev:


.............men ledsnade på att kasa fram i kurvorna så nu har ja skaffat Audi...........





_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jonas@ZIP skrev:


.............men ledsnade på att kasa fram i kurvorna så nu har ja skaffat Audi...........






men ledsnade på att kasa fram i kurvorna så nu har ja skaffat Audis med haldex som kasar ännu mer...

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



detta är väl billigaste sättet å få roligare drivning på Gen 1 Haldex

https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/yhw-powertrack-insert- . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Mange K skrev:
detta är väl billigaste sättet å få roligare drivning på Gen 1 Haldex

https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/yhw-powertrack-insert- . . . .


Det blir ngt för dailyn det där. "räsern" är stummad överallt...nästan..ska bli spännande f.ö att prova.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Igår fick dom nosa på varann.

Körde in dailyn för att kika på varför Haldexen inte fungerar. Hittade först den klassiska jordflätan som var av men det hjälpte inte att byta så nästa steg är att riva ner Haldex pumpen och renovera den. Kan meddela att ja skriker högt i bilen varje gång framhjulen spinner på lappmöglet och det är noll drivning bak...ruggigtjävlasuperirriterande!!

Kul med gamla bilar..

Men ska väll göra ngt kul med päran snart, uppdatera soppasystemet..dra in wg röret i downpipen och rota i lådorna som följde med vilken skruv som ska vart.

thumbs up

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jonas@ZIP skrev:
varför Haldexen inte fungerar. Hittade först den klassiska jordflätan som var av men det hjälpte inte att byta så nästa steg är att riva ner Haldex pumpen och renovera den. Kan meddela att ja skriker högt i bilen varje gång framhjulen spinner på lappmöglet och det är noll drivning bak...ruggigtjävlasuperirriterande!!

Är du helt utan drivning bak?
Vet inte om det är samma funktion som på Volvo men där så kopplas
driften ur bak när man bromsar....har haft det problemet på min S60
i och för sig så är det ju lätt åtgärdat ny bromsljuskontakt thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Skönt med hjuldollys 👍🏻 Och lite haldex repsats beställt till daily så man får åka brett ngngång!





_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag har aldrig gillat Haldex.. framförallt inte dom tidiga som är mer framhjulsdrift med hjälpdrift bak än fyrhjulsdrift. En chipning/omprogramering så du får Riktig 4WD tror jag du aldrig kommer ångra

A3an är så pass kort att får den bara vettig permanent drivning bak borde kasandet upphöra. Annars är de bara å provocera lite med ratten så kommer baken nog snabbt, de funkar t.o.m på dom långa tunga Audi 100 C4orna C4an däremot tar en vecka att häva sladden på sen i jämförelse med t ex en A4 B5 :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Cassius skrev:
Jag har aldrig gillat Haldex.. framförallt inte dom tidiga som är mer framhjulsdrift med hjälpdrift bak än fyrhjulsdrift. En chipning/omprogramering så du får Riktig 4WD tror jag du aldrig kommer ångra

A3an är så pass kort att får den bara vettig permanent drivning bak borde kasandet upphöra. Annars är de bara å provocera lite med ratten så kommer baken nog snabbt, de funkar t.o.m på dom långa tunga Audi 100 C4orna C4an däremot tar en vecka att häva sladden på sen i jämförelse med t ex en A4 B5 :P


Jag har inte forskat så mkt i det men det finns mods som ger 50/50...just busbilen ja slår ihop har svetsad haldex så där är det kopplat för jämnan! Det sitter en styrbox på haldexen så det skulle klart vara intressant och forska i om det går göra ngt men jag är tveksam då det funnits så länge och jag har inte sett ngn som mappar kontrollen utan byter ut den till en eftermarknads.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Cassius skrev:
Jag har aldrig gillat Haldex.. framförallt inte dom tidiga som är mer framhjulsdrift med hjälpdrift bak än fyrhjulsdrift. En chipning/omprogramering så du får Riktig 4WD tror jag du aldrig kommer ångra

A3an är så pass kort att får den bara vettig permanent drivning bak borde kasandet upphöra. Annars är de bara å provocera lite med ratten så kommer baken nog snabbt, de funkar t.o.m på dom långa tunga Audi 100 C4orna C4an däremot tar en vecka att häva sladden på sen i jämförelse med t ex en A4 B5 :P


Enda QUattron jag haft var just en A4 B5 TSQ. Jäklar om man fegade på gasen när den väl gick brett

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
GluffiS skrev:
Cassius skrev:
Jag har aldrig gillat Haldex.. framförallt inte dom tidiga som är mer framhjulsdrift med hjälpdrift bak än fyrhjulsdrift. En chipning/omprogramering så du får Riktig 4WD tror jag du aldrig kommer ångra

A3an är så pass kort att får den bara vettig permanent drivning bak borde kasandet upphöra. Annars är de bara å provocera lite med ratten så kommer baken nog snabbt, de funkar t.o.m på dom långa tunga Audi 100 C4orna C4an däremot tar en vecka att häva sladden på sen i jämförelse med t ex en A4 B5 :P


Enda QUattron jag haft var just en A4 B5 TSQ. Jäklar om man fegade på gasen när den väl gick brett


Slutade driva bak o började kasa fram? eller kom den som ett skott åt andra hållet?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jonas@ZIP skrev:
GluffiS skrev:
Cassius skrev:
Jag har aldrig gillat Haldex.. framförallt inte dom tidiga som är mer framhjulsdrift med hjälpdrift bak än fyrhjulsdrift. En chipning/omprogramering så du får Riktig 4WD tror jag du aldrig kommer ångra

A3an är så pass kort att får den bara vettig permanent drivning bak borde kasandet upphöra. Annars är de bara å provocera lite med ratten så kommer baken nog snabbt, de funkar t.o.m på dom långa tunga Audi 100 C4orna C4an däremot tar en vecka att häva sladden på sen i jämförelse med t ex en A4 B5 :P


Enda QUattron jag haft var just en A4 B5 TSQ. Jäklar om man fegade på gasen när den väl gick brett


Slutade driva bak o började kasa fram? eller kom den som ett skott åt andra hållet?


Den kom på returen omedelbums Tog lite våldande innan den överhuvudtaget gick på tvären oxo..

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Släpper man gasen i en B5a så rätar den upp och ger lite retur rätt snabbt. En C4 fortsätter hasa på sniskan "en stund" innan den sakta rätar till sig och skvätter ut i en retur (så har jag uplevt dom i alla fall)

Sen är de säkert lite olika på B5a och B5a med. Den jag kört var en 2.8Q Avant så lite tyngre motor, men med tyngdpunkten längre bak på själva motorn. Om TSQ'n var en sedan så skiljer de ju en del i vikt på bakre halvan med.

Rent spontant Borde en B5 2.8 Avant vara bättre balanserad än en TSQ sedan, en TSQ sedan borde då bete sig Mer åt de håll som jag tyckt C4orna betett sig på.

Jag är dock bara hobbysladdare, så en riktigt duktig förare kan säkert ha annan uppfattning

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 8L Disco Potato går till försäljning
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande