Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 405 Mi16 -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
15 besök senaste veckan (27054 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare




Lättare än tidigare.. Och lika osnyggt som utlovat

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Eric Josefsson skrev:




Lättare än tidigare.. Och lika osnyggt som utlovat

Det ser ju bra ut tycker jag, men tänkte på en sak. När vi va o körde på Emmaboda SS, så låste dina bakhjul sig väldigt ofta vid hårda inbromsningar, så min fråga är om du investerat i en reduceringsventil??????

Mvh Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Eric Josefsson skrev:




Lättare än tidigare.. Och lika osnyggt som utlovat

Det ser ju bra ut tycker jag, men tänkte på en sak. När vi va o körde på Emmaboda SS, så låste dina bakhjul sig väldigt ofta vid hårda inbromsningar, så min fråga är om du investerat i en reduceringsventil??????

Mvh Pelle



Hihi, lite seriöst är det faktiskt.. den är sågad enl. Orginalkontuerna offsettade ca 2cm ögonmått
Gaffatejpen ska bort.. plattan hade bara släppt lite där.

Jo, jag har haft lite bekymmer.. felet var inte för mycket bromsverkan bak, snarare för lite grepp... jag investerade i en Airforcevinge thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Eric Josefsson skrev:
....... vet att PärHansson körde med V70a på sin 406kombiV6.. det är mer pråm än min häck
Vad är det du säger om min smidiga "cool hatch"? >






_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Eric Josefsson skrev:
....... vet att PärHansson körde med V70a på sin 406kombiV6.. det är mer pråm än min häck
Vad är det du säger om min smidiga "cool hatch"? >







Att det är en tung gubbbil?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Eric Josefsson skrev:
......

Att det är en tung gubbbil?
Nämen???? Det var en överraskande nyhet! Jag som trodde.....



*ah, aahhh, atj..superstage..... börjar bli lite snuvig, ursäkta mig! ;D*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Nu med PFC 97 belägg fram.. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Tillsvidare (f.om. fredag) inget köra förens jag haft tid att åtgärda 2 "2:or" på bilen.

Vilket kan dröja till typ semestern.. nu har jag inte en chans att hinna med att reparera den ändå..

To be contiued.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Tillsvidare (f.om. fredag) inget köra förens jag haft tid att åtgärda 2 "2:or" på bilen.

Vilket kan dröja till typ semestern.. nu har jag inte en chans att hinna med att reparera den ändå..

To be contiued.


ok, det gick inte så bra uppenbarligen


Nåväl, bara för att jag inte får köra den så innebär det inte att jag inte får fortsätta bygga med den.

Jag har efter AVo's egna ritningar på fjäderbenen konstruerat en topplagring som jag började bli så pass nöjd med att jag bara saknade 3-4mått på bilen för att bli klar.

Igår så hittade jag skisser jag smart nog hade gjort av mina fjäderben innan jag monterade dom.


Enl AVo så är C-måttet 32mm långt vilket hade varit lite lite, men med lite kompromiser helt ok att bygg på. thumbs up

Enl mina gamla skisser var C-måttet 27mm, vilket är allt för lite för att bygga på

Så, istället för att bara skaffa dom 3-4måtten som saknades (mått på fjäderbenstornet som mäts upp på 5minuter) Så måste jag skruva bort ett ben och mäta C-måttet för att vara på säkra sidan..

och nästa resa hem är inte förens till julen antagligen.. bilen står utomhus.
Kan skita sig totalt alltså

Sabbats år 2006 känns farligt närstående för att få klar bilen.

Dags för att börja förklara för bruksbilen att 2006 kanske kommer innebära lite bankörning för den bilens skull.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Well hur går det??

_________________
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Nik skrev:
Well hur går det??


Bilen står hos mina föräldrar 25mil bort från min bostadsort i väntan på att bli rostlagad i framvagnsbalkarna för att klara SBP i första hand.
Dumt nog så umgås jag med familj och vänner när jag väl är hemma så att göra en så stor operation som att lyfta bort framvagnen för rostlagning känns ganska främmande..

406 racing?

Nädå i år på PSC-körningar kommer jag nog mest stå i depå för att samla erfarenhet för funkislicensB, göra det bästa av situationen såas.

om 405an ska väckas från dvalan återstår att se.. börjar bli mycket som ska lagas och det är bara trist.. 406orna börjar gå ner i pris, man får en -96a 2.0(för skivor bak) för 20K med lite tur.. lagom till jag ska börja bygga nästa gång gissar jag att dom kommer ligga i 10-15, gärna en med rasad motor... xu9j4z-konventerad 406 är ganska realistiskt för framtiden..

Ödet avgörs nog till sommaren, om morsan och farsan tröttnar på 05an på bakgården så får jag börja riva.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Tänk vad en ledsen bil kan längta
Kommer att kännas väldigt väldigt märkligt att åka på PSC-banträffarna utan rääser-Eric

Sälja 405:an i delar och starta projekt 406 nu istället! Antar att du tänkt att superlätta den som vanligt.. Det kostar ju inte så mycket till en början, bara en del jobb
och med r-däck och bromsar så kommer den nog inte att skämmas för sig på bana.. Köp en nu så hinner du till Gelleråsen 10juni

_________________
Rachid Rachid
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Rash skrev:
Tänk vad en ledsen bil kan längta
Kommer att kännas väldigt väldigt märkligt att åka på PSC-banträffarna utan rääser-Eric

Sälja 405:an i delar och starta projekt 406 nu istället! Antar att du tänkt att superlätta den som vanligt.. Det kostar ju inte så mycket till en början, bara en del jobb
och med r-däck och bromsar så kommer den nog inte att skämmas för sig på bana.. Köp en nu så hinner du till Gelleråsen 10juni


Har inte riktigt råd just nu heller tyvärr, och nej, jag tänker inte skuldsätta mig

Fast något måste hända, farsan ska köpa båt och då vill han ha platsen till den.
Svågern har ett förvaringsutrymme men då hamnar sketen ännu mer otillgängligt.
Ska se om jag tar en långhelg att skrota på.. måste fundera igenom det helt först.

406 annonserna är ju för förföriska annars.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Hrmmm, tycker nog du ska överväga alternativet att hämta en lämplig kärra typ omgående

http://www.blocket.se/vi/7754520.htm?ca=18_s - Rejsröd o allt

_________________
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Nik skrev:
Hrmmm, tycker nog du ska överväga alternativet att hämta en lämplig kärra typ omgående

http://www.blocket.se/vi/7754520.htm?ca=18_s - Rejsröd o allt


Finns en 4-5annonser just nu på 25K:- klassen, bör gå att pruta till 20... men jag har ingenstans att göra av den.
Möjligtvis rent ekonomiskt på en parkeringsficka om det finns några lediga att hyra hemma.

Men en 406a vore bra mycket häftigare att harva runt i än 405an, den har nog sett sina bästa dagar för 3-4år sedan.

Ska göra ett övervägande i helgen om rivning, isåfall sätter jag väl igång vid månadsskiftet när jag är hemma, så får vi se om det kan bli lite ekonomi i det när/om jag säljer delarna.. inte så mycket som går att sälja antar jag..

Det är det som får mig att tveka tror jag.. mängden pengar jag lagt och vad jag kan få ut vid skrot..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Samtidigt är det så ofantligt mycket roligare att skruva på en kaross som är kärnfrisk och i bra skick!
Dessutom så är 406:ans bakvagn något mer ekonomisk att justera för förbättrad balans antar jag...
Nepp nu har vi bestämt detta, gör slag i saken så ses vi på Gelleråsen

_________________
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric// Jag kan ställa undan en av mina bilar så får du en plats i Linköpingstrakten att hålls på

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Kristian Larsson skrev:
Eric// Jag kan ställa undan en av mina bilar så får du en plats i Linköpingstrakten att hålls på


Sicken kille! Då var ju saken biff, eller hur Eric?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Eric// Jag kan ställa undan en av mina bilar så får du en plats i Linköpingstrakten att hålls på


och inled mig icke i frestelse utan fräls....







Nåja, jag har ändå för mycket fritid.



















Skickar ett PM.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



wow! bara på rejsa

trist med 405'an, men kul om det leder till en nyare generation

För övrigt så är din takluckemodifiering något som även jag funderat på till sommaren, har ett par kvadrat vit plastskiva som jag inte vet vad jag ska göra med

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Eric Josefsson skrev:

Skickar ett PM.




Kul om du kommer igång igen! Mer franskjärn på banorna!

Ett litet tips om du vill ha något mer rostfritt alternativ att stoppa motorn i så kolla på bilarna i systerbolaget i koncernen.

Tar man systerbilen till 405 så var den färdiglättad från fabrik med plasthuv och dito baklucka plus en drös andra plastdetaljer. Snygg enkeltorkare fram som man kan ställa rakt upp för en mer rejsig look. Byter man till coilovers och till normalt bromssystem så slipper man det extra oljesystemet.

Edit: nu vet jag inte hur klurigt det blir men det känns som en intressant idé i a f.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 405 Mi16 -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
15 besök senaste veckan (27054 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande