Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 405 Mi16 -90 *såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (26877 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Tillfälligt vilandes projekt i brist på garage och närhet (25mil till bilen )


Motor:
K&N filter, egen adapter.
2,5" system hela vägen med metallisk katalysator
Portad av Ulf "musen" på topptrim
Bromsad till 150hk i motorn i dalhems bänk (utan kylluft)

Kaross:
Lättad men inte färdiglättad
Lite inredning och taklucka ersatt av 2lagers glasfiberskiva.

Chassie
AVo-dämpare runt om
Lite möjlighet till negativ camber efter att kapat ovala hål.
Stålomspunna slangar.
Standardskivor (funkar lika bra som bling-bling)
PFC 97 belägg fram.
Standardbelägg bak.

Fälgar o däck: varierar
15x7" Guttman med Bridgestone RE-540
14x6,5" med vinterdäck (används åretrunt för gatan)


Framtiden:
Justerbara topplagringar.
Extraktorgrenrör
Laga rost så häcken klarar SPB.

Längre in i framtiden:
Rejsstolar
Bur
6p-bälte

En annan framtid:
406 xu9j4 light?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
bilder



Motor arrangemanget

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Dagens verk


Får se om det kan bli något vettigt av det..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Kortas, förlängas, bytas? Berätta mera!

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Min tanke var att kapa ganska tight svetsa på en liten plenum och på den sätta dubbla org. spjällhus.
Det är tight mot kylaren..

Så går det när man är för snå.. har för tight budget för seperata spjällhus

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare


Sådär någonting... snabbhafsat i caden...

Så ska man bara bli av med strypningen i LMM också

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vinkla ut trattarna och öka på radien i inloppet lite.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kanonfin ide...men...

Tänk dig nu för innan du börjar svetsa allt för mkt. Är mkt kännsligt med volymen/trattlängden/spjällarean för att få ett fint register, respons och bra toppeffekt i ett.

Ska själv köra med originalspjäll på min nya motor (35mm/54mm) och det ska iaf flöda luft för över 300hk enligt mätningar. Större spjällarea ger sämre respons.

Vad man ska kolla efter är att gashastigheten ligger inom rätt "spann" genom spjället och i kanalen med en viss plenumvolym (om jag minns rätt nu).

Så nytt insug med mer korrekt formade insugkanaler och rätt längd är bra mkt viktigare än spjällstorleken. Spjället kan du sätta dit liknande originalmonteringen till sidan. Det är LMM:en som är den hämmande faktorn idag.

Kanske har du tänkt på allt detta redan, annars kan du PM:a mig så tar vi en tur till Åtvidaberg ngn dag så får du "svaren direkt" på hur du ska göra.

Kul projekt! thumbs up

EDIT: Låter som om du är en het kandidat till ett MegaSquirt...

Här är en av trattarna.


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Fuling: det var som sagt org. spjällhus dom där sakerna skulle föreställa inte trattar
dom är inte riiiktigt som det ser ut org.

Andreas.. men många kör dom här maskinerna med seperata spjällhus och då kör dom ofta med mer än 4x38mm spjäll, men dom kanske inte har.. ca4078mm2 ska det bli ifall man räknar bort axlarna

"Plenumet" var tänkt lite som en flödesutjämnare mellan kanalerna in till motorn.. första iden var att svetsa på spjällhusen så ett spjäll gick till ett insugsrör men tyvärr öppnar dom inte riktigt lika

Den där insugstratten var porr
och vad är det som finns i Åtvidaberg?

Megasquirt har jag funderat på men elektronik och jag

Ang. svetsandet så hade jag tänkt att undvika det så långt som möjligt och ha delbart plenum så man kan komma åt och montera trattar o byta ut volymer/trattar och sånt lätt.
Ev. så köra med någon löstagbar koppling kring insugsrören också.. man tänker lätt i domma banor när man inte har tillgång till TIG

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Man ska inte blanda ihop spjällarean vid sepparata spjäll och plenuminsug då det inte funkar på samma sätt. Mer ingående kan jag nog inte förklara...iaf inte krotfattat...och inte i skrift...

I Åtvid har vi Musen (Ulf) som är fånigt förtjust i allt som har med flödesmätningar av toppar osv att göra. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Så Ulf håller på å pular med toppar osv. forfarande.....
Jag var i kontakt med honom när jag hade min BMW 535á E28á...Han har en hel del kluriga lösningar på saker å ting....

_________________
Jonas Götesson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Han har utökat en hel del och efter att ha sett och åkt i bilar han kommit upp med receptet på motorerna för tvekar jag inte ett skit på hans kunskap.

Helt sjuka skapelser!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det finns folk här i stan som pillar rätt friskt med Megasquirten, så det borde inte vara ett olösligt problem (har tyvärr slarvat bort länken till en av dem som jag hade nånstans).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Just det! MS var du nervig för att inte reda ut...

Inga problem som jag ser det. Är oxå totalt elinkompatibel...men så har jag intre monterat mitt än.

EDIT: Måste säga att jag tycker ditt originalinsug ser mkt vettigt ut, men kanske det är lite "fel" längd på det för en massa varvande...

Sen ser det ju ut som om du har en fördelare. Då booorde du ju kunna köra MS till sprut och original tändning...tror jag. Vilket sprut är det på bilen? Vissa, Motornic bla, blir helt om man försöker med detta...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Motronic 1.3 tror jag styrningen heter.

Ang. insugsröret så har jag kvar org. så jag sitter inte helt med skägget i brevlådan om det blir fel.

Vet tyvärr inte riktigt vad det styrsytemet gör med tändningen när det märker att bensinen lever sitt egna lilla liv..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eric Josefsson skrev:
Motronic 1.3 tror jag styrningen heter.

Ang. insugsröret så har jag kvar org. så jag sitter inte helt med skägget i brevlådan om det blir fel.

Vet tyvärr inte riktigt vad det styrsytemet gör med tändningen när det märker att bensinen lever sitt egna lilla liv..


Tror det blir som på mitt M 1.7. Lip home mode och inget kul alls...
Men då kan du nog köra MSS istället...hehe

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Varför ska det vara så svårt att göra inlägg här....!!
Tänkte jag skulle presentera lite vad jag har tänkt att göra fram över....Men efter att knåpat ihop ex. antal rader å skall skicka det,så går det inte....Fel...Å lygens att fixa det

_________________
Jonas Götesson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
När det blir fel på större inlägg brukar jag ta "back" och kopiera in texten i ett textdokument så man har det sparat tills man lyckas posta..

Hmm MSS är ju också ett alternativ.. har varit lite sugen på effektivare tändning om det nu kan vara det som gör att effekten sjunker över 6500rpm fast då blir det ännu mer avancerat..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 369



Nu ger jag snart upp... >
Inte roligt att göra inlägg i forum om man sen ska behöva sitta å leta fel i texten man skrivit.... thumbs down

Får upp detta felmeddelande hela tiden...SQL Error : Unclosed quotation mark before the character string ')'.


_________________
Jonas Götesson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Det har med användandet citationstecken och appostrofer(okänd stavning) i ditt meddelande att göra..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6842&highlight=quotation

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Även om man ska bygga MSS kan ett beg. MS vara något att ha i botten?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 405 Mi16 -90 *såld*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (26877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande