Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
1, 2, 3 ... 43, 44, 45   >>
2 besök senaste veckan (176673 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Idag ser bilen INTE (se längre fram i tråden) ut så här:



Importerad år 2000 från Tyskland av mig
H&R sänkningssats satt på vid importen (men 16"-hjulen hade försvunnit)
Double-hoop stylebar satt också på...
I övrigt helt original, d v s (förhoppningsvis) 116 HK på ca 975 kg.

EDIT 2008 05 28: Nu har bilen fått vagnbok så att jag kan köra i SPVM när andan faller på.
Har också vägt bilen: nu väger den 915 kg (på MGCCs våg) med 10 liter bensin i tanken.

Åtgärder hittills:
- stylebar bytt mot riktig båge
- original skinnstolar bytta mot Momo Start (glasfiber)
- originalfälgar bytta mot 1 set OZ Racing Superleggera 15x7 och ett set svarta OZ Ultraleggera 15x7
- ökat förtändning från 10 (original) till 14 grader EDIT: nu åter 10...
- plockat bort lite onödiga prylar (mattor m m)
- hårdare belägg: Carbotech XP8
- bättre bromsvätska (Motul RBF 600)
- bättre dämpare: KW competition med justerbar kompression och retur (tidigare Koni Sport)
- mindre begränsande luftmängdmätare (från Maxda RX-7)
- PiperCross konfilter (skum)
- R-däck Toyo R888 / Yokohama A048
- Riktigt bälte till förarstolen (Sabelt 6-punkts)
- Racing Beat's 4-1 grenrör
- styrservo demonterat
- Alu-pedaler till gas och broms (ihopflyttade för lättare "heel and toe")
- Bytt avgassystem (endast en dämpare; ej rostfritt (för tungt))
- hårdare fjädrar (90/60 med hjälpfjädrar)
- hårdare krängningshämmare från Racing Beat
- ny sufflett
- bogseröglor i textil (fram)
- short shifter
- 6-pols huvudbrytare
- lätt (stål)svänghjul från TODA Racing

EDIT 2011 05 13:
Bilden ovan stämmer inte längre så bra; ska ordna en ny (även om bilen är fulare nu).
Bilen har lättats rejält sen sist och väger nu ganska precis 900 kg - med mig i, vilket ger ca 825 kg tom.

- plastdörrar med fasta plastrutor
- plasthuv
- plastbaklucka
- reducerat elsystem
- borttagen AFM (nu MS PNP)
- fasta lysen istället för popup
- diverse onödig plåt borttagen
- kupéfläkt bytt mot lättare
- "f1"-speglar
- lättare innerspegel
- blymatta i bagaget borttagen
- kylarfästen kapade
- bakre stötfångare lättad mer...
än finns det lite kvar att ta, men klassgränsen för Roadsport C är nära nog omöjlig att nå utan att "fuska" - d v s dra på sig några tillägg
En rimlig slutvikt - tom - är nog runt 800 kg.

2013 11 18
Bilen har stått still säsongen 2013 men har under tiden fått en svetsad fullbur.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Med Lotusklubben m fl på Ring Knutstorp 2002 05 04.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
För en timme sedan monterades följande:

- OZ Racing Superleggera 15x7, 4x100, ET37 (5 kg/st), antracitgrå
- Bridgestone Potenza S-03 Pole Position, 195/50 ZR 15

Ser schysst ut; rätt mycket balansvikter dock... (40-60 g/hjul) - får se över det sen...

Testas på Kinnekulle Ring nu på söndag

Bilder kommer.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så mkt vikter när det gäller kvalitetsprodukter låter underligt...

Har man skitdäck/hjul brukar det bli en del, men med Bridgestone och OZ!

Det får nog bli till att demontera, vrida, ballansera, bli nöjd eller återgå till moment 1 igen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Ja... mina gamla Borbet med Toyo Proxes ligger mellan 15 och 30 gram...
Jag orkar nog inte tjata på Däckfynd (16 mil t o r) utan får väl ta det lokalt (och betala...).

Vikten på hjulen verkar stämma hyfsat med leverantörernas data (min fiskevåg är väl inte den mest exakta - och går bara till 15,5 kg - men ändå...); gamla hjul ca 16 kg; de nya ca 14,5 kg; tyngre däck; lättare fälg... totalt 6 kg minskning av ofjädrad, roterande vikt.

Körde en kort runda med 2 bar i däcken - höll på att skaka sönder - får nog köra på 1,8 som tidigare med Toyo...

Bilens utseende har verkligen ändrats dramatiskt med de nya fälgarna - de gula var alla småbarns favoriter ("mamma - titta vilken rolig bil"); de nya får bilen att se "dyrare" ut...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilder!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Hej Dennis!

Är dina gamla fälgar till salu?
Behöver fälgar och däck att åka resten av säsongen på iaf.

Bor i Ljungby så jag har inte så långt ner till dig.

MVH Patrik

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Här kommer bilder!
Jag måste säga att jag är kluven... tjejen och hennes dotter gillar de gula bättre och säger dessutom att de nya ser mindre ut

Patrik: jag behåller nog de gula tillsvidare...

S-03:orna är förresten MYCKET hårdare än Toyo Proxes T1-S; t o m 1,8 bar är stötigt! Ska bli intressant att köra på Kinnekulle imorgon (måste gå upp 04.45 ).

Nåja, så här såg/ser det ut:








_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Dennis Kullman skrev:
Här kommer bilder!
Jag måste säga att jag är kluven... tjejen och hennes dotter gillar de gula bättre och säger dessutom att de nya ser mindre ut

Patrik: jag behåller nog de gula tillsvidare...

S-03:orna är förresten MYCKET hårdare än Toyo Proxes T1-S; t o m 1,8 bar är stötigt! Ska bli intressant att köra på Kinnekulle imorgon (måste gå upp 04.45 ).

Nåja, så här såg/ser det ut:



Vackert!!!!! thumbs up

Visserligen skulle det väl se lite bättre ut med 17"are eller så men då får man ju en massa andra nackdelar som man inte vill ha

Föresten vad är det på kullen imorgon?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Calle gsi skrev:

Vackert!!!!! thumbs up

Visserligen skulle det väl se lite bättre ut med 17"are eller så men då får man ju en massa andra nackdelar som man inte vill ha


Personligen tycker jag att 16" är allra snyggast; 17" tycker jag är för stort även utseendemässigt. 15" är dock det solklara valet när det gäller funktion.

Calle gsi skrev:

Föresten vad är det på kullen imorgon?

Imorgon kör Miataklubben på Kinnekulle hela dagen

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Du låter inte övertygad

Hur mycket ska du ha om jag hämtar dom ikväll?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Så här såg mina nya S-03 ut efter 18 mil(!) på Kinnekulle Ring igår...
Tryck i ljummet tillstånd: 2,3 bar
Tryck varma: ca 2,6 bar
Temperatur (mätt med handen ): nästan att man brände sig (alla)
Vad kan ni utläsa av bilderna?
Rekommendationer?

Vänster fram (det här däcket hade det tuffast):


Vänster bak:


Höger fram:

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



och här kommer ett par bilder som visar lite mer än däck:

Fin morgon på Kinnekulle:


yours truly stöddar sig vid bilen

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

De gula är tuffare

--------

Lägg in bilderna o frågan om däckslitaget på däcksforumet så kanske någon har en ide :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
De gula är tuffare


Superleggerorna är bättre. Nu får du skärpa dig Magnus.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Nisse Classon skrev:

Superleggerorna är bättre.

Jag känner mig som en riktig wannabee med mina OZ Superturismo 8x17"...
Men jag tycker faktiskt att de är snyggare!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Magnus Thomé skrev:
De gula är tuffare


Superleggerorna är bättre. Nu får du skärpa dig Magnus.




Tack för det

Nåja - jag har bestämt mig nu... jag behåller de gula också!
Det är inte värt de få kronorna att sen gå och reta sig på att man sålde dem

Det får bli R-däck till dem när jag har råd - trots att de är tunga...

Sorry Patrik

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Självklart, lättare fälgar = bättre!

Men de gula såg kuligare ut

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
...och här kommer en actionbild från Kinnekulle Ring i söndags (2003 08 24):



_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



trevlig bil, har du någon aning om varvtider

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
DjHypnoz skrev:
trevlig bil, har du någon aning om varvtider


Ja... se min lilla roman i en annan tråd i huvudforumet:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4413&start=0&postdays=0 . . . .

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
1, 2, 3 ... 43, 44, 45   >>
2 besök senaste veckan (176673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande