Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 43, 44, 45 >> 22 besök idag (176832 totalt) |
|
||||
...och en liten bit aluminium... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Idag blev det bara lite grovputs på HTn inför spackling och lack i helgen.
Körde en provtur och det gick väl ganska bra; motorn fungerar; inga läckage eller andra uppenbara fel. Men... växlingsproblemen som kom efter växellådsbytet 2012 är kvar (fick ju mig bl a att tappa en placering på SSM någon meter innan målflagg...). Tar man det lugnt är det inga problem men försöker man växla snabbt från framförallt 2:an till 3:an så händer en av två saker ibland: 1) det blir 5:an 2) det blir ingen växel alls utan stumt och man får börja om - lugnt (vilket är "sådär" lätt under race)... Problemet fanns där med original "shifter" och även efter byte till short-shift (som fungerade perfekt med gamla lådan - som ju dessvärre inte gick att backa med längre m m...). Hm... Funderar på att göra en växelspaksförlängning - för att testa något... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Kontrollfråga: Vad har du för motorfästen och diffbussningar? Symptomen låter precis som när man har lite slitna originalprylar. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Men sedan händer det ju att de 5vxl lådorna får lite kexiga synkron tillslut också. När jag slängde ut min kändes det som en näve full med knäckebröd när man slog i trean fort vid höga varv. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Motor och diff sitter med Mazda Motorsports bussningar som inte är allt för gamla och jag har inte kunnat se eller känna något "glapp", men kanske...
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
SSM 2014.
Jag fick ihop bilen. Den höll hela vägen dit... och träning, kval, och tävlingar... och hem. 879 kg efter kvalet var faktist mindre än jag trodde, så klassgränsen är inte helt omöjlig (men nästan...); 25 kg till ska bort... Resultat (av ca 25 startande) kvalet: 7:a race 1: 6:a race 2: 5:a (startade i pole, men missade växlingen 2:an till 3:an i starten (som väntat). Hängde ändå med tättrion oväntat bra och tog in på 4:an. Hursomhelst: långt över förväntningarna! Jag var nöjd redan när jag kom fram till banan; det var tufft att komma så långt... Härligt (kanske lite väl varmt stundtals) väder, lyxigt i depåtältet tack vare våra sponsorer, kul att träffa både gamla och nya bekanta, och jag tittade faktiskt på fler lopp än jag gjort tidigare år. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Kul att se dig igen Dennis Har följt tråden och undrade om du skulle dyka upp på SSM ö.h.t. Men det gick ju fint, riktigt fint
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Stongt att få ihop det, och att hamna under 900 är ju skoj (Vågen verkade visa ca 10kg mindre än andra vågar)
|
||||
Mindre kul uppdatering idag är jag rädd...
MSCC KM5 på Ring Knutstorp slutade redan i heat 2 för min del. Första "egenhändiga" kraschen någonsin. Tappade bakänden i vätan och satte bilen i räcket ganska hårt. Hade det inte varit för gruset hade jag nog inte klarat mig oskadd, men det gjorde jag. Avåkningen var helt "oprovocerad"; jag var på väg ner i svackan innan NGK utan att trycka på. Så här efteråt kan man ju fundera på om det bakvända Toyo-reservhjulet jag fick sätta på höger bak efter att ha hittat en skruv i Kumho-däcket var orsaken? Eller att jag inte orkade/hann mjuka upp dämparna; eller att jag inte höjde trycket i däcken; eller att jag skulle provköra mina nya spacers (3 cm spårviddsökning); eller att jag är ringrostig; eller en kombination... Bilen är rätt skev, men efter en första koll kan man i a f hoppas på att subframen är OK (rätt osäkert...). Höger fram är rejält krokigt inklusive rambenet bak till subframens infästning. Får kolla mer i veckan. Bilder på eländet kommer så småningom. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Ingen hjulinställningsbult som lossnade eller liknande. Men då hörs det en tydlig smäll (märkte jag i söndags). Det är ju inte det mest uppenbara stället att tappa bilen, inte ens i blött. |
||||
Niklas: det är verkligen inte det mest uppenbara stället att tappa bilen på! Jag hörde ingen smäll innan och det "vinglade" inte till utan bara släppte (ganska snabbt). Kanske var det lite extra mycket vatten på en fläck som lyfte det bakvända Toyo-däcket (R888)?
Om man ska försöka vara lite positiv så är det ett bra läge för att byta till en helt avtagbar front (front, skärmar och huv i ett stycke). Om någon känner för att gjuta en sådan, så hör av er. Lätt ska den förstås vara. Tack för uppmuntran! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Nu har jag tagit bort och kontrollerat dämparen.
Den verkar OK (kolvstången kastar inte när jag roterar den; dämparen rör sig mjukt och fint (både inåt och utåt) och reagerar som den ska på justering av bump och rebound). MEN... givetvis klantade jag till det och tryckte ihop den för mycket OCH höll den uppochnedvänd. Så... lite olja rann ut... (några centiliter kanske...). Vad göra? Skicka den till KW, någon i Sverige, eller öppna den själv och hoppas att det inte flyger ut en massa smådelar? Det är ju ingen panik precis (m h t resten av mina problem), men det kan ju vara bra att ha en plan... Dämparen är en KW motorsport 2-vägs - alltså inte någon"kit-dämpare" för gata. En fördel med att skicka den till någon som kan är ju att de då kan kolla hur sliten den (och de andra) är - eller m a o om det är dags för renovering. När de sitter i mer krävande tillämpningar än min så renoveras de enligt KW så ofta som varje år... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Fyyy fanken vad trist . Det var inte kul att se den knycklad på banan . Men det verkar som du klarade dig utan skador och det verkar t.o.m. som det hopp för bilen
Kan säga att jag fick duktig fishtail just i den svackan. Har hittat på mycket hyss på knutan de senaste decenniet men där har man aldrig haft bekymmer. Gissar på spill av något slag. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 43, 44, 45 >> 22 besök idag (176832 totalt) |