Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 43, 44, 45   >>
64 besök senaste veckan (176786 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Dennis Kullman skrev:
Slutade säsongen med MSCC KM5 på Ring Knutstorp. Dagen började med regn, vilket gav lite dåliga vibbar efter kraschen på KM5 2014. Som vanligt var bilen inställd för torrt, men till heat 2 hann jag iaf ta bort mina spacers och koppla bort krängningshämmaren bak. Gick någon tiondel snabbare... Race 1 gick på en bana där halva var blöt (inkl rakan) och halva torr. Satte 6:e tid och fick den startpositionen i race 2 - som gick på helt torr bana. Satte varken tillbaks spacers eller krängare. Bilen gick nu bättre än den gjort under hela 2015! Tog mig snabbt upp till 5:a och vi 5 kom loss rejält från resten av fältet. Tyvärr tappade Elisen framför mig på de 3 framför och det var svårt för mig att komma förbi. Var uppe på 4:e en stund men Elisen var snabbare på rakan, så jag blev 5:a till slut. Ganska nöjd med det men VÄLDIGT NÖJD över NYTT PB på 1:10.22!
Det är första gången på länge som det går åt rätt håll s a s.

Men, vad var det som gjorde skillnaden? Borttagna spacers eller bakre krängare?


Den omkörningen på Elisen ner för backen var förjävla snygg av er båda två!

Borttagna spacers ger mindre hävarm i roll, borttagen krängare ger mer grepp på den axeln, vilket borde ge mer understyrt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

Den omkörningen på Elisen ner för backen var förjävla snygg av er båda två!

Borttagna spacers ger mindre hävarm i roll, borttagen krängare ger mer grepp på den axeln, vilket borde ge mer understyrt.

Tack Pontus
Den upplevda skillnaden var framförallt att bilen kändes mer miata igen; tryggare och lätt att placera lite var som helst.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
...och så gick det ett år... inte helt utan bekymmer...

En hård cykelkrasch i början av april satte stopp för både cykelträning och bilkörande fram tills nyligen.

Missade SSM, vilket kändes surt.

Sen var det inte lönt att vagnboksbesiktiga, tyckte jag, men ett par tävlingar i MSCC KM hade ju varit kul att få till 2016 i alla fall.

Så... utan några egentliga förberedelser lastade jag bilen på trailern och åkte ner till MSCC KM4 på Sturup Raceway i helgen som gick.

Vid banan kollade jag trycket i däcken; tejpade huven (som vanligt), och körde sen som en tok (abstinens).
När jag lugnat mig lite blev det hyfsade varvtider och bilen skötte sig exemplariskt.

Blev 3:a i kvalet och i racet och det är jag efter omständigheterna nöjd med. Kom för sent på att jag helt glömt hur jag skulle köra i sista kurvan innan rakan; den halvsekunden hade gjort stor skillnad, men det tar vi nästa gång.

Efter all bankörning fick jag sedan köra en sväng med Pontus Fyhr's Elise - stort tack för det! Fin bil som känns väldigt lätt och precis i styrningen. thumbs up

Bäst av allt var nog ändå att få träffa alla igen och få känna sig lite normal efter all smärta och dystra tankar som kommit efter kraschen i våras. Det är inte roligt att bli hindrad att göra det man tycker om.

Några fina bilder har jag tyvärr inte, men det har Pontus, så kolla i hans biltråd; där finns också en film som visar starten (där jag för en gångs skull kommer iväg bra).

Oskar Jakobsson, som kom 4:a, har lagt upp en kul och lagom lång film där jag syns större delen av tiden. :-)
Ta en titt på den!

https://youtu.be/UCp0P4hAhXU

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Med bara MSCC KM5 kvar 2016, så börjar jag planera för 2017...

Roadsport's reglementeskribenter har ju i sin vis(s)het bestämt att plastdörrar "inte är Roadsport" - på min bil... så nu ska den bli 35-40 kg tyngre.

Det kommer ju inte att funka, så jag har börjat snegla på att ge upp 1,6:an till förmån för en 1,8... men... nu har jag räknat på det... t o m med den klenaste 1,8:an (131 HK) måste jag lasta på ytterligare ca 75 kg...

Så... jag gör nog ett nytt försök med att få ner vikten istället. Skam den som ger sig.

Jag tänkte också få motorn bromsad - innan eventuell renovering - så att ni kan få er ett gott skratt...

Till sist ett bevis på att bilen faktiskt varit på en motorbana i år.


_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
SSM 2017

Roadsport C

28 startande

Kval: 6
Race 1: 6
Race 2: 6

Bästa varv: 1.10,2 (race 2)

Lånade 8" fälgar av Niklas Kristiansson.

Ronny Persson's fina bilder:






_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Effektmätning och mappning "light" hos tuneitmotorsport.
Stort tack till Filip!

Motor
1.6 liter
15000 mil på botten
34000 mil på toppen (15000 på kammarna)
MS PNP
95 oktan

R-däck; 1,6 bar (kalla)





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Vridet under 3600 skulle jag inte lita så mycket på men annars är det fina kurvor och väldigt lite dipp i mitten thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vridet under 3600 skulle jag inte lita så mycket på men annars är det fina kurvor och väldigt lite dipp i mitten thumbs up

Under 3600 är jag inte ofta...
Jag ska nog växla lite tidigare...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Hej och tack för i dag
Blir intressant att följa upp framtida motor, oavsett om det blir denna 1,6a eller "bigblock"

Nej, vridet under 3600rpm känns märkligt. Utredning pågår.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Måste fråga, hur gick det med bromsbeläggen? Sluter mig till att du tog dig i mål men blev det något kvar?

Kul att ses

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
grusbusen skrev:
Hej och tack för i dag
Blir intressant att följa upp framtida motor, oavsett om det blir denna 1,6a eller "bigblock"

Nej, vridet under 3600rpm känns märkligt. Utredning pågår.


Tack själv! Nu ska här planeras ordentligy för nästa mätning.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Måste fråga, hur gick det med bromsbeläggen? Sluter mig till att du tog dig i mål men blev det något kvar?

Kul att ses


Hej Eddie, jag bytte beläggen och körde in dem på landsvägen på kvällen.
Verkade dumt att chansa.

Visst var det kul att ses!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Ett steg framåt; två steg bakåt...
Ett lite större oljeläckage visade sig komma från kopplingskåpans dränering, så nu ligger växellåda, koppling m m på golvet.

Man hade ju önskat att orsaken till läckaget var tydlig, men så är det inte.
Jag utgår från att det är vevaxeltätningen (packboxen), men det är inte som syns...

Jag är lite orolig för att jag av någon anledning haft övertryck i vevhuset, men det kanske hade yttrat sig på annat sätt? Jag fulade ju ihop en "sluten" vevhusventilation från kamkåpan till innan spjället; så är det kopplat original, men min nippel i insuget är väldigt liten...

Bytte tätningen idag, men slarvade så att en del av dess omkrets hamnade 1 mm för djupt, så det blir nog att dra ut den och sätta dit en ny.

Jag hade ju hoppats ha min saxlyft i garaget nu, men det har jag inte... så jag ser inte fram emot att lyfta upp lådan igen, men med lite tur kanske lyften kan vara på plats i slutet av veckan, så jag avvaktar nog till dess.

Innan dess ska jag norrut och hämta nya hjul.

Förresten... det kan ju vara smart att passa på att linda grenröret med bandage nu när det ändå ligger löst; vet att det diskuterats mycket här på rejsa om vilket bandage som är bäst etc. så jag ska söka runt lite.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Lyften har förstås inte kommit, så jag lägger upp en positiv bild så länge. :-)

GRC på Ring Knutstorp 2017-07-15



13x8 istället för 15x7





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Rullskridskor thumbs up thumbs up Briljant

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



13 👍
Headers, Är det stålningsvörmen du vill ha bort, eller vill du öka gashastigheten i rören?
Skärma, Linda eller värmefärg finns som val.

Lindar du, blir det alltid rost på rören. För bra färg och aplisering, prata med josen. Han har bra info.
💪🇯🇵

_________________
Rikard Niva
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Fråga från vetgirig (och lat) på temat 13" & miata.(då svaren säkert står tidigare i tråden)
Hur stora bromsar kan man åka med? 1.8 originalen?
Utväxling, lägre tippfart gissar jag men hur blir övriga växlar? (Ja hur don stämmer runt banan)
Däck. Hur ser tillgången ut? Billigare?

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
13 👍
Headers, Är det stålningsvörmen du vill ha bort, eller vill du öka gashastigheten i rören?
Skärma, Linda eller värmefärg finns som val.

Lindar du, blir det alltid rost på rören. För bra färg och aplisering, prata med josen. Han har bra info.
💪🇯🇵


Tack Rikard!
Jag skippar lindandet.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Norlin skrev:
Fråga från vetgirig (och lat) på temat 13" & miata.(då svaren säkert står tidigare i tråden)
Hur stora bromsar kan man åka med? 1.8 originalen?
Utväxling, lägre tippfart gissar jag men hur blir övriga växlar? (Ja hur don stämmer runt banan)
Däck. Hur ser tillgången ut? Billigare?


Hur stora bromsar kan nog variera lite mellan fälgmodeller och om du behåller originalok eller monterar slimmare ok - t ex Wilwood Powerlite radial mount som jag precis köpt.
Jag kommer att köra med original 1.6 skivor tillsvidare men 13-tummarna du ser på bilderna ska funka även med 1.8, men inte 1.8 sport.
Force-racing 13" verkar funka även med sport-skivorna (270 mm) och Powerlite-oken.
Utväxling... mer om det senare...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Tänk på att rollcentren sjunker med lägre däck.
Vilka effekter det får på känslan beror säkert på men det är inte enbart utväxling som påverkas med högre/lägre däck.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Tänk på att rollcentren sjunker med lägre däck.
Vilka effekter det får på känslan beror säkert på men det är inte enbart utväxling som påverkas med högre/lägre däck.

Körde på Sturup igår; bilen kändes ungefär som innan, kanske en aning mindre förtroendegivande - men det beror nog (hoppas jag) på att däcken är gamla (2011) och inte får det där riktiga bettet. Vi får se när mina nya däck kommer... förhoppningsvis innan KM4!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 43, 44, 45   >>
64 besök senaste veckan (176786 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande