Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO
1, 2, 3, 4   >>
14123 besök totalt
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Tänkte att jag skulle lägga upp lite info om mitt projekt.
Bilen är En som rubriken låter en DAX Rush med Dedion bakaxel. motorn är En Nissan VQ 2.0 V6a
som turbokonverterats med Mitsubishi T16 aggregat. Styrsystem Motec M600 ECU. Instrumentpanel
Motec sport dash.
Effekt på Besiktningsmotorn var 190hk vid 0.32 detta kommer oxå att vara den effekt som bilen har
vid körning när den körs på allmänna vägar.... det räcker!

Detta har hänt sedan tidigare
http://www.egmark.com/foto/album05

Efter att jag fått bilen genom besiktning under sommaren, och nu påbörjat ett mer turboanpassat
motor bygge och montering av intercooler. Måste oxå uppgradera koppling och bränslesystem.
Intercoolern färdig bara lite fästen som ska på den. bilder kommer.
är det nått ni undrar över så fråga på. så ska jag försöka svara..

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Häftigt bygge thumbs up Vad väger skapelsen?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Krullert skrev:
Häftigt bygge thumbs up Vad väger skapelsen?


runt 740kg. det är ingen lättviktare i seven världen. tänkte kompensera med effekt

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Vad används bromscylindern på bild 1628 och 1629 till? Ser ut att sitta ovanpå växellådan...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
Vad används bromscylindern på bild 1628 och 1629 till? Ser ut att sitta ovanpå växellådan...


Det är till handbromsen. Dax har en udda placering på handbromsspaken(under ratten) inte gjord för
snabba handbromsvändningar.

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Snyggt bygge thumbs up
Har du hunnit pressa den runt någon bana och känt lite på den ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Libell skrev:
Snyggt bygge thumbs up
Har du hunnit pressa den runt någon bana och känt lite på den ?


Tack!
Nej har inte hunnit det. Tråkigt nog bor man ju i fel ände av Sverige när det gäller racingbanor, närmaste
är mittsverige banan (ca 50mil)

tanken var att köra lite konbana under hösten men ett konstruktionsfel av mig med urtrampningslagret gjorde att kopplingen började slira..
och eftersom det skulle/ska bytas motor under vintern orkade jag inte ta ur motorn för att fixa det bara för en helgs förlängning av säsongen.

Lite lek efter krokiga vägar han det bli innan kopplingen sa upp sig. så lite uppdateringar för utom motorn
blir det nog, bättre bromsar och ev en handbromsspak till . är även sugen på att sätta dit styrservo, (finns säker dem som tycker att det är som att svära i kyrkan...)


/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det är lite udda motorval - berätta varför

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Westfield skrev:
Det är lite udda motorval - berätta varför


Varför inte? kan inte det va en anledning nog *ler*

Lärde mig motorn när jag letade efter en bil/märke för att bygga en rallycross bil.
sedan snöade jag nog in på den lite. den är väldigt lättrimmad, hyfsat låg grundvikt och har en hög tekniknivå,
var meningen att det skulle bli RC motorn som skulle in i bilen 380hk, men tack vare att
SFRo mannen som besiktade bilen tyckte att en turbomotor med lågt ladd skulle va att
föredra både för besiktning och körbarhet på gatan. så jag ändrade mig i den riktningen..
har inte ångrat mig.....
Motorfamiljen VQ från Nissan finns från 2.0l till 3.8l sitter i Maximan och 350Z och om jag fattat rätt i den
nya sportbilen.

Sedan att ingen annan byggt med den motorn gör ju valet lite roligare.. bara det gjorde att Dax inte ville
sälja ett kitt till mig jag fick vänta 6 mån och sedan beställa kittet för en Rover V8a

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Godis


Koppling och svänghjul vikt ca 4,5kg tillsammans....


Ross kolvar


Carillo vevstakar.


/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Hej Tomas

Kul att du med hittat hit

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
super7 skrev:
Hej Tomas

Kul att du med hittat hit

//Nisse


Tack för det.
har ju hängt här och läst andras trådar ett par år, och tyckte det var dax att även ha en biltråd här.

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Egmark skrev:
Westfield skrev:
Det är lite udda motorval - berätta varför


Varför inte? kan inte det va en anledning nog *ler*

Lärde mig motorn när jag letade efter en bil/märke för att bygga en rallycross bil.
sedan snöade jag nog in på den lite. den är väldigt lättrimmad, hyfsat låg grundvikt och har en hög tekniknivå,
var meningen att det skulle bli RC motorn som skulle in i bilen 380hk, men tack vare att
SFRo mannen som besiktade bilen tyckte att en turbomotor med lågt ladd skulle va att
föredra både för besiktning och körbarhet på gatan. så jag ändrade mig i den riktningen..
har inte ångrat mig.....
Motorfamiljen VQ från Nissan finns från 2.0l till 3.8l sitter i Maximan och 350Z och om jag fattat rätt i den
nya sportbilen.

Sedan att ingen annan byggt med den motorn gör ju valet lite roligare.. bara det gjorde att Dax inte ville
sälja ett kitt till mig jag fick vänta 6 mån och sedan beställa kittet för en Rover V8a

/Tomas


Jag menade väl egentligen inte udda, utan mer ovanligt. Ser inte på något sätt ner på ovanliga lösningar, ganska intressant val och förstår varför givet din kunskap om maskinen sedan innan.

Vad väger motorn (utan turbo) med koppling, startmotor och generator? Vad är fördelen med 2L V6 vs en 2L R4?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Westfield skrev:

Vad väger motorn (utan turbo) med koppling, startmotor och generator? Vad är fördelen med 2L V6 vs en 2L R4?


Vikt 105kg utan startmotor om jag minns rätt. blir ju inte lättmed 2 turboagg.
Ang fördelar, nja det är nog här det ska komma någon krystad förklaring om hur utmärkt en V6 är mot en R4.
Men jämnarte gång kanske och ljudet sedan är det ju som jag skrev i ovan inlägg. det finns motorer
i motorfamiljen som är men störrevolym utan att det syns utanpå där är nog varför jag valt denna motorkombination.
förutom då att jag kan motorn.

Annars är det väl bara nackdelar. Spräng kåpan har jag fått göra själv, parat ihop motorn med en
Toyota Supra växellåda. Många ventiler tryckare och ventilfjädrar man måste byta när man ska bygga en motor som kan varva minst 8500v/m

_________________
Tomas Egmark
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Etersom laddtrycket ev, ska ökas så tänkte jag att en intercooler inte kan skada.





Rymms inte nått större, även ett nytt insug blir det

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
pacman
Katrineholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 15



Det blir rätt fullt i motorrummet.....
Vad har du för kylare till V6-turbo? Det går nog åt en duktigt tjock en eftersom det är ju väääldigt begränsat med plats där fram under nosen!

_________________
Peter Carlsson
Katrineholm
Sekreterare Locost Sweden
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
pacman skrev:
Det blir rätt fullt i motorrummet.....
Vad har du för kylare till V6-turbo? Det går nog åt en duktigt tjock en eftersom det är ju väääldigt begränsat med plats där fram under nosen!


Japp! det är fullt i motorrummet, en av utmaningarna att rymma allt.
Kylaren är DAX motorsportkylare. Och är inte spec. tjock. Den verkar ju funka till 450hk bilarna i
England. jag har inte haft några som helst problem med tempen,
när jag hade fått ut all luft vill säga..

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Ja i fundering på om man ska montera servo eller inte, så har jag tittat lite på alternativen för servopumpen.
Då en motormonterad pump är näst intill omöjlig att få dit.(kräver att generatorn monteras utåt och att pumpen monteras där generatorn sitter nu) visst det funkar men det är ju så in i h-vete trångt *ler*
kan iofs. inte skylla på någon över det...
Däremot tror jag att en elservopump (prov)monterad som på bilden är möjlig.. gäller att fundera vidare om det är värt det eller inte...



Är jag knäpp som har servo fundering eller?

/T

_________________
Tomas Egmark
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Egmark skrev:

Är jag knäpp som har servo fundering eller?

/T


Näe, tycker du att det är tungstyrt så får du väl montera en. Då blir din den första sjua jag nånsin hört talas om med servostyrning

Kolla vad pumpen drar, så du har tillräckligt med ampere tillgängligt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Westfield skrev:
Egmark skrev:

Är jag knäpp som har servo fundering eller?

/T


Näe, tycker du att det är tungstyrt så får du väl montera en. Då blir din den första sjua jag nånsin hört talas om med servostyrning

Kolla vad pumpen drar, så du har tillräckligt med ampere tillgängligt.


Ja någon måste va först oxå
är lite tveksam då jag bara han med 50-60 mil i sommar och inte han börja justera hjulvinklar, men jag upplevde den tungstyrd,
fick inte den där känslan av kontroll, som jag vill ha. både för att den var tungstyrd(allt är väl relativt) och hjulinställning som antaglige var fel....
kan ju va så att den blir mycket lättare att styra om allt annat är "rätt"

Har ju en 2,5varvs stryrväxel det gör ju inte bilen mer lättstyrd.

Ang amp, japp det ska jag..


/T

_________________
Tomas Egmark
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kolla att allt i styrningen leker som det ska? Rullar det runt lätt när bilen är i luften?

De ska inte vara "tungstyrda" såvida du inte står helt still. I fart är iafl min väldigt lättstyrd och bra känsla. Förvisso har ju du en annan styrväxel antar jag, men ändå.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO
1, 2, 3, 4   >>
14123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande