Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda miata -90 #79 roadsport C 1600cc standard
1, 2   >>
19748 besök totalt
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Efter 15 års byggande och tävlande med långloppsbilar så startade jag och frugan ett kafé och snart var tävlingshelgerna och nätter i garaget till ända!
Nu efter snart fyra år utan ett enda varv på banan så började abstinensen sakta att lägga sig till ro.
Men...för nån vecka sen så var det dax att inhandla en liten andrabil till frugan.
Vi tittar runt lite på blocket och hittar en liten blå bil till rätt pengar i samma by.
Sen att det var en cab var ju bara mysigt eftersom bilen bara är tänkt att användas på sommaren.

Jag tog med frugan och skulle visa vad det var för en bil jag tyckte att hon behövde.
Frugan har långa ben, så där fick bilen ett stort minus direkt.
Bilen var också onödigt låg och hårt dämpad, men original dämpare och sänknings fjädrar följde med så att vi kunde höja den!
Vi kom också underfund med att bilen bara kommer att brukas av min fru för att jag behöver ha plats till en kylbox i bilen under sommarmånaderna.
Efter att hon provsuttit och skrapat underredet över några vägbulor under provkörningen så säger hon.
Det finns en baktanke med detta köpet va?
Jag fick krypa till korset och förklara att det finns en klass att köra i OM man skulle känna för det och man kör med bilarna helt original med en liten båge i bara.
Hon fnös och kastade upp en bunte pengar som diffade 3000 upptill det säljaren ville ha för den.
Vi tar med oss bilen nu om det går bra sa hon och åkte från platsen i våran egna bil.
Säljaren tyckte att några tusenlappar inte var mycket att tjafsa om och räckte över nycklarna.

Jaha... Då stod man där igen med en bil med ställbara dämpare, mekar vänlig uppbyggnad, oöm lack och flertalet tillfällen till att framföra bilen i en enhetsklass eller på trackdays runtom på Sveriges banor!

Nu har jag både egen bil och garage, något som jag aldrig haft tidigare under dom åren jag tävlat.

Verktygslådan behöver garanterat uppdateras med typ... ALLT.

Jag har alltid tävlat och mekat tillsammans med samma racingteam och därför råkat bli specialiserad på dom områdena av tävlingsbilsmekande som jag just nu inte har mycket nytta av.
Jag skötte dokumentation av byggtråden.
Höll ordning och reda i garaget.
Såg till att vi höll snygg design och dekor på hela teamet.
Jag byggde, lagade eller byggde om all plastdetaljerna till bilarna.
Men jag var också dom extra par händer och fötter som alla bilbyggare vill ha vid sin sida för att få något gjort under ett byggpass i garaget.
Egenskaperna som nämns ovan är ju inga nackdelar att ha med sig i bagaget men jag ser inte mig själv som mek kunnig.

Och det är här äventyret börjar!!!

Denna tråd kommer att gå väldigt långsamt framåt och jag kommer behöva massor av hjälp på vägen!

Bilen är en NA(någon som kan förklara vad detstår för)-90:a
Den har gått strax över 20000 mil och är tysk importerad.
Ställbara fjäderben.
I övrigt original.
15 tums fälgar.
Jag fick med original fjäderben med H&R sänkningsfjädrar som sänker 40mm från original.

Först och främst är tanken att jag ska höja bilen lite och få den lite mjukare så att frugan inte skadar ryggraden när hon kör till jobbet.

I andra hand så tar jag gärna emot förslag på trackdays eller tävling där jag kan åka med original miata utan båge i år.

Vad kör man för tävlingar med gatreggad miata 1,6a framöver?
SPVM?
Mista cup?
Roadsport?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



matte #25 tornado skrev:

Vad kör man för tävlingar med gatreggad miata 1,6a framöver?
SPVM?
Mista cup?
Roadsport?


Kul Mattias! thumbs up
Jag kände samma abstinens när vi la ner långloppandet -09, hade först en Porsche för trackdays men valde till slut att bygga en Miata för Roadsport. Svårt att få roligare bil för pengarna. Gjorde comeback på SSM förra året.

SPVM, Roadsport och Miata Cup är ju egentligen samma sak.
Dvs serie, klass samt klass i klassen.
För detta krävs vagnsbok enligt Roadsport reglemente, inte alls lika omfattande som för ERCup, egentligen bara båge, bälte och huvudströmbrytare.

Tror inte det finns någonstans du kan tävla utan båge, och det vill du nog egentligen inte heller.
Så kontakta Competition Cars i Lund och beställ en CC-båge, kostar drygt 3000 kr.

Antar att du redan har varit inne på http://www.mx5racingclub.se/, där kan du få massor av hjälp.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Skulle vara kul att mötas på banan igen efter några års frånvaro Tomas.
Mycket riktigt så är jag inte mycket för att åka på bana utan båge.
Jag har bara hunnit skumma igenom mx5racing.se lite och det verkar som competitioncars bågar är det som gäller.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Kul bil!

Skall bli kul att följa dina bravader! Säg till när du skall beställa båge så kan de göra två på samma gång!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Hej Mats!

Min beställning blir nog inte för än till vintern tror jag.
Blir det innan så säger jag till dig innan jag beställer.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



MSCC's klubbmästerskap kräver inte vagnbok, men i princip samma reglemente som Roadsport i övrigt.
Höstracet (KM5) på Knutstorp kan vara en bra inträdespunkt med mycket och prisvärd racing

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Vagnboken brukar det inte va så svårt att få till, men tiden att få en bur monterad är svårare att få till.
Under sommaren så har vi även ett kafé och glassbar vid havet att sköta, därför blir det oftast 12h jobbedagar 7 dagar i veckan.
Men nån timme då och då ska väll kunna klämmas in!
Passade på att ta ett bättre kort på bilen idag.

Där sitter H&R spacers innanför fälgarna.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



matte #25 tornado skrev:
Vagnboken brukar det inte va så svårt att få till, men tiden att få en bur monterad är svårare att få till.
CC-bågen är ju allt du behöver och till den är det bara lite svetsmuttrar som skall monteras (resten är ju vänsterhandsskruvande).
Att plocka ut en VB på hösten brukar ta emot lite om man inte måste.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Blir till att köpa svets då... Några förslag på lagom svets?

Tror själv inte att det blir något tävlande i år men med mycket uppmuntran så kan ju vad som helst hända.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det är ju inte så mycket som ska svetsas, 6 st plattor.
Det kanske dina gamla kollegor i Tornado kan hjälpa till med?

Däremot kräver det att man tar upp ett par hål i väggen bakom stolarna, två av plattorna sätts inuti en tvärgående balk, samt att man öppnar upp lite i hatthyllan.
Kolla beskrivningarna i denna tråd så förstår du bättre:
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=24

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Kul med fler Miator thumbs up
Om du va sugen på att köra så passar jag på göra lite reklam för MX5Racingclub! Nu på lördag blir den en hel dag på Ljunbyhed med en konad rundbana på 2,8km! och en sprint cup med lite tid tagning under dagen thumbs up
Mycket körning med många lika sinade blir det!

http://www.mx5racingclub.se/index.php?mact=Calendar,cntnt01,default,0& . . . .

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Tackar för inbjudan Chriss, men får jag nån timme över på lördag så skulle jag åka på Västkustloppet som går av stapeln 7km från min ytterdörr!
Hade nog cyklat dit med ett par små gröna påsar på styret

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
TPR skrev:
Det är ju inte så mycket som ska svetsas, 6 st plattor.
Det kanske dina gamla kollegor i Tornado kan hjälpa till med?

Däremot kräver det att man tar upp ett par hål i väggen bakom stolarna, två av plattorna sätts inuti en tvärgående balk, samt att man öppnar upp lite i hatthyllan.
Kolla beskrivningarna i denna tråd så förstår du bättre:
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=24


Det är lite det som är meningen med miatan, att jag ska försöka fixa det mesta själv.
Men jag är inte stoltare av mig än att jag frågar om hjälp om jag inte fixar det själv.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Efter att ha pallat upp bilen för att försöka ta en titt på dämparna och kanske höja bilen lite så stötte jag på ett stort problem!


Låsmuttrar!

Bara till att släppa ner bilen och åka till förra ägaren och be om att få rätt hyllas så att jag kunde få av däcken.
Passade på att fråga om det fans gafflar till dom ställbara dämparna.
Efter lite letande så hittades en gaffel, men jag fick också låna en snarlik gaffel som jag fick lova att lämna tillbaka senare.
Tur att bilen är köpt i samma by!

Är det någon som har koll på vad det är för ställbara dämpare jag har?
Eller om fjädrarna är något att ha!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare

Frugan börjar gilla bilen, tycker inte jag ska lägga ner massa tid på att höja den...
"Jag börjar lära mig att studsa med runt i kurvorna nu" låter det.
Hmm undrar om man ska försöka att lura ut henne på bana en runda så hon får känna tjusningen att stå på i kurvorna utan att behöva studsa.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Hmm, tror att det kanske är dax för ett kopplingsbyte, den tar väldigt sent!
Kanske därför jag ibland har svårt att göra smidiga nerväxlingar.
Det känns lite som om växlarna ligger lite långt åt höger, allihop!
Eller så är det bara jag som vill ha spaken närmre ratten när jag börjar dra på i svängarna.

Vilken är lägsta ridehight vid tävling och var mäter man?
Med eller utan luft i däcken?

Behöver man uppgradera bromsarna, eller räcker det med 1,6:ans bromsar?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



matte #25 tornado skrev:
Hmm, tror att det kanske är dax för ett kopplingsbyte, den tar väldigt sent!
Kanske därför jag ibland har svårt att göra smidiga nerväxlingar.
Det känns lite som om växlarna ligger lite långt åt höger, allihop!
Eller så är det bara jag som vill ha spaken närmre ratten när jag börjar dra på i svängarna.

Vilken är lägsta ridehight vid tävling och var mäter man?
Med eller utan luft i däcken?

Behöver man uppgradera bromsarna, eller räcker det med 1,6:ans bromsar?

Kolla/byt slavcylindern, den kan ja börjat läcka (men då känns kopplingspedalen mjuk i början).

I Roadsport är det 75 mm under absolut lägsta punkt (hjulen undantagna). Som jag tolkar det med luft i däcken, för nu står det som separat mening i reglementet att ingen del av bilen för vidröra marken om ena axelns eller sidans hjul är tomma på luft:

Citat:
6.5 Chassi/stomme/markfrigång
Ingen del av bilen får vidröra marken då hjulen på ena sidan alt. ena axeln tömts på luft. Bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, skall vara minst 75mm från vägbanan. Mätt när som helst under träning/tävling utan förare.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



matte #25 tornado skrev:
Behöver man uppgradera bromsarna, eller räcker det med 1,6:ans bromsar?
Bra belägg och kylluft räcker långt, men 1,8ans (255 skivor fram) bromsar är en lätt väg framåt (glidokshållare, skivor och belägg, 1,6an ok kan behållas).

Jag gissar att slitaget är lite snabbare på de mindre bromsarna (aldrig känt behov av att sätta på de små).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Sådär, då var glasskafet stängt för säsongen.

Började en veckas ledighet med att åka på studieresa till mossen för att kolla på swedish gt och spvm.

Började med att gå längst bort i depån där miatorna fans, cirkulerade lite snabbt runt en bil som var uppcabbad och som inte hade någon förare vid sig.
Drog vidare till nästa bil där det var lite mer aktivitet, samtidigt så observerade jag att jag inte var ensam om att studera miatorna. började snacka med en trevlig kille (tappade tyvärr bort ditt namn) som hade köpt en bil förra året men körde sönder motorn första tävlingen han åkte med den.
Han var på mossen precis som jag för att kolla på lösningar och skaffa inspiration inför framtida mekinsater.
Vi höll följe hela dagen.

Tankar om dagen blev:

Reroute'n cool. Många olika lösningar där, vilken är bäst?
Eller ska våga mig på att bygga en egen lösning?

Khumo. Många åkte på ett däck som jag själv åkt mycket på med långloppsbilen, tyckte dock att man åkte på för smala fälgar för 205:or.
Yokohama a048:a har vi tyckt varit bättre än khumon, är det någon som kör med yokisar?

Bara hela och fina bilar får poäng:
Behöver inte längre oroa mig om att jag inte ska få poäng pga bilens alla samlade döruppslag och andra ojämna plåtdetaljer.

Trevligt folk i serien:
Vid varje bil man kollade på så var det alltid någon som kom fram och svarade på våra frågor.
Tyvärr så var ni så trevliga så jag glömde göra det som jag egentligen kom dit för, att kolla hur bågen var monterad.
Men det finns massa länkar att kolla på hur det går till så det löser sig nog.

Det var en bra men lite regnig dag på mossen!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



A048 är testade naturligtvis och Kumho är lite vassare men slits snabbare (ca 4 helger mot 5-6).
205or fungerar bäst (eftersom 225/45-15 inte finns att få tag på i däck som man vill köra med) men du kan montera dem på 9" om du vill (fungerade fint för mig iaf).

Om du inte ska bygga om alltför mycket (dra med Laminovakylare etc) för kylvattnet så är det fråga om en distans för att plocka vatten till värmepaketet, termostat på det och sen ett termostathus som pekar åt lämpligt håll och slang/rör till kylet. Framsidan på toppen blockar du med platta eller frostplugg (om du renoverar motorn, sitter bakom bröstplåten bakom kamdreven...).
Inte så konstigt men det är trångt mellan motor och torped, detta görs bäst med motorn ur, men det går med motorn i om du har mycket tålamod och tillgång till små händer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Niklas,du får nog förklara laminovakylare för mig.

Vad gör denhär grunkan för nytta?

Dom flesta motorer jag tittade på var bara pluggade på framsidan, men det fans nån som körde helt orginal också.
Hur dålig är kylningen på sista cylindern igentligen?
Klarar motorn en körning i hög fart på Autobahn genom Tyskland, eller fins det risk att motorn skulle må sämre efter en sån körning?
Min bil är tysk importerad och jag upplever den som väldigt slö.
Det händer absolut ingenting innan 4000rpm.
Jag drog på lite när jag var på väg till mossen och kom upp i 170 men fick slå av pga blöt och ojämn väg.
Jag uppskattar det som om jag skulle hunnit upp i ca 160 på Falkenberg.

Vilka rpm kör man på under tävling med 1,6:an?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda miata -90 #79 roadsport C 1600cc standard
1, 2   >>
19748 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande