Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (66897 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:

bedömd tid (timmar) och sen ackumulerad bedömt tid längs till höger


När vi offererar på jobbet låter jag gubbarna förutspå sina timmar. När dom är klara gångar jag med pi (3,14) eller lilla g (9,81) beroende på typen av jobb.
Gör gärna en tidsstudie på dig själv och se om inte faktor pi passar bra

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Seriös tidrapportering!

Pi brukar jag multiplicera uppskattningar från programmerare med, men det brukar inte spela någon roll vad man uppskattar tiden till så blir det alltid stressigt i slutet. Arbetsuppgifter är som data på en hårddisk eller som gas; dom använder det utrymme som finns, oavsett situation.


Är det frugan som budgeterar tiden och kräver uppföljning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hade budgeterat 120h från början, så så fel som pi eller g blir det inte. Enskilda aktiviterer kan klart slå rätt fel men genomsnittet blir nog inte mer fel än kanske 30-50%, vilket iofs är synnerligen illa nog om man skulle haft det som yrke.....

Kylarna och fjäderbenen är största posterna, men det är nästan klart nu. Tror jag budgeterade 24 timmar på kylarna, blir kanske 30 eller så tror jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Länge sedan förra uppdateringen, under ett par veckor så gick det mesta bara åt skogen i garaget. Nu har det väl äntligen hämtat sig och är på väg i rätt riktning igen.

Jag tror att oljekyl och vattenkyl är helt ok nu, det var väldans struligt med slangarna och kopplingarna till oljekylen. LMM är vänd och har fixat ett rör som går ner framför höger framhjul och suger luft därifrån (det visade sig att en 90° böj med stor radie i dimension 3" (avgasrör) passade perfekt.

Igår kom sumpen helt på plats och motorn fästet upp i sin nya sänkta position. Främre kränghämmare är på plats oxo. Slangar till vattenkylen är kopplade och en 9 mm plywoodskiva är införskaffad och ska bli skiva under fronten, dels att styra luft till kylarna och dels att skärma av luftfiltret. Kanske lite onödigt tjock men nästa dimension nedåt var 4 mm och det var alldeles sladdrigt.

Vred av en banjobult till LMM, men en ny är på ingång (ikväll antagligen). Har dock lyckats glömma vilka slangar som ska kopplas var.

Bild snodd från www.utzon.se

_________________
Pär Hylander
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



1=Lilla el understa på styrtrycksv.
2=Retur
3=Kallstart
4=Stora el översta på styrtrycksv

_________________
Otto Dürholt
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
otto.D skrev:
1=Lilla el understa på styrtrycksv.
2=Retur
3=Kallstart
4=Stora el översta på styrtrycksv


Kalas, tackar!

Ikväll ska det enligt min plan komma olja motor (samt försöka prima oljekylaren först så motorn slipper gå utan oljetryck i 20 långa sekunder), vatten i kylaren, koppla färdigt soppaslangarna samt ställa framvagnen.

Ett handtag kom med posten, så det kanske hinner komma på passagerardörren oxo om allt går bra.


_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Verkar få fart på prylarna igen Pär! Toppen att otto kunde bidra med info, själv har jag inte hunnit med att kolla det sista åt dig.

Hinner du färdigt så du kan vara med på SLC Racecamp Pär?

Stressa inte dit för min skull bara för jag är inte 100 på att jag kan vara ledig från jobbet.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
patand skrev:

Hinner du färdigt så du kan vara med på SLC Racecamp Pär?


Nä, jag har gett upp det, hinner nog iofs provköra bilen på väg i nästa vecka, men den hinner inte bli "ban-klar"

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Slangar och sånt till bränslet färdigkopplat, tack till Patrik och otto som hjälpte mig där minnet svek...

Vatten och olja påfyllt. Hade bestämt för mig att jag hade glykol hemma men jag kunde inte hitta ngn, så det får fyllas på i efterhand. OKQ8 Formula 1, 10W-50 olja hälldes i.

Hjulinställning fram och cornerweight blidde gjort oxo. Råkade nog ställa lite för mycket neg camber, orkade inte gå in och räkna på cambern så jag ställde 30 resp 25 mm vilket nu efterhand när jag räknade på det blev mer än jag tänkt mig, klantarsle .... 8 mm fel stod hörnvikten efter montering av nya fjädrarna, så jag höjde fjädersätet VF. Dock lite småklantigt det oxo för jag glömde att stoppa in 90 kg chaffisemulator i förarstolen så för att få det riktigt rätt så borde det kanske varit lite mindre än helt kompenserat. Tror dock det är tillräckligt bra.

Tidigare ha främre kränghämmaren glidigt i sida vilket retat mig, den hamnar ju lätt i förspänning när stagen i o m vinkeländringen blir olika långa i höjdkomposanten. Så nu har jag ordnat styrningar som låser den i sida. En (o) lustig bieffekt av det var att det gick attans trögt att styra, och det tog ett tag innan jag kom på att det var det. Hämmaren skänklar tar nämligen emot fjädersätet i dämparen, och har alltså gjort så tidigare oxo, fast då har alltså krängaren glidit i sida vilket den inte kan nu. Receptet är att korta stagen lite, kanske 20 mm eller så. Lite bök efterssom det är nån dum amerikansk gänga på dom, så det blir väl till att skära av och svetsa ihop eftersom jag inte har ngt gängsnitt i den dimensionen. (ska iofs spana lite på jobbet....)

Min styrväxel är ju ett lustigt hemmabygge av förrförra ägaren. Enligt författare till diverse chassibäcker lär det ju vara rätt viktigt att styrarmana är lika långa (avser avståndet mellan yttre och inre styrled), har iofs glömt vad det är som kan hända om dom inte är det men det ska ivf vara bättre om dom är lika långa. Mina skilde 40 mm höger var 260 mm och vänster 300mm!! Justermånen räckte inte till att kompensera fullt ut, men istället för 40 mm skillnad så är det ca 8-10 mm nu. Ngn som kan redogöra för vilken effekt olika längd på dom har? Ngn variant på osymmetrisk bumpsteer?

Nya dörrhandtaget från Fredriq kom på oxo, inte så klurigt att montera som jag befarade. Innan det kom på så inträffade ett missöde, hade tejpat fast dörren för att den inte skulle gå upp och slå till cabben som står bredvid i garaget. Såklart så hade jag inte tejpat bra nog så tejpen släppte när jag höll på att hissa räsern med domkraft, sablar tråkigt dörruppslagsbubbla i cabbedörren nu .
_________________

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
patand skrev:

Hinner du färdigt så du kan vara med på SLC Racecamp Pär?


Nä, jag har gett upp det, hinner nog iofs provköra bilen på väg i nästa vecka, men den hinner inte bli "ban-klar"


Fegis... Skojja bara, klart du ska göra helt färdigt innan du tar ut den på bana. Hoppas det blir tillfälle att träffas någon annan gång. Tyvärr ser det mörkt ut för mig också angående RaceCamp... lite för mycket på jobbet denna och nästa vecka. Har dock inte gett upp helt ännu.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
sablar tråkigt dörruppslagsbubbla i cabbedörren nu .
_________________


SHIT! Vad tråkigt! Låter ungefär som när jag brukar mecka... händer titt som tätt att jag klantar mig med något (det blir sällan bucklor iof) som jag absolut inte hade tänkt jag skulle fumla till...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Mekade igår,

konstaterade att förra veckans påhitt att kränghämmaren tar i fjädertallriken bara gäller vid full droop, så det är inget problem igentligen, det är ju bara att justera dropstopsen så att det inte kan hända. Dropstopsen däremot behöver förbättras, wirelåsen håller inte så det får bli dubbla nu till en början. Här nedan ser man nya styrnignen för kränghämmaren, en bricka och en slangklämma, inte bling.....


Tyckte det var var väldans gott om plats mellan kylare och motor..... sen kom jag på att jag glömt montera kylarfläkten (slår mig för pannan) Den fick plats trots alla ombyggnationer där jag glömt ta hänsyn till den (andas ut...) Nu är den på plats oxo. Hällde ut en skvätt vatten och hällde i glykol till ca 15% blandning, det är ju ingen vinterbil. Toppade med vatten igen.

Skruvade ur stiften och hällde i liten gnutta motorolja i varje cylinder och körde motorn på starten tills det kom oljetryck, tog ca 15 sekunder, dvs betydligt fortare än förra gången då jag inte primat oljekylen.
oljekyl nedan, den har skapat mkt huvudbry för att få till anslutningarna så att dels dom inte blir för tunga (så att kylen vibrerar sönder) och dels inte viker slangarna


I med stiften, på med tändkablarna och slog på bränslepumpen, en halv sekund på startmotorn och sen gick motorn helt jämnt och fint på ca 700 rpm

La upp huven på två pallbockar och tejpade fast en liten utskriven mall. Sen borrade jag ett hål i huven mitt i mallen och gick lös med sticksågen. Några minuter senare var där ett prima luftutsläpp i huven! Snyggade till kanten lite med Dremel och tvättade på insidan med aceton. Klippte till en bit sträckmetall i alu och började blanda flexibel plastic padding som jag tänkte limma fast sträckmetallen på i huven, ångrade mig dock och använde våtrumssilicon istället. Gick oförskämt smidigt, tänk om allt gått lika smidigt....




Körde vinkelslip i en gammal tunna som jag snott i skrotcointainern på jobbet (lagom tjock stålplåt) Bidde bitar till bromsköld-special som bromskylningsslangarna ska kopplas till. Svetsade ihop en del av bitarna men saknade hålsåg för att kunna börja passa in dom bakom bromsskivan.


Det närmar sig att bilen blir ban-klar, men det känns som att 8 maj närmare sig ännu fortare....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Det närmar sig att bilen blir ban-klar, men det känns som att 8 maj närmare sig ännu fortare....


Nu j*vlar anamma ska det kvälls- och nattmekas!! om inget stort oförsett elller övrigt missöde sker ska provkörning ske imorgon. Igentligen inte riktigt banfärdig imorgon men krävs det så går det... ;-)

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:

Det närmar sig att bilen blir ban-klar, men det känns som att 8 maj närmare sig ännu fortare....


Nu j*vlar anamma ska det kvälls- och nattmekas!! om inget stort oförsett elller övrigt missöde sker ska provkörning ske imorgon. Igentligen inte riktigt banfärdig imorgon men krävs det så går det... ;-)


Jag ska oxo idiotmeka tänkte jag .. Vi ses nog på söndag i vilket fall, även om jag inte blir klar.

Har du några bättre bilder på dina droplinkar till kränghämmaren? Spekulerade lite att försöka bygga om den främre på BMWn till justerbar, då ska man på droplinkarna. Kulleden som syns på bilden ovan verkar belastas lite knasigt? Eller?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:

Det närmar sig att bilen blir ban-klar, men det känns som att 8 maj närmare sig ännu fortare....


Nu j*vlar anamma ska det kvälls- och nattmekas!! om inget stort oförsett elller övrigt missöde sker ska provkörning ske imorgon. Igentligen inte riktigt banfärdig imorgon men krävs det så går det... ;-)




Det blev kväll, natt och morgon innan jag lämnade garaget. Vicken slöfock till meck man är, ändå är det inte helt klart, en del finesser fattas. Dock tillräckligt färdig att det blev provkörning nu för en stund sen och det blir race i nuvarande status ungefär.

Antagligen ett givarfel, lamban visar mager blandning för det mesta utom ibland. Ska dock försöka kolla upp det imorgon så att det verkligen är givaren och inte bränsleblandning i verkligheten. Om det är spänningfall mellan givare och instrument, visar instrumentet magert eller fett då?

Körde i friction circle i vänstervarv (aka rondell), verkar inte notoriskt överstyrt eller understyrv vad jag kunde känna. Lite svårt att få någon rytm dock eftersom en massa långsamgående brukshäckar trängde in sig i friktionscirkeln... ;-)

Mina stumma motorfäste gjorde ingen skillnad på oväsen och komfort tycker jag, skumt. Inte heller ngn direkt skillnad i komfort trots att jag gott upp från 28 till 53 N/mm på framfjädrarna. Tycker den verkar styra in snabbt som en kobra hugger (man är väl vand vid en hel vinter med sladdrig brukshäck)

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Dan Hovang skrev:


Har du några bättre bilder på dina droplinkar till kränghämmaren? Spekulerade lite att försöka bygga om den främre på BMWn till justerbar, då ska man på droplinkarna. Kulleden som syns på bilden ovan verkar belastas lite knasigt? Eller?


HAr tagit bättre bild på droplink, bilden ovan är den inte kopplad utan viken åt sidan. Försöker ladda upp bild imorgon, glömde kameran med dött batteri i garaget.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:
Pär Hylander skrev:

Det närmar sig att bilen blir ban-klar, men det känns som att 8 maj närmare sig ännu fortare....


Nu j*vlar anamma ska det kvälls- och nattmekas!! om inget stort oförsett elller övrigt missöde sker ska provkörning ske imorgon. Igentligen inte riktigt banfärdig imorgon men krävs det så går det... ;-)




Det blev kväll, natt och morgon innan jag lämnade garaget. Vicken slöfock till meck man är, ändå är det inte helt klart, en del finesser fattas. Dock tillräckligt färdig att det blev provkörning nu för en stund sen och det blir race i nuvarande status ungefär.

Antagligen ett givarfel, lamban visar mager blandning för det mesta utom ibland. Ska dock försöka kolla upp det imorgon så att det verkligen är givaren och inte bränsleblandning i verkligheten. Om det är spänningfall mellan givare och instrument, visar instrumentet magert eller fett då?

Körde i friction circle i vänstervarv (aka rondell), verkar inte notoriskt överstyrt eller understyrv vad jag kunde känna. Lite svårt att få någon rytm dock eftersom en massa långsamgående brukshäckar trängde in sig i friktionscirkeln... ;-)

Mina stumma motorfäste gjorde ingen skillnad på oväsen och komfort tycker jag, skumt. Inte heller ngn direkt skillnad i komfort trots att jag gott upp från 28 till 53 N/mm på framfjädrarna. Tycker den verkar styra in snabbt som en kobra hugger (man är väl vand vid en hel vinter med sladdrig brukshäck)



Då förväntar jag mig en utförlig racerapport på söndag kväll. Söndagen tillbringar jag själv i garaget

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Antagligen ett givarfel, lamban visar mager blandning för det mesta utom ibland. Ska dock försöka kolla upp det imorgon så att det verkligen är givaren och inte bränsleblandning i verkligheten. Om det är spänningfall mellan givare och instrument, visar instrumentet magert eller fett då?


Jag har samma problem med min lambdamätare. Oftast visar den inget alls, men så ibland hoppar den upp ända till lambda 1 (14,7). Vid besiktningen låg Co på 3.0 kan man vara säker på att man inte har för snål blandning då? Eller bör jag fortsätta ora mig tills jag bekräftat blandningen i så fall hur gör jag det enklast?

Hittar du problemet med din mätare så kanske det är samma på min om jag har tur...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Glömde säga: Lycka till på racet!

Ser fram emot en utförlig rapport!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
patand skrev:
Pär Hylander skrev:
Antagligen ett givarfel, lamban visar mager blandning för det mesta utom ibland. Ska dock försöka kolla upp det imorgon så att det verkligen är givaren och inte bränsleblandning i verkligheten. Om det är spänningfall mellan givare och instrument, visar instrumentet magert eller fett då?


Jag har samma problem med min lambdamätare. Oftast visar den inget alls, men så ibland hoppar den upp ända till lambda 1 (14,7). Vid besiktningen låg Co på 3.0 kan man vara säker på att man inte har för snål blandning då? Eller bör jag fortsätta ora mig tills jag bekräftat blandningen i så fall hur gör jag det enklast?

Hittar du problemet med din mätare så kanske det är samma på min om jag har tur...


Tror jag kommit fram till att det var två olika elektriska problem. Det första var det jag skrev om igår, att kablen mellan givare och instrument kanske har dålig och varierande kontakt. Eftersom värdet pendlade mellan >1,1 och normalt (ca 0,9). Det blev bättre med en ny sond. Det andra som jag upptäckte idag är att värdet varerar ca 0,05 beroende på om strålkastarna är på eller ej..... . Nu tror jag inte K-jetten bryr sig om strålkastarna men däremot så tror jag instrumentet gör det om spänningen varierar. Spänningsfall i instrumentbrädan på 924 lär vara en klassisk feature, bla kan motortemp osv varierar med om ljuset är på eller ej. Jag har monterat en ny beg knapp till ljuset eftersom den gamla glappade. Väljer att tillsvidare utse den till boven

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Dan Hovang skrev:


Har du några bättre bilder på dina droplinkar till kränghämmaren? Spekulerade lite att försöka bygga om den främre på BMWn till justerbar, då ska man på droplinkarna. Kulleden som syns på bilden ovan verkar belastas lite knasigt? Eller?


HAr tagit bättre bild på droplink, bilden ovan är den inte kopplad utan viken åt sidan. Försöker ladda upp bild imorgon, glömde kameran med dött batteri i garaget.




Smutsigt värre, men såhär ser det ut. Blir du nått klokare?

_________________
Pär Hylander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14 besök senaste veckan (66897 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande