Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (66903 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Min hustru är rätt trött på att trampa på bromsen enligt mina kommandon när det är dags att lufta bromsarna, så jag åkte till och däckverkstan och investerade 10 kr som blev en bromsluftare.


Såhär!


Kopplad till kompressorn, vred ner tryckreduceringsventilen till 1,5 bar. Säkrade även behållaren med ett buntband runt huvudcylindern.



Sköldar för forcerad kylning av bromskivorna, inte världen snyggaste plåt och svetsarbete (det är ju en kontorsråtta som gjort dom) Men lite blingit är det allt att dom blev målade i en matchande grön nyans!

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:


Smutsigt värre, men såhär ser det ut. Blir du nått klokare?


Ja, inser att vi gjort en liten tankegroda .. Det spelar ju ingen roll att drop linken ändrar avståndet mellan hämmaren och bärarmen .. ju .. Knas att vi inte insåg detta när vi glodde på vår konstruktion och spekulerade.

Blir att mäta igen på BMWn ..

Tack!
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Men lite blingit är det allt att dom blev målade i en matchande grön nyans!


Har ju sagt det förr... du blingar bilen titt som tätt...

Hur gick racet i helgen förresten? Hoppas du kom iväg och bilen funkade som den skulle!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
En dag i reperatörers tecken....

Ja, bilen skulle ju nästan vara färdig, trodde jag ivf.... Skivan under fronten som ska styra luft till kylare etc saknades iofs. Men diverse bilsjukdomar uppenbarade sig både före, under och efter...

Jag kom ca 1-1,5 mil hemmifrån och satt och var nöjd över hur stabilt den gick på vägen med 205or på 7" fälg och nya hjulinställningen, provade t o m att gasa till lite och märkte då att den liksom misstände. Först litegrann och sen alltmer, till slut gick den inte alls Stannade vid vägkanten strax norr om Hallandsås. Öppnar huven och ser att det är rätt blött, det var ju visserligen regnblöt vägbana men ända där uppe under huven? Dock luktade det bensin. Slog på bränslepumpen och mycket riktigt stod det en stråle rakt upp från en bränsleslang, ca 2-3 dm från turbon och grenröret, alltså sjukdomen Bensinus Slangus Bristus. Antagligen har det skavt på den när jag provat att stänga huven på den omflyttade K-jetenheten. Fick kapa lite förstärkningarna i huven för ngn vecka sen för att det skulle gå fritt. Som tur var så hade jag med slangklämmor i verktygslådan så det gick att laga lite provisoriskt.

Så istället för att komma i god till Knutan som jag jag bara i tid. Ut på första passet med taktiken att gå ut försiktigt för att känna på bilen och det delvis nya chassit och delvis ombyggda banan. Ungefär när allt känns bra och tempot ska börja närma sig maxattack så börjar plötsligt bilen låta som EPA-traktorerna som glinen far omkring i hemma i byn, Dämpus Släppus alltså. Den där bakersta ljuddämparen har suttit på plats i ganska precis 2 år och fick alltså för sig att lossna. Visste den möjligen att den var på väg att ersättas med en nya om inte var lika utbränd? Så den så att säga valde att säga upp sig istället för att bli uppsagd? Hursomhelst så visste jag ju inte om det bara läckte rejält eller om jag var på väg att tappa den så jag gick i depå för att slippa få teknisk flagg. När jag kommer i depå så märker jag att vattentempen är ovanligt hög och fläkten går inte, Fläktus Kantaktus Glappus. Fasen, glappet i kontakten till fläktmotorn var ju fixat men det har tydligen vibrerat loss innanför själva kontakten. Snabbt ut och ryckte i den så att fläkten kom igång igen. Försökte oxo starta motorn igen för att få pumpat in lite kylt vatten i den, då uppenbarar sig Startus Motorus Maxximus Glappus, total tvärvägran från startmotorn. Vid det tillfället och någon kvart framöver var jag måttligt road och sannolikt inte till min fördel för dom som råkade komma nära.

Har ju arrangerat om kylarna. Oljekylen satt tidigare framför höger framhjul, men frontens utformning och intaget gjorde antagligen att inte mycket luft kom ignenom kylaren, oljetempen steg lätt till 125°C på 6-8 varv. Vattentempen har tidigare alltid hållt sig i schack. Nu har jag flyttat oljekylaren till framför vattenkylen vilket ju var lite av en chansning. Som det verkade i söndags så verkar det ju vara en nitlott med både för hög vatten och olketemp. Till saken hör dock att styrskivor för luften saknas vilket antagligen gör att mycket av den luft som kommer i stora mittenintaget till kylarna istället pressas under kylarna än igenom dom. Vidare så gick inte fläkten och satt där som en broms istället.

Tog nästan allt tillgänglig tid mellan tidsträning 1 och 2 att få ihop avgassystemet och få igång startmotorn, även den hade vibrerat isär i en elanslutning.

Tidsträning 2 gick på blött underlag, halt som attan var det. Tempen var höll sig bra på bra nivåer, kanske för att man i mycket högre usträckning körde på en högre växel och stödgas istället för plattan i mattan. I absoluta termer gick det inte fort, drygt 1:20 på den upptorkande banan. Men jag får ändå vara nöjd med att vara snabbast i blötan ;-)

7:e tid i totalen alltså, 4:e startled på innern blev startpostionen. Om själva racet kan man läsa här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19278 Med bilen var det som så att vi åkte som tusan med flera omkörningar på första varvet och sen en jakt i högt tempo med bra bästa varvtid på 1:12.185 som är nära personligt (1:12.009) i ca 4-5 varv, sen var tempmätaren väldans nära det röda så jag slog av på takten och bevakade min tredjeplats i mål. Med andra ord så verkar det vara hyggligt god fart på ekipaget men bara några varv... Får ordna det där med styrskivor och glappkontakter.

Missödena var dock inte slut, hemstransport i makligt tempo påbörjade, när jag var nästan hemma, ca 4-5 km hemmifrån så körde jag om en husbil. Motortempen var låg och fin, avgastemp och lamda bra, trots det sa det POFF och ett vitt rökmoln ett par sekunder efter omkörningen. Hann dock tänka att en kolv brännt eller nått, gled in till kanten och såg sen att det var glykolvatten, sjukdomen Kylys Slangus Hoppus visade sig. Slangen till termostathuset hade hoppat loss. Märkligt att det hände då och inte under racet. Hursomhelst, fick satt på slangen, fick i lite vatten försiktigt och luftan och kom hem några minuter senare. Återstår att undersöka om det finns ngt bakomliggande orsak till kylarslangsavhoppet.

Jo, just. Hade ju ställt kränghämmarna lite på gehör innan, det visade sig nog stämma rätt så bra.... :-)

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



OJOJ!

Verkar som du hade en spännande dag Pär! Kul rapport att läsa!

Du lyckades ju iaf både köra till/från racet och köra racet med god fart och bra placering, så du kan väl inte vara så missnöjd egentligen!

PS. Pär du hade en perfekt medelhastighet för din bil: 98.924 km/h... 924 var det meningen eller... DS.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är underligt, men ibland verkar det som om alla fel av en viss typ drabbar en och samma person just på samma dag...

Kul att det verkade funka bättre i år iaf.
Vi får hoppas att det blir emr tid att känna på chassit framöver.

Hur uppfattar du de nya fjädrarna?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



När du skriver sådant Pär undrar jag om det inte är någon form av ond karma i den bilen ...men ändå inte . Likaså blir jag själv väldans nojig nu när jag har skruvat ihop min bil, tänk om den också beslutar sig för att separera..

Nåväl, det verkar inte ha påverkat ditt tempo på tävlingen thumbs up och felen är ju lätta att avhjälpa .

Som Andreas undrar även jag om fjädrarna??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nähä, den gick ju kalasbra andra halvan av förra säsongen, jag tror mest det handlar om att teamet behöver bättre mekaniker

Hade inte kunnat avgöra på körupplevelsen om det satt dom nya eller gamla fjädrarna i, så bra är teamets chaffis.... Ställde bakre krängaren ca 40% hårdare för att kompenserna för dom styvare framfjädrarna, verkar funka hyggligt.

Den låga tempen gjorde nog att Pirelliserna i damstorlek (205) funkade bra oxo. Körde med full tank från Laholm för att inte riskera för låg ekipagevikt, så hade ca 30 kg övervikt på första passet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jo, Patrik, jag är inte alls missnöjd med farten, nära personligt på shakedown är ju kalas. Banan iofs lite ombyggd men jag tror inte det gör många tiondelar i roadsport C.

Lite förbluffad över att nya hårda framfjädrarna inte påverkar upplevelsen mer. Kan ju såklart bero på chaffis med dålig känslighet, men jag har ju inbillat mig att jag märker skillnad på rätt små justeringar på krängarna. Huvudsyftet var ju att få bättre kontroll av camber "dynamiskt" eftersom jag har behövt en väldans massa för att inte köra för varmt på utsidan. Blev aldrig mätt riktigt mer än med okalibrerard handflata och den sa varmast ytterst VF trots ca -3,5°.

_________________
Pär Hylander
Citera
Uddevalla
Uddevalla
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


din bil hade ägde jag 1989 sålde sedan den till Henrik Roos /ola

_________________
Ola Nygren
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Varit dåligt med uppdateringar här i sommar. Körda dom första racen med MGCC i roadport C för att debugga chassit, funkar rätt ok med dom nya hårdare fjädrarna.

De två sista racen körde jag istället i roadsport B, plockat ut lite vikt ur bilen och plockat i intercooler och tryckregulator för laddtrycket, så nu går det fortare Lyckades t o m vinna premiärtävlingen

Källan till dom höge oljetemperaturerna är äääääntligen hittad, termostaten i oljefilteradapterna hade hängt sig så att knappt ngt flöde kom igenom oljekylaren.

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
De två sista racen körde jag istället i roadsport B, plockat ut lite vikt ur bilen och plockat i intercooler och tryckregulator för laddtrycket, så nu går det fortare Lyckades t o m vinna premiärtävlingen

Källan till dom höge oljetemperaturerna är äääääntligen hittad, termostaten i oljefilteradapterna hade hängt sig så att knappt ngt flöde kom igenom oljekylaren.


Men gisses Pär! Får man göra så mot de etablerade Roadsport B åkarna! Grattis får man ju lov att säga iaf!

Hur mycket fortare går det per varv ungefär?

Skönt att du fått ordning på tempen! I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag inte införskaffat någon oljetempmätare ännu... Hade mina tankar på annat håll så länge bilen inte gick som den skulle. Kanske blir ett vinterprojekt istället...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
patand skrev:

Hur mycket fortare går det per varv ungefär?


Verkar ge ca 2 sekunder på Knutstorp, på KM så presterande chaffisen inte så bra (mkt mekstrul) så då gick det 1,3 sek snabbare än som snabbast i C, men med bättre rattvridande från min sida borde 2 sek vara rimligt. Sen ska det ju bli ytterligare tillökning i stuteriet när jag vågar vrida upp tryckregulatorn så då ska förhoppningvis kunna ge "många tiondelar" till

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Sen ska det ju bli ytterligare tillökning i stuteriet när jag vågar vrida upp tryckregulatorn så då ska förhoppningvis kunna ge "många tiondelar" till


Kör du fortfarande med original tryck men med IC monterad eller har du bara inte vågat öka till vad du tror är max?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
patand skrev:
Pär Hylander skrev:
Sen ska det ju bli ytterligare tillökning i stuteriet när jag vågar vrida upp tryckregulatorn så då ska förhoppningvis kunna ge "många tiondelar" till


Kör du fortfarande med original tryck men med IC monterad eller har du bara inte vågat öka till vad du tror är max?


Nä, jag kör ca 0,9 nu. Vet inte vad som är max, vet inte om jag vågar försöka ta reda på det heller.... T.ex så tror jag att min IC är rätt dålig vilket antagligen begränsar. Sen vill jag ju helst mäta upp vad bränslesystemet verkligen ger vid olika driftlägen osv, jag har en special styrtrycksventil.

En annan svår grej är om tändsystet ger trassel vilket jag inbillar mig att jag redan sett indikationer på. Var nämligen tvungen att kl 10 på kvällen före race ragga tag i nya tändstift pga ett av dom gamla spruckit i porslinet och misstände på höga varv. Med dom nya stiften fick jag istället små tvekningar, små små misständningar kändes det som i mellanregistret. Veckan efter det monterade jag en annan tändspole som drar ca 20% mer ström och dom tvekningarna försvann nog efter det. Tveksamt om man vågar montera ännu kraftigare tändspole för då kanske inte elektronikboxen orkar driva den (kan kanske gå sönder). Denna box kan ju t.ex bytas mot en MSD box men då pratar man flera tusenlappar.

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Nä, jag kör ca 0,9 nu. Vet inte vad som är max, vet inte om jag vågar försöka ta reda på det heller.... T.ex så tror jag att min IC är rätt dålig vilket antagligen begränsar. Sen vill jag ju helst mäta upp vad bränslesystemet verkligen ger vid olika driftlägen osv, jag har en special styrtrycksventil.


0,9 bar är vad som provats på min bil när Goran hade den och då är ICn till det trimmet nog ganska mycket större än din, då den ju är frontmonterad och tar upp i princip lika stor plats som kylaren... så du kanske inte ska prova så mycket högre utan att modifiera lite mer grejer eller iaf ha en knacksensor att tillgå vid testerna.

Själv är jag så nöjd med hur bilen går just nu så trim känns onödigt, men det ligger ju där och väntar... dock vill jag lösa det så att jag slipper byta till plåthuven för att få plats med IC rören. Vill ju ha kvar den lätta plasthuven på bilen även med trim.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10181



Pär Hylander skrev:
patand skrev:
Pär Hylander skrev:
Sen ska det ju bli ytterligare tillökning i stuteriet när jag vågar vrida upp tryckregulatorn så då ska förhoppningvis kunna ge "många tiondelar" till


Kör du fortfarande med original tryck men med IC monterad eller har du bara inte vågat öka till vad du tror är max?


Nä, jag kör ca 0,9 nu. Vet inte vad som är max, vet inte om jag vågar försöka ta reda på det heller.... T.ex så tror jag att min IC är rätt dålig vilket antagligen begränsar. Sen vill jag ju helst mäta upp vad bränslesystemet verkligen ger vid olika driftlägen osv, jag har en special styrtrycksventil.

En annan svår grej är om tändsystet ger trassel vilket jag inbillar mig att jag redan sett indikationer på. Var nämligen tvungen att kl 10 på kvällen före race ragga tag i nya tändstift pga ett av dom gamla spruckit i porslinet och misstände på höga varv. Med dom nya stiften fick jag istället små tvekningar, små små misständningar kändes det som i mellanregistret. Veckan efter det monterade jag en annan tändspole som drar ca 20% mer ström och dom tvekningarna försvann nog efter det. Tveksamt om man vågar montera ännu kraftigare tändspole för då kanske inte elektronikboxen orkar driva den (kan kanske gå sönder). Denna box kan ju t.ex bytas mot en MSD box men då pratar man flera tusenlappar.


Det ar ganska typiskt att man far spikningar vid max vrid om man inte har tillrackligt kalla stift, prova ga ner en grad och se om det hjalper.

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
sweanders skrev:


Det ar ganska typiskt att man far spikningar vid max vrid om man inte har tillrackligt kalla stift, prova ga ner en grad och se om det hjalper.


Mhmm, det kände jag inte till med det känns ju rätt logiskt. Jag har redan ett snäpp hårdare stift (Bxx 8 istället för orginal Bxx7 ngting av NGK) men det skulle kanske vara ytterligare ett snäpp? Den går rimligen rätt fett och jag vet inte hur det påverkar, men jag kan ju tänka mig att den extra soppan sänker tempen före tändning lite pga ökad förångningsenergi?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
patand skrev:


0,9 bar är vad som provats på min bil när Goran hade den och då är ICn till det trimmet nog ganska mycket större än din, då den ju är frontmonterad och tar upp i princip lika stor plats som kylaren... så du kanske inte ska prova så mycket högre utan att modifiera lite mer grejer eller iaf ha en knacksensor att tillgå vid testerna.

Själv är jag så nöjd med hur bilen går just nu så trim känns onödigt, men det ligger ju där och väntar... dock vill jag lösa det så att jag slipper byta till plåthuven för att få plats med IC rören. Vill ju ha kvar den lätta plasthuven på bilen även med trim.


Ja, svårt att veta. Otto tex. körde på samma motor 9 säsonger med ett tämligen standardartat tändsystem och han laddade definitivt betydligt mer än 0,9.......

Är du inte riktigt frisk Så länge man ligger över ca 1-2 kg/hk så kan ju mer effekt inte vara onödigt

_________________
Pär Hylander
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10181



Pär Hylander skrev:
sweanders skrev:


Det ar ganska typiskt att man far spikningar vid max vrid om man inte har tillrackligt kalla stift, prova ga ner en grad och se om det hjalper.


Mhmm, det kände jag inte till med det känns ju rätt logiskt. Jag har redan ett snäpp hårdare stift (Bxx 8 istället för orginal Bxx7 ngting av NGK) men det skulle kanske vara ytterligare ett snäpp? Den går rimligen rätt fett och jag vet inte hur det påverkar, men jag kan ju tänka mig att den extra soppan sänker tempen före tändning lite pga ökad förångningsenergi?


Vi har en hel del kunder med trimmade turbobilar och det ar ganska typiskt att man byter stift nar man okar laddtryck och chippar. Har fatt in ett par bilar som hackar och har sig precis nar de borjar bygga laddtryck och det ar en del som snalat in pa stiften. Pa en 996tt tar det ca. 5 timmar att byta stift medans det tar en halvtimme att uppdatera mjukvara och sisadar 15 minuter att hoja laddtryck.

_________________
Anders Hansson
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Ja, svårt att veta. Otto tex. körde på samma motor 9 säsonger med ett tämligen standardartat tändsystem och han laddade definitivt betydligt mer än 0,9.......

Är du inte riktigt frisk Så länge man ligger över ca 1-2 kg/hk så kan ju mer effekt inte vara onödigt


Det går säkert att ladda mer än 0,9 om man har koll på grejerna.

Hmmm så du menar att så länge jag inte lättar bilen (1100kg väger den nu) så måste jag upp i 550hk+ för att det inte ska vara onödigt...

Men nu har jag fått andra bekymmer med bilen efter gårdagens Sviesta körning... Skriver lite om det under tråden i "Eftersnack"... skriver snart mer på 944sverige.com i min biltråd där...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (66903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande