Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11917 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Min budget-racer

Upplagad från rostigt objekt, snart 20.000 mil på mätaren.

omsprayad där rosten tagit orginal-lack och plåt.
Filosofin är - lägg inte ner onödigt mycket jobb så blir inte besvikelsen
så stor när rosten kommer tillbaka.

Bilen har:
* M-technic spoilerpaket (orginal)
* M-chassi (orginal)
* Justerbara Koni har ersatt de gamla Bilstein-dämparna.
* Fyllda orginalbussningar i bakvagnen
* Nya orginal bumerangbussningar i framvagnen
* Väg/regndäck: AGI Sportline 205-50-15 på Compomotive Mo 7x15
* Bandäck: Yokohama A005 slicks 190/580 15 på MSW 7x 15
* orginal bromsok
* Ferodo DS3000 belägg.
* Brembo bromsskivor av orginalmodell.
* AP Racing 551 bromsvätska
* Simons sportavgassystem

I konstruktionsstadie:
* OMP-stol på omsvetsat orginal stol-chassi.

Under planering (läs: vill ha någon gång om kassan tillåter ):
* R-däck som ersättning för slicksen
* Fjäderbensstag fram
* Diffbroms
* M3 bumerangbussningar fram
* BMW camber-justerade topplagringar fram
* BMW sportevo-ratt
* Schrick-kam parat med genomgången motor
* Evt. J. Weise-chip



Just det ja, en bild på mig också....


Den bilden var väl sådär.... får se om man kan få någon ny bild
tagen framöver.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då jag tror det var jag som kom med ideén men inte provat själv än så måste jag fråga hur du uppfattar dina fyllda silentblock.

Mkt extra ljud?
Stor skillnad på väghållningen? (Isf hur uppfattar du denna skillnad?)

Själv har jag bara uppdaterat silentblock medels stål och svets i en bil utan inredning...som inte kördes på gata...
så mkt iaf...

Lite vag referens.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nu är ju min bil inte mjuk, direkt, så kanske lite svårt att göra en
jämförelse mot standard-utrustad bil.

Jag uppfattar iaf lösningen som stabil, helt enkelt.
Inga resonanser i karossen att tala om.
Bilen ligger där den skall, och kränger inte särskilt mycket vid
kurvtagning.
Den "medstyrning" som man kan känna om balken flexar i bussningarna
känns inte alls, vilket får mig att tro att denna typ av lösning funkar.

Kort sagt en en klart rekommendabel budget-lösning thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Vad har du fyllt dem med? och vart får man tag på detsamma? Skall göra exakt detta på min E21.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Christian Jansson: Tänkte ta och fråga dig om din är sänkt eller orginal ? jag vet att min 325a är sänkt med jag vet inte hur mycket av korten och dömma på min och din så ser min aningen lägre ut. vill gärna veta på ett ungefär hur mycket min är sänkt

Mvh Teres

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Spiidfriik skrev:
Vad har du fyllt dem med?


De är fyllda med rutlim tror jag.

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Just det Micke, rutlim var det

En gammal historia här på forumet

Talar alltså om rutlim som finns hos glasmästare, inte i järnhandeln.
Hettas upp till ca 80 grader innan det appliceras. Tar ca 14 dagar att
fullständigt härda inuti bussningen, eftersom det blir rätt mycket
gummimassa. Konsistensen på det färdighärdade materialet blir
för mina lekmanna-ögon och -händer exakt som det gummi bussningen
är gjord av ifrån fabrik.
Lämna två nya orginalbussningar till lokala glasmästaren, kostar väl ca
100:-.

Teres:
Min bil har alltså BMW M-chassi. Innebär 20 mm lägre fjädrar ifån fabrik,
med annan hårdhet, progressivitet mm. Bör inte bytas ut om man
inte tänkt sig något rejält avancerat och dyrt, typ färdigt Koni-kit osv.
Iaf inte enligt mina erfarenheter.
En annan fördel är att man kan få tag i bra dämpare som är avpassade
för fjädrarna - VIKTIGT - utan att behöva byta rubbet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Jag går och funderar lite eftersom bilen är utrustad med Bilstein väghållningssats och var 3 år har dom förra ägarna köpt nya bilstenin dämppare och fjädrar runt om sen 88. Och på kvittona står det bara väghållingssats. står aldrig hur mycket fjädrarna sänker. Tycker den ser ut och vara sänkt mer en 20mm min iaf. Hur kollar man in grejerna om dom suttit på sen fabrik kanske är så att dom har det.

Mvh Teres

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Teres:
Kul med lite variation på könsfördelningen här på forumet! thumbs up

Har jag förstått det rätt att du har en 323i?
Det borde det ifs inte vara iom att du nämner årsmodell -88.

Hur som helst:
om din bil är utrustad med M-technic chassi eller inte ser man enklast på
fjäderbenen fram. Om diametern på röret som dämparen sitter i är
51 mm (mäts enklast med skjutmått), har du M-chassi.
om diametern är 45 mm har du standardchassi.

Detta har ju tyvärr ingen betydelse om föregående ägare bytt ut
det som satt från början.
På bilden ovan har min bil däck i en dimension motsvarande ~195/50 -15.
Detta är väsentligt mindre än orginaldimensionen 205/55 -15.
Dvs utrymmet mellan skärm och däck blir större.
om du med detta i åtanke fortfarande tycker att din bil verkar lägre än
min, kan du nog utgå ifrån att du har någon form av eftermonterade
fjädrar.

om dina Bilstein fortfarande är fräscha - bry dig inte om detta då!
Kör och ha roligt!
Sånt här skall man bara bry sig om när man tänker skaffa nytt...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Alla 318is och 325 har 51mm ben.

Men du kanske avsåg Teres vinter-323:a?
På 323 ska det ju sitta 51mm om den har sportchassi, men jag har aldrig hört talas om ngn 323 med 45mm...
Så jag är osäker på om detdär stämmer...
Eller tusan vet om jag inte har hört talas om det... Nu blir jag

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ola Persson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38



323'or har även de alltid 51 mm ben!

_________________
Mvh ola Persson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Så vill jag oxå minnas det ja...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Hade dålig koll på vad Teres hade för bil, egentligen

Följer väl kanske inte helt med i VARJE tråd på forumet

Stämmer ju precis att 318is och 325i har 51 mm ben, men inte
nödvändigtvis M-chassi.

Tror väl dock att slutsatsen att orginalfjädrarna är bortmonterade
stämmer iaf

Nu känns det förvirrat känner jag

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



51mm ben innebär som du säger inte automatiskt sportchassi, om du inte har en 318is som var utrustat med detta
på samtliga. Iaf är det vad "alla" säger... Men "nätexpertisen" brukar kunna ha fel ibland...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Bilen i fråga var min 325a -88 =) 323an är min vinterbil så den har inte med sänkingsfrågan och göra. Både 323 325 och 318 is har väl 51 mm fjäderben om jag inte har helt fel. Det är väl bara 325orna som har abs som standard. Nog för att 323an ska få sig Bilstein dämmapre runt och nya fjädrar den oxå och sänkas så den är lika mycket sänkt. just nu mycket låg fram så den ser ut som den är höjd i bak fast den är orginal. Inta allt för snyggt 325an har ju så gott som nya grejer runt om som dom är det inte nå fel på en. den där svarat saken i vänter hörn här är min 325a.

Hmm det är inte nån som har en orginal 325a som kan försöka mäta hur långt i från tråget är fram marken så jag har ett rikgt märke på ett ungefär.


Mvh Teres

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Teres skrev:
Hmm det är inte nån som har en orginal 325a som kan försöka mäta hur långt i från tråget är fram marken så jag har ett rikgt märke på ett ungefär.


Mvh Teres



När vi jämförde några Golfar så mätte vi mellan navcentrum och skärmkanten med gott resultat.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



okej bara jag får en orginal 325a att göra det oxå .....

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Så har man försökt jobba lite med bilen i vår också

M-technic-fjädrarna brast i februari, så de fick bytas mot något hårdare Kilen-fjädrar:


När jag ändå rev isär kunde jag ju inte missa M3 Gr N topplagringar (600:-/st hos BMW, billigare än
standardvarianten ):


Fjädrar och topplagringar på plats:




Gick igenom bromsarna och bytte ut tveksamma bromsrör samt fick dit fräscha slangar:


Med de nya fjädrarna blev bilen något lägre än tidigare, ca -20 mm:


Sista jobbet som är gjort - en OMP-stol - klart mer rejsigt att köra med
Notera även co-driverns mycket rejs-betonade sits för maximalt kurvgrepp

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En hel del uppdaterat!

Vet du vad man får för camber med med Gr N topplagringarna?
Dom ser ut att kunna vridas för mer eller mindre caster också?

om du har Art nr på dom så får du gärna lägga ut det här.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Topplagringarna ger en ökning av negativ camber med -0,5 grader enligt uppgift.

BMW nr 31 33 1 139 484, fästskruvar d.o. 31 33 1 092 886

Lagringarna kan vridas ja, men bara 180 grader pga hålbilden. Den vridningen påverkar
mao cambern med +0,5 grader.
Castern justerar du lättare med M3 Gr N bumerangbussningar, BMW nr 31 12 9 061 222,
kräver dock att du borrar ett hål i bussningsfästet där en bult gängas i för att låsa bussningen.

Detta har jag kvar att göra...

Tips: Hela BMW Motorsports Gr N-katalog för M3 E30 hittar du på www.s14motorsport.de thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Jansson skrev:
Topplagringarna ger en ökning av negativ camber med -0,5 grader enligt uppgift.

BMW nr 31 33 1 139 484, fästskruvar d.o. 31 33 1 092 886

Lagringarna kan vridas ja, men bara 180 grader pga hålbilden. Den vridningen påverkar
mao cambern med +0,5 grader.
Castern justerar du lättare med M3 Gr N bumerangbussningar, BMW nr 31 12 9 061 222,
kräver dock att du borrar ett hål i bussningsfästet där en bult gängas i för att låsa bussningen.

Detta har jag kvar att göra...

Tips: Hela BMW Motorsports Gr N-katalog för M3 E30 hittar du på www.s14motorsport.de thumbs up


thumbs up

Jag har själv bussningar för caster liggandes. Jag tänkte mest om jag kunde få ännu lite mer caster genom att vrida till det lite i toppen.
Jag tror jag kommer att köpa någon form av ställbar topplagring till mina fjäderben.

Men tack för tipset om S14motorsport! Jag har tittat lite spontant där, men nu ska jag titta mer.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande