Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TURBO -87 (såld)
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16088 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Finbilen. Köptes i början på Februari -01, Maskinellt var den i tveksamt skick men karossen var den minst rostiga jag sett så det var inte svårt att bestämma sig. Hemfärden från Stockholm till Göteborg var minst sagt intressant, tanklock som krävde hemliga handslag och lösenord för att få upp, ett främre bromsok som inte bromsade alls, taskiga friktionsdäck och blixthalka... Just ja, avgassystemet var så dåligt upphängt att det slog i marken med jämna mellanrum, tog ett tag innan jag fattade att de mystiska ljusskenen bakom bilen var gnistregn.
Besiktade hursomhelst bilen igår, första gången jag körde bilen sen September. Klarade mig nästan igenom, ett hjullager var väldigt glappt så det fick jag backning på. Otroligt, bilen står på pallbock i tio månader och man kollar inte en så enkel grej.
Kom på mig själv med att ligga och köra slalom fram och tillbaka i filen igår, det var liksom inte medvetet men styrningen är så knivskarp att minsta rörelse på ratten märks i bilen, lite skillnad mot bilarna jag "tvingats" köra när bilen stått still. thumbs up
Vidare så blev bilen mycket trevligare med nya turbon, går bättre med 0.4 bars ladd än med 0.7 bars ladd med orginalturbon, makalöst.

Fabriksspec:
1779cc med Turbo
7:5.1 i komp
150Hk@5700/220Nm@2600
1130 Kg
51/49 Viktfördelning
Bakhjulsdrift och diffbroms (25%)
Toppfart 205 Km/h, begränsas med varvstoppet...





Modiferingar på bilen när jag köpte den:

-Helröda bakljus och röd reflexramp
-Skinn/mocka inredning från Milano Platina
-K&N panelfilter i org luftbox
-Sänkning medelst vinkelslip...
-Laddtrycksstyrningen bortkopplat och pystrim installerat.
-omlackad i Svartmetallic orginal så var den bara Svart, uselt lackjobb tyvärr.

Bilen genomgår ständig uppgradering som de flesta på denna site, ni vet hur det är. Här är det som hänt sedan inköpet iaf:

-Rev ur all jävla solfilm...
-Evo grenrör (Pulssplittat rör som satt på 75 Turbo Evoluzione)
-3" avgassystem hela vägen med två rakt-igenom dämpare
-Helt ny Turbo, Mitsu TD04HL-16T ersatte orginal T3:a
-Bromsarna renoverade våren -02 med nya ok fram, stålomspunna teflonslangar runt om och Pagid blå (RS4-2) belägg
-OZ Racing Superturismo 16" med 215/40-16 däck
-MT Steg2 bakfjädrar
-Powerflex bussningar i wattlänk, Superflex bussning de-Dionen.
-Casterstaget uppgraderat med kulled
-Bilstein Sport stötdämpare.
-Momo skinnratt, sport
-Främre växellådsfästena bytta våren -02
-Ny tank våren -02
-Byggt om så fläkten kan gå med tändningen av
-Byggt egen halvljusautomatik och relästyrt helljus.
-Nya grillen
-Bytt diverse slitdelar som hjullager osv.

På gång:

-Byte av torsionsstavar fram till grövre doningar.
-Powerflex bussningar i övre bärarm fram
-Nytt batteri, flyttas samtidigt till bagaget.
-Uppgradering av IC, flyttas samtidigt till fronten, detta medför:
-Uppgraderat plenum och nytt spjäll.
-Allt innan turbon måste byggas om. kommer förmodligen gå som kärringen mot strömmen och bygga egen filterbox och stoppa i ett STORT pappfilter.
-Plasta av en vettig front och göra en kopia att montera på bilen.
-Byta ytterbakspeglar till nya modellen
-Bättre däck vore inte fel heller...

Puh, vintern är räddad!
Nån gång i framtiden så vill jag lacka om den i orgnalkulör, och samtidigt fixa alla små plåtskador och den lilla rost som faktiskt finns. Men det är som sagt ett senare kapitel.
Alla orginaldelar finns, bilen kan byggas tillbaka till orginalskick om så önskas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Ytterbackspeglarna är numera bytta till den nya modellen.
Första gången någonsin jag körde bilen med rätt inställda bakspeglar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Bytte bakhjulslager på en 75.a , det var en upplevelse och kopplingscylinder på en Alfetta , den va kul , men vad gör man när den dåvarande flickan i mitt liv , har en far som är Alfa tokig

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Bytt till ett lättare batteri nu.
44Ah måste väl räcka? strax över 11Kg väger det iaf, nu skall man bara flytta det till bagaget också då, men det har man ju vintern till.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Vårstädat lite...

Tvättat och provmonterat hjul.

Finns lite bilder här

Nämen vad är detta?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5594



Trasig topp

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Tja en titt på hur mycke matrial man kan ta bort eller svets projekt


och älskar vita fälgar thumbs up tills man ska tvätta bort bromsdammet , mina Compomotiv blev gula med tiden

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3361



Måste erkänna att ett visst ha-begär infinner sig...

Klart trevligt bil! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Forza Alfa!! thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Lördag kväll, natt till Söndag 00:30...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Byggde klart bottendelen igår, lite slitigt att vara inne en hel dag när det är tokfint väder ute men fill man bli fin...



60-2 missing teeth, fabrikslösning som inte finns på denna motorn orginal.


Blankt och fint, lite uppmjukade kanter osv.


Nu kliar det i fingrarna, vill ha ihop allt nu!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Så var man och tittade till toppen igår då, såg väldigt trevligt ut.
Väl-lättad om man säger så.

Lite småpyssel kvar bara såsom fräsning av ventilsäten och en planing (bara för att få den riktigt plan). Sen kan man montera ihop den och montera den på blocket.


Fast jag vet inte vilka kammar jag skall använda än, blir förmodligen dom konservativa (258 grader 10mm lyft) istället för dom lite vildare (299/11) pga den lilla turbon, blir nog lite väl mycket mottryck och ev. "tvärdrag" annars. Intern-EGR är inte världens bästa prestandahöjare direkt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
En liten bild på skapelsen kanske?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Jahapp, då ligger motorn längre ifrån färdigställandet då...

Det dök upp en annons där det bl a såldes 30mm torsionsstavar (orginal ca 24mm) och eftersom jag prioriterar chassie högre än motor så var det inte mycket att orda om, dessutom går inte stavarna att köpa nya längre.
Så nu har jag inte råd med ett sprut.

Tänkte passa på att corner-weighta bilen när jag ändå håller på, en fördel med stavar är ju trots allt att man kan finjustera dom i ~1.5mm steg (vid hjulet) så man kan få en fin viktfördelning. thumbs up

Ja ja, nu har jag ju iof hela vintern på mig att spåra ur i motorbygget till nästa sommar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Spännande bil, men vad låg komp det är. Säkerhetsmarginal med råge.

Vad sitter det för laddtrycksregleringssystem i den?

Vad tänker du hänga i för motorstyrsystem?

Hur mycket tål den att trimmas?
Hur mycket tål lådan?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Lågt komp ja, antar att du menar på orginalmotorn (7.5:1), italienarna ville väl ligga säkert. Sitter ju LE2-Jetronic på den orginal i nån skum version där inte sprut och tändning pratar med varandra, det är ju liksom inte så bra om man skall ladda på lite.
Laddtrycksstyrning ja, den går på nån slags fast mapp i sprutdelen, enda återkopplingen till sprutet är flappmätare och varvtal så det blir lite primitivt, själva regleringen sker med en Pierburg ventil.

Nya motorn har 8.5:1 i komp vilket troligen lirar lite bättre med turbon (TD04-16), tanken var att styra det hela med ett Haltech E6K, multipoint och wasted spark (bekväämt, aaaah )

Hur mycket den tål att trimmas och hur mycket lådan tål beror på vem du frågar, finns ju inte så många 75t så det statistiska underlaget är lite tunt...
Bra vev (smidd och Nitrerhärdad) och rätt ok stakar och kolvar gör att den tål en del stryk, natriumkylda avgasventiler också. Tyvärr (?) sitter det våta foder i motorn som inte tål sådär våldsamt mycket elakheter innan de börjar röra på sig men också här är det mycket myter och hörsägen, finns iaf en snubbe i Australien som tillverkar monoliners som man kan stoppa i för bättre stabilitet men det är dyyyrt.

Lådan håller tills den rasar och då får man väl utgå från det, jag våldskör iaf inte med massa rödljusrace och liknande så det skall säkert gå fint, kardanaxeln lär ryka i omloppsbana långt före i vilket fall som helst.
Jag har hursomhelt ett litet lager med växellådor liggande utifall att.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Ibland undrar jag varför jag håller på med gamla bilar...

Sitter renoverade utbytesok på bilen och de bearbetas lite när de fabriksrenoveras i bl a hålen som pinnarna till beläggen sitter i, det innebär att orginal pinnar inte passar och fjädern/brickan som klämmer på beläggen går inte att köpa som orginaldel, den har utgått...
Att köpa pinnar till utbytesoken verkar inte heller gå trors att man får med nya när man får utbytesoken.

Så ny sitter jag med en uppsättning perfekta utbytesok som inte har kit till beläggen (snälla, fråga inte varför kitten är borta, det är en smärtsam, förvirrad historia ) och en uppsättning orenoverade ok i okänt skick med riktigt skäggiga kit, pinnarna går iaf att köpa till orginaloken.
Hur man än vänder sig har man röven bak. >

Enda lösningen är väl att uppgradera men då är det massa pengar som skall fram.
Alternativt åker man till nån bromsspecialist och spenderar en dag med att leta fram pinnar och plåt i rätt dimensioner men vem har tid med det egentligen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983



Går inte tillverka pinnar som passar själv?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Går det säkert men dt är inte det som är poängen, det finns ju liksom hundra andra saker som är det är likadant med.
Höger framlampa går t ex inte att köpa längre och vänster kostar 2900:- ny... och de rostar ganska snabbt upp i kromet brevid reflektorn.

Man blir så trött.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983



2900kr för en lampa

Får mig att tänka på den gamla 70-talsdekalen "Har du råd att inte köra svenskt?"...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18614


Trådstartare
Det var nog innan olle olsson tog över agenturen förresten, det kan vara mer nu.
Tändstift till en 16v TS (8st) kostar typ 5700:- nuförtiden, tjena.

Delarna har gått upp 50-100% över natten. Gissa om man köper utomlands om man kan? thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TURBO -87 (såld)
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16088 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande