Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TURBO -87 (såld) | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16088 totalt) |
OOB hade Mazdaagenturen innan - det kostade MINDRE ÄN HÄLFTEN att köpa vissa ORIGINAL Mazdagrejer på postorder från England än att köpa dem på Scanauto. >
Exempel: Hardtop = 40000:- Eh??? Stänkskydd = 1300:- (styck hos OOB, olackade) kostade mig ~700 för ett par i UK När jag köpte mina 1999 tog man 700:- för ett par i Sverige. oj, vojne, du har så ovanlig bil säger de. Jovisst, det är världens mest tillverkade tvåsitsiga sportbil, jätteudda. Någon drar in pengar, och försäkringen sticker. Kommer bli samma på Alfa är jag rädd. Men TS:en rullar på, nu lätt hostande på dellast, men det går alltid att gasa mer. |
||
Jaha, höjde laddtrycket ett bar idag, det var ju "trevligt"
Fått lite fason på skrotet nu, turbon laddar från 2300 varv och max 1.4 bar. Rätt bra skjuts i kärran nu. Tyvärr bygger det värme nåt så jävligt i grenrör och turbo så det blir inga långvariga fullgaskörningar men är man medveten om det så kan man ju dosera lite lagom... Stog och tittade lite på snurrande metall idag. Det är alltid lika fascinerande, nästan hypnotiserande att bara stå där och titta på när vikten försvinner. Svarvade av en remskiva och passade på att svarva den invändigt lite och köra lite vinklade skär, blev rätt ok tycker jag. En "före" bild på remskivan Svarvade av massor på svänghjulet också, hela den delen som är blank på bilden är avsvarvad 15mm. Det är en hel del järn det. Speciellt intressant eftersom allt svänghjulet gör egentligen är att hålla startkransen eftersom kopplingen sitter bak vid växellådan. Förmodligen så får man vara lite nogrannare när man skall starta från rödljus i fortsättningen. Skall se om jag kan hitta en bild på ett intakt svänghjul som jämförelse. Vägning blir det imorgon också, det skall bli väldigt intressant. Edit, svårt att komma ihåg att inte länka lokalt vid den tiden på dygnet... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
otroligt ovetenskaplig prestandamätning igår gav:
acceleration 100-170Km/h på femmans växel tog ca 13½ sekunder. Drog fortfarande bra i 170 men "yttre omständigheter" gjorde att jag fick avbryta där. Vilket påminner mig om att vi har en AP-22 i garaget... Undrar om man skulle lära sig den kanske. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
lite OT men känner du nån som kallas chrome? när jag o min kusin hämtade hans 635 i GBG så fanns det en röd Alfa 75 Turbo med plexi rutor och R däck men ingen inredning... Någon du känner till??
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
Fick ett SMS i Fredags 21:30 där det stog att min topp nu äntligen är färdig-grottad och har nya styrningar...
Så nu återstår bara ett par "smågrejer" såsom MIRA och en ytterst lätt planfräsning. Äntligen back on track, jag trodde toppen skulle varit färdig i April men det sket sig ju rätt hårt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
de ser ut som alfta garaget där hur går de för mattsson? kände du pelle som hade den svarta GTV6? MVH Viktor karlsson _________________ viktor karlsson är inte så mycke för datorer men rejsa.nu är kul Amazing rejsing |
||
Det är det inte, det är garaget brevid...
Pelle känner jag litegranna, han flippar väl mellan Karlstad och Göteborg mest hela tiden som jag förstår det. Är han i Götet nu? Hur det går för Mattsson, med vaddå? Han är ju jonglör/smed så det kan vara svårt att hänga med i alla svängarna i projekten där, bäst är att fråga honom. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Har varit otroligt slö i garaget under vintern men nu börjar meksuget att komma tillbaka så smått, GTVn får lite kärlek och skall kompletteras med handbroms i år för att kunna besiktas för gata (allt blir så mycket enklare då).
Bytte bakbelägg på 75an i helgen och återigen fick jag ett sug efter att åka ner till italien och "ta ett snack" med ansvarig konstruktör, fy faan vilken synnerligen dum konstruktion. Typisk lab-och-vita-rockar-konstruktion (titta vad fint der rör sig när jag skruvar här) som inte riktigt funkar efter 16000 mil med diverse väg-bös. Gjorde en liten provkoppling med ett relä till startmotorsolenoiden (eftersom det naturligtvis inte sitter ett sånt orginal), bilen har varit lite svårstartade i vissa situationer tidigare och efter att ha provat alla "jägarknep" med jordflätor och sånt (inkl. demontering av hela insugningssystemet för att komma åt startmotorn och demontering/montering av denna och inköp av nytt batteri) så kollade jag kopplingsschemat i verkstadshandboken. Mycket riktigt var det inget relä kopplat utan all ström går genom tändningslåset, kontaktresistans nån? Nu drar solenoiden som aldrig förr, goda tider! Man kanske skulle ta sig en titt på lite mer el under helgen, halvljuset har ju såklart inte heller nåt relä orginal så en liten hemkoppling där skulle nog inte vara fel. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
He he! Bytte bakbelägg på bruxis-E30:n idag. Tillbaka på hjulen igen på 15 minuter... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Liten provmontering igår, mest för att få tillbaka lite motivation...
Toppen skall målas när all bearbetning är klar, ventilsäten skall fräsas och så skall den planas. Nya ventiler får det bli också efter lite nogrannare inspektion. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Ibland måte man ta det lugnt och ligga lite i gräset också...
Hmm, var är smileyn med stråhatt och grässtrå i munnen? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Har aldrig skruvat så mkt som när jag hade min 75 turbo.. rost.. hehe
Mga delar vart också bytta..tank,turbo,vattenpump,topp osv. Osv.trots att förra ägaren även han gjort sitt.. Men den var förberedd för bana så den var skön att köra där! Men jag var nog rätt glad när jag bytte bort den.. Fiat Coupe vart det sedan.. Men kul att det finns de som håller dessa roliga bilar vid liv.. _________________ Johan Hjertkvist Nu:Opel Speedster 2,2 och Saab 900S -90 (Vinterbil) Förr: Fiat Coupe 16v Fiat Coupe 20v TURBO Alfa 75 TURBO Alfa164V6 AlfaSprint |
||
Håller man efter grejerna så behöver man inte meka, min har varit otroligt mek fri.
Sen mekar man ju för att det är kul att göra snyggt och förbättra också. Men det räknas ju knappt som mek. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hejsan...
Jo anledningen till att jag flyger på dig såhär är att jag känner en gubbe som har mycket alfadelar. han har varit Alfaromeo säljare och har delar av sitt reservdelslager kvar. Han säger hela tiden att han vill sälja allt men får aldrig foten ur.... Säg vad du letar efter, så kanske han kan ha nått. Jag vet att det finns en motor (troligen V6) i okänt skick... Kanske jag kan hjälpa med nån del iaf.. MVH. Bergman _________________ Johan Bergman |
||
Åker Du ner till Din lokala Autoexperten butik så betalar Du "bara" 263 kr per stift. Blir drygt två tusen för 8 st. Stiften är tillverkade av NGK. _________________ Ulf Danielsson |
||
Problemet är väl att alla inte kan/vill skruva själv och om man åker in på aukt. verkstad så lär väl dom tvingas köpa allt via oOB. En Service blir dyr helt enkelt.
Men det är ett bra tips för förstör-det-självaren. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TURBO -87 (såld) | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16088 totalt) |