Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 Coupe -93. Tillverkar nu dekaler, kolla in ;)
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (18844 totalt)
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Tänkte här göra en tråd om min nyinköpta och första BMW.
Är i "hyffsat bruksskick" just nu.
Men kommer att renoveras/modifieras för att kunna köra bana typ superstage

Har köpt in endel saker redan nu och fler är på väg hem från Tyskland
Just nu är det bara nya skärmkanter bak som har dykt upp hos mig,men mer kommer.
Kommer att uppdatera med lite bilder så fort som möjligt.
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Har just nu lite bekymmer som jag märkte idag,bakvagnen "hoppar",främst när jag ska åka iväg från stillastående på ettans växel..misstänker någon bussning bak Något tips någon?

Stötdämparna fram är ganska så slut med,känns som att åka båt när det är ojämnheter på vägen
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Hej magnus och välkommen till rejsa Slingrar sig bilen som en orm på vägen?Jag skulle gissa på Silentblocken, du får väl hissa upp bilen och inspektera alla bussningar i bakvagnen och se om dom ser spruckna och dåliga ut. Försök att röra lite på delarna och se om det verkar glappa nånstans.

Släng sen gärna upp lite bilder på bilen

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Hej magnus och välkommen till rejsa Slingrar sig bilen som en orm på vägen?Jag skulle gissa på Silentblocken, du får väl hissa upp bilen och inspektera alla bussningar i bakvagnen och se om dom ser spruckna och dåliga ut. Försök att röra lite på delarna och se om det verkar glappa nånstans.

Släng sen gärna upp lite bilder på bilen


Hejsan,tackar för välkomnandet.
Jag har läst lite om silentblocken,och då borde det låta om bakvagnen tycker jag?Har även kört lungt på ettans växel och gasat,släppt gasen,gasat,släppt gasen utan att det klonkar eller är några ljud som tyder på att det är glapp.Jag vet att dämparna är dåliga på bilen så frågan är om det är bakdämparna som är så slut så att hjulen studsar bak när man kliver av kopplingen från stillastående?
Bilder kommer,måste tvätta den innan

Beställde förövrigt bussningar till bärarmarna fram som är excentriska i delrin idag av Franzén här på forumet,hoppas det hjälper och motverkar att framvagnen skakar vid inbromsning.
Väghållningskit Dämpare/fjädrar är nästa inköp,funderar på ett billigt "no-name" coiloverkit från Tyskland,borde ju hålla en sommar iaf?

Så här är planerna annars för bilen i det närmaste:
Byta skärmkanterna bak
Beställa nya framskärmar,svindyra för att det är en coupe:(
M3 optik,alltså stötfångare,sidokjolar och bak i ABS-plast
Sedan kan jag lacka den
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Kommer du använda dig av BMW original M-paketet? (M-optik)
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Peter Eklöf skrev:
Kommer du använda dig av BMW original M-paketet? (M-optik)


Ja,ingen annan plast på min bil!ska försöka hitta ett beg att köpa alt. ett nytt eftermarknadskit i ABS plast från Tyskland.
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Idag kom bussningarna:) thumbs up Tackar Franzén,mkt snabb leverans
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare

En kass mobilbild:( Men bättre än inget.

Har kommit lite saker i brevlådan:)


Samt:

Den sista är panelen över hanskfacket,sitter en ful träpanel där nu thumbs down

Sedan är följande beställt och betalt.Bara att vänta tills det kommer


En höger och en vänstaer av dessa:
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ser ju bra ut thumbs up M3 är ju alltid snyggt Blir det några ändringar under huven också

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Eftersom jag jobbar med lackering så ville jag ha utsidan klar så fort som möjligt för att kunna lacka den.Så jävla tråkigt att behöva köpa skärmar och grejer när man vill uppgradera väghållning mm ist.
Men nu har jag allt när detta kommer hem så att den kan lackas,kommer att ta ett stort ryck och byta skärmkanter,lacka och montera ihop karossen så att den är klar.Därefter blir det hjulupphängning/väghållning.

Under huven vet jag inte riktigt nu hur jag ska göra.Sitter ju den lilla sexan i nu,känns dumt att bygga på den,turbokit från ssautochrom.com är ju mkt effekt för pengarna..men hade varit roligare att bygga en stygg sugmotor.Blir isf att man köper en M50B25 med 2,8L vev.Ett par vassare kammar och nybyggd topp,riktiga grenrör och sedan mappa om orginalsprutet.
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Under huven vet jag inte riktigt nu hur jag ska göra.Sitter ju den lilla sexan i nu,känns dumt att bygga på den,turbokit från ssautochrom.com är ju mkt effekt för pengarna..men hade varit roligare att bygga en stygg sugmotor.Blir isf att man köper en M50B25 med 2,8L vev.Ett par vassare kammar och nybyggd topp,riktiga grenrör och sedan mappa om orginalsprutet.[/quote]

Låter ju bra med karossen thumbs up Men varför slänga i en M50B25 och inte en S50 eller S38? borde bli billigare till slut eller?

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
Under huven vet jag inte riktigt nu hur jag ska göra.Sitter ju den lilla sexan i nu,känns dumt att bygga på den,turbokit från ssautochrom.com är ju mkt effekt för pengarna..men hade varit roligare att bygga en stygg sugmotor.Blir isf att man köper en M50B25 med 2,8L vev.Ett par vassare kammar och nybyggd topp,riktiga grenrör och sedan mappa om orginalsprutet.


Låter ju bra med karossen thumbs up Men varför slänga i en M50B25 och inte en S50 eller S38? borde bli billigare till slut eller? [/quote]

Behöver väl byta ut styrsystem i bilen för att åka med S50 eller S38??och el är inte min grej
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Magnus Sjögren skrev:
Ricke_1602 skrev:
Under huven vet jag inte riktigt nu hur jag ska göra.Sitter ju den lilla sexan i nu,känns dumt att bygga på den,turbokit från ssautochrom.com är ju mkt effekt för pengarna..men hade varit roligare att bygga en stygg sugmotor.Blir isf att man köper en M50B25 med 2,8L vev.Ett par vassare kammar och nybyggd topp,riktiga grenrör och sedan mappa om orginalsprutet.


Låter ju bra med karossen thumbs up Men varför slänga i en M50B25 och inte en S50 eller S38? borde bli billigare till slut eller?


Behöver väl byta ut styrsystem i bilen för att åka med S50 eller S38??och el är inte min grej [/quote]

Jag råkar veta med ganska stor säkerhet att det är väldigt enkelt att sätta in en S50B30. Passar rakt över, får väl bygga om avgas bara om du ska ha s50 grenrör. Alltså om man köper motor med stysystem komplett är det bara att plugga i den stora handsken som går in i bilen och köra. Kylare bör man nog också flytta med, och oljekyl. Men el-mässigt gick tom jag i land...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Markus97 skrev:
Magnus Sjögren skrev:
Ricke_1602 skrev:
Under huven vet jag inte riktigt nu hur jag ska göra.Sitter ju den lilla sexan i nu,känns dumt att bygga på den,turbokit från ssautochrom.com är ju mkt effekt för pengarna..men hade varit roligare att bygga en stygg sugmotor.Blir isf att man köper en M50B25 med 2,8L vev.Ett par vassare kammar och nybyggd topp,riktiga grenrör och sedan mappa om orginalsprutet.


Låter ju bra med karossen thumbs up Men varför slänga i en M50B25 och inte en S50 eller S38? borde bli billigare till slut eller?


Behöver väl byta ut styrsystem i bilen för att åka med S50 eller S38??och el är inte min grej


Jag råkar veta med ganska stor säkerhet att det är väldigt enkelt att sätta in en S50B30. Passar rakt över, får väl bygga om avgas bara om du ska ha s50 grenrör. Alltså om man köper motor med stysystem komplett är det bara att plugga i den stora handsken som går in i bilen och köra. Kylare bör man nog också flytta med, och oljekyl. Men el-mässigt gick tom jag i land...[/quote]

Sådant blir man glad av att höra thumbs up
Då får jag ev tänka om lite
Går aldrig att besiktiga bara?
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Hej Magnus

Spännade projekt! Tänkte passa på att fråga var du köper ekonomiplåt (framskärmar , hjulhuskanter) och hur du tycker att passformen är? Var fick du tag på "M3" sidokjolarna ? Glasfiber el ABS plast? Pris?

Med vänlig hälsning

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Hej Calle
Har köpt allt från Tyskland,bra priser och snabba leveranser.
M3 stötfångare fram samt sidokjolarna i ABS plast,inget glasfiber som inte passar kostade 2700kr inkl frakt hem.Framskärmar kostade 1200kr inkl frakt för båda..kostar 1500kr/st i sverige
Skärmkanterna bak kommer jag inte ihåg vad jag gav,får kolla upp det.
Passform vet jag inte ännu eftersom inget är monterat och det är bara bakskärmarna som har kommit hem ännu.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5285



Skoj med fler E36or S50/S52 motor röstar jag för. Ballt med sugmotorer speciellt nu då man kan tro att alla gamla bimmers kom med turbo original

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
robber skrev:
Skoj med fler E36or S50/S52 motor röstar jag för. Ballt med sugmotorer speciellt nu då man kan tro att alla gamla bimmers kom med turbo original


Blir som sagt tidigast vinter 2008 som jag isf byter motor.

Måste få karossen klart:
Kommer att byta bakskärmar,byta framskärmar,front från M3 och sedan M3 sidokjolar innan lack.Lacken lägger jag själv(är lackerare)..men vet inte om jag ska byta färg på karossen?
vinrödmetallic är ju inte så snyggt?Samtidigt vill man hålla lite "orginalstuk" på bilen så nån kanonsnygg blå pearl kanske inte passar bilen?Röd eller svart solid kanske?

Sedan är det bromsarnas tur:
M3-bromsar fram,då måste jag byta spindel va för att få ditt M3:ans skivor?givetvis ska det uppgraderas med riktigt bromsvätska och riktiga belägg.

Sedan chassiet:
alla bussingar ska vara i delrin på hela bilen.
Coil-overs,ska köpa ett billigt skräpkit för 2500 för att utvärdera om billiga coilovers är skit eller inte?
Sen är det sommar och då ska jag åka på så mkt träffar det går,och hoppas på att få åka mycket bana med

Sedan kommer det mysiga vintern,när man kan låsa in sig i ett garage i ett halvår,då ska motor prioriteras
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Magnus Sjögren skrev:
Markus97 skrev:
Magnus Sjögren skrev:
Ricke_1602 skrev:
Under huven vet jag inte riktigt nu hur jag ska göra.Sitter ju den lilla sexan i nu,känns dumt att bygga på den,turbokit från ssautochrom.com är ju mkt effekt för pengarna..men hade varit roligare att bygga en stygg sugmotor.Blir isf att man köper en M50B25 med 2,8L vev.Ett par vassare kammar och nybyggd topp,riktiga grenrör och sedan mappa om orginalsprutet.


Låter ju bra med karossen thumbs up Men varför slänga i en M50B25 och inte en S50 eller S38? borde bli billigare till slut eller?


Behöver väl byta ut styrsystem i bilen för att åka med S50 eller S38??och el är inte min grej


Jag råkar veta med ganska stor säkerhet att det är väldigt enkelt att sätta in en S50B30. Passar rakt över, får väl bygga om avgas bara om du ska ha s50 grenrör. Alltså om man köper motor med stysystem komplett är det bara att plugga i den stora handsken som går in i bilen och köra. Kylare bör man nog också flytta med, och oljekyl. Men el-mässigt gick tom jag i land...


Sådant blir man glad av att höra thumbs up
Då får jag ev tänka om lite
Går aldrig att besiktiga bara? [/quote]

om du vill komma lätt undan håller du dig borta från 3,2 då denna har startspärr. Då måste man ha tändningslås med nyckel från rätt bil. Ev mer krångel som jag inte är säker på. I fall du inte kände till detta...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Skoj med fler E36:or!

Vinrött är ju nästan daytonaviolett och de e vackert
Estorilblått eller Violettschwarz?

/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733


Trådstartare
Vi får se hur färgen slutar,ska ev till en lackerare med eget blandskåp imorgon för att exprimentera lite med den calypsoröda färgen,lite pearl i den så blir det nog en fin kulör

Annars har jag följande nyheter:
Framskärmarna kommer imorgon enligt UPS.
Framstötfångaren och sidokjolar kommer på Måndag enligt UPS.
thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320 Coupe -93. Tillverkar nu dekaler, kolla in ;)
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (18844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande