Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
1 besök senaste veckan (101846 totalt)
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Så fick man äntligen tummen ur och köpte en hobbybil

Var egentligen inne på Alfa men när en kompis skulle sälja bilen (och när jag hörde priset ) så kunde jag inte stå emot så det blev denna.



Spec d. 13/4-08:
Modell: E36, 320i -92
Motor: orig.
Chassi: AP/Lowtec m. brickor fram för mer camber.
Bromsar: orig. skivor med PFB97 belägg fram, orig. bak.
Fälgar: BMW orig. 15x7.
Däck: Yokohama A048 205/50-15.

I år kommer den nog mest att bli körd på träningarna med Svedala Motorklubb på Sturup Raceway, sen har jag ett försiktigt sikte inställt på BMW Cup -09 (så ev. uppgraderingar sker med ett öga i standardklass reglementet) men i första hand blir det ett budgetbygge med mål att komma ut på bana några gånger och få några varv i ryggen.

Måste göra lista:
Tvätt *klart*
Nya bakhjulslager *klart*
Nya sommardäck *dom gick igenom bes*

Lista kulgrejer:
Race bromsbelägg *klart*
R-däck *klart*
X-brace *klart*
Topplager fram *väntar med det*
H&R krängningshämmare *väntar med det...tills det finns pengar*
Coilovers *väntar med det...tills sponsorer finns*
Bur *väntar med det tills ännu fler sponsorer finns*

Tråklista:
Rost i nederkant under bakluckan... *kvar*

Sen återstår ju allt med att riva ur inredning osv men vi får se i vilken takt det blir.

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Tjena!
Likadan räcer som jag nyss köpt:)
Kommer att följa din tråd.

Jag har 5st 15" E36 orginalfälgar med bra sommardäck på om du är intresserad?
Bussgods skickar billigt till Malmö
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Tjena

Har kollat din tråd lite också, du har ju en riktig 2 dörrarsräcer

Jag är egentligen bara ute efter fälgar att kränga r-däck på senare i vår, dvs jag vill ju inte betala för däcken men släng iväg ett pris så får vi se, kan ta det via pm om du vill...

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Har nu pillat lite på bilen iaf. Bromsljuset funkade inte så en bromsljuskontakt införskaffades på skroten ihop med bogseröglor (kommer att hamna i grusfålla förr eller senare), kylkanalerna till bromsarna fram (båda saknades) samt ett blålackat bakluckehandtag (kunde inte låta bli ). Fixade nr.skylt belysningen också, funkade inte pga ett ordentligt brott på kabelhärvan till bakluckan vilket verkar vara standard på lite äldre E36:or...

Har dessvärre bilen i park.hus så det är lite begränsat vad man kan göra där men har iaf kollat rosten under luckan bak, frågan är nu om man ska ge sig på att be nån svetsa och laga riktigt eller om man ska göra en fullagning med glasfiberspackel...


_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Hittade 4 st 7x15" bmw-orig.fälgar som ska skos med ett gäng lätt beggade A048:or jag har på gång.



PS: Är på jakt efter en original växelspaksknopp om nån har en liggande. Den jag har nu i alu sitter helt löst...

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
viccoA
Kristianstad
Här sen Mar 2006
Inlägg: 49



Jag har en orginal M-knopp i min 325:a du kan köpa om du är intresserad.
Snygg färg och hoppas att den gör bra ifrån sig på banorna i sommar.

Jag ska själv ev. köra lite i BMW cup i år om jag får ihop bilen, kul att du funderar på samma sak till nästa säsong.


_________________
Viktor Ekström

BMW Z3 M-coupé
BMW E36 325
Tesla 3 SR+
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Hoj Viktor, knoppen kanske är intressant, vi får se, vill egentligen hålla lite snik känsla på bilen för att hålla klåfingriga ute, har ju bilen i Malmö Jag hör av mig om den...

Sen får se hur det går på banorna, blir en provsommar för att se om den håller och är nåt å bygga vidare på

Hoppas du får ihop bilen till sommarn. Vilken klass satsar du på i BMW cup förresten?

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
viccoA
Kristianstad
Här sen Mar 2006
Inlägg: 49



JORal skrev:
Hoj Viktor, knoppen kanske är intressant, vi får se, vill egentligen hålla lite snik känsla på bilen för att hålla klåfingriga ute, har ju bilen i Malmö Jag hör av mig om den...

Sen får se hur det går på banorna, blir en provsommar för att se om den håller och är nåt å bygga vidare på

Hoppas du får ihop bilen till sommarn. Vilken klass satsar du på i BMW cup förresten?


Satsar på modifierad, har ju en 325:a så den passar nog bäst där (se http://www.garaget.org/?car=80626 om du är intresserad) Bilen kommer nog bli bra, att få fason på piloten blir utmaningen. =)

_________________
Viktor Ekström

BMW Z3 M-coupé
BMW E36 325
Tesla 3 SR+
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Ah den såg jag på blocket för ett tag sen, stämmer det...ser bra ut iaf

om den är original så har den ju bra chans i standardklassen...men det var nåt lättare svänghjul å grejer i va? T.ex 42 hk mer än vad jag skulle ha med samma vikt

Edit:kom på att dom har väl nån vikt/effekt klassning också...

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



JORal skrev:
sen har jag ett försiktigt sikte inställt på BMW Cup -09 (så ev. uppgraderingar sker med ett öga i standardklass reglementet) men i första hand blir det ett budgetbygge med mål att komma ut på bana några gånger och få några varv i ryggen.


Härligt! -Välkommen till BMW Cup & BMW Sport Club, 2008 kör vi både på Knutan (2-dagars) och Sturup så det blir lite skånska inslag. Hör av dig till oss om du har frågor/funderingar. Medlemsansökan/kalendern finns på bmwsc.com

JORal skrev:
om den är original så har den ju bra chans i standardklassen...men det var nåt lättare svänghjul å grejer i va? T.ex 42 hk mer än vad jag skulle ha med samma vikt
Edit:kom på att dom har väl nån vikt/effekt klassning också...


Ett tips är att lusläsa reglementet redan nu så ni inte "bygger bort er" om ni siktar mot BMW Cup. Standard har vikt klassning, men modifierad har inte det utan mer begränsning per motortyp (2.0l = fri trimmning, 2.5l=GrpN reglemente). Kontakta reglementsgruppen om ni har frågor, de kan svara på det mesta!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Halloj Patrik!

Fick lite hjälp av din bror via tlf inför köpet av bilen och div. uppgraderingar (en gemensam kompis gav mig numret) så det blir nog hos Martin det byts hjullager bak å kanske nåt annat fix, å så kniper jag nog hans r-däck han vill bli av med

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



JORal skrev:
Halloj Patrik!
Fick lite hjälp av din bror via tlf inför köpet av bilen och div. uppgraderingar (en gemensam kompis gav mig numret) så det blir nog hos Martin det byts hjullager bak å kanske nåt annat fix, å så kniper jag nog hans r-däck han vill bli av med


Bra!
Han vet ju bevisligen hur man skall få fart på en E36ā...
Du får nog snabba dig ang däcken, de är på väg ut från garaget...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Putrix skrev:
JORal skrev:
Halloj Patrik!
Fick lite hjälp av din bror via tlf inför köpet av bilen och div. uppgraderingar (en gemensam kompis gav mig numret) så det blir nog hos Martin det byts hjullager bak å kanske nåt annat fix, å så kniper jag nog hans r-däck han vill bli av med


Bra!
Han vet ju bevisligen hur man skall få fart på en E36ā...
Du får nog snabba dig ang däcken, de är på väg ut från garaget...


Ja tydligen thumbs up
Skickade iväg ett mail direkt, tack för varningen

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Säsongspremiären närmar sig snabbt.
Har blivit lite grejer gjorda iaf, dock inte av mig utan av Martin som nämnts tidigare. Inspirerande att se bmw cup vinnarbilen

Bakhjulslager bytt.
Race belägg fram, nya orig. bak.
Bromsvätska bytt.
Handbromsbackar bytt.

Bilen är besiktad och klar, nästan ua, det enda som inte funkar är tutan
Även Martins beggade r-däck har hittat på 15" fälgarna. Mekade på några brickor för att få lite camber fram också, gick bra men det blev lite för mycket så styrpinnen går inte i stötdämparn, nån som vet om det spelar nån roll? Byter nog till tunnare brickor snart iaf, känns säkrare. Har beställt exentriska bussningar men dom var slut f.t. Funderar på 20mm spacers också, men ska man då ha "bolt on" eller hålborrade, det bör vara "bolt on" eller? Annars är det i princip bara oljebyte kvar samt lite mer inredning som ska ur innan premiären på Sturup d. 16/4

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Banpremiären avklarad 16/4 på ett regnigt Sturup

Han varken byta olja eller få ur mer inredning men körde ändå, skitkul Hämtade bilen som var på hjulinställning från Euromaster på Lundavägen (bra killar, Henrik o Rolle). Dom hade ställt lite mer raceliknande hjulvinklar istället för standard, ca 3 grader camber fram blev det med brickorna också.

Bilen kändes väldigt balanserad och neutral, nu gick det väl kanske inte så fruktansvärt fort i vätan men det kändes bra iaf och kul var det thumbs up Bromsarna var nog iaf det som var ballast, fasen vad dom nöp, otroligt vad racebelägg kan göra.

Inför nästa träning ska mer grejer ur bilen så den blir lättare samt antagligen spacers på också, låg på högt varv på trean ganska mycket nu, kunde varit bra å få i fyran lite mer.

En bild från en kompis också, han stod på 3:ans post, snabbaste kurvan på sturup tror jag, skön som tusan. Här har man precis duttat till på bromsen, gått på stödgas och svängt in lite suddig men det ser ju ut som det går fort då iaf



En OMP ratt hittade in dagen innan, 95mm djup, blev väldigt bra.



Efter träningen, bromsdammet har färgat fram fälgen fint


_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
viccoA
Kristianstad
Här sen Mar 2006
Inlägg: 49



Ser ut att ha varit en trevlig dag! =)
Snyggt med nya ratten.

Kändes bilen som förväntat på bana?

_________________
Viktor Ekström

BMW Z3 M-coupé
BMW E36 325
Tesla 3 SR+
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
viccOA skrev:
Ser ut att ha varit en trevlig dag! =)
Snyggt med nya ratten.

Kändes bilen som förväntat på bana?


Jo det var en kul dag kan du tro Ratten var riktigt bra, fint grepp med handskarna, mocca mot mocca thumbs up , sen kunde man ju skicka tillbaka stolen en bra bit iom att ratten kom såpass mycket närmare.

Hade egentligen inga förväntningar på hur bilen skulle kännas, men den var nog bättre än jag förväntat. Så som den är nu funkar den ok i regn iaf, sen kanske den kommer att upplevas för tung och mjuk när det är torrt, vi får se, ska iaf försöka hinna få ner vikten (på bilen) innan nästa träning.

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Nu så var det fint väder på Sturup i förrgår (14/5), inte så många bilar, fick första 3-4 varven heltensam på banan Bilen kändes bra igen men en del krängning kände man ju av Motorn har ingen vidare kraft under 4000 v/m men så är det kanske på m50b20, funderar lite på att prova ett öppet luftfilter, om inte annat för ljudet, vi får se. All inredning är nu ur och en Sparco Evo har hittat i, otroligt skönt att sitta fast.Här kommer lite bilder, kolla in kränget





Tack Daniel Larsson för bilderna thumbs up

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Ett tips är att byta utväxling i bakaxelklumpen gjorde enorm skillnad på min e36 325:a.
Hade 3,15 innan (original på många 320/325) och nu har jag 3,73 utväxling.

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053



Du har ca 15kg att vinna på att skrapa asfaltmattorna. Hellre de ur och lite vanlig matta i är mitt val om man nu måste välja. Men eftersom du ändå gjort bilen "ren" invändigt är det väl bara att skrapa..?

om du vill köpa bättre fjädring så har jag kanske till salu. Det är mitt gamla kit av Spax PSX modell (ej höjdjusterbart) men som duger rätt bra. Körde 1.03 på kinnekulle med dunlop "halv R-däck" och dämpjusteringen i lösaste läget. Känns betydande skillnad när man skruvar på men med detta har jag ingen varvtid då jag körde sönder...
Kitet har gått ca 250 mil inkl en banträff och tio ringenvarv.

PM:a om det är intressant! Annars lycka till med allt i sommar...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663


Trådstartare
Jani skrev:
Ett tips är att byta utväxling i bakaxelklumpen gjorde enorm skillnad på min e36 325:a.
Hade 3,15 innan (original på många 320/325) och nu har jag 3,73 utväxling.


Ja, man lär ju knappast hinna varva ur femman på nån svensk bana med den här men jag kommer nog vänta med en sån uppgradering, siktar mer på väghållningsprylar först, men tack för infon, alltid bra thumbs up

Markus97 skrev:

Du har ca 15kg att vinna på att skrapa asfaltmattorna. Hellre de ur och lite vanlig matta i är mitt val om man nu måste välja. Men eftersom du ändå gjort bilen "ren" invändigt är det väl bara att skrapa..?

om du vill köpa bättre fjädring så har jag kanske till salu. Det är mitt gamla kit av Spax PSX modell (ej höjdjusterbart) men som duger rätt bra. Körde 1.03 på kinnekulle med dunlop "halv R-däck" och dämpjusteringen i lösaste läget. Känns betydande skillnad när man skruvar på men med detta har jag ingen varvtid då jag körde sönder...
Kitet har gått ca 250 mil inkl en banträff och tio ringenvarv.

PM:a om det är intressant! Annars lycka till med allt i sommar...


Jo jag tänkte ge mig på asfaltmattorna snart, är ju en hel del, 15kg...Har iofs lite högtalare å grejer kvar att ta ur också

Ang. fjädring så får vi se, för tillfället är det lite ebb i kassan dessvärre Pm:a gärna ett ca pris du tänkt så kan jag fundera lite på det

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -92 BMW cup #79 SÅLD!
1, 2, 3 ... 20, 21, 22   >>
1 besök senaste veckan (101846 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande