| |
|
Patrik Skoog
Lödde

Här sedan: 24 Apr 2005
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Meny
Tillbaka
|
|
Flesh
Nyköping

Här sedan: 04 Mar 2004
|
10 Okt 2011 07:45
Re:
|
|
|
| Patrik Skoog skrev: | Ja det var ju ett fint pris du fick också, en "styrning" i F1
Alla som vunnit klass standard borde få detta pris, även retroaktivt
Har den funkat för Heidfelt så borde den duga åt dig fast den är ett par år gammal
 |
Man kan väl säga att bilen var liiiite för liten för en skoogare
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Rikard Ahlin
Löddeköpinge

Här sedan: 04 Dec 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Måns Ulveståhl
Stockholm

Här sedan: 19 Jul 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
ANTEROW
Skellefteå
Här sedan: 26 Okt 2004
|
13 Okt 2011 12:26
|
|
|
Grattis mannen!
blir det fortsatt standard nästa år? _________________ Erik Anterow
E36 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Patrik Skoog
Lödde

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Patrik Skoog
Lödde

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Tobias B
Malmö

Här sedan: 02 Maj 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Michael Bäck
Åshammar

DelModerator
Här sedan: 01 Aug 2003
|
20 Mar 2012 22:54
|
|
|
Hur går det inför 2012
Blir det några tävlingar eller uppehåll tills 2013? _________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Tobias B
Malmö

|
03 Nov 2012 12:09
Re:
|
|
|
Här har det varit lite stillastående ett tag men nu kommer förhoppningsvis lite grejer att hända framöver, har bestämt mig för att klassa upp till modifierat, så smått iaf.
En del grejer har hänt under åren som gått. Efter säsongen 2011 när jag vann klass standard kom det tydligen in indikationer till styrelsen på att min motor inte var reglementsenlig, trots att kammar, insug och blocknr blev kontrollerat utan problem på Anderstorp under samma säsong, jaja nån tyckte väl att det gick för fort. Iaf hörde styrelsen av sig och frågade om det var ok att komma och kolla motorn på plats i garaget i Malmö i februari 2012, jag gick såklart med på det, vad ska man annars göra. Kanaler mättes, slag m.m. m.m. Inget konstigt hittades. Får väl ändå erkänna att luften gick ur mig lite när man blir anklagad för fusk av nån/några (det kändes iaf så) efter alla förberedelser jag gjort inför 2011, både med bilen och mig själv. Lång näsa till dom som trodde motorn var för vässad iaf!
P.g.a tids/penga/motivations-brist blev det inget kört alls under 2012, bilen blev också flyttad från garaget i Malmö till ett billigare ställe där jag dock inte kan vara lika mycket, lika bra det när man ändå inte har tid att jobba lika mycket med bilen. På senare tid har motivationen och racesuget börjat komma tillbaka, klass modifierat har alltid lockat men känts för dyrt ända tills Johan Christensson tipsade om en annons med plasthuv/baklucka här på rejsa, efter en snabb smidig affär (tack Daniel) så bestämde jag mig att nu blir det modifierat satsning i några steg framöver.
Steg 1: Lättning, målet är att komma så nära 1100kg som möjligt med bra viktbalans.
Steg 2: Vässa motor, dvs insugskam på avgassidan, extraktorgrenrör, nytt insug, lättare svänghjul.
Steg 3: Om det behövs, byta till bättre bromsar.
Dom här stegen kommer nog att ta några år men steg 1 ska helst vara klart till 2013 så man kan köra nåt race iaf (GOTLAND!!!!) Har alltid velat se hur fort den här bilen kan gå med motorn orörd så det ska bli kul att komma igång igen
| Michael Bäck skrev: | Hur går det inför 2012
Blir det några tävlingar eller uppehåll tills 2013? |
Sorry för sent svar Michael, det blir uppehåll tills 2013  _________________ Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
baging
Lidköping

Här sedan: 28 Sep 2004
|
03 Nov 2012 12:26
|
|
|
Riktigt roligt att du hittat motivation igen och skönt att ev. frågetecken runt motorn rätats ut.
Antar dock att det här ger mej ännu mindre chans till nån form av framskjuten placering
På tal om besiktningen, meddelades det någonstans att man inte hittat nåt? Har inte sett något om detta, men det kan ju vara lämpligt att meddela resultat för allas skull?
Som sagt, sk*tkul att du kommer tillbaka!!!!  _________________ Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
MathiasLBR
Skepplanda

Här sedan: 22 Dec 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Rolfson
Nyköping

Här sedan: 27 Jun 2005
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Tobias B
Malmö

|
03 Nov 2012 14:22
Re:
|
|
|
| MathiasLBR skrev: | Hej!
Välkommen tillbaka till getingboet!
Riktigt kul att höra om dina planer!
Samtidigt riktigt tråkigt att höra att du känt dig anklagad.
Jag tror inte det finns någon som har tvivlat på att du är en av de vassaste förarna i cupen!
I egenskap av Cuprepresentant var jag med i diskussionen om din motor och ett par saker som ledde till
beslutet att kontrollera den var ett påstått bromspapper med smått fantastiska siffror samt en motorbyggare som
inte ville lämna klara uppgifter om vad som var gjort. Ingenting man kan skylla dig för ju.
Om du ska se objektivt på det hela själv måste du väl erkänna att bilen gick riktigt fint på rakorna?!
Inget konstigt med det, det var ju en byggd motor enligt reglemente, den ska gå bra.
Personligen tror jag du hade vunnit ändå. Även om man tagit bort 10hk.
Nåväl. Motorn är kontrollerad och klar.
Eventuella tvivlare får helt enkelt hålla tyst  |
Tack för svaret och fina ord Mathias!
Bromspappret kunde ni ju bara frågat efter (Det visar vääldigt lika siffror som en annan standard förare fått i sina m52b25 maskiner, pappret var framme i garaget när styrelsen var där också så det är lugnt).
Sett objektivt så håller jag såklart med om att bilen gick riktigt fint på rakorna men den blev också ändrad och tyngre(!) från 2010 till 2011, det enda jag inte rörde var faktiskt motorn, ändå kapade jag 1,2 sek på snabbaste varv på Anderstorp, så till er som tror allt sitter i motorn, ni har fel
Har varit, men är inte längre besviken så nu känns det kul att ta tag i bilen igen och (förhoppningsvis ) komma ut på banan igen
| baging skrev: | Riktigt roligt att du hittat motivation igen och skönt att ev. frågetecken runt motorn rätats ut.
Antar dock att det här ger mej ännu mindre chans till nån form av framskjuten placering
På tal om besiktningen, meddelades det någonstans att man inte hittat nåt? Har inte sett något om detta, men det kan ju vara lämpligt att meddela resultat för allas skull?
Som sagt, sk*tkul att du kommer tillbaka!!!!  |
Tackar Stefan, ska bli kula att möta dig irl nu Senast vi körde ihop var nog i Renault5 på Bathurst mot tyskarna, kommer du ihåg Och min bil kommer inte vara snabbast 2013, det kan jag nästan garantera
| Rolfson skrev: | | MathiasLBR skrev: |
Nåväl. Motorn är kontrollerad och klar.
Eventuella tvivlare får helt enkelt hålla tyst  |
Måste säga att en dementi från Sport cluben hade sett bra ut, då sånt här har en viss tendens att sprida felaktiga "ringar" på vattenytan
Nåväl VÄLKOMMEN tillbaka Tobias skall bli kul att träffas igen, det är nog inte bara vi som saknat dig  |
Tackar Rolf, och tack för senast (i telefon)! Ser redan fram emot våren nu  _________________ Tobias Biörs
|
Meny
Tillbaka
|
|
Martin G
Stora Höga

Här sedan: 08 Nov 2002
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Tobias B
Malmö

|
07 Nov 2012 22:19
Re:
|
|
|
| Martin G skrev: | Gött att se dig här igen Tobias!
Och "gubbarna" i modifierad behöver definitivt få lite mer konkurens till nästa år...
Såg at du redan varit och handlat lite i någon säljestråd - blir säkert bra att få bort lite vikt på bilen.
| Tobias B skrev: | Sett objektivt så håller jag såklart med om att bilen gick riktigt fint på rakorna men den blev också ändrad och tyngre(!) från 2010 till 2011, det enda jag inte rörde var faktiskt motorn, ändå kapade jag 1,2 sek på snabbaste varv på Anderstorp, så till er som tror allt sitter i motorn, ni har fel
Ser redan fram emot våren nu  |
Men Tobias - du vet ju var det sitter! Du bytte ju till "riktiga" däck!
(läs Kumho V70A)
Antar att det blir 225:or till nästa år?  |
Tack Martin!
Jovisst gjorde nog däcken nåt på varvtiderna också Sen får vi väl se om det blir nån konkurrens med övriga, kommer ju ligga efter effektmässigt om inte annat men lite plastdelar har ramlat in också ja, plastsidorutor, huv o baklucka, ca 20 kg minus redan Sen är ju bilen uppviktad ca 75kg för att passa in i standardreglementet. Hoppas iaf komma så nära 1100kg som möjligt
Har ju en stram budget så precis som inför premiären 2009 så är det mest "bang for the buck" gäller, har iaf fått tag på en uppsättning krysseker fälgar i 16x8.5" till bra pris, borde bli bra med 225/45x16 däck.
Snart ska jag iaf försöka få till lite garagetid och gå loss på dörrarna ordentligt
Förresten nån som vet var man får tag på en plastbakruta till vettigt pris ? _________________ Tobias Biörs
|
Meny
Tillbaka
|
|
baging
Lidköping

Här sedan: 28 Sep 2004
|
07 Nov 2012 22:48
Re:
|
|
|
| Tobias B skrev: |
Förresten nån som vet var man får tag på en plastbakruta till vettigt pris ? |
Vettigt vet jag inte, men här finns några
http://www.lexan-windows.com/ _________________ Stefan Båging
----------------
BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart...
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
Patrik Skoog
Lödde

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Tobias B
Malmö

|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Måns Ulveståhl
Stockholm

Här sedan: 19 Jul 2004
|
|
Meny
Tillbaka
|
|
Martin Skoog
Eslöv

Här sedan: 08 Mar 2005
|
09 Nov 2012 19:54
Re:
|
|
|
| baging skrev: | | Tobias B skrev: |
Förresten nån som vet var man får tag på en plastbakruta till vettigt pris ? |
Vettigt vet jag inte, men här finns några
http://www.lexan-windows.com/ |
Tjena
Vilken glasmästare som helst kan såga till en bil macrolon eller lexan till dig! Jag har en svärfar som är glasmästare, och blivit tvungen att göra rätt många sådana..... hör av dig om du vill ha nummret _________________ Martin Skoog
BMW 530d
BMW 700 Cupé
BMW 323i Touring, BMW Cup
 |
|
Meny
Tillbaka
|
|
|