Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 177, 178, 179   >>
84 besök idag (863266 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagen till ära har livet visat sig från lite ljusare sidor än igår och det uppskattas. Var under dagen iväg och handlade fälgtvätt, och lite annat, efter jobb blev det lite tvagning av banfälgar och gatfälgar inför resan, grymt medel till fälgarna som blev rött som rödbetor efter ett tag och då rann det mesta av, tacksamt när man har belägg som skitar ner så pass mycket som dessa. Lite senare blev det besök i garaget en kort stund. Jag hann med att fixa lite med bältena till passagerarsidan, plocka fram lite grejor som skall packas in samt hämta bromsvätska till min regelbundna luftning.

Framemot kvällen blev det besök hos Need For Speed och Tobbe för åtgärd av mitt defekta kränghämmartorn. Vi kom igång med arbetet ganska omgående vilket var bra för man vet aldrig hur alt flyter på. Efter att ha demonterat lite bromskylningsslangar och plockat bort kränghämmaren var skadan blottad och arbete kunde börja på allvar. Vi började med att borra bort punktsvetsarna som satt ordentligt, efter att ha insett hur bra dom satt skars tornet rent sonika av på mitten med en kap och därefter var det betydligt enklare att få av det defekta tornet

Medan jag slipade balken jämn och fin samt målade området med svetsprimer förberedde Tobbe det nya huset med lite hål till punktsvetsarna. Det nya huset behövde sig en känga med hammaren för att passa perfekt mot rambalken, vi kom fram till att plåtbiten var skev och givetvis inte min bil :-) Första svetsen kom ganska fort och sedan gick det av bara farten, ett par ställen var lite trånga att komma åt men till slut var Tobbe och följaktligen jag nöjda med hur allt satt. Vi passade även på att byta ut ett kränghämmarstag som var lite slitet. Efter att ha målat området med lite coola produkter för att skydda mot nya angrepp så passade vi på att lufta bromsarna och tömma oken på lite knutan-vätska, när det var avklarat hade färgen torkat och kränghämmaren kunde monteras igen. Även slangar till bromskylning återmonterades. Jag hann även med att putsa bort lite gummirester sedan Knutan men hela bilen skulle behöva en seriös tvätt.

När allt var klart kände jag mig otroligt lättad, underbart vad skönt det var att ha detta bakom sig. Ett stort fett tack till Tobbe och Need For Speed som ställde upp trots lång dag på jobbet. Det är helt underbart att få hjälp när det kniper som i detta fall. Precis innan jag drog noterade jag att ena bakljuset var släckt, lampan var hel så jag blev lite skum, fick tips om säkring och kikade på detta nä jag kom hem. Det visade sig att et var en säkring som var kass och efter att ha bytt den började lampor lysa precis som tänkt.

Fortfarande återstår en del saker innan avfärd

Packa Bilen
Tvätta Bilen
Putsa Rutor
Tanka
Fixa bältesöglor
Tejpa upp lite kablage i skuffen
Säkerligen en hel del andra tunga prylar :-)

Imorrn blir det förhoppningsvis leverans från Fartfabriken som åtog sig att svetsa mitt fjäderbenstag, vi får hoppas det gick att rädda. Det kommer troligtvis även att bli ett besök i garaget. På fredag skall vi sätta öglorna på plats sen är det minsann dags! Gissa om man är sugen.

Biten som skall ersätta den på bilen


Borra,slippa,hacka bort det gamla


Saken är biff


Här förbereds för lite punktsvetsning


Tilljämnat samt svetsprimer pålagd


Även på plåthusets botten


Här börjar bitarna komma på plats


Nytt stabilisatorstag på plats


Krängaren på plats!


EDIT: Det står VI betydligt oftare än det borde göra, jag var dock väldigt duktig på att hålla ficklampan och lite annat

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En sak till, den främre kränghämmaren har en längre stund suttit "snett" alltså på hårdaste läget på ena sidan och mellanläget på andra sidan, kan det vara ok som ett mellanläge i hårdhet eller blir det snedbelastning på nåt vis?

Nåja nu är krängaren satt i sitt yttersta läge på båda sidor och är alltså så hård den kan vara, frågan är hur rätt detta är nere på Ringen, här får folket gärna kommentera. Som tur är så är det ingen rocket science att ändra den om behovet skulle uppstå.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Snyggt jobbat thumbs up Nu har du bara den "svåra" sidan kvar. Kanske missförstår jag men om du monterar stagen i dom yttre hålen på krängaren, så är det det mjukaste läget.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



ju längre ut mot ändarna på krängaren du kommer desto mer flex blir, alltså mjukare. Hålen längre in ger mindre flex och därmed hårdare. Låter därför som du nu har krängaren i mjukaste läget. Och det är inget bra att ha olika hål på respektive sida!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Precis som Frapp sa och 964 fyllde på så är den på mjukaste läget. Jag kommer troligtvis att dra upp den till mellanläget imorrn, synpunkter på detta tas tacksamt emot. Jag gjorde alltså en tankevurpa och tanken var att sätta den på hårdaste inte mjukaste.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Jag förstår inte hur det kan göra något att ha den på olika hål.

Krängaren är ju summan av båda sidorna / hela delen, kör man bara samma hål så blir man ju av med många av justermöjligheterna. Det finns flertalet knivkrängare som bara har kniv i ena änden tex.

Bara dra på, man ska ha bra mycket krängare fram för det ska börja gå på fel håll enligt min erfarenhet.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jepp skal flytta tebaks den till hårdaste hålet så får vi se hur han beter sig.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Rent teoretiskt spelar det ingen roll om krängaren sitter i olika hål. Precis som Daniel skriver behöver krängaren andra sidans motkraft för att fungera och krängarens vridstyvhet är någon form av snittböjning i de båda skänklarna (stavning?)/armarna.

I verkligheten tillkommer friktion mellan krängaren och bussningen som håller fast krängaren mot karossfästet. När krängaren arbetar böjer sig skänklarna/armarna och röret mellan skänklarna kommer, rejält överdrivet, bli s-format. Om krängaren är olika hårt ställd kommer snedställningen i bussningen vara olika på höger respektive vänster sida och därmed också friktionen mellan bussningen och krängaren. Friktionsskillnaden kan möjligtvis göra att beteendet mellan höger-och vänsterkurvor blir olika men jag har svårt att se att vi blåbär känner skillnaden. Personligen försöker jag alltid justera bilen symmetriskt ändå, mest för att det känns bäst.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Blåbär? Tjena Samson! Du har jävligt bra koll och förklarar så vi som verkligen är blåbär förstår tack!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu en dag är avbetad och det börjar absolut närma sig med raketfart, det enda trista är att tiden där nere går dubbelt så fort men så är det och kommer alltid att vara.

Idag har jag bara fixat lite småsaker, Fartfabriken var på besök och överlämnade ett nysvetsat fjäderbenstag och det återmonterade jag idag. Jag har även fäst upp lite konsoller i bilen som har en tendens att vibrera loss med tiden, där var även lite kablage som fästes upp där framme under all plast. I Skuffen hängde det en tjock kabelstam som numera sitter ordentligt uppspänd där den skall.

Bilen är packad med allt som skall med från garaget, en del tillkommer såklart hemmaifrån men allt det tunga är klart vilket är gött. Jag har tagit i lite extra med grejor från garaget så att man kan fixa en hel del utifall. Silvertejp borde jag dock skaffa då det är så jävla bra att ha med sig. Jag har även lastat med lite extra skivor o belägg ligger därnere till mig utifall jag behöver. Utöver att öglorna förhoppningsvis kommer på plats imorrn så skall även krängaren ändras från softcore till hardcore :-) Tvätta bilen skall man tydligen också göra och en klassisk damsugning (rättstavat Steffo) måste ju också till. Nåja det är lite tid kvar innan avfärd och imorrn kväll vet jag bättra vad som hinns med.

På kvällen fick jag besök av en god vän som hade en lite present från Renate, det tog inte så lång tid innan presenten var på plats. Tack för hjälpen Christoffer och tack Renate!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredag efter jobbet då vill man bara hem och njuta av livet lite, idag ville jag hem lite extra även om njutningarna fick vänta till resten var klart. Väl hemma pillade jag lite med Gopro kameran och såg till att allt var klart. Jo förresten så hade fartfabriken den goda smaken att låna ut lite batterier och en extra kamera, frågan är bara var jag skall sätta den? Jag passade även på att slänga in lite textilmattor för att dämpa ljudet under resan ner och jag tyckte nog det blev något tystare.

Lite senare under kvällen var det bestämt att jag och Jussi skulle ge oss på bilen med ett par småsaker, det var framförallt bältesöglor men jag tänkte samtidigt passa på att justera främre krängaren när vi ändå hade bilen i luften. Vi började dock med att jag for iväg och plockade upp ett MC däck då det skulle på hans hoj ikväll. Inte för att jag är sugen på hoj men när man kommer i närheten av en läcker hoj är det allt något som drar i mig, En dag blir man nog återfallsknutte men det tar vi då..

Väl ute i verkstaden så påbörjade vi öglejobbet direkt och det gick så smidigt så jag trodde knappt det var sant, efter att ha plockat ut fartfabrikens fiffiga underreda med stolen i så mätte vi lite snabbt och kollade undertill, det såg smärtfritt ut där vi behövde borra och lika fort var vi igång med grejorna. En kort stund senare satt allt på plats och vi kunde gå på nästa jobb. Kränghämmare skulle justeras, även här gick det väldigt smidigt då grejorna varit loss i dagarna, vi tryckte in stabilisatorstagen i det innersta hålet och NU var krängaren satt i hårdaste läget :-) Så länge tömde Jussi en burk zinkfärg över Fia plattorna och lite annat under bilen så plötsligt såg den nyare ut än en ny undertill !

När vi var klara med detta så gav vi oss på att montera bältet på passagerarsidan och det gick ganska bra, Jussi fick agera testdocka då hans kropp är som en människas och inte som min Mammutliknande. Lite justering av remmar och vips hade vi en hyffsad längd på allt. Efter att vi hade monterat tillbaka stolen insåg jag att en bälteshållare till originalbältet hade hamnat på sniskan och den enda lösningen var att lossa stolen igen, gör om gör rätt, dock tog det bara 10 minuter extra så var den saken biff. Jag passade även på att efterdra passagerastolens bultar in i sidofästena då dom släppt lite.

Gaspedalen har varit ett sorgligt stycke historia och jag är inne på 3:e pedalen då dom spricker i nedre leden, igår tänkte jag göra en patentare men med hjälp av ETK konstaterade vi att det saknas en låsring och jag VET att detta löser problemet, imorrn blir detta löst och det skall bli så gött! Jag minns ringenresan 2010 när pedalen gick sönder, det var sådär skoj att bara gasa direkt mot armen.

Med detta avklarat så är bilen i det skicket jag tänkt mig inför avfärden, eller nja den skall tvättas av både på utsidan och insidan om jag hinner (som det heter när man är lat) sen skall det in lite mer packning men annars så!

När jag skriver detta är det typ 36 timmar till avfart så nu jäklar är man på G! Tack till alla er som gjort resan möjlig Tobbe på Need For Speed, Henrik, Jussi och Fartfabriken, jag har nog glömt att nämna en och annan men jag uppskattar er insats oavsett vilket!

Hålen till öglorna färdigborrade!


Plattorna är på plats


Jussi visar hur glad man är i en E36:a!


Stol & Bälten på plats


Allt klart, nu kör vi!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lördag och sista dagen med familjen på ett bra tag, lösningen var att ta med pågen ut på lite ärenden. Gaspedalsgrejen slutade på returbilen där det visade sig att den enda rätt lösningen är att byta hela armen, nu löst jag det enklare och relativt hyfsat med lite fantasi istället.

Ett besök på feltema där silvertejp och nya torkarblad köptes rundade av inköpen för dagen. Imorrn blir det slutpackning och tvagning av bilen.

Ett par saker på bilen är jag inte alls nöjd med men det får jag ta.

*Grenröret läcker rätt bra i nedre delen vid flexröret, det låter illa och jag tappar effekt.
*Bilen har en trist och kraftig vibration i ratten mellan 120-140, jag skall kolla topplagringar och lufttryck imorrn annars hoppas jag det är borta med R-däcken på plats.
*Klonket i bakvagnen skär i mig men då jag fått ok från folk med koll på läget får jag leva med detta.

Nåja något skall man väl ha att pilla med i vinter, ett nytt avgas hade sannerligen varit på sin plats och resten får vi väl fundera vidare på. Här får alla gärna komma med vettiga inputs! Det ser ut som att alla har fått koll på sina fordon och förhoppningsvis blir det samlign härhemma imorrn eftermiddag för gemensam avfärd, Jag , Janne Ekehage, Bladh och Per Bodin, nu jävlar skall vi ha skoj!



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Ha det så kul därnere Johan! Ta en Bit åt mig!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Niklas Maravic skrev:
Ha det så kul därnere Johan! Ta en Bit åt mig!


Tack!

Jag lovar att ta en för dig! Troligtvis blir det en för varje medlem här på rejsa, mellan varven skall vi tydligen köra lite bil oxå men det är bara ett rykte..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagen D är här och det är en timme eller så till avfärd, bilen har fått sig en utvändig tvagning och sedan har jag packat det sista, jag passade även på att "cornerweighta" lite genom att flytta fram lite packning till passagerarsidan då den såg lite rolig ut låg bak och hög fram.

Däcken fick ett halvkilo extra luft och i övrigt tror jag det är koll på det mesta. Det visar sig att vi blev en decimerad styrka som kör ner i samlad trupp då Bladh blev försenad (kör Porsche så det var såklart tekniska problem) Herr Ekehage var tydligen trött av sig och skulle söva lite på båten. Men men 2 hederliga E36 kommer att tuffa på i lagom takt och göra vad vi kan för att nu Meuspath inatt, jag vet att dom sista timmarna kommer att vara riktigt sega men med regelbundna pauser och kaffe skall det nog reda till sig.

Lite käk till mig och Bodin sen rullar vi söderut

Tjipp!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Johan Sjöström skrev:
Dagen D är här och det är en timme eller så till avfärd, bilen har fått sig en utvändig tvagning och sedan har jag packat det sista, jag passade även på att "cornerweighta" lite genom att flytta fram lite packning till passagerarsidan då den såg lite rolig ut låg bak och hög fram.

Däcken fick ett halvkilo extra luft och i övrigt tror jag det är koll på det mesta. Det visar sig att vi blev en decimerad styrka som kör ner i samlad trupp då Bladh blev försenad (kör Porsche så det var såklart tekniska problem) Herr Ekehage var tydligen trött av sig och skulle söva lite på båten. Men men 2 hederliga E36 kommer att tuffa på i lagom takt och göra vad vi kan för att nu Meuspath inatt, jag vet att dom sista timmarna kommer att vara riktigt sega men med regelbundna pauser och kaffe skall det nog reda till sig.

Lite käk till mig och Bodin sen rullar vi söderut

Tjipp!


Lycka till...
Ses på tisdagkväll

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Sköt om er och ha det så kul nu!! thumbs up

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Tumme upp och ha det riktigt kul.

Du kan ju skänka min avundsjuka några tankar lite då och då...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Anders: Jag tänker på er alla och önskar såklart ni var här! Dock är vi en samling folk redan och det droppar ju in fler och fler under veckan. Idag kommer Fredrik Larsson med sin ring-raket och framemot helgen kommer en rejäl bunke folk.

Microresumé från dag1
Första dagen på banan avklarad, skrapade ihop 6 varv. Massor med hyrbilar men knappt några incidenter. Är stolt efter att ha fått uttalandet " i have never been so afraid in my life" av en Engelsman som åkte med ett varv. Vettig fart på åbäket och det verkar lira hyffsat, förhoppningsvis inget vägarbete i Schwedencreutz idag och lite mindre folk. Vädret är kanon och alla verkar nöjda, ett litet problem är att ölen är FÖR kalla men vi jobbar på en lösning där. Ikväll blir det lite coaching med Andy som man kan läsa mer om här: http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/nurburgring-laptimes/427-fa . . . .

Jag tycker det är dags för lite vettiga tider för den här mannen men jag ser inte hur jag skall kunna pressa ner tiderna med denna kärran mer än kanske 5 eller MAX 10 sekunder, tiden får utvisa helt enkelt.

Dagens toppnotering i Foxhole: 211.7 Det märks man börjar bli gammal och feg, trycker lite på bromsen precis innan kompressionen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ny dag och nya äventyr, underbart väder hela dagen och har blivit coachad ikväll, mycket lärorikt var det!
Bra körning men inga supertider för egen del dock ett ett nytt Optimalrekord så det går åt rätt håll iallafall.

Imorrn kommer det att hända saker som innebär risk för mitt liv men mer om det imorrn.

Ps. jag vill kremeras och strös ut över banan om något händer Ds.


Och nu över till öldrickningen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 177, 178, 179   >>
84 besök idag (863266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande