Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 114, 115, 116 ... 177, 178, 179   >>
14 besök idag (863083 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Anders: Jag tänker på er alla och önskar såklart ni var här! Dock är vi en samling folk redan och det droppar ju in fler och fler under veckan. Idag kommer Fredrik Larsson med sin ring-raket och framemot helgen kommer en rejäl bunke folk.

Microresumé från dag1
Första dagen på banan avklarad, skrapade ihop 6 varv. Massor med hyrbilar men knappt några incidenter. Är stolt efter att ha fått uttalandet " i have never been so afraid in my life" av en Engelsman som åkte med ett varv. Vettig fart på åbäket och det verkar lira hyffsat, förhoppningsvis inget vägarbete i Schwedencreutz idag och lite mindre folk. Vädret är kanon och alla verkar nöjda, ett litet problem är att ölen är FÖR kalla men vi jobbar på en lösning där. Ikväll blir det lite coaching med Andy som man kan läsa mer om här: http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/nurburgring-laptimes/427-fa . . . .

Jag tycker det är dags för lite vettiga tider för den här mannen men jag ser inte hur jag skall kunna pressa ner tiderna med denna kärran mer än kanske 5 eller MAX 10 sekunder, tiden får utvisa helt enkelt.

Dagens toppnotering i Foxhole: 211.7 Det märks man börjar bli gammal och feg, trycker lite på bromsen precis innan kompressionen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ny dag och nya äventyr, underbart väder hela dagen och har blivit coachad ikväll, mycket lärorikt var det!
Bra körning men inga supertider för egen del dock ett ett nytt Optimalrekord så det går åt rätt håll iallafall.

Imorrn kommer det att hända saker som innebär risk för mitt liv men mer om det imorrn.

Ps. jag vill kremeras och strös ut över banan om något händer Ds.


Och nu över till öldrickningen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Onsdagen var till en början grå och trist med lite lätt regn då och då, våra planer för dagen gick i stöpet (tack för det höll jag på att säga) Vi åkte runt lite och hade en trevlig dag, jag var själv iväg o tvättade kärran lite snabbt i Barweiler och sedan lunchade vi på Christas i Adenau. Vädret lättade upp under eftermiddagen och lagom till det var dags var det PERFEKT väder, inte för varmt men solsken och vindstilla. Redan på parkeringen kände man att denna kväll hade goda förutsättningar då det var lite bilar där.

Ute på banan kändes allt vettigt och ganska omgående visade loggen att det gick undan som aldrig förr. Nästa varv då åkte jag framför Bladh och lekte följa John och efter det testade jag Bladhs 996:a, en intressant upplevelse, maffigt drag från spisen, sugande bromsar men tyvärr led den av för lite grepp och väldigt lätt framvagn, skoj var det iallafall!

Nästa varv jag minns putsades tiden till ännu lite mer och man var glad som en speleman. Sista varvet för kvällen blev jag stoppad igen och dom bad mig ta bort kamera och bogserögla så det blev inte filmat men det var ett sånt där underbart "lekvarv" då Ekehage låg framför med sin tunga gatdäcksförsedda 1M som han säger, vi hade ett skitroligt varv och stundtals låg jag på 100% (förutom in i T13 då jag låg på minst 120% vilket janne såg i backspegeln :-) men så fort det svängde fick jag släppa av ordentligt, helt klart hämmade det tiden som ändå blev mitt livs bästa! En optimaltid på 8.16 skvallrar dock om att det finns mer att hämta.

En bil på taket i Flügplatz blev väl veckans första riktiga incident och banan stängdes för dagen. Personligen gjorde det inget då jag var i behov av bensin osv.

Kvällen hos renate blev hård då alla hade haft en underbar kväll på banan, Fredrik fick till en sub åtta tid på TF, Colin fick oxå till en skitbra tid och jag och Janne var äckligt nöjda. renate fick jobba på bakom öltappen och vi var redigt glada i hatten när vi traskade hem.

Vi hoppas på ännu en bra dag idag torsdag och tittar jag ut ser det lovande ut. Hoppas bara hojarna håller sig borta tills imorrn iallafall!

När man kommer hem är det dags att ringa tatueraren!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



thumbs up

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Grattis! Men vad blev tiden då? Inga cliffhangers nu!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Personligen så tkr jag inte att Johan ska skämmas för att han nu äntligen har lyckats komma under 10 min utan att ljunga

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Nicklas A
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 114



Stort grattis Johan!

Tror att tiden i signaturen redan är justerad...

_________________
Nicklas Andersson
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Mycket bra kört Johan, GRATTIS Hoppas på fler fina varv thumbs up

Du syns här vid kl18:35, för att 10min senare ta ett varv till kl18:45;)
http://julesperry.com/nurburgring/

Vit 1M kl17:55 Janne?

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Torsdagen är nu avklarad och veckodagarna trillar på i en icke så angenäm fart, som tur är rullar annat på i en angenäm fart Jag o Janne började dagen uppe vid Adenauer Forst/Fuchsrörhre och kikade på fabriskpoolen. En hel del intressanta objekt ute på banan får jag säga.

Porsche 918
Nya Mclaren
Ny x5:a
Nya M3:an (jävligt udda ljud)
SLS
En galet snabb småbil från Huyndai
En galet snabb småbil från Mercedes med dubbelkopplingslåda
Ett antal olika snygga Jaggor
Och en massa annat som jag inte lagt på minnet

Nere vid Foxhole var det ball att stå och kika på dom när stället passerades i schyssta farter som oftast.
Efter en enkel lunch på Paddock så åkte vi hem och lattjade lite med bilarna, vi luftade våra bromsar och själv bytte jag plats på framdäcken då vänster fram fått lite mer stryk. Jag letade även fram en bättre placering för kameran så den var ruggigt svår att se då jag fått tillsägelse 2ggr om kameran nu och misstänkte att nästa gång blir det elektriska stolen eller nåt..

Efter det var vi och tankade och käkade lite glass i Barweiler, vädret hade som vanligt höll jag på att säga växlat från mulet till molnfritt och solsken och det såg ut att vädermässigt sett bli ännu en perfekt kväll, dock hade jag mina farhågor om banan alla helgbesökare som tydligt hade börjat droppa in.
Till slut stack vi ner till banan fast det var en timme kvar och tjötade lite, så sakta fylldes parkeringen upp med bilar och även en del svenskar vilket var trevligt. Strax innan öppningsdags var det massor av bilar om än ingen kaos. Jag fick ett sisådär varv till att värma upp bilen sedan hade jag Andy min coach i bilen under 3-4 varv, som vanligt var det givande och Andy påtalade den stora skillnaden i min körning sedan första åkpasset, mjukare,säkrare och snabbare vilket han uppskattade. Tyvärr var det massor av trafik och en hel del puckade motorcyklister som vägrade använda sina backspeglar, och jag tyckte själv jag kom ur fokus för många gånger.

Efter att Andy hoppat över i Franzettis kärra så fick jag några varv på egen hand, trafiken hade faktiskt tunnats ut lite, jag såg på lite avstånd en svensk M3 E36 som jag beslöt mig för att jaga ikapp och det tog inte så lång tid innan jag var klistrad i rumpan på honom. Resterande del av varvet låg jag som ett frimärke i baken på dom och visst fick jag ofta ge 100% på rakorna men när det svängde fick jag hela tiden släppa av, underhållningen var dock hög hela tiden, att föraren var en gammal BMWCupförare gjorde mig trygg och jag vet att Jörgen har en hel del varv härnere, när man låg bakom såg man att spåret satt fint som oftast även om däcken ibland gjorde att bilen kom ur spår lite. Det blev ännu ett varv bakom Jörgen i ett härligt tempo och jag låg kanske lite väl nära hela tiden men jag hade inte effekt nog att passera, sjukt skoj var det iallafall även om det inte gick i någon raketfart (8.38) På sista varvet dök mitt "fuel starvation" problem upp och jag beslöt mig för att köra och tanka snabbt som attan för att få ett sista varv. Även Jörgen hade samma problem och tankade samtidigt, snabbt tillbaka, på med bälten o handskar och ut på banan knappa 10 minuter innan dom stängde insläppet. Bilen hade jag hällt i 10-15 liter soppa för att inte bygga på onödig vikt.

Jag fick ett helt fritt varv (tror jag) och jag kände hela tiden att det flöt på bra i stort sett överallt. Väl i mål så insåg jag att det hade gått fortare än jag någonsin trott och jag var såklart galet nöjd. Det blev en perfekt avslutning på dagens körning. Efter att banan stängt åkte jag, franzetti och Andy upp till Brünnchen och traskade därifrån upp till Wipperman där vi hoppade ut på banan, sedan gick vi upp en bit så man såg Hohe Acht och började analysera partierna by foot, just från Wipperman ner till Brünnchen är ett parti som jag förvisso gillar men här finns mycket fart att hämta, vi gick även igenom alla andra partier ner till utkiksplatsen och sedan fortsatte vi fram mot Brünnchen 2, Eiskurve, Pflanzgarten 1 för att där vända tillbaka till våra bilar. Det inkluderade en del galna historier om bla. ett gäng uppstoppade Ekorrar men framförallt massor med matnyttig info, trots att kilen bara har 5 år på banan har han absorberat något otroligt och verkar ha full koll på minsta lilla asfaltsplätt var vi än är.

När vi var klara åkte vi hem till oss och tog en kall och jag lät han berätta lite om sitt 7.10 varv vilket var högst intressant att höra, det sjuka var att varvet var ett potentiellt 6.57-58 varv om inte vägbygget hade begränsat han vilket är HELT galet på 2 hjul. Till slut tackade vi av Andy och vi var alla galet hungriga så Renate och Lindenhof fick besök av oss. Det blev en lååång kväll med ett imponerade väl ikryssat ölunderlägg, David var på plats så givetvis skulle det drickas finkelolja och annat mög men det är en del av grejen och jag var förberedd. Maten var i vanlig ordning välsmakande och ingen går matmässigt sätt missnöjd härifrån.

Kvällen avslutades med en skön om än lite kylig promenad hem med Fredrik och Bodin, väl i säng snarkade jag troligtvis blixtsnabb och drömde om dagens körning! Tacka alla goa vänner för idag och grattis till Volvoligan som lyckades sätta en sub 8.30 till med en Belgisk framhjulsdriven Hisingetraktor, riktigt bra jobbat! Jag skickar även ett grattis till Colin som numera kan stoltsera med en sub8 tid med sin E36, inte alls illa pinkat för en gubbe i en gammal häck

Dagens bästa tid var 8.19 och optimal tid var 8.14 så det rör bra på sig,noterade även nytt rekord i Fuchsrörhre dock bara med 0.1km men dock! 216.1 Loggar finns på allt men jag är osäker på min Gopro, jag hoppas verkligen den funkade men fick lite konstigheter med den och måste kolla upp detta. Varvet med Jörgen framför hade ju bal varit skitskoj att se, sedan är jag osäker på den nya vinkeln som kanske är helt kass.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Starkt jobbat Johan! thumbs up thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Keep up the good work!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Gott jobbat Johan! thumbs up

_________________
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Bra jobbat och som alltid kul att läsa dina reseskildringar!

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Grymt bra kört, stort grattis

_________________
Roland Wihlborg
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ringenresan September 2012 Fredag

Då var även fredagen avklarad, vädret var helt underbart från början till slut. Man kände i luften att idag kommer det mycket folk till området. Vi började dagen med att traska T13- Brunnchen en alldeles underbar tur men fysiskt krävande för oss alla i värmen. Efter det blev det lite lunch på Asian Bistro och där anslut även Pallbockskungen Anders till gänget. Efteråt var jag sopslut i kroppen och försökte men misslyckades med att vila en stund innan körningen. När det var dags att köra glömde jag telefonen på huven och gissa själv vad som hände med skärmen Nåja luren funkade iallafall. Lite senare åkte jag upp till insläppet och köpte mig ett 25 kort då resten var slut. Även Björn o Camilla hade nu kommit ner och det var som vanligt trevligt att tjöta lite med dom.

Det var kaos på området och massor med folk som skulle köra, jag avvaktade lite och lät den värsta rusningen avta, så länge träffade jag både Eick och Fredrik Å som var på plats, skojiga typer båda två faktiskt! Första varvet ut var med beifahrer i form av en i Volvoligan, det var fortfarande alldels för mkt trafik men vi matade på lite grand, i Exmuhle hände det som man aldrig vill skall hända, upp för blinda backen och mitt framför bilen ligger en mcförare på banan som precis vurpat, jag har bilar runtomkring mig och det var Inte skoj men jag lyckades väja undan för han som tur var, snabbt iväg och varna folk på banan sedan körde jag vidare, borta mot Lilla karusellen var det dags igen, 2 bilar hade krockat och jag förstod att det skulle stängas av nu.

En halvtimme senare var det öppet igen men såklart massor av trafik igen, det blev 4 varv totalt men mest skitvarv tyvärr. När det stängdes för dagen drog jag mig raskt hemåt för att svalka mig med en bunke weissbier vilket satt som en fläskläpp efter en galet varm dag, det var lätt 25-30 under dagen.

Kvällen var många andra lik med pilsner och mat på Lindenhof, jag hade en trevlig pratstund med Renate och hon tyckte jag skulle komma ner till Marocko och hälsa på henne och Majid, kanske lättare att få med familjen dit? Nåja kvällen fortsatte och vi hade en riktigt trevligt svenskbord med massor av gott tjöt och god stämning. Enligt pålitliga källor somnade jag inom 1 minut utifrån det att jag lagt mig..

over and out!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ringenresan September Lördag

En halvtaskig natts sömn senare var det dags att fånga lördagen med alt vad det innebär. Vädret såg även idag ut att bli grymt fint, inga moln på himlen och en behaglig temperatur trots att klockan bara var barnet. Efter en god frukost så började vi smida lite planer för dagen, 12.30 var det tänkt att TF skulle starta så det blev inga längre utflykter. Vi funderade lite på att kika på något långlopp som var på banan under förmiddagen så sagt och gjort vi drog oss bort mot Pflantzgarten och kikade lite. Efter ett kort tag var loppet slut vilket var snopet men vi stack bort till Colin och hälsade på för att tjöta lite. Det hela slutade med tidig lunch på Der Kleine Kneippe vilket var helt ok. På vägen dit noterade vi att NS skulle öppna 13.30 alltså en timme senare än tidigare sagt.

Efter lunch begav jag mig hemåt för lite vila innan körningen och det blev väl inte mycket med det men en lugn stund i alla fall innan spektaklet började. Vädret var nu galet bra med riktigt brännande hetta och totalt molnfritt. Konstigt nog var körningen igång redan och det visade sig att dom öppnat en kvart tidigare. Det var såklart massor av bilar och lång kö till rondellen och insläppet, när vi väl kom fram stängdes banan och vi ställdes oss lite strategisk för att vara snabba in, banan var stängd länge men under tiden öppnades parkeringen upp och vi hittade en plats på den lilla plätten mot utsläppet till. En rejsavän som ville åka med stod standby och efter ännu en lång väntan på säkert en timme var det äntligen dags och vi hoppade in i bilen, sakta rullade vi fram till insläppet och precis innan så stängdes banan då en ny olycka skett.

Det blev nu ännu en lång väntan på säkerligen 2-2.5 timmar, när dom väl öppnade satt Fredrik Å vid min sida för att åka med en sväng. Äntligen var vi ute på banan men det var ju nåt helt galet med trafik och inte en enda gång kunde jag fokusera på spårval utan all tid och energi gick åt att kryssa mellan alla bilar på banan. Fredrik åkte med ett varv till innan han gav upp och en ny vän skulle nu åka med. Snabbt byte av passagerare och vips iväg för ett varv, även nu var det galet med trafik och tempot uteblev, väl tillbaka togs beslut om att köra ett varv till så vi tog den yttre automaten.

Även nu var det sjukt med bilar på banan, uppe vid Flügplatz bad min vän mig sakta ner vilket jag gjorde, det verkade dock som det var lite för sent för det slutade faktiskt rätt illa och lite våtservetter fick städa upp eländet  Nåja det var inget större fara och efter att vi kört av i Adenau så fick han åter lite färg i ansiktet. Vad som skett vet jag inte men värmen var säkerligen en bidragande faktor.

Efter att ha kört upp till insläppet och släppt av min något tagna beifahrer drog jag ut på banan igen för att beta av några varv, trafiken var bedrövlig och den mesta tiden gick åt att passera/bli passerad, det blev i alla fall 5 varv totalt och under gällande omständigheter får jag nöja mig med det. Imorgon är det ju en heldag med öppet mellan 08-15 så resterande 15 varv skall förhoppningsvis betas av då. Efter sista varven drog jag mig hemåt för att ta mig en välförtjänt iskall pilsner. Colin hakade hem så fort jag lockade med öl  Efter att jag och Franzetti gjort oss iordning så var vi redo att sticka ut på lite galej, det blev Lindenhof då vi bokat bord där, stället var i stort sett fullsatt men bord fanns till oss och efterhand dök våra gubbar upp. Det blev en lagom kväll, egentligen alldeles för städad men med tanke på att vi skulle upp 7 i morgon så fanns det inget att välja på, några pilsner och en grillhaxe senare lyfte vi och drog oss hemåt och för en gångs skull var vi hemma innan midnatt.

Det blev en skitdag på flera vis men egentligen hade jag inte några större förhoppningar då det var en sådan helg. Jag är nöjd med att jag själv klarade mig från några incidenter för det var mycket sådant på banan idag. Bästa tid för dagen var 8.37 och optimal 8.13.9 Tack till alla för gott sällskap under

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 716



Tjenis Johan

Finns 4st nya Cup däck som jag fått besked att du ska hämta

Henrik

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Houke skrev:
Tjenis Johan

Finns 4st nya Cup däck som jag fått besked att du ska hämta

Henrik


Tar ni fram trollstaven så vi får in dom under skärmkanterna

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Johan Sjöström skrev:
Houke skrev:
Tjenis Johan

Finns 4st nya Cup däck som jag fått besked att du ska hämta

Henrik


Tar ni fram trollstaven så vi får in dom under skärmkanterna


Skärmbreddare!!!!! Vet en som plastar sådana..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Colin skrev:
Johan Sjöström skrev:
Houke skrev:
Tjenis Johan

Finns 4st nya Cup däck som jag fått besked att du ska hämta

Henrik


Tar ni fram trollstaven så vi får in dom under skärmkanterna


Skärmbreddare!!!!! Vet en som plastar sådana..



Du menar han Ghost Rider från Karlstad som bara orkade en halv vecka på ringen
Hade ju varit en möjlighet men då får dom fanime bredda om vi skall få in 345:or bak o 285:or fram


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ringenresan 2012 Söndag

Söndag morgon eller nästintill natt då jag vaknade för tidigt, trött och ont i skallen då en förkylning verkar ta fart i kroppen, ett par alvedon och någon balja kaffe senare känner jag mig som rena ungdomen i jämförelse! Frukosten är bokad till 10 då vi tänkte köra ett par timmar först och sedan äta för att få ut allt av morgonstunden som har en tendens att vara extra bra. Efter att ha samlat ihop mig o mina prylar drar jag mig bort till Döttinger Höhe och tankar både luft och soppa. Jag noterar något jag egentligen kände dagen innan i bilen och det är ett klonkande ljud höger fram vid rattrörelser, det är inget kraftigt ljud och det låter inte allvarligt så jag beslutar mig för att kika på det efter första stinten då jag ändå skall skifta runt lite däck. Uppe vid insläppet kikar ett par vänner på det och gissar på styrled/styrväxelglapp.

Nåja detta får vi kika på senare för nu är det körning och jag konstaterar att vädret är kanon med ett undantag man märker direkt man kommer ut på banan, solen står väldigt låg sent på hösten både på morgon och kväll vilket är besvärligt, ett par partier framförallt Eiskurve är lite olustigt då man ser nada ända tills det är dags att svänga. Nåja det blir ett varv i halvtaskigt tempo mest för att känna på bil och bana vilket var trevligt, Fredrik Å och jag pratar lite i depån och plötsligt dyker Weber upp med sin baguette, det slumpar sig som så att jag efter ett tag får en åktur med LUX vilket skulle bli skoj då jag visste att han har både rutin och fart på NS, väl ute på banan så fick jag klart för mig att baguetten verkligen går att hålla farten hög med, det var relativt imponerade trots att vi körde i ett lugnt tempo, på sina ställen var farten betydande hög och själv hade jag inte haft en janne. Det blev några trevlige stalltips om banan och i slutet kände jag mig nöjd då åksjukan fanns i bakgrunden och jag hade en heldag framför mig, ett stort tack för insatsen LUX det uppskattas verkligen! Tack även till Fredrik Å som knöt ihop oss.

Det blir nu en paus för att återfinna välmåendet och så sakta känner jag mig fräsch nog för att köra själv. Jag får ihop totalt 5 varv innan det är dags för frukost och lite däcksskifte vilket jag är nöjd med. Väl tillbaka på boendet inmundigar vi en välsmakande frukost som gör susen. Efter det beger jag mig ner till bilen och påbörjar skiftet av höger fram och höger bak för att slita lite jämnt på däcken. När framdäcket är av letar jag givetvis efter klonket och efter lite rotande inser jag vad som orsakat det hela, den övre bulten till fjäderbenet har lossnat, muttern är kvar men har snurrat loss några varv vilket såklart är mindre bra. Dock var det relativt enkelt och dra åt den så får vi hoppas att det verkligen var problemet vilket jag kände mig övertygad om. Jag ryckte och slet lite överallt i hjulupphängningen men nu verkade allt sitta så på med hjulen och undan med alla verktyg för nu skulle det matas varv, det var ju sista dagen och det fanns gott om varv kvar på kortet!

Tillbaka på parkeringen vid insläppet konstaterar jag att även idag är det SJUKT varmt med cirkus 30 grader, själv hade jag turen att hitta en plats med skugga och det kändes som en lottovinst, speciellt när det såklart var stängt på banan igen. Det var stängt ganska länge och under tiden satt jag och softade lite i bilen, en local guy i form av Vidar fra Norge kom förbi och vi tjötade lite, ni som inte träffat Vidar förut har något att se framemot, där finns historier utöver det vanliga, sant eller falskt vad vet jag? Vidar frågade i alla fall om han fick åka med ett par varv och det gick såklart bra, vi fick ett sisådär varv då det var massor med trafik, efter karusellen in i den dolda vänstern ser jag ett brett långt spår av olja, jag ligger mitt i spåret och släpper av utan några hastiga rörelser, jag känner att bilen blir lätt men än finns det grepp, precis i svängen noterar jag killen som står o viftar samtidigt som jag får ett microsläpp, släppet går över i grepp och nu ser jag hans ordentligt mulade, rykande Golf som antagligen glidit av i oljan. Vi ser att han är oskadd och rullar vidare samtidigt som vi ringer "SOS" och påtalar olyckan samt olja på banan, efter ett tag ökar vi tempot och är snart framme vid insläppet, jag påtalar det stora farliga spåret med olja och säger till dom att stänga banan, trots detta tar det minst 20 minuter innan dom stänger och då har vi 2 fordon som gått av precis innan och i samma område, hade det stängts av i tid hade kanske dessa inte gått av, oavsett vilket var det upprörande när vi visste vad som skett.

Väl i depån och när pulsen sjunkit lite börja Vidar kommentera min körning, jag får beröm för god "car control" men det finns även en del intressanta iakttagelser jag likt en vettexduk suger i mig. Att bilen saknar effekt tyckte han märktes tydligt men där kan jag ju inte annat än att hålla med. Även denna gång varar avstängningen länge och när det väl kommer igång är det lika fort kört igen, jag och Franzetti beslutar oss för att luncha för att få det gjort under dödtiden. Der Kleine Kneippe blir dagens lunchställe och här var lugnt och städat idag. En stund senare är vi båda mätta och har släckt törsten utan alkohol för att chocka kroppen lite :-)

Tillbaka på banan så var det fortfarande stängt och fortfarande apvarmt, med andra ord som jag förväntade mig en dag som denna. Under tiden dyker Sjösgärd upp med 2 polare och precis när banan öppnat och jag är på väg ut så ber dom om att få åka med varsitt varv vilket dom givetvis får göra. Fört ut är Herr Spetz som får ett trafikfyllt varv på 9.09 vilket han verkade uppskatta även om han i ett tidigt skede blev lite skärrad innan han insåg vilket grepp ett varmt klibbigt R-däck har på NS. Ut som nummer 2 var Fru Spetz som efter lite övertalning hoppade in, jag lovade att ta det lite lugnt vilket jag gjorde, jag höll även lite lugnande tal om grepp och lite annan info om banans olika delar, för att få lite tivolivarning tryckte jag på lite i Foxhole vilket genererade ett tjejtjut men glädjen verkade finnas där hela tiden, dock var ett varv precis lagom för en livstid förstod jag, till sist åkte Sjösgärd med och då höll jag inte igen utan tryckte på ordentligt, visst var det massor med trafik, massa jobbiga hojar osv men jag fick till ett vettigt varv med lite rolig överstyrning och goa omkörningar, klockan stannade då på 8.40 vilket såg ut att räcka för Sjösgärd :-)

Ännu en gång stänger banan och då jag har varit redigt seg o siten hela dagen beslutar jag mig för att tanka och sedan åka hem och vila en stund tills folket lugnat sig lite eller åkt hem. Efter glass till pappa och lite soppa till bilen drar vi oss mot boendet, tyvärr hanns inte något vilande med men däremot en dusch och det gjorde sannerligen susen, andarna började så smått hitta in i kroppen igen och nu var jag sugen på att ratta lite! Jag levde på hoppet att det skulle vara öppet nu men icke sa nicke, bommen var framme och parkeringen knökfull. En stund efter 18 öppnar dom igen och då har jag hunnit med en del tjöt med både Eick och Åberg, jag tar det lite lugnt med att komma ut på banan för att få lite lugnare, det blir hur jag än vrider på det lite stökiga varv dock ett av dom alldeles extra stökigt. En vit SL med 6.3 motorn kör HELT idiotiskt och passerar bilar likt Stenmark i en slalombacke, jag ser direkt att detta är farligt, det går fort rakt fram men sakta när det svänger precis som vanligt när orutinerat folk kör, skillnaden här var att han hade massor av pulver vilket gjorde det klurigare, i Kallenhard var jag ytterst nära att bli torpederad av han då han gjorde en galen omkörning, borta vid Bergwerk var det dags igen för en galen omkörning på insidan. Så här höll det på hela tiden och ett flertal gånger var det nära avåkning/kollision. Borta vid Eiskurve körda han av men inte värre än att han kunde linka in i mål på halvfart, jag försökte hitta han på parkeringen då jag var seriöst sugen på att slita han i stycken, han lekte med våra andras liv samt sitt eget och hans beifahrers även om jag just så önskade dom försvann från jordens yta. Jag hittade han aldrig på parkeringen vilket kanske var bra då jag var skogstokig.

Kvällen fortsätter lite såhär med en hel del tokiga förare, snabba bilar och lite high chaparall på det svarta. Värmen fortsatte pressa på och till slut stängde banan efter ett par unfalls på rad och jag gav upp, nu pallade jag inte med det utan körde hem och hällde upp ett glas iskallt rosévin medan jag så sakta började byta däck, fixa lite mindre camber, kolla oljan. Jag dunkade in lite ljudisolering, lastar bilen med däck, verktyg, reservdelar och allt annat som låg i garaget, jag plockade även bort bälten och annat som var banrelaterat, allt för att få en lite lugnare måndag även om jag inte var stressad. Ett par glas rosévin senare (inget fel på det Janne!) så var jag klar och hoppade in i duschen medan jag funderade på varför Franzetti tog så lång tid på sig, jag vet att jag såg en bra mulad e36 innan Schwalbenschwantz men jag var tidigare säker på att den inte var svenskreggad, efter duschen började jag bli lite orolig. Jag provar att ringa men får inget svar vilket gnager lite på mig, en öl och lite fortsatt packning får mig på andra tankar och då dyker han upp med lugnande besked vilket kändes gott.

En stund senare är vi klara för avfärd, tvagade och väldoftande som aldrig förr, kosan styr vi mot och håll i er nu LINDENHOF tadaa! Lite surprise där va? Eller ja det var det kanske inte, jag tänkte på det någon dag att det har gått troll i det hela och det är så typiskt mig, det finns ju andra ställen och man MÅSTE ju inte ALLTID sitta på Linden.

Väl på plats sitter Darius och Vidar på uteserveringen och ser glada ut, Darius är mannen bakom Green Hell Racing och en kille jag tror bra om, Vidar har vi pratat om tidigare, en man med många strängar och historier på sin lyra. Värmen gör att det blir perfekt här ute och lite öl och några fantastiska historier blir en skön start på kvällen, ölen blir så småningom till mat som sedan går över i öl igen, lite fler folk ansluter under kvällen men vi blir bara lite lagom folk. Senare under kvällen tittar Fredrik Å och Björn P över men vid det laget är jag helt slut och hänger med huvudet som om jag hade gamnacke ett inte helt ovanligt scenario i mitt fall, dock hade värmen idag tagit riktigt hårt på mig det kände jag. Skall man försöka summera dagen får det bli något slags skitkass kanondag eller vad säger man? På banan och parkeringen har det varit kaos mest hela dagen men vädret och kvällen har kompenserat upp en hel del och egentligen är jag inte alls förvånad över dagen så det är lugnt. Dagen rundades av med att kokerskan på Lindenhof körde mig och Franzetti hem vilket var skönt, jag var ûbertrött och inte upplags för en kylig promenad genom skogen ikväll. Väl hemma vad hände då, jo man snarkade inom 12s, men jag tror en av dom sista tankarna var att nu är det över, årets resa börjar gå mot sitt slut och även om jag faktiskt tyckte det skulle bli skönt att komma hem så var det lite dystert. Tack alla för idag, Franzetti, Fredrik,LUX,Vidar,Renate och alla andra!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 114, 115, 116 ... 177, 178, 179   >>
14 besök idag (863083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande