Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 177, 178, 179 >> 48 besök senaste veckan (863034 totalt) |
Det är söndag hemma i soffan och det är dags att summera en dag på Ljungbyhed, mina erfarenheter av banan är begränsade till ett 5 papp i snö så för länge sedan och jag minns nada av banan, med andra ord var man taggad inför dagen, primärt var jag där för att hjälpa till på träffen men lite körning brukar det allt bli vilket man såklart hoppades på även denna dag.
En tidig avfärd från ett smålandsbesök med frugan o hennes kärra till bilen som parkerats i Ljungbyhed inleddes, väl framme var det dags att hoppa in och köra iväg med bettan, jag hade igår efter körningen noterat ett skrapande ljud från vänster bakhjul och gissade på lite grus mellan skiva/sköld, även idag hördes detta och nu ihållande vilket var lite skumt tyckte jag, väl framme vid banan fick vi tillgång till en hangar vilket var skönt i det blöta vädret, av med hjulet och snabbt konstaterades att det inre belägget höger bak var SOP slut, vad som orsakat detta vet jag i dagsläget inte men allt sågs över i dagarna och då så det fint ut med cirka 1/3 av beläggen kvar( PFC) Givetvis hade jag inga extrabelägg med mig då dom var fina vid inspektionen :-/ Jag lade ut en blänkare på rejsa o facebook men jag hade mer eller mindre gett upp, det blev en dag utan körning vilket kanske kan vara ok, dock så hade det varit lite skoj att få testa banan. Nåja det var en trevlig dag då arrangemanget hette Womans Day vilket innebar massa vackra fruntimmer som skulle köra gubbarnas bilar, tjejerna var på morgonkvisten fnittriga, nervösa och lite spända inför vad som skulle komma och även männen såg lite spända ut då deras bilar var verktyget för dagen :-) Efter ett långt föredrag av Tina Törner som sannerligen inspirerade oss alla så var det dags att köra igång. Dagen var uppdelad i 3 delar, det var undanmanöverprov, konbana samt bankörning, själv var jag och Simon placerade vid konbanan mest hela dagen och det var trevligt. Tjejerna var väldigt duktiga och körde både snabbt och snyggt enligt mig, en del var riktigt kvicka men ingen var märkbart långsam. Vädret var blött och kallt men regnet hölls sig trots allt på distans nästan hela dagen och det var väl ok med tanke på rapporter som talade om regn hela dagen. Mellan varven serverades god mat och värmande kaffe vilket satt riktigt gott då man behövde tina upp, till och med så pass välisolerade kilar som jag och Simon kände av kylan och den snabbt antågande hösten. Dagen passerade i ett nafs och även denna dag löpte på helt smärtfritt och utan några incidenter, alla var superduktiga och gjorde stora framsteg. När dagen var slut och det var dags för prisutdelning såg tjejerna helt annorlunda ut, dom var glada, stolta och hade haft det skitskoj det hörde jag flera säga. En rolig grej var tjejen som piskade sin man i konbana med hans bil, hehe den sved nog lite.. Jag vet att alla hade en bra dag och som vanligt arrangerar Procedural racing toppendagar, inget klydd mig veterligen och så vill man ha det på en träff. För egen räkning var såklart dagen sådär, det blev inte en meter med bilen och jag frös en hel del, dock fick jag hjälpa till lite, jag fick gott käk, jag träffade massa trevliga människor och såg en herrans massa trevliga bilar med därtill vackra "womans" vilket uppskattas :-) Sakta linkade jag hem för att slicka mina sår med lite vin och tröst från frugan vilket gjorde susen. Nu blir det till att analysera vad som hänt, ragga fram några belägg (har nog något beggat original som får duga) på med kränghämmaren och se till så bromsarna lirar sen är det minsann dags för avslutning på Mantorp! Funderingar.... Varför tog bakdäcken i skärmkanterna utan krängaren bak? Teorier om varför belägget är tokslut? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Nu tycker jag vi går vidare och blundar inför alla dessa blöta bilder, jag har kommit fram till att ett tekniskt problem med bakre bromsarna orsakade detta och jag är själv helt utan möjlighet att styra upp bilen
Nu till något helt annat, fixade ihop en speedad film från ringen, killen som åker med är en av 2 som blev omkörda på banan och sedan kom fram och fråga om dom fick åka med. Den här snubben hade aldrig varit på ringen tidigare och aldrig åkt fort på bana så han fick sig en rejäl åktur. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Johan vill naturligtvis inte flasha med sin grymma bilkontroll, men om du kollar In-car-videon så kan du se att han både klarar enhandsbackhand och en diskret liten vinkning samtidigt. Mästaren Sjöström! _________________ -- |
||||
I vanlig ordning skitkul att läsa dina reseskildringar! Grattis till perset på Ringen! :
|
||||
Kupéfilter? Är det inte microfiltret då? isåfall finns väl dessa bara på AC bilar eller yrar jag nu? Jag har iallafall inte kollat detta filter om det nu finns. Har bara en tanke om ett filter som sitter lite sydväst om handskfacket, kan det vara samma filter jag tänker på?
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Var såg du denna röda 964? Johan, kommer du till knutan på lördag så du får lära dig vad som e vad? *Peka på 964;an* _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
ok jag kanske blandar ihop dom, den var röd, det stog RS där bak och det var inte 991,997 eller 996 utan något äldre, 993 eller 964 är svårt för en oinvigd att skilja på, ge mig en bra hint hur man skiljer dom åt Lewan, men först upp med bilderna från i fredags!
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
||||
Den där filmen är bra i utbildningssyfte om inte annat. Det blir oerhört väl tydliggjort hur mycket man tappar med bara ett litet avsläpp på gasen. Kolla partiet där du ligger efter minicaben hur mycket avstånd du tappar vid minsta avbackning. (Sen borde det ju så klart varit Benny Hill theme som musik.) _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||
[quote="David E"]
Avbackning? Jag vet hur han försvann bort men inte fan backade jag av, möjligtvis att jag la en nästa växle 100 varv för tidigt men jag backade inte av, både den och den gråa jag passerade vid breidscheid var redigt snabba! Benny Hill hmm hade varit ball _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
[quote="Johan Sjöström"]
Nu menade jag inte att det var just du som backade av först utan den andrra minin som låg bakom caben mellan FX och Wehrseifen. Luckan till caben växer snabbt vid varje tvekan där. Edit: tydligast i miss hit miss. _________________ Mvh David Ek lu nd BTG 7,16.9 TD |
||||
Efter senaste aktiviteten på bana som blev lite fiasko så var det dags att se över bilen, krängaren skulle på plats med lite nya prylar och bromsarna bak hade uppenbarligen något problem då inre belägget på höger sida var sopslut och skrapade mot skivan.
Väl på plats i garaget så började vi med att montera krängaren, lite mekk var det allt då avgaset måste ner och HR krängarens är lite grövre så gummilbitarna och överfallen var allt lite kluriga att få på plats, med lite finurlighet så trillade dom i alla fall på plats till slut. Det var gött att få byta ut allt runt krängaren då det var väl använt och det såg ut att vara dags. Bromsarna var ju ett tråkigt kapitel och hela veckan har jag kört med motorbroms och handbroms för att skona skivorna, när vi plockade av oket på höger sida blottades beläggen och mycket riktigt var det galet slitet och metall mot metall var bara förnamnet. Skivan hade väl klarat sig sisådär men det får duga säsongen ut då jag hade lite annat som skall på plats där. Anledningen till problemet är troligtvis oket, kolven gled trögare än normalt och damasken hade en lite skada. Vi monterade ihop det med begagnade belägg så att det går att köra temporärt och beslutade att vi skulle jaga fram ett ok under morgondagen och renovera det lite snabbt så att jag får en fungerande lösning. Dom bakre oken ÄR slitna och har fått jobba hårt under flera år, jag minns inte säkert men jag har för mig att jag aldrig renoverat dom och då har dom ända fått jobba bra under mina 5 år som ägare :-) Till slut kunde vi lämna stället och det kändes lite bättre nu med en bättre broms och vetskapen att krängaren är på plats. Får jag bara en hyffsad broms till Mantorp är jag nöjd då det trots allt är slut på säsongen sedan och bilen skall få vila lite vilket den har förtjänat! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Tjena Johan,
Sorry om jag nu pissar på brasan... Men är det en grövre krängare du satt på? Förbered dig isf på att de där flor-tunna öronen som originalet sitter i inte kommer att hålla. Om de håller på Mantorp, gör dig själv en tjänst och förstärk dessa till nästa säsong. För annars kommer de att gå av. Dont ask me how I know. Dessa: _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jaha detta vara sannerligen inte skoj att höra, då denna suttit på i 4 år utan att gå sönder så kör jag antagligen alldeles för sakta eller kan det vara min mjuka körstil?
Förresten finns det något officiellt förstärkningskit eller är det något man fnular ihop på egen hand? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 177, 178, 179 >> 48 besök senaste veckan (863034 totalt) |