Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 177, 178, 179   >>
78 besök idag (863260 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Efter senaste aktiviteten på bana som blev lite fiasko så var det dags att se över bilen, krängaren skulle på plats med lite nya prylar och bromsarna bak hade uppenbarligen något problem då inre belägget på höger sida var sopslut och skrapade mot skivan.

Väl på plats i garaget så började vi med att montera krängaren, lite mekk var det allt då avgaset måste ner och HR krängarens är lite grövre så gummilbitarna och överfallen var allt lite kluriga att få på plats, med lite finurlighet så trillade dom i alla fall på plats till slut. Det var gött att få byta ut allt runt krängaren då det var väl använt och det såg ut att vara dags.

Bromsarna var ju ett tråkigt kapitel och hela veckan har jag kört med motorbroms och handbroms för att skona skivorna, när vi plockade av oket på höger sida blottades beläggen och mycket riktigt var det galet slitet och metall mot metall var bara förnamnet. Skivan hade väl klarat sig sisådär men det får duga säsongen ut då jag hade lite annat som skall på plats där.

Anledningen till problemet är troligtvis oket, kolven gled trögare än normalt och damasken hade en lite skada. Vi monterade ihop det med begagnade belägg så att det går att köra temporärt och beslutade att vi skulle jaga fram ett ok under morgondagen och renovera det lite snabbt så att jag får en fungerande lösning. Dom bakre oken ÄR slitna och har fått jobba hårt under flera år, jag minns inte säkert men jag har för mig att jag aldrig renoverat dom och då har dom ända fått jobba bra under mina 5 år som ägare :-)

Till slut kunde vi lämna stället och det kändes lite bättre nu med en bättre broms och vetskapen att krängaren är på plats. Får jag bara en hyffsad broms till Mantorp är jag nöjd då det trots allt är slut på säsongen sedan och bilen skall få vila lite vilket den har förtjänat!


















_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tjena Johan,

Sorry om jag nu pissar på brasan... Men är det en grövre krängare du satt på? Förbered dig isf på att de där flor-tunna öronen som originalet sitter i inte kommer att hålla. Om de håller på Mantorp, gör dig själv en tjänst och förstärk dessa till nästa säsong. För annars kommer de att gå av. Dont ask me how I know.

Dessa:


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha detta vara sannerligen inte skoj att höra, då denna suttit på i 4 år utan att gå sönder så kör jag antagligen alldeles för sakta eller kan det vara min mjuka körstil?

Förresten finns det något officiellt förstärkningskit eller är det något man fnular ihop på egen hand?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Johan Sjöström skrev:
...kör jag antagligen alldeles för sakta eller kan det vara min mjuka körstil?

Riiight...

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Johan Sjöström skrev:
Förresten finns det något officiellt förstärkningskit eller är det något man fnular ihop på egen hand?



Jag har svetsat på 3mm förstärkningsplåtar på min zäta...

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredrik Larsson skrev:
Johan Sjöström skrev:
Förresten finns det något officiellt förstärkningskit eller är det något man fnular ihop på egen hand?



Jag har svetsat på 3mm förstärkningsplåtar på min zäta...


Kan man boka en tid? Men du kör ju JÄTTEFORT, jag skulle aldrig våga låta dig köra in bil
Har "hon" kommit förresten?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Johan Sjöström skrev:
Jaha detta vara sannerligen inte skoj att höra, då denna suttit på i 4 år utan att gå sönder så kör jag antagligen alldeles för sakta eller kan det vara min mjuka körstil?

Förresten finns det något officiellt förstärkningskit eller är det något man fnular ihop på egen hand?



Eller så har du en för mjuk krängare.

Förstärkningskit: http://www.turnermotorsport.com/p-3775-e30-z3-rear-sway-bar-lower-link . . . .
Men man behöver inte köpa något från andra sidan pölen. Det är bara att svetsa dit vilken plåtbit somhelst med lite tjocklek.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



Jag har plåt om du behöver

Ge mig ett par pappmallar så kan du få tillbaka det klippt i rätt storlek.

Ja, jag har ju svets också om det skulle behövas, men då får du plocka av länkarmarna och rengöra dem lite först.

Är ju skyldig dig en gentjänst som tack för varven
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag har plåt om du behöver

Ge mig ett par pappmallar så kan du få tillbaka det klippt i rätt storlek.

Ja, jag har ju svets också om det skulle behövas, men då får du plocka av länkarmarna och rengöra dem lite först.

Är ju skyldig dig en gentjänst som tack för varven


Hahaha varven? det var bara 1.5 , vänligt av dig jeppsson, jag lägger det på minnet. Kommer kanske en dag med länkarmar och grenrör

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Har idag jagat beggat ok till bettan men det var lite kärvt, vare sig returbilen eller Harrys hade något, blir att försöka renovera det befintliga.


Stort fett tack till Tobbe på www.nfs.nu som ordnade fram en renoveringssats trots att det är fredag och normalt sett stängt! thumbs up

Förhoppnigsvis ger vi oss på detta under söndagen och hoppas oket inte är FÖR risigt när vi väl plockar isär det.

Men nu blir det ut och köra nåt rött med motorn där bak och efter det blir det väl att ringa Herr Eklund och få en kalkyl på hur billigt det egentligen är att äga Posse


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Igår fick jag bocka av ännu en härlig kärra på listan av bilar jag kört eller åkt. Det har blivit en hel del feta bilar genom åren men vissa ger mer tillbaka än andra även om dom kanske inte kostar eller ser SÅ märkvärdiga ut. Porsche har dock alltid legat mig mycket varmt om hjärtat och hade bara börsen sagt ja så hade jag haft en 911 av något slag.

Nåja igår fick jag möjlighet att ta en rejäl tur i en av dom läckraste modellerna från Porsche, en 90 talare vidgjord för smiska bana och glida runt på skånska kurviga landsvägar och njuta. Bilen är väldigt vacker och har en skönsång redan på tomgång, ett lätt tryck på högerpedalen blir som rena körsången och gåshuden kommer som ett brev på posten, väl iväg inser jag snabbt hur lättkörd bilen var, koppling och låda harmoniserar, styrningen är exakt och distinkt, chassiet är fast men inte stenhårt och än en gång ljudet, speciellt med lite lagom fart på ett snäpp lägre växel när man släpper upp gasen, den gurglar grymt gött och jag inser att här vill jag sitta resten av livet!

Jag har turen att bo i en väldigt vacker miljö och känslan av att glida fram på natursköna vägar och ha dom klassiska Porscheflyglarna framför sig, känna draget när man trycker på och hur den går från manligt muller till ett djungelvrål på nolltid gör att brudar känns overkill, eller nja men nästan iallafall

Till slut var upplevelsen över och jag tackade grymt för tillfället, jag kom på mig själv flera gånger under kvällen med att jag drömde mig tillbaka till turen med bilen, en dag så...


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Johan Sjöström skrev:
Igår fick jag bocka av ännu en härlig kärra på listan av bilar jag kört eller åkt. Det har blivit en hel del feta bilar genom åren men vissa ger mer tillbaka än andra även om dom kanske inte kostar eller ser SÅ märkvärdiga ut. Porsche har dock alltig legat mig mycket varmt om hjärtat och hade bara börsen sagt ja så hade jag haft en 911 av något slag.

Nåja igår fick jag möjlighet att ta en rejäl tur i en av dom läckraste modellerna från Porsche, en 90 talare vidgjord för smiska bana och glida på skånska kurviga landvägar och njuta.

Bilen är väldigt vacker och har en skönsång redan på tomgång, ett lätt tryck på högerpedalen blir som rena körsången och gåshuden kommer som ett brev på posten, väl iväg inser jag snabbt hur lättkörd bilen var, koppling och låda harmoniserar, styrning är exakt och distinkt chassiet är fast men inte stenhårt och än en gång ljudet, speciellt med lite lagom fart på ett snäpp lägre växel när man släpper upp gasen, den gurglar grymt gött och jag inser att här vill jag sitta resten av livet!

Jag har turen att bo i en väldigt vacker miljö och känslan av att glida fram på natursköna vägar och ha dom klassiska Porscheflyglarna framför sig, känna draget när man trycker på och hur den går från manligt muller till ett djungelvrål på nolltid gör att brudar känns overkill, eller nja men nästan iallafall

Till slut var upplevelsen över och jag tackade grymt för tillfället, jag kom på mig själv flera gånger under kvällen med att jag drömde mig tillbaka till turen med bilen, en dag så...



Låter helt underbart thumbs up

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
...och ha dom klassiska Porscheflyglarna framför sig

Visst är det en väldigt speciell utsikt och känsla med dem som siktmärken thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dags att ställa av snart så jag lägger upp en film man kan kika på och längta tebaks..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Bromsjobb utan hejd.

Gårdagens jobb var väl inget snabbjobb men inget som skulle ta så långt tid iheller.
Tanken var att plocka ner ena bakoket och renovera det och se till att det löpte fint. Sagt och gjort så började vi på detta arbete, allt flöt på bra tills det var dags för dammtätningen som var sisådär rolig att få dit, själv hade jag ALDRIG försökt mig på detta för det hade blivit dyrt att köpa in nya satser hela tiden. Till slut kom vi på tricket och den satt där den skulle, resten av det jobbet flöt på bra och vi smackade ihop allt i ett bra tempo.

Väl klara så tyckte min assistans att vi lika gärna kunde byta min huvudbromscylinder som låg och skräpade, det var en M3 E36 HBC som var lite grövre och skulle med kommande uppgradering av bakbromsarna få till en harmoni i samspelet fram/bak, det snackas om cirka 10% mindre pedalrörelse med denna HBC för att uppnå samma bromsverkan vilket låter trevligt.

Sagt och gjort så började vi så sakta kika hur pilligt det skulle bli, enligt vad jag läst så skulle ett bromsrör bytas ut då gängan i ena sidan var avvikande på M3:ans HBC, röret var inköpt så det var lugnt såtillvida. Efter ett tag var den gamla av och vi kikade på rören och jämförde med M3:ans och det visade sig vara samma rör och gängor så det behövde inte bytas, dock behövde dom vridas lite då utformningen på den nya var lite annorlunda. Efter ett tags pillande med att montera bort saker och sedan montera tillbaka allt så skulle vi påbörja luftningen, redan på första pumpningen var känslan högst annorlunda och dessutom med ett trist missljud i slutet av pedalrörelsen. Hur mkt vi än luftade och trixade så fick vi inget tryck alls i bakbromsarna, det var högst udda, fram var det hyfsat men inte top notch. Det var såklart inte så lustigt då klockan hade tickat iväg, men att backa bandet var inte lika intressant och min hjälp var inne på att bomben inte harmoniserade med den nya HBC:n Som tur var hade jag köpt den nya MED bomb så nu var vi inne på att byta även den, eller jag var väl mer tveksam då det blivit JÄVLIGT surt om detta inte var lösningen då jag insåg att detta skulle ta tid.

Att få bort bomben visade sig vara sjukt störigt jobbigt, här var vi lite oense om hur vi skulle göra och det var först efter någon timmes pulande vi bestämde oss för att demontera även ABS pumpen för att få ut bomben, inte så skoj men när vi väl gjort det var det inga större problem. Klockan var dock galet mycket och vi hade en hel del arbete kvar, återmontering av allt. Luftning (om det nu funkar) på med däck,städa osv osv. Vi hamnade nu ännu en gång i ett moment som tog alldeles för lång tid och själv var jag så trött så jag somnade stående ett kort tag, det var återmontage av en fjäder till pedalen som strulade som fasiken och inte var man mer effektiv mitt i natta. Till slut var vi i alla fall klara med all återmontering och det var dags för den avgörande luftningen. Det var allt lite pirrigt i magen, i grunden trodde jag på idén då bomberna avvek i utseende och utformning men ändå fanns där en gnagande känsla av att det inte skulle lira. Första pumpningarna kändes bra och jag blev positivt överraskad men sedan dog allt ut när vi skulle lufta bak, inte minsta tillstymmelse till tryck och obefintlig känsla i pedalen, klockan var nog 6 på morgonen och jag skulle skjutsa knodden till skolan vid 8 snåret, hur skulle detta sluta egentligen?

Då jag läst lite om strul med ABS och luftning så drog jag igång motorn och vi provade att lufta igen, plötsligt fick jag lite stumhet i pedalen, bara en gnutta men samtidigt fick jag bekräftelse från luftaren att det sipprade ut vätska där bak! Efter ett tags luftande både fram och bak hade vi en perfekt känsla i pedalen och vi var sannerligen lättade. Nu hade vi dock en del arbete kvar och innan vi var färdiga med allt var klockan sjuka åtta på morgonen, vi hade alltså hållit på 11 timmar utan avbrott med detta!! Iväg till frugans jobb och hämta lite frukost, körde hem min hjälp, hem och hämta knodden iväg till skolan och då var jag nästan sen till jobbet, nåja det var tvunget att knoppa en timme för att jag överhuvudtaget skulle kunna röra mig och sagt och gjort.

Summan av arbetet var alltså att vi renoverade höger bromsok bak, vi bytte huvudbromscylinder samt bromsbomben samt byte ut ALL bromsvätska. Då jag inte fick tag på min RBF600 bidde det biltemas racingbromsvätska och det bör väl funka en dag på banan gissar jag, det sitter även originalbelägg bak men det får väl gå det också, jag älskar ju att ha ursäkter..
Blev det något resultat av det hela då? Nja det blev både ris och ros, det låter som det fortfarande är anliggande höger bak trots att allt gled så fint nu. Känslan i pedalen är dock kraftigt förbättradt med en styvare tidigare känsla, men kan säga att det känns som om bromsarna har mer resurser och är stabbigare, jag gillar definitivt känslan i pedalen men vill inte ropa hej för tidigt, efter helgen vet vi hur det lirat men först nästa år då hela bromsuppgraderingen är klar vet vi till 100 procent.
Det blir ett par besök till i garaget, måste kolla bromsen igen, städa ur bilen, packa bilen och allt det där som man minst sagt har fått in rutinen på nu. Nåja jag ser verkligen framemot helgen och håller sig vägarna upp och på banan torra skall det bli skoj och både agera arrangör och få lite bantid. Även Time attack har börjat göra sig påmind och det pirrar redan lite av nervositet precis som det skall vara.

Klicka för större bilder!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu en kväll i "garret" är avklarad, idag var det ett riktigt härligt pass man hade där, jag började med att laga till en Äpplakaga och med den i näven så blev det rakt in i fikarummet där vi alla smaskade kaka och drog rövarhistorier. Tiden gick såklart och inget var gjort. Till slut slet jag mig loss och påbörjade kvällens punkter. Det jag prioriterade var högra broms bak som fortfarande var anliggande eller dylikt. Efter att ha rensat bort oket så noterade jag att missljudet fortfarande kvar kvar när hjulet snurrade och problemet är alltså bromsköldarna eller handbromsen. Jag orkade bara inte demontera skivan då jag hade pinnbult och som jag förstod det så var man tvungen att släppa handbromsen vi lket plötsligt blev mekkigt, jag plockade av okhållaren och kunde nu attackera både skölden och i gattet mellan skivan o sköld. Tryckluft, gummiklubba och skruvmejsel blev mina verktyg för att få bort det anliggande och tro det eller ej men efter ett antal vändor och lite bromsrengörning så verkade det ha gnisslat slut.

Jag monterade ihop det hela, drog på hjulet och provade att snurra på det, nu lät det helt ok även om det var nåt litet gnissel men högss obetydligt. En lättnadens suck att det var löst då det kändes sisådär att köra till Mantorp med kass bakbroms. När alt var på sin plats röjde jag undan lite efter mig och påbörjade en sanering av bilen. Det blev till att putsa rutorna invändigt, torka av alla paneler och en klassisk damsugning (rättstavat Steffe!) Jag passade även på att kolla oljan, spolarvätskan, glykol samt oljan. Oljan var precis under nivån så det lär bli en skvätt innan helgen i lördag.

Efter att ha lämnat garaget konstaterade jag snabbt att det verkligen var tyst från höger bak. Bromsarna kändes helt ok och det var jag nöjd med, på vägen hem blev det lite soppa i tanken mest för att slippa bli störd av den gula lampan, Det som återstår nu är att packa bilen, fixa kameran, tvätta den och toppa upp lite olja med andra ord ganska lagom mängd med grejor inför helgen.

En del av 2014 års däckförbrukning är idag beställd då Ralphs däck hade utförsäljning av bla min dimension på R-däck, det blev dock en lite lägre profil vilket skall bli intressant. 6 däck får räcka ett tag, blir det lika intensivt som detta året lär det dock inte räcka mer än halvvägs.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ett par saker till när jag ändå är igång

På vägen hem från garaget inatt så fick jag lite oväntat besök framför bilen, ute på landet ser jag plötsligt ett rådjur komma springande från höger på väg att passera vägen, jag fick nu ett ypperligt tillfälle att prova i ett skarpt läge hur bilens bromsar ter sig efter byte till ny HBC samt bomb, det var inget snack om saken, bromsarna känns styvare, biffigare och med en känsla jag gillar, inte så att jag tror bromsarna är bättre men det KÄNNS bättre och jag kanske kan lita på dom ännu mer (vilket jag som oftast gjort innan oxå) Med andra ord är jag än så länge klart nöjd med installationen.

En annan sak, mina nybeställda däck är i dimensionen 225/45/16 och det är premiär då jag kört 225/50/16 tidigare, hur kommer detta att påverka bilen? Lite kvickare iväg och lite lägre toppfart? Hur påverkas stommen/bilen av att det är en lägre profil i övrigt tro? Kom gärna med lite feedback i frågan folks!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Sjöström skrev:
och påbörjade en sanering av bilen. Det blev till att putsa rutorna invändigt, torka av alla paneler och en klassisk damsugning (rättstavat Steffe!) Jag passade även på att kolla oljan, spolarvätskan, glykol samt oljan. Oljan var precis under nivån så det lär bli en skvätt innan helgen i lördag.

Efter att ha lämnat garaget konstaterade jag snabbt att det verkligen var tyst från höger bak. Bromsarna kändes helt och det var jag nöjd med, på vägen hem blev det lite soppa i tanken mest för att slipp bli störd av den gula lampan, Det som återstår blir till att packa bilen, fixa kamera och lite sådant, tvätta den och toppa upp lite olja med andra ord ganska lagom mängd med grejor inför helgen.




Jo jag har ju insett det nu din putshen där

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
steffe skrev:
din putshen där


kan man inte skruva får man putsa

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha årets sista styrning börjar närma sig och imorrn fredag är det avfärd mot Mantorp eller rättare sagt Vadstena där vi planerar att bosätta oss för ett par dagar. Uppresan sker med Simon från fartfabriken och det passar mi ypperligt, avslappnade killar med humor som jag uppskattar. Det enda irriterande är att dom börjar bli lite väl kaxiga på banan, ingen respekt för oss gamlingar tydligen utan skall förbi oavsett vilket.

Drog iväg till garret i kväll och packade bilen klar före resan, jag passade även på att se till så att fjäderbenen sitter ordentligt och det gjorde dom (dom har lossnat ett par gånger och det känns olustigt) I vinter blir det nya bultar och sedan skall det locktite:as och lackas signalgula streck på grejorna så man vet att det sitter där det skall. Det bidde en skvätt olja ner i spisen i övrigt så verkar allt fridens faktiskt.

Väderutsikterna för lördagen ser lovande ut men för tillfället totalt 0.1mm vilket går att leva med. Jag har en del åtagande men hoppas få tillgång till lite bana innan Time Attack då jag och Mantorp aldrig varit bästa kompisar, speciellt det partiet som Time Attack går i är lurigt enligt mig. Nåja jag gör mitt bästa och så länge jag inte välter några koner blir jag nöjd med min insats det är jag övertygad om. Det som även skall bli skoj är avslutningsfesten på Starby, det är så många gånger jag kommit på i efterhand hur usel jag varit på det sociala under träffarna, jag känner mig väldigt ego och är som oftast lite väl fokuserad på körningen men men, det är ju trots allt därför vi är där.

Väl hemma från Mantorp blir det akut att leta upp vinterbil och sedan palla upp bettan i garaget. En lista på åtgärder under vintern skall skrivas men vi får väl se vad det blir av det hela. Skall man kika bakåt i historiken slutar det hela med ett fett panikmekk kvällen innan säsongspremiären.
Jag skall även se till att skriva ihop en sammanställning av året som gått och vad som skett med mig och bilen detta år.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Årets "multibil" i BMWSC thumbs up
Bankörning, Masterstarter, Time Attack, och Nordschleife

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 118, 119, 120 ... 177, 178, 179   >>
78 besök idag (863260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande