Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 177, 178, 179   >>
49 besök idag (863231 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Runt middagstid på fredagen påbörjade jag och Simon vår resa mot Vadstena/Mantorp där BMW Sport Club hade sin sista körning samt avslutningsfest. Resan upp gick ok men det regnade stora delar av vägen. En fika i Ljungby och ett stopp för tankning i Jönköping och Mjölby var väl ungefär vad som hände på vägen upp. Väl framme så mötte vi Franzetti som stod och bytte däck, själv ville jag inte vara sämre så en kort stund senare var även mina bytta samt lite annat fixat.

Vare sig Simon eller jag brukar spotta i glaset och nu satt en kall som en fläskläpp, Efter att vi checkat in passade vi på att smaska i oss lite medhavd lyxmat från frugans jobb, det satt perfekt med en kall till maten såklart! En anländande Solaric senare traskade vi ner på stan och letade upp Rådhuskällaren där vi mötte upp Colin med bihang samt Måns, det var ett mysigt litet krypin där vi drog ett par kalla och pratade strunt i några timmar. Tempot var lågt och alla ville vara på alerten i morgon så vi slutade i tid och drog oss hemåt mot en god natt sömn. Det blev en alldeles perfekt kväll i mitt tycke.

Lördags morgon hoppade en annan upp ur bingen vid sexsnåret och tog en dusch för att kvickna till. Frukosten som serverades var välsmakande och rågmjölsgröten gjorde susen! En balja kaffe på det så var man redo för en dag på Mantorp! Vid halv åtta lämnade vi stället och körde i rask takt mot Mantorp, själv hade jag som arrangör tiden 08.000 att passa vilket jag skötte med perfektionism! Besiktningen löpte på smärtfritt, själv skötte jag alkotesten och än en gång var alla godkända vilket känns bra. I övrigt löpte besiktningen på som den skulle och även min egen bil blev godkänd trots att Herr Bodin gjorde sitt yttersta för att hitta någon punkt att fälla den på

Vädret för dagen var för årstiden ypperligt, solen var framme och nederbörden höll sig borta. Ok det var ingen värme direkt men det var helt ok enligt oss alla. Efter besiktningen var det dags för det obligatoriska förarmötet som är en bra start på dagens körning, en del rookies och en del nya medlemmar får här höra hur vi gör och hur vi inte gör, jag är så stolt över hur vi sköter oss i klubben och förarmötena är en starkt bidragande faktor till detta, all credz till ansvariga för detta!

Körningen hade nu påbörjats och själv tog jag några försiktiga varv för att känna lite på bilen, det kändes ok men jag har aldrig riktigt kommit överens med banan och så även idag. Efter lite justering av chassie och lufttryck kändes bilen lite bättre. Herr Regnell som är vår überinstruktörsgeneral var tillfrågad om han ville åka med några var vilket var ok, jag fick några bra referenspunkter jag saknade och det gjordes försök att hjälpa mig hitta runt, tyvärr är man ett hopplöst fall så om det blev någon förbättring vete tusan, stort tack för insatsen i alla fall! Det blev dock inte SÅ mycket kört men tillräckligt för att jag skulle behöva tanka bilen inför Time Attack, här gäller det dessutom att vara lite taktisk, för mycket soppa blir tungt och för lite soppar genererar fuel starvation.

Efter en lätt stressig lunch var det så dags för Time Attack, idag hade jag chansen att ta hem både dagens körning i min klass men framför allt totalen i min klass vilket såklart lockade. Visst, motståndet var väl inte det tuffaste i min klass idag men jag hade ett par mål för dagen, Ulf i sin GT och Måns i sin 1M båda i den snabbare klassen, väl igång med körningen flöt det på sisådär, något varv var vettigt och något var katastrof, 2 gånger var jag extremt nära att missa konerna men jag redde ut det i sista sekund, ett varv så fick jag i tvåan istället för fyran vilket såklart inte var bra. Ganska snabbt fick jag kontakt med Ulf i sin GT, rakt fram var han snabb men så fort det svängde så tog jag in ordentligt, efter några varv släpptes jag förbi skitsnyggt och jag kunde börja mata på igen, Måns däremot var jag aldrig i närheten av och dessutom startade jag med en imellan oss, nästa år får allt Ulf starta bakom mig eller köra snabbare Plötsligt var allt slut och jag var tveksam till mitt resultat, jag visste att det stundtals gick vettigt och jag var väl hyfsat övertygad om vinsten i min klass. Efter att vi hade samlat in konerna samlades vi för en kort genomgång. Resultatet var väl i stil med vad jag gissat med Solaric i topp och sedan Måns och en annan 1M, efter dom kom jag och sedan Ulf med sin GT, efter Ulf hade vi Niclas i sin E46 323 tror jag. Jag blev nu klar över min placering och det kändes skoj.

Efter detta så fortsätter gatbilskörningen och jag tar någon stint till, soppan är på väg att ta slut och jag måste släppa av i utgången på högern efter långa rakan men gör jag det ett par sekunder kan jag fortsätta köra ett bra antal varv till utan gnäll från bilen så det gör jag. Till nästa år hoppas jag sannerligen att detta är löst för egen räkning. Varven blir väl vettiga men det är inget rakettempo, jag har dock inga speciella krav på mig utan är nöjd med vad jag presterar. Ett par timmar in på eftermiddagen känner jag mig nöjd och lite strul med boendet gör att jag och Simon får lämna banan ett tag, vi är dock tillbaka ganska lagom för att vara med på årsmötet, här har alla medlemmar möjlighet att tycka till och komma med sina egna tankar, mötet var bra och jag tror alla såg positivt på framtiden. Själv blev jag lite oväntat en del av Time Attack utskottet, jag gillar att engagera mig så jag ser framemot detta, med lite tur kan jag bidraga med något.

Efter att årsmötet är avslutat beger vi oss alla mot vårt boende för att göra oss i ordning inför kvällen. Efter lite mer duschande och några droppar luktegott påbörjar vi inmundigandet av Malt & Humle drycker, jag och Simon traskar så sakta mot målet för kvällen som är Starby Hotel. Vi går genom stadskärnan som är mycket vacker och vi sätter oss i en park och njuter av lite kallt att dricka medan vi ser ut över höstens antågande i Vadstena. Jag kan inte låta bli att tycka väldigt mycket om detta ställe, det finns inte en vrå som är annat än vacker och tempot är alldeles perfekt för mig, här skulle jag kanske kunna tänka mig att bosätta mig på äldre dar, eller vänta nu jag skall ju flytta till Ålderdomshemmet Lindenhof i Nurburg, nåja vi tar det snacket senare för nu är det fest! En skön promenad senare börja vi närma oss målet för dagen Starby Hotel..

Det blir ett härligt mingel där vi mixar kalla öl med härliga historier, alla är på gott humör och bättre blir det med tiden, runt halv åtta är det dags för en gemensam drink och sedan är det dags att sätta sig till bords. Jag hamnar frivilligt bredvid Audigrabbarna som är några trevliga prickar, det enda irriterande med dom är att det numera börjat gå fort, men å andra sidan har det kostat som en ruggigt snabb BMW att få det omöjliga möjligt. En eller två öl senare var det så dags för maten att bli serverad. Maten smakade riktigt bra och alla verkade nöjda. Mellan varven delades det ut priser, det var dels priser för tävlingsprestationer men även för andra tokiga saker som bästa gulfllagg, bästa Audi, bästa teamchef (vilket är kod för fruntimmer) med mera. Själv fick jag 2 priser och det var såklart skoj, dessutom var dom något mer hedrande än sist :-) 1:a placering totalt i klass 1 Time Attack samt 3:e pris totalt i Time Attack kändes hur bra som helst, till råga på allt var Katrin Kranskulla och då passade man ju på såklart! Som lite bonus på det hela bjöd även Audigrabbarna på en Magnumflarra Pommac, det tackar vi lite extra för!

Kvällen rullade på och man började allt bli lite seg i kolan och rund under fötterna, en dag på banan tar ut sin rätt. Det blev en hel del trevliga diskussioner och konstigt nog en ganska lång pratstund med en gästande Ferrariförare men även en hel del annat. Givetvis lyckades någon taskmört plåta mig i min berömda gamnacke men jag bjuder på den, att blir trött efter denna dag har jag inga problem med och något annat hade bara varit konstigt. Gamnacken var iallafall högst partiell och jag och Simon var absolut dom 2 sista som lämnade skeppet, vi var till och med kvar när personalen kört hem Framåt halv 4 var vi i alla fall hemma och jag tror jag somnade innan jag landat på kudden i hotellsängen. Det hade varit en skittrevlig dag och än riktigt härlig kväll med alla BW tokar!

Söndagsmorgon var man allt lite segare och jag tillät mig att sova fram till 8-9 innan det var dags för en go frukost med massor av kaffe. Allteftersom gjorde vi oss i ordning och tömde rummet på våra saker, efter detta så var det dags för mig att byta fälgar inför hemfärden. Till slut var vi klara för avfärd men en sak hade vi kvar och det var en mindre fotosession då ljus och färger var tilltalande där vi bodde. Några läckra bilder senare var vi på väg söderut, resan hem var precis som när vi körde hit en blöt historia. I höjd med Jönköping kontaktade jag Z3 janne och inviterade till lunch på Hamburger Hill utanför Värnamo vilket jag fick bifall på, en snabblunch senare med lite gott snack oss grabbar emellan betade vi av den sista biten hem, i Markaryd vek Simon av mot sitt Vinslöv och jag fick reda ut resten själv vilket jag gjorde jävligt bra :-) Till slut var man hemma och en lätt träsmak hade infunnits sig i aktern, skalstol utan "kuddar" är relativt hårt. Nog tusan hade helgen varit kanon men att komma hem är alltid härligt!

Kort summering

Bilen har lirat på utan större knorr
Vädret har varit toppen under själva körningen
Time Attack gick precis som jag tänkt!
Festen var klockren
Sällskapet i form av 1/3 av fartfabriken i form av Simon var kanon som vanligt.
Resan fram o tebaks var lätt dryg
Året avslutades bra och bilen har klarat hela säsongen utan större problem.
Tack till alla eldsjälar som man lätt glömmer bort tänker på folk som Viktor, Stefan, Måns. Ola och många många fler som bara levererar vid varje träff.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Grattis till pokalerna
Dessa får man inte utan måste förtjäna thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Grattis !
Nästa år kanske jag utmanar dig i klassen

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Grattis !
Nästa år kanske jag utmanar dig i klassen


Tack och tack för bilden Patrik

Någon större utmaning lär det inte vara för någon av oss om du deltager, blir lite som om du hade varit med och kört på gatbilskörningen tror jag. Men visst haka på bara, ju fler som kör ju roligare bli det. Vi kanske till och med kan ha en Cup klass!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



härlig bild! (och låååång blogg Johan...)

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack Mia och tack för senast, skoj att se dig igen!


Uppar med en ny video från Mantorp och Time Attacl. nu med loggen inlagd på filmen, det funkar bra som oftast, ser dock att den flippar lite ibland.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Himla trevlig läsning från säsongsavslutningen thumbs up Synd man missade den, men med en sådan redogörelse, känns det nästan som om man var där Appro på din undran om däckdimension; jag har kört hela säsongen på 225 45 16. Har varit nöjd. Dock kuhmo. Är ju inte fel att få lite mindre rullomkrets. Dessutom bör det ju kränga aningen mindre med lägre profil. Du blir nog nöjd.


Ps. Tips: köp en 323ti som vinterbil..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
frapp skrev:
Himla trevlig läsning från säsongsavslutningen thumbs up Synd man missade den, men med en sådan redogörelse, känns det nästan som om man var där Appro på din undran om däckdimension; jag har kört hela säsongen på 225 45 16. Har varit nöjd. Dock kuhmo. Är ju inte fel att få lite mindre rullomkrets. Dessutom bör det ju kränga aningen mindre med lägre profil. Du blir nog nöjd.


Ps. Tips: köp en 323ti som vinterbil..


Jo en del ägnar sig hellre åt att leka spiderman har jag hört Jag vet, du kan ju bara läsa mina rapporter om 2013 på banan så behöver du inte komma till träffarna, för 2013 är det året då blinkersen åker på i min kärra Fredrik! Simon har ju redan börjat visa lite attityd med sin röda bil och du har ju en del i bakfickan..

Gällande däcken låter det bra, är väl ungefär min tanke oxå. Visste inte du körde 45 profil i år men DÅ vet vi varför du var så snabb

Jag hoppas vi ses i vinter på något event i ett garage nära dig!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Tack för den goda maten och en trevlig dag på mantorp
Nu är det för i år

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
Tack för den goda maten och en trevlig dag på mantorp
Nu är det för i år


Tack själv Franzetti för ett trevligt år, det har varit skoj att träffas , det har ju blivit lite mer för varje år känns det som. Du är en kanonkille och uppskattad, Lite irriterande att du börjat köra fort bara, eller är det jag som börjat köra sakta? Tycker mig se ett flertal som antingen passerar mig eller ligger o stressar i baken..

Får väl köpa en S54 och trycka ner under huven för att få tyst på alla ni med M bilar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Johan Sjöström skrev:
Tycker mig se ett flertal som antingen passerar mig eller ligger o stressar i baken...

Får väl köpa en S54 och trycka ner under huven för att få tyst på alla ni med M bilar


Då fuskar du!

Är inte enkom motoreffekten som avgör Johan - tycker det går rätt bra att åka standard 2.8...

Chassi, chassi och så lite chassi-uppdateringar, greppvänliga däck och lägre vikt så skall du se att du åker ifrån pojkarna som naffsar dig i baken!
(Men visst, på just Mantorp är det inte fel att ha lite motor...)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Martin G skrev:
Johan Sjöström skrev:
Tycker mig se ett flertal som antingen passerar mig eller ligger o stressar i baken...

Får väl köpa en S54 och trycka ner under huven för att få tyst på alla ni med M bilar


Då fuskar du!

Är inte enkom motoreffekten som avgör Johan - tycker det går rätt bra att åka standard 2.8...

Chassi, chassi och så lite chassi-uppdateringar, greppvänliga däck och lägre vikt så skall du se att du åker ifrån pojkarna som naffsar dig i baken!
(Men visst, på just Mantorp är det inte fel att ha lite motor...)


Du har sannerligen bevisat att pulver inte är allt, all heder till dig för din grymma framfart, på Mantorp fick jag se det live, en njutning av goda mått Martin. Jag har aldrig kommit överens med Mantorp och gillar inte ens banan men det är ju bara en ursäkt.

Att lätta är kanon och då vet jag enklast var man börjar, mindre pilsner och schntizel och mer motion, lite som en Fiat Panda, billigt och trist men visst effekten blir ju en annan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha här var det tystare än i graven och graven är väl vad det blir för bettan inom kort. En vinterbil sökes med ljus och lykta och sedan blir det pallbockar för hela slanten och det har ju inte ens pallbockskungen här på rejsa!

Idag kom en leverans av däck som jag fyndat, tanken tidigare i år var Kumho från Martin som jag gillar (däcken då alltså även om Martin är en trevlig prick) DOck hittade jag en salesout på Ralphs däck, det var 6st 888:or i rätt dimension till stenrätt pris, ett misstag gjorde att däcken jag skulle ha såldes till annan kund och jag blev erbjuden Yokisar i stället. 6 däck lät udda så jag beställde 2 till, allt som allt blev det ett redigt bra pris på däck och nu är förhoppningsvis en stor del av nästa säsongs däckskonto klart.



På kvällen blev det ett besök i garaget, ett par bråkande bromsok till en kommande uppgradering av bromsarna bak skulle få sig en omgång! Kolvarna har tvärt vägrat poppa ur sina ok, det blev en hel del trixande med rostlösning, tryckluft, skruvstädet och mitt biltemaverktyg men tro't eller ej till slut poppade dom ut och jag var glad, det skänker en mittummad människa glädje att lösa saker på egen hand och på ett sådant sätt så att det går att återvända



Efter att ha rensat dom på all gummi osv så skall jag nu låta dom ligga i en lösning av vatten och citronsyra för att se om dom går att få fräscha. Kolvarna hade en del märken, dom känns inte men syns men då borde dom väl duga?

Insidan av oken var lite rostig (det ena) vi får helt enkelt se hur det ser ut när man får bort det värsta lagret ytrost och skit.

Over & Out!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Bidde ett lite besök i garret idag igen, börjar trivas bra där nere och ser fram emot en vinter med bilen i varmgarage, En lista på lite saker som skall göras måste fixas asap.

Dumpade av mina nya R-däck idag så nu har man en manlig stapel med Rdäck som väntar på att få leverera och det skall dom få göra med tiden.

Med mig hade jag ett par påsar citronsyra till bromsoken mm men innan jag doppade ner sakerna började jag vaska av allt med avfettning och borste för att få bort allt ytligt skit. Efter att detta var klart så blev det ett dopp i grytan med citronsyra.



Ena oket var lite lätt rostigt i cylindern så vi får se om det går att få snyggt, vet inte om det går att hona annars eller om man helt enkelt letar upp ett annat? Kolvarna har lite missfärgning i nederkant men ytan känns slät och fin så dom är nog användbara.

Så fort en vinterbil köpts in skall saker på bilen betas av, nästa sak att fixa till blir tutan som lagt av samt mekka till så att airbaglampan tänds och släcks med tändningen så att besiktningen blir nöjda.

Dator är på plats vid min mekplats, dock med strejkande skärm men inom kort skall den vara ersatt sedan har man tillgång till allt via nätet och det blir redigt smutt. Även mitt gamla rejskylskåp har under kvällen tvättats ur och putsats upp för att fyllas med törtsläckare inför kommande sessioner med bilen, en mikro och en kudde så kan man ju nästan flytta in vetja :-)


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Citat:
mekka till så att airbaglampan tänds och släcks med tändningen så att besiktningen blir nöjda


vet du vad man måste göra för att få dem nöjda ?? vad för storlek på motstånd och så ??

Jag har ju samma problem

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Kan gå att använda bälteslampans signal.

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
mattias becker skrev:
Kan gå att använda bälteslampans signal.


Precis min tanke, kikade lite på elscheman idag men jag fattar inte så mkt, ser ut som strömmen kommer från mer än ett ställe och att det finns redundans på det som lyser vilket jag förvisso redan kände till.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



När man bytter till sport ratt så sätter man ju in ett motstånd för att airbag lampan inte ska lysa.
Kan man inte göra samma med kablarna som går in i stolarna, orginalstolarna ??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
När man bytter till sport ratt så sätter man ju in ett motstånd för att airbag lampan inte ska lysa.
Kan man inte göra samma med kablarna som går in i stolarna, orginalstolarna ??


Absolut du har följande saker att ha i åtanke.

Airbag förare
Airbag passagerare
Bältessträckare förare
Bältessträckare passagerare
Sensormatta passagerare

Lite osäker på om bältessträckaren genererar att airbaglampan lyser dock

Martin Gistell med sin snabba Z3 gjorde detta tidigare i år och har nog alla motståndens valörer i klart minne.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagens fokus har kanske inte legat på Compacten utan på vinterbil, nåja indirekt bli det ju ändå så då vi kan börjar beta av alla todos när den är avställd. Gällande vinterbil är det lagt bud på kärra som accepterats. Någon affär är inte avslutad men det finns en viss risk att den går igenom.

Från att ha letat nuftig vinterbil med bakhjulsdrift,dragkrok, kombi, gärna en Hisingetraktor klar att köra till något helt annat. NU plötsligt blev det en 2 dörrars, framhjulsdriven, ingen dragkrok, trångt, franskt och obesiktigat, jo jag glömde säga LÅG, jag tror coiloversen får skruvas upp om vi gör affär.
En annan rolig sak jag noterade på transporstyrelsen idag var vikten, den väger 5kg mer än compacten vilket låter vettigt, ok effekten är lite lägre men fullt tillräckligt för en vinterbil. Framtiden utvisar hur nuftigt det här impulsköpet var, franska bilar har väl aldrig stått högt i kurs hos mig men dom har ju levererat en hel del intressanta kärror genom åren.

Nåja vi får helt enkelt se hur det slutar men kanske det bir en gammelbaguette i lite annan form.
Men nu skall jag skriva en åtgärdslista till compacten, det finns en hel del önskemål men dessvärre en tight budget. Ett par måsten finns och en del BÖR, resten får vi ta om det finns pengar och tid.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



franskt. ack ja du

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 119, 120, 121 ... 177, 178, 179   >>
49 besök idag (863231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande