Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 177, 178, 179 >> 66 besök idag (863248 totalt) |
Det blev ett fåtal timmar i garret häromveckan, inga större grejor blev gjorda men ett par saker kom på plats.
En nyinköpt purpletag styrväxel från en e46 330 monterades istället för den som satt på plats. styrstag, styrbegränsningar och lite fästdetaljer flyttades över till nya styrväxeln. Vi fick även dom flesta rören/slangarna till styrväxel, servopump och servobehållare. Det skall bli spännande att se vad detta gör för upplevelsen. Hoppas inte det blir för stirrigt nere på ringen.. Vi fick även på alla remskivor, multirem, lite sladdar och kontakter, LLM och annat skoj. bränsleledningar kopplades på och vi gjorde även en provstart på bränsle från tanken. starten gick bra även om den bara var igång några sekunder för nu vet vi att både soppa och el verkar lira. Jag var nere om returbilen och hämtade hem lite original slangklämmor och en kåpa/lock till lite saker från S50 elstocken som blir "över" på min bil. Vi skall försöka få till det hela så det ser vettigt ut, det är inte fråga om någon utställningsbil överhuvudtaget men någorlunda ok skall det se ut på sikt. Mekonomen fick ett besök för inköp av servoolja och valet föll på Redlines produkt som lär vara bra under tuffa förhållanden. (M3 brukar ju ha en del problem med att slangar packar o olja kokar om jag inte har fel för mig) Det gjordes även lite mer men jag minns fan inte exakt vad :-) Det jag måste komma loss med nu är att köpa lager till min fartfabriken växelspak så vi kan få den på plats och sedan montera avgassystemet. Ibland blir jag lite trött på mig själv och hur svårt det skall vara att komma loss med saker o ting. jag lägger upp några otroligt dåliga bilder, jag ogillar själv dåliga bilder så egentligen skulle jag skita i det men nu gör jag inte det. En ursäkt är att ljuset ÄR dåligt i garaget för foto och min systemkamera har varit på vift några månader. Den är dock på väg tillbaka nu så förhoppningsvis kan jag bjuda på liiite bättre bilder framöver. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Har ju inte skrivit i din tråd tidigare, men måste ju få heja på jag också - bra jobbat!
Jag kommer att byta till en "yellow-tag" i mitt projekt - när jag kommer så långt som till framvagnen - den har ju samma utväxling som "purple". Blir intressant att känna på hur det blir i en E30. En fråga - de två kontaktstyckena (eller vad man skall kalla dem) - gummihuvar med flatstiftskontakter - som du har fotat tidigare i tråden, har ni listat ut var de hör hemma? På min bil hänger dessa lösa, inte kopplade till något. Min motor gick ju perfekt osv innan jag rev bilen och jag misstänker att många saker inte blir anslutna när man som i mitt fall splicar i M3 kabelhärva i analog E30. Men ändå - hade känts bättre att ha lite koll... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Heja Johan, det ser bra ut!
Om jag minns rätt så har purple tag samma utväxling, men mer servoverkan än yellow tag. Visst stämmer väl det? _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||||
Så kan det vara, så djupa är inte mina kunskaper.
Jag gick på artikelnr för att säkra att det blev den varianten som jänkarna kallar "ZHP". Kommer inte ihåg nr nu, men kan fota min o lägga i min tråd om så önskas, nog med trådkapning av Johans byggtråd. Har dock för mig att det finns en bra översikt här på Rejsa, gjorde inte Micke Regnell en? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
IDag fick jag äntligen tummarna loss och beställde lagret till min stekheta växelspak från fartfabriken. Nästa besök i garret blir troligtvis på fredag och det som gäller då är något i stil med följande.
1. Montera ihop spakstället 2. Montera avgassystem 3. Montera ihop servosystemet och fylla det 4. Montera kylare/expansionskärl och slangar samt fylla systemet. Här blir det lite arbete med expansionskärlet. 5. Provstarta maskinen igen En sak jag inte jobbat alltför mycket på är lambdasonderna som är bra att ha, befintliga passar INTE och jag behöver hitta en uppsättning som passar. Som jag kan se det skall jag ha sonder som heter som följer 11781404696 och 11781404697 och dessa lambdasonders färg på kablaget är brun grön svart gul gul gummiring på hylsan Har någon en uppsättning av dessa lambdasonder är jag intresserad _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Nej det tror jag inte. Dom kanske inte ens sitter på samma ställe. Originalet är ju väldigt långa denna är ju 1145mm lång vilket tyder på att den är monterad efter katten där mitt avgas idag är pluggat. Usch känner, att jag behöver hjälp här.. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Oj det låter som att man får besöka Båstad i helgen. Är du nåt i ditt förmodade garage då eller är det. Ägg o snaps för hela slanten? Stort tack oavsett vilket! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Johan, sensorerna sitter i grenröret strax framför skarven till avgassystemet. _________________ Christian Ryman BMWCS #2928 |
||||||
Gott mos! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Tack vännen men jag tror Mikael skickar ner dom till mig. Jag uppskattar verkligen allas goda omtanke och jag själv lever efter den filosofin. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Har du fått koll på alla kablar och dess funktioner? Tex den med en gummihandske och två lösa honor ser ut som om den är till kopplingsslangen, det sitter en tryckgivare där.
Behöver du hjälp med kablar och hur de är dragna så kan jag ta lite bilder. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Jaha då var ännu ett pass i garaget avverkat!
Vi hade en bra dag även om vi inte kom jättelångt framåt. Vi insåg ganska tidigt att vi saknade en slang på lågtryckssidan mellan behållaren och pumpen. Så det fick vi avvakta med så länge. Vi monterade sedan spaken från Fartfabriken och fick den att lira, efter det så monterade hela avgassystemet på plats. Vi monterade kylare och oljekylare vilket var lite mekkigt då allt legat länge och jag inte hade full koll på alla delar. Men efterhand började bitarna falla på plats. Det verkar som vi hittar en bra placering för expansionskärlet och vi kommer att köra original slang mellan den och kylare utöver sista biten in i kärlet som kommer att bli en av gummi för att för rörlighet i slangen då kärlet kommer att sitta lite annorlunda än original. Vi blev lite oroliga först då slangarna från oljefilterhuset låg oroväckande nära nån spännrulle och lite annat men efter lite luskande insåg vi att vi vänt på slangen, detta tog lite tid i anspråk men när vi insett vad och vänt på slangen såg det klockrent ut. En sak som drog ut på tiden var när vi skulle ansluta vattenslangarna till värmen in i bilen, vi hade kapat originalet som var för långt men kapat dom någon cm för mkt och att få dom på plats på ett vettigt vis visade sig stört omöjligt. Det slutade med att vi montera av insuget och hittade en ypperlig slang för ändamålet. Till slut var allt på plats och vi kändes oss nöjda. Vi hittade en liten slang som bara hängde för sig själva under inusget precis vid bränsletrycksregulatorn och vi visste inte var den skulle hän, kan det vara nåt till luftpumpen som är bortmonterad tro? Min fantastiska hjälp med skruvandet messade idag och berättade att han har hittat alla slangar vi behöver och tanken är att göra ett nytt besök i morgon. Så med andra ord bör vi få ihop ett fungerande servosystem och kylvätska till motorn. Får vi ihop det gör vi ett försök att rulla ut bilen och se om vi kan få lite arbetstemp osv. Jag hoppas verkligen vi kommer dit hän för det hade varit ännu en milstolpe i detta alldeles för långsamma projekt. I vanlig ordning gjordes en del annat som jag inte minns just nu men bit för bit kommer vi framåt med bilen. Saker jag vill veta mer om nu är tex Oljetemp i instrumentet kommer det att funka? eller får jag dra egen kabel som tidigare? Kylvätskenivåindikering var tusan kopplar jag in det från expansionskärlet? Andra saker jag missat och som jag bör tänka på när vi drar igång spisen på allvar? Bifogar massa dåliga bilder enligt tradition. Ps. Frapp upplyste mig om att lagret skall sitta under huset till växelspaken inte ovanpå så vi får väl montera ner kardan och fixa till detta igen (suck) Ds. Fartfabrikens härliga spak! lagret fick bearbetas lite då det är formpassning från lev. banjobulten saknas på ena slangen vilket bromsade oss lite. Lagret till spaken FYK 20 TR som köps förslagsvis på Momentun Lager med lagerhus på plats i plåthuset till spaken, dock skall lagret monters från undersidan av huset. Spaken på plats! Vy undertill innan avgaset kom på plats. Ervin kikar fram från bilen Clips av något slag för att hålla slangen på plats skall köpas Här ser man hur nära slangen läg spännrullen innan vi vände den här ser vi slangarna som skall in i värmepaketet, stört omöjligt att få på den ena då den var för kort. Med insuget av löste vi kvickt problemet med slangarna! Förhoppningsvis får Shiftliten snart göra sitt jobb igen, LÄNGTAR!! Här ser vi den smala gummislangen som hänger o dinglar i sin ensamhet. Var den skall ta vägen vet vi INTE så vet ni kom med input! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Hej.
Är inte det slangen som ska gå till bränsltrycksregulatorn? En vaccumslang alltså. Det ser ut så på kortet tycker jag. Måste kännas skönt att äntligen få komma så här långt med bilen igen. Det börjar bli dags att gasa igen Vi vill se den köras, och så vi kan få läsa alla berättelser från ringen igen ju Ps. Träffar du Hobbe så får du hälsa ifrån Berbel ( gammal barndomsvän till han). Jag har läst hela tråden mer än en gång o önskar att få denna version "färdig" Lycka till med bygget. _________________ Henrik Magnusson BMW 320d till vardags |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 177, 178, 179 >> 66 besök idag (863248 totalt) |