Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 177, 178, 179   >>
66 besök idag (863248 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det blev ett fåtal timmar i garret häromveckan, inga större grejor blev gjorda men ett par saker kom på plats.

En nyinköpt purpletag styrväxel från en e46 330 monterades istället för den som satt på plats. styrstag, styrbegränsningar och lite fästdetaljer flyttades över till nya styrväxeln. Vi fick även dom flesta rören/slangarna till styrväxel, servopump och servobehållare. Det skall bli spännande att se vad detta gör för upplevelsen. Hoppas inte det blir för stirrigt nere på ringen..

Vi fick även på alla remskivor, multirem, lite sladdar och kontakter, LLM och annat skoj. bränsleledningar kopplades på och vi gjorde även en provstart på bränsle från tanken. starten gick bra även om den bara var igång några sekunder för nu vet vi att både soppa och el verkar lira.

Jag var nere om returbilen och hämtade hem lite original slangklämmor och en kåpa/lock till lite saker från S50 elstocken som blir "över" på min bil. Vi skall försöka få till det hela så det ser vettigt ut, det är inte fråga om någon utställningsbil överhuvudtaget men någorlunda ok skall det se ut på sikt.

Mekonomen fick ett besök för inköp av servoolja och valet föll på Redlines produkt som lär vara bra under tuffa förhållanden. (M3 brukar ju ha en del problem med att slangar packar o olja kokar om jag inte har fel för mig)

Det gjordes även lite mer men jag minns fan inte exakt vad :-)

Det jag måste komma loss med nu är att köpa lager till min fartfabriken växelspak så vi kan få den på plats och sedan montera avgassystemet. Ibland blir jag lite trött på mig själv och hur svårt det skall vara att komma loss med saker o ting.

jag lägger upp några otroligt dåliga bilder, jag ogillar själv dåliga bilder så egentligen skulle jag skita i det men nu gör jag inte det. En ursäkt är att ljuset ÄR dåligt i garaget för foto och min systemkamera har varit på vift några månader. Den är dock på väg tillbaka nu så förhoppningsvis kan jag bjuda på liiite bättre bilder framöver.





















_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Har ju inte skrivit i din tråd tidigare, men måste ju få heja på jag också - bra jobbat! thumbs up

Jag kommer att byta till en "yellow-tag" i mitt projekt - när jag kommer så långt som till framvagnen - den
har ju samma utväxling som "purple". Blir intressant att känna på hur det blir i en E30.

En fråga - de två kontaktstyckena (eller vad man skall kalla dem) - gummihuvar med flatstiftskontakter -
som du har fotat tidigare i tråden, har ni listat ut var de hör hemma?
På min bil hänger dessa lösa, inte kopplade till något. Min motor gick ju perfekt osv innan jag rev bilen och
jag misstänker att många saker inte blir anslutna när man som i mitt fall splicar i M3 kabelhärva i analog E30.
Men ändå - hade känts bättre att ha lite koll...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Johan Sjöström skrev:
Det blev ett fåtal timmar i garret häromveckan, inga större grejor blev gjorda men ett par saker kom på plats.

En nyinköpt purpletag styrväxel från en e46 330 monterades istället för den som satt på plats. styrstag, styrbegränsningar och lite fästdetaljer flyttades över till nya styrväxeln. Vi fick även dom flesta rören/slangarna till styrväxel, servopump och servobehållare. Det skall bli spännande att se vad detta gör för upplevelsen. Hoppas inte det blir för stirrigt nere på ringen..

Vi fick även på alla remskivor, multirem, lite sladdar och kontakter, LLM och annat skoj. bränsleledningar kopplades på och vi gjorde även en provstart på bränsle från tanken. starten gick bra även om den bara var igång några sekunder för nu vet vi att både soppa och el verkar lira.

Jag var nere om returbilen och hämtade hem lite original slangklämmor och en kåpa/lock till lite saker från S50 elstocken som blir "över" på min bil. Vi skall försöka få till det hela så det ser vettigt ut, det är inte fråga om någon utställningsbil överhuvudtaget men någorlunda ok skall det se ut på sikt.

Mekonomen fick ett besök för inköp av servoolja och valet föll på Redlines produkt som lär vara bra under tuffa förhållanden. (M3 brukar ju ha en del problem med att slangar packar o olja kokar om jag inte har fel för mig)

Det gjordes även lite mer men jag minns fan inte exakt vad :-)

Det jag måste komma loss med nu är att köpa lager till min fartfabriken växelspak så vi kan få den på plats och sedan montera avgassystemet. Ibland blir jag lite trött på mig själv och hur svårt det skall vara att komma loss med saker o ting.

jag lägger upp några otroligt dåliga bilder, jag ogillar själv dåliga bilder så egentligen skulle jag skita i det men nu gör jag inte det. En ursäkt är att ljuset ÄR dåligt i garaget för foto och min systemkamera har varit på vift några månader. Den är dock på väg tillbaka nu så förhoppningsvis kan jag bjuda på liiite bättre bilder framöver.






















Heja Johan, det ser bra ut!


Christian Jansson skrev:
Har ju inte skrivit i din tråd tidigare, men måste ju få heja på jag också - bra jobbat! thumbs up

Jag kommer att byta till en "yellow-tag" i mitt projekt - när jag kommer så långt som till framvagnen - den
har ju samma utväxling som "purple". Blir intressant att känna på hur det blir i en E30.

En fråga - de två kontaktstyckena (eller vad man skall kalla dem) - gummihuvar med flatstiftskontakter -
som du har fotat tidigare i tråden, har ni listat ut var de hör hemma?
På min bil hänger dessa lösa, inte kopplade till något. Min motor gick ju perfekt osv innan jag rev bilen och
jag misstänker att många saker inte blir anslutna när man som i mitt fall splicar i M3 kabelhärva i analog E30.
Men ändå - hade känts bättre att ha lite koll...


Om jag minns rätt så har purple tag samma utväxling, men mer servoverkan än yellow tag.
Visst stämmer väl det?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Stämmer nog, ventiluppsättningen i "den gule" skall vara mera orienterad åt det fasta hållet vad jag fått lära mig.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Men förvillande nog finns väl även den gula i en annan variant med fler rattvarv och utan den sportigare känslan?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Så kan det vara, så djupa är inte mina kunskaper.
Jag gick på artikelnr för att säkra att det blev den varianten som jänkarna kallar "ZHP".
Kommer inte ihåg nr nu, men kan fota min o lägga i min tråd om så önskas, nog med trådkapning av Johans byggtråd.

Har dock för mig att det finns en bra översikt här på Rejsa, gjorde inte Micke Regnell en?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
IDag fick jag äntligen tummarna loss och beställde lagret till min stekheta växelspak från fartfabriken. Nästa besök i garret blir troligtvis på fredag och det som gäller då är något i stil med följande.

1. Montera ihop spakstället

2. Montera avgassystem

3. Montera ihop servosystemet och fylla det

4. Montera kylare/expansionskärl och slangar samt fylla systemet. Här blir det lite arbete med expansionskärlet.

5. Provstarta maskinen igen


En sak jag inte jobbat alltför mycket på är lambdasonderna som är bra att ha, befintliga passar INTE och jag behöver hitta en uppsättning som passar.

Som jag kan se det skall jag ha sonder som heter som följer
11781404696 och 11781404697 och dessa lambdasonders färg på kablaget är

brun
grön
svart
gul
gul gummiring på hylsan

Har någon en uppsättning av dessa lambdasonder är jag intresserad

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Är det möjligen samma till S50b30?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Colin skrev:
Är det möjligen samma till S50b30?


Nej det tror jag inte. Dom kanske inte ens sitter på samma ställe. Originalet är ju väldigt långa denna är ju 1145mm lång vilket tyder på att den är monterad efter katten där mitt avgas idag är pluggat. Usch känner, att jag behöver hjälp här..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mickegson
Båstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 123



Ligger 2st här på bänken och väntar, bortskänkes mot upphämtning

Med vänlig hälsning
Mickegson

_________________
Mikael Rikede
Bmw E30 S54 #67 Racebil
Bmw M3 E30
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Mickegson skrev:
Ligger 2st här på bänken och väntar, bortskänkes mot upphämtning

Med vänlig hälsning
Mickegson


Oj det låter som att man får besöka Båstad i helgen. Är du nåt i ditt förmodade garage då eller är det. Ägg o snaps för hela slanten?

Stort tack oavsett vilket!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131



Johan Sjöström skrev:
Colin skrev:
Är det möjligen samma till S50b30?


Nej det tror jag inte. Dom kanske inte ens sitter på samma ställe. Originalet är ju väldigt långa denna är ju 1145mm lång vilket tyder på att den är monterad efter katten där mitt avgas idag är pluggat. Usch känner, att jag behöver hjälp här..


Johan, sensorerna sitter i grenröret strax framför skarven till avgassystemet.

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
CRY skrev:
Johan Sjöström skrev:
Colin skrev:
Är det möjligen samma till S50b30?


Nej det tror jag inte. Dom kanske inte ens sitter på samma ställe. Originalet är ju väldigt långa denna är ju 1145mm lång vilket tyder på att den är monterad efter katten där mitt avgas idag är pluggat. Usch känner, att jag behöver hjälp här..


Johan, sensorerna sitter i grenröret strax framför skarven till avgassystemet.


Gott mos!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mickegson
Båstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 123



Hör av dej när du vill komma förbi så ordnar vi det

072-7005525

Med vänlig hälsning
Mickegson

_________________
Mikael Rikede
Bmw E30 S54 #67 Racebil
Bmw M3 E30
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Om du behöver hjälp Johan, så ska jag till Båstad/skummeslöv på fredag!

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Kennie skrev:
Om du behöver hjälp Johan, så ska jag till Båstad/skummeslöv på fredag!


Tack vännen men jag tror Mikael skickar ner dom till mig. Jag uppskattar verkligen allas goda omtanke och jag själv lever efter den filosofin.



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Har du fått koll på alla kablar och dess funktioner? Tex den med en gummihandske och två lösa honor ser ut som om den är till kopplingsslangen, det sitter en tryckgivare där.

Behöver du hjälp med kablar och hur de är dragna så kan jag ta lite bilder.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Låter som den kommer rulla nu till sommaren

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha då var ännu ett pass i garaget avverkat!

Vi hade en bra dag även om vi inte kom jättelångt framåt. Vi insåg ganska tidigt att vi saknade en slang på lågtryckssidan mellan behållaren och pumpen. Så det fick vi avvakta med så länge. Vi monterade sedan spaken från Fartfabriken och fick den att lira, efter det så monterade hela avgassystemet på plats. Vi monterade kylare och oljekylare vilket var lite mekkigt då allt legat länge och jag inte hade full koll på alla delar. Men efterhand började bitarna falla på plats. Det verkar som vi hittar en bra placering för expansionskärlet och vi kommer att köra original slang mellan den och kylare utöver sista biten in i kärlet som kommer att bli en av gummi för att för rörlighet i slangen då kärlet kommer att sitta lite annorlunda än original.

Vi blev lite oroliga först då slangarna från oljefilterhuset låg oroväckande nära nån spännrulle och lite annat men efter lite luskande insåg vi att vi vänt på slangen, detta tog lite tid i anspråk men när vi insett vad och vänt på slangen såg det klockrent ut.

En sak som drog ut på tiden var när vi skulle ansluta vattenslangarna till värmen in i bilen, vi hade kapat originalet som var för långt men kapat dom någon cm för mkt och att få dom på plats på ett vettigt vis visade sig stört omöjligt. Det slutade med att vi montera av insuget och hittade en ypperlig slang för ändamålet. Till slut var allt på plats och vi kändes oss nöjda. Vi hittade en liten slang som bara hängde för sig själva under inusget precis vid bränsletrycksregulatorn och vi visste inte var den skulle hän, kan det vara nåt till luftpumpen som är bortmonterad tro?

Min fantastiska hjälp med skruvandet messade idag och berättade att han har hittat alla slangar vi behöver och tanken är att göra ett nytt besök i morgon. Så med andra ord bör vi få ihop ett fungerande servosystem och kylvätska till motorn. Får vi ihop det gör vi ett försök att rulla ut bilen och se om vi kan få lite arbetstemp osv. Jag hoppas verkligen vi kommer dit hän för det hade varit ännu en milstolpe i detta alldeles för långsamma projekt.

I vanlig ordning gjordes en del annat som jag inte minns just nu men bit för bit kommer vi framåt med bilen.

Saker jag vill veta mer om nu är tex

Oljetemp i instrumentet kommer det att funka? eller får jag dra egen kabel som tidigare?
Kylvätskenivåindikering var tusan kopplar jag in det från expansionskärlet?
Andra saker jag missat och som jag bör tänka på när vi drar igång spisen på allvar?

Bifogar massa dåliga bilder enligt tradition.

Ps. Frapp upplyste mig om att lagret skall sitta under huset till växelspaken inte ovanpå så vi får väl montera ner kardan och fixa till detta igen (suck) Ds.


Fartfabrikens härliga spak! lagret fick bearbetas lite då det är formpassning från lev.


banjobulten saknas på ena slangen vilket bromsade oss lite.


Lagret till spaken FYK 20 TR som köps förslagsvis på Momentun


Lager med lagerhus på plats i plåthuset till spaken, dock skall lagret monters från undersidan av huset.


Spaken på plats!


Vy undertill innan avgaset kom på plats.


Ervin kikar fram från bilen


Clips av något slag för att hålla slangen på plats skall köpas


Här ser man hur nära slangen läg spännrullen innan vi vände den


här ser vi slangarna som skall in i värmepaketet, stört omöjligt att få på den ena då den var för kort.


Med insuget av löste vi kvickt problemet med slangarna!


Förhoppningsvis får Shiftliten snart göra sitt jobb igen, LÄNGTAR!!


Här ser vi den smala gummislangen som hänger o dinglar i sin ensamhet. Var den skall ta vägen vet vi INTE så vet ni kom med input!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hej.
Är inte det slangen som ska gå till bränsltrycksregulatorn? En vaccumslang alltså. Det ser ut så på kortet tycker jag.
Måste kännas skönt att äntligen få komma så här långt med bilen igen.

Det börjar bli dags att gasa igen
Vi vill se den köras, och så vi kan få läsa alla berättelser från ringen igen ju

Ps. Träffar du Hobbe så får du hälsa ifrån Berbel ( gammal barndomsvän till han).

Jag har läst hela tråden mer än en gång o önskar att få denna version "färdig"

Lycka till med bygget.

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

tjena!

vad kostar växelspaken från fartfabriken? såg väldigt trevlig ut.

MVH

_________________
MVH
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 177, 178, 179   >>
66 besök idag (863248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande