Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 170, 171, 172 ... 177, 178, 179   >>
92 besök idag (863274 totalt)
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Kommer bli fräckt med en Compact under 8 min thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jo det är väl förhoppningsvis möjligt med lite mer pulver men man måste kunna ratta oxå. Jag vet inte om man plockar 16 s eller mer så enkelt. Tiden får helt enkelt utvisa. Men det lär bli roligare iallafall! Ser framemot att stressa baguetter i schwedenkreutz

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Där sitter redan en slang in i BTR så jag tror inte slangen skall in där. Lite halvstörigt med slangar som slutar i tomma intet.
Jag uppskattar hejarop om bilen och dess utveckling och jag vill ingen annat än att få beskriva i ord hur underbar bilen är med sin nya spis och jag vill inget hellre än att få brodera ut en skvätt om hur fantastiskt resan ner till ringen var med bilen i detta utförande. Förhoppningsvis rullar den i år men kommer först nästa år ner till "hemmaplan' Vad det blir för styrning här hemma vet jag inte då min klubb lagt sin verksamhet i malpåse. Men trackdays är ju inte nån bristvara i dessa dagar.

Gällande Hobbe träffar jag väl inte han trots att han är i mina krokar med jämna mellanrum. Han har ju hamnat i hojträsket nu men hittar förhoppningsvis tillbaka i framtiden.


Berbel skrev:
Hej.
Är inte det slangen som ska gå till bränsltrycksregulatorn? En vaccumslang alltså. Det ser ut så på kortet tycker jag.
Måste kännas skönt att äntligen få komma så här långt med bilen igen.

Det börjar bli dags att gasa igen
Vi vill se den köras, och så vi kan få läsa alla berättelser från ringen igen ju

Ps. Träffar du Hobbe så får du hälsa ifrån Berbel ( gammal barndomsvän till han).

Jag har läst hela tråden mer än en gång o önskar att få denna version "färdig"

Lycka till med bygget.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Hej! Kontakta fartfabriken på fartfabriken.se så får du aktuella priser. Min har legat något år och är väl frukten av lite tjänster o gentjänster.

Henn0 skrev:
tjena!

vad kostar växelspaken från fartfabriken? såg väldigt trevlig ut.

MVH

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Johan Sjöström skrev:



Här ser vi den smala gummislangen som hänger o dinglar i sin ensamhet. Var den skall ta vägen vet vi INTE så vet ni kom med input!


Bra tempo nu thumbs up

Slangen kan vara vakuumstyrningen till luftpumpen för avgasreningen. Den ansluter till en slang som löper under spjälhuset och sedan ner till en elektronikenhet.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Luftpumpen är eliminerad så då borde man väl kunna ignorera denna slang?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Johan Sjöström skrev:
Jo det är väl förhoppningsvis möjligt med lite mer pulver men man måste kunna ratta oxå. Jag vet inte om man plockar 16 s eller mer så enkelt. Tiden får helt enkelt utvisa. Men det lär bli roligare iallafall! Ser framemot att stressa baguetter i schwedenkreutz

Jodå inga problem, är det 286hk motor? så har du ju 50hk mer än den du hade innan om jag minns rätt! Så fort farten har kommit till sin rätt tror jag det utan problem

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
321hk säger dom

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Johan Sjöström skrev:
Luftpumpen är eliminerad så då borde man väl kunna ignorera denna slang?


Jag vet inte vad det är för slang, men hör den till vakumsystemet så glöm inte att plugga igen den bara (så det blir något Vakum) thumbs up

Kul att det rör på sig med bilen igen

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Johan Sjöström skrev:
Jo det är väl förhoppningsvis möjligt med lite mer pulver men man måste kunna ratta oxå.

Blygsamhet i all ära men det kan gå till överdrift också.

Johan Sjöström skrev:
Jag vet inte om man plockar 16 s eller mer så enkelt.

Klart du grejar det - med mer eller mindre fritt spår.
Jag har så många varv som med undantag för en lååång gulflagg, olycka eller många omkörningar skulle stannat på sub 8.
Men det är alltid(!) något som gör att man måste släppa av...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Johan Sjöström skrev:
https://youtu.be/KOuOoSLlgxo



Härligt!!
I know the feeling!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Då var ännu en dag till ände i garaget, dagens besök blev ganska långt men utan några direkta missöden.
Själv började jag dagen på Biltema för att införskaffa lite slangklämmor, montageskruv och schampoo till bilen. Att få skrota runt lite därinne funkar för mig även om det inte känns så. Vi började direkt med att få ihop servostyrningen vilket löpte på bra. Slangen vi sakande och som hade rekvirerats passade bra, servooljebehållaren sattes på plats och allting drogs åt. Efterhand som tiden gick var det dags att fylla på servoolja vilket är en sån sak som jag kan uppskatta för det är så tydligt att man kommer framåt.

Efter att servostyrningen var klar gav vi oss på kylningen och fixade med kylaren men framförallt expansionskärlet och slangar till och från det. Det blev lite mekk men slutprodukten blev riktigt bra. En slang passerar nära grenröret och skall lindas med avgasbandage men i övrigt ser det bra ut får jag säga.
När det väl var dags att fylla på kylvätska pissade vattnet ut och det visade sig att avtappningspluggen på kylaren var borta. Lite improvisation senare var det tätt där och jag kunde fylla på vatten igen. Det tog inte så fasligt lång tid innan det pissade vatten ur ett nytt håll, denna gången var det uttaget för sensor i kylaren (den som sitter i höger sida där uppe på kylaren) Även denna fick en skruv ditmonterad i väntan på att jag tar ett beslut.

Även elfläkten monterades och elen till densamma lokaliserades, vi skall lite längre fram även montera en termostat till elfläkten och grejorna finns redan, frågan är om man inte kan använda uttaget på däruppe på kylaren till detta? Fläkten visade sig fungera i alla fall! X-bracet kom på plats, samtliga fälgar skuvades dit, abs sensorer monterades. Jag tryckte dit en ratt temporärt och rensade taket från all skit. Vi startade bilen lite kort för att få lite fart på servopumpen och justera innehållet av servoolja i behållaren. Bilen startar fantastiskt lätt och låter förvånansvärt ok med tanke på att lambda saknas. Till slut var vi nöjda med servon och kunde släppa det helt. Vi har även monterat lite kablage var det skall gå och skruvat dit huvlåsen. En del av frontplåten är på plats och kylaren kunde fästas upp mer stabilt. Hjulen monterades även på plats och åtminstone rumpan sänktes ner tidigt vilket kändes trevligt. Kopplingen såg vi även till att lufta vilket var jättebra såklart med tanke på att slavcylindern varit av :-) Lite längre fram i dagen sänkte vi även ner den i framkant och äntligen fick bilen smaka på fastmark vilket kändes riktigt trevligt! Vi började även rensa runt platsen för att så smått bereda plats för att baxa ut bilen från sin högst anspråkslösa plats. Det kändes märkligt att det nu plötsligt var dags att låta bilen få lite frisk luft.

Det var nu dags att försöka få ut bettan, det var inte helt lätt och platsen är numera så trång så vi fick lyfta med domkraft och baxa bilen i sidled för att få ut den men det gick till slut. Väl ute i gången startade jag upp bilen, kopplingen var tokigt svår att hantera men jag tror mitt nya stora stopp undertill står för högt. Dessutom hade bilen en tendens att dö hela tiden, nåja till slut var vi utomhus med bilen och började varmköra den. Ganska tidigt hörde jag ett skramlande ljud från undertill, det lät inte från motorn utan längre ner o längre bak, jag trodde först på urtrampningslager eller nåt sådant. Vi lade det åt sidan så länge och fortsatte varmköra. Temperaturen steg sakta och både värme o kyla fungerade inne i bilen i alla fall. Vi kollade alla vätskor och lufta kylsystemet. Vi kollade så bilen gick på alla sex och det gjorde den. Efter ett tag började plötsligt bilen dö och bli svårstartad men vi noterade att det troligtvis var soppabrist så efter att jag varit iväg och köpt 2 dunkar soppa startade och gick bilen snällt igen. Spisen går fint och vi har lite vibrationer men inget jättestort, detta får vi se om det förändras när lambda kommer på plats. Även Ervin började höra missljudet under bilen och vi lyfte den och han kröp under. Han återkom och frågade om jag hade olja i lådan och då blev jag direkt osäker, vi om fram till att den förmodligen var tom på olja då den varit iväg på översyn hos Mobimech. Efter att vi tagit upp den på lyften och matat den med olja blev den raskt tyst vilket kändes bra. Nåväl vi var VÄLDIGT nöjda med dagens insats och började på arbetet att baxa in den igen. Efteråt blev det lite städning och sedan kände vi att det räckte för idag. Det finns massor med saker kvar att göra men vi betar av allt i bra tempo tycker jag och det som kommer framöver blir jäkligt skoj för det gör så mycket när detaljer som plast och inredning kommer på plats.


Saker att lösa/fixa/skaffa

Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?

Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset.

Clips till slang ovanpå motor
Mutter till luftfilterhuset.
Diagnos för att se vilka felkoder som finns
Montera rätt lambdasonder
reda ut var vissa kablar skall gå
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Hämta hem mina delar från lackeraren
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines)
Fixa ett mostånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen
Fixa en ny knapp till varningsblinkers.
fixa en ny knapp till ena elhissen
Fixa ny ciggttändare
Koppla diverse kablage (speedsignal/klutch switch sensor)
Tvätta av bilen
Kolla varför tutan tutar hela tiden (styrd via separat knapp)
Kolla varför spolarna till rutan inte går
Rensa ur bilen invändigt och återmontera diverse plastdetaljer.
massor med annat


Klicka för större bilder!

Någon som vet var denna skall gå? Kan vara något till växellådan?


Någon som vet var denna skall gå? Kan vara något till växellådan?


Någon som vet var denna skall gå? Kan vara något till växellådan?


Lambdasonderna är fortfarande inte inkopplade, jag väntar på dom rätta.


Instrumentet funkar hyffsat, ABS lyser och Oljetemp funkar inte ÄN :-)


Huvlåsen monterade och bilen börjar ta form


Bettan vädrar frisk luft för första gången på väldigt länge.


Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.


Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.


Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.


Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.


Elfläkten på plats


Slangar till kylaren anslutna


servoolja på väg ner i systemet!


Delar av fronten och stötfångaren på väg dit.


Delar av fronten och stötfångaren på väg dit.


Lite kablar kommer på plats och ansluts


Vår härliga röra under mekstunden


Här tillverkar vi fäste till expansionskärlet.


Tyvärr en tvär vändning för slang från kärl till motor men det verkar bli bla. Slangen skall kläs med avgasbandage då den ligger nära grenröret


X-brace monterades


Kylvätska tappades på


Tillverkning av plugg till avtappning (det blev blött innan vi insåg att den saknades)


Spartansk förarmiljö :-)


Varmkörning part två, nu med mer olja, kylvätska och soppa


bilen syns på rätt sida om garagedörren :-)


Här fyller vi i olja i lådan vilket kan vara bra så skramlar det mindre :-)


Tack för idag slut för idag, blev en härlig dag och en viktig milstolpe i detta projekt.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292





Johan Sjöström skrev:
[/url]
Instrumentet funkar hyffsat, ABS lyser och Oljetemp funkar inte ÄN :-)


När du får igång oljetempen får du gärna berätta hur du gick till väga. (Jag har printat din instruktion men får inte till det.)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag lovar att återkomma när det är fixat. Funkar inte min lösning hittade jag detta imorse som kanske kan vara till hjälp?

X6031 Pin 10: Brown/Red from Oil temperature to Cluster connector X16, Pin 13 (euro cluster only)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Johan Sjöström skrev:
Jag lovar att återkomma när det är fixat. Funkar inte min lösning hittade jag detta imorse som kanske kan vara till hjälp?

X6031 Pin 10: Brown/Red from Oil temperature to Cluster connector X16, Pin 13 (euro cluster only)


Detta låter väldigt bekant med pin 13 och X16 thumbs up

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Gött men var är X6031 Pin 10: Brown/Red,är det i ECU?

/Känner mig dum..

EDIT: X6031 lär vara denna



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Johan Sjöström skrev:
321hk säger dom

O jevlar... thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Pelle Sörensson skrev:
Johan Sjöström skrev:
321hk säger dom

O jevlar... thumbs up thumbs up thumbs up


Äsch Pelle du vet lika bra som jag att massa pulver inte är allt. 7.50 med en baguette däremot DET är grymt!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Bra jobbat Johan thumbs up !

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Pelle Sörensson
Limhamn
Här sen Mar 2003
Inlägg: 709



Johan Sjöström skrev:
Pelle Sörensson skrev:
Johan Sjöström skrev:
321hk säger dom

O jevlar... thumbs up thumbs up thumbs up


Äsch Pelle du vet lika bra som jag att massa pulver inte är allt. 7.50 med en baguette däremot DET är grymt!

Jag hade gärna haft 321 hk =), tack du e snäll o ödmjuk =)... Vi får åka med varandra en dag tycker jag... Lycka till med allt i ditt bygge nu o kör hårt!

Med vänlig hälsning, Pelle

_________________
________________

Pelle Sörensson
Renault Megane RS -12 7.49min BTG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 170, 171, 172 ... 177, 178, 179   >>
92 besök idag (863274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande