Då var ännu en dag till ände i garaget, dagens besök blev ganska långt men utan några direkta missöden.
Själv började jag dagen på Biltema för att införskaffa lite slangklämmor, montageskruv och schampoo till bilen. Att få skrota runt lite därinne funkar för mig även om det inte känns så. Vi började direkt med att få ihop servostyrningen vilket löpte på bra. Slangen vi sakande och som hade rekvirerats passade bra, servooljebehållaren sattes på plats och allting drogs åt. Efterhand som tiden gick var det dags att fylla på servoolja vilket är en sån sak som jag kan uppskatta för det är så tydligt att man kommer framåt.
Efter att servostyrningen var klar gav vi oss på kylningen och fixade med kylaren men framförallt expansionskärlet och slangar till och från det. Det blev lite mekk men slutprodukten blev riktigt bra. En slang passerar nära grenröret och skall lindas med avgasbandage men i övrigt ser det bra ut får jag säga.
När det väl var dags att fylla på kylvätska pissade vattnet ut och det visade sig att avtappningspluggen på kylaren var borta. Lite improvisation senare var det tätt där och jag kunde fylla på vatten igen. Det tog inte så fasligt lång tid innan det pissade vatten ur ett nytt håll, denna gången var det uttaget för sensor i kylaren (den som sitter i höger sida där uppe på kylaren) Även denna fick en skruv ditmonterad i väntan på att jag tar ett beslut.
Även elfläkten monterades och elen till densamma lokaliserades, vi skall lite längre fram även montera en termostat till elfläkten och grejorna finns redan, frågan är om man inte kan använda uttaget på däruppe på kylaren till detta? Fläkten visade sig fungera i alla fall! X-bracet kom på plats, samtliga fälgar skuvades dit, abs sensorer monterades. Jag tryckte dit en ratt temporärt och rensade taket från all skit. Vi startade bilen lite kort för att få lite fart på servopumpen och justera innehållet av servoolja i behållaren. Bilen startar fantastiskt lätt och låter förvånansvärt ok med tanke på att lambda saknas. Till slut var vi nöjda med servon och kunde släppa det helt. Vi har även monterat lite kablage var det skall gå och skruvat dit huvlåsen. En del av frontplåten är på plats och kylaren kunde fästas upp mer stabilt. Hjulen monterades även på plats och åtminstone rumpan sänktes ner tidigt vilket kändes trevligt. Kopplingen såg vi även till att lufta vilket var jättebra såklart med tanke på att slavcylindern varit av :-) Lite längre fram i dagen sänkte vi även ner den i framkant och äntligen fick bilen smaka på fastmark vilket kändes riktigt trevligt! Vi började även rensa runt platsen för att så smått bereda plats för att baxa ut bilen från sin högst anspråkslösa plats. Det kändes märkligt att det nu plötsligt var dags att låta bilen få lite frisk luft.
Det var nu dags att försöka få ut bettan, det var inte helt lätt och platsen är numera så trång så vi fick lyfta med domkraft och baxa bilen i sidled för att få ut den men det gick till slut. Väl ute i gången startade jag upp bilen, kopplingen var tokigt svår att hantera men jag tror mitt nya stora stopp undertill står för högt. Dessutom hade bilen en tendens att dö hela tiden, nåja till slut var vi utomhus med bilen och började varmköra den. Ganska tidigt hörde jag ett skramlande ljud från undertill, det lät inte från motorn utan längre ner o längre bak, jag trodde först på urtrampningslager eller nåt sådant. Vi lade det åt sidan så länge och fortsatte varmköra. Temperaturen steg sakta och både värme o kyla fungerade inne i bilen i alla fall. Vi kollade alla vätskor och lufta kylsystemet. Vi kollade så bilen gick på alla sex och det gjorde den. Efter ett tag började plötsligt bilen dö och bli svårstartad men vi noterade att det troligtvis var soppabrist så efter att jag varit iväg och köpt 2 dunkar soppa startade och gick bilen snällt igen. Spisen går fint och vi har lite vibrationer men inget jättestort, detta får vi se om det förändras när lambda kommer på plats. Även Ervin började höra missljudet under bilen och vi lyfte den och han kröp under. Han återkom och frågade om jag hade olja i lådan och då blev jag direkt osäker, vi om fram till att den förmodligen var tom på olja då den varit iväg på översyn hos Mobimech. Efter att vi tagit upp den på lyften och matat den med olja blev den raskt tyst vilket kändes bra. Nåväl vi var VÄLDIGT nöjda med dagens insats och började på arbetet att baxa in den igen. Efteråt blev det lite städning och sedan kände vi att det räckte för idag. Det finns massor med saker kvar att göra men vi betar av allt i bra tempo tycker jag och det som kommer framöver blir jäkligt skoj för det gör så mycket när detaljer som plast och inredning kommer på plats.
Saker att lösa/fixa/skaffa
Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?
Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset.
Clips till slang ovanpå motor
Mutter till luftfilterhuset.
Diagnos för att se vilka felkoder som finns
Montera rätt lambdasonder
reda ut var vissa kablar skall gå
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Hämta hem mina delar från lackeraren
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines)
Fixa ett mostånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen
Fixa en ny knapp till varningsblinkers.
fixa en ny knapp till ena elhissen
Fixa ny ciggttändare
Koppla diverse kablage (speedsignal/klutch switch sensor)
Tvätta av bilen
Kolla varför tutan tutar hela tiden (styrd via separat knapp)
Kolla varför spolarna till rutan inte går
Rensa ur bilen invändigt och återmontera diverse plastdetaljer.
massor med annat
Klicka för större bilder!
Någon som vet var denna skall gå? Kan vara något till växellådan?
Någon som vet var denna skall gå? Kan vara något till växellådan?
Någon som vet var denna skall gå? Kan vara något till växellådan?
Lambdasonderna är fortfarande inte inkopplade, jag väntar på dom rätta.
Instrumentet funkar hyffsat, ABS lyser och Oljetemp funkar inte ÄN :-)
Huvlåsen monterade och bilen börjar ta form
Bettan vädrar frisk luft för första gången på väldigt länge.
Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.
Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.
Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.
Expansionskärlet och dess placering som verkar klart vettig.
Elfläkten på plats
Slangar till kylaren anslutna
servoolja på väg ner i systemet!
Delar av fronten och stötfångaren på väg dit.
Delar av fronten och stötfångaren på väg dit.
Lite kablar kommer på plats och ansluts
Vår härliga röra under mekstunden
Här tillverkar vi fäste till expansionskärlet.
Tyvärr en tvär vändning för slang från kärl till motor men det verkar bli bla. Slangen skall kläs med avgasbandage då den ligger nära grenröret
X-brace monterades
Kylvätska tappades på
Tillverkning av plugg till avtappning (det blev blött innan vi insåg att den saknades)
Spartansk förarmiljö :-)
Varmkörning part två, nu med mer olja, kylvätska och soppa
bilen syns på rätt sida om garagedörren :-)
Här fyller vi i olja i lådan vilket kan vara bra så skramlar det mindre :-)
Tack för idag slut för idag, blev en härlig dag och en viktig milstolpe i detta projekt.