Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
1, 2, 3 ... 65, 66, 67   >>
60 besök senaste veckan (391554 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Hejsan!

Detta är projekttråden för min Renault Clio Sport 182.

Projektet startades med att jag 2008 köpte en silverfärgad av 2005 års modell. Bilen hade bara gått 3000mil Norrlandsmil under sitt korta liv = inget salt thumbs up Var uppe i Kiruna av alla ställen och hämtade den och körde hem 150mil. Jag utvecklade min trotjänare för banåkning och fick mycket glädje av den under säsongerna 2008-2010 på oräkneliga banträffar i Sverige. Även en fantastisk europa resa med besök på Nürburgring hans med under 2010.

Under senare delen av 2010 tog projektet än oväntad vändning och en Gordini blå 182 (en av två i Sverige) av 2004 års modell inhandlades. När jag köpte bilen hade den gått större delen av sitt liv i Mora trakten och endast rullat 5000 mil. Alla icke original delar på min silverfärgade trotjänare plockades över till Gordinin och "projekt Clio 182" kunde fortgå som tidigare. [Bilbyte från och med sid 41]



Kuriosa - Renault erbjöd Clio 182 i färgen Gordini blå utan extra kostnad för att fira 40års jubileumet av R8 Gordinis lansering. De klassiska vita Gordini ränderna var dock tillval och kostade nästan 4000kr extra


Gamla kärran i sin glans dagar


Fakta om bilen

Motor

182hp @ 6500rpm
200Nm @ 5250rpm
Motor typ: F4R 738
Capacity (cc): 1998cc
Borr x slag (mm): 82,7x93
Komp: 11:1

Låda

5 växlad [JC5 130]
Quaife ATB (ej original)

Mått & vikt

Hjulbas: 2485
Längd: 3812
F spårvidd: 1430
R spårvidd: 1408
Vikt: 1090kg [710kg fram 380kg bak] (enligt renault) 1110kg enligt regbevis.

Övrigt

Bromsar: Enkolvsok 280x24 fram och 238 bak.
Belägg: Ferodo DS3000 fram och bak.

Hjul gata: 16x7 ET45
Däck gata: 205/45 R16 (Pirelli PZero Nero)

Hjul bana: 15x7 ET43
Däck bana: 205/50 R15 fram, 195/50 R15 bak (Toyo R888)

Utförda/planerade modifikationer:

¤ Uppstyvning av växellänkage [KLART] Sida 2
¤ Bilstein PSS B14 Coilovers [KLART] Sida 2
¤ Modifiering av innerskärmar fram [KLART] Sida 2
¤ Camberjusterings bultar [KLART] Sida 2
¤ Riktiga racebelägg [KLART]
¤ Goodridge stålspunna bromsslangar [KLART] Sida 2
¤ Brembo Max skivor [KLART] Sida 2
¤ oljekylare[KLART] Sida 9
¤ Powerflex bussningar till undre motorfäste [KLART] Sida 9
¤ Clio Cup Splitter [KLART] Sida 9
¤ K&N insatts filter [KLART]
¤ o.Z Racing Clio Sport 15' fälg till R-däcken[KLART]
¤ R-däck [KLART]
¤ Brandsläckare [KLART]
¤ Mapp (RS tuner) [KLART] Sida 6
¤ Avgassystem Milltek cat-back [KLART] Sida 6
¤ oljetemp mätare [KLART] Sida 6
¤ Hårdare fjädrar fram 100N/mm (150x60) [KLART]
¤ Compbrake solida topplagringar [KLART]
¤ Matchportning av insug [KLART]
¤ Lackering av original- samt banåka-fälgar [KLART]
¤ Modifiera insug (bla ta bort insugs ventil) [KLART] Sida 17
¤ Modifiera katalysator [KLART] Sida 17
¤ 1graders cambershims bak [KLART]
¤ Förstärka lyftpunkter [KLART]
¤ Ta bort asfaltsmatta + en del isolering [KLART]
¤ Bromskylning [KLART] Sida 19-20
¤ Quaife differential [KLART] Sida 28
¤ Förstärkt främre krängare [KLART] Sida 29-30
¤ Lättat billet svänghjul (3,7kg) [KLART] Sida 28
¤ Colombo Bariani kammar (286/280) [KLART] Sida 35
¤ Innovate LC-1 Bredbands Lambda [KLART] Sida 35
¤ Värmeisolering i motorrum utbytt mot Nimbus heat shield [KLART] Sida 36
¤ Whiteline justerbar bakre krängare [KLART] Sida 37
¤ Egen designade CNC svarvade bakre fjädersäten (för användande av 60mm race fjäder) [KLART] Sida 37
¤ Aluminium hasplåt ā la rally under motor och låda. [KLART] Sida 37
¤ Helix race koppling + tryckplatta [KLART] Sida 37
¤ AST justerbara topplagringar [KLART]
[Bilbyte från och med sid 41]
¤ De-cat [KLART]
¤ Skalstolar [KLART]
¤ 6-punkts bälten [KLART]
¤ Ratt + rattnav [KLART]
¤ Custom bur anpassad efter Hans anv. [KLART]
¤ K-tec grupp-N motorfästen [KLART]
¤ Lättning Steg1: Inredning, asfaltsmattor, batteri mm. [KLART]
¤ Dörrsidor i kolfiber [KLART]
¤ AST Sportline II ställbara coilovers fram och bak [KLART]
¤ Pure motorsport främre bärarmar [KLART]
¤ Pure motorsport hjulbultar & muttrar [KLART]
¤ Externt LED-larm oljetryck [KLART]
¤ Manton Racing spacers fram [KLART]
¤ Brembo 4-kolvs ok + 300x28 skivor & bells [KLART]
¤ Undre motorfäste från Pure Motorsports [KLART]
¤ Växellänkage med solida lager från Pure Motorsports [KLART]
¤ OZ racing Alleggerita 17x7 med Khumo V70A 205/40 17" [KLART]


Tider (Racechrono + 5hz GPS)

Nürburgring BTG (2011 - torrt) 8:30,5 (S1=11,7 S2=34,7 S3=25,2 S4=26,1 S5=22,9 S6=21,5 S7=25,6 S8=23,9 S9=38,5 S10=25,6 S11=22,9 S12=21,5 S13=23,3 S14=30,9 S15=26,4 S16=30 S17=25,9 S18=24,5 S19=27,9 S20=21,6)

Mantorp (2009 - torrt) 1:36,0 (S1=25,2 S2=19,9 S3=22,1 S4=28,7)

Sviestad (2013 - torrt) 1:06,9 (S1=18,96 S2=25,94 S3= 22,06)

Kinnekulle (2009 - torrt) 1:06,2 (S1=21,7 S2=14,6 S3= 29,9)

Anderstorp (2013 - torrt) 1:59,12 (S1=27,05 S2=25,33 S3= 34,74 S4=32,01)

Knutan (2013 - torrt) 1:14,75 (S1=21,97 S2=28,25 S3= 14,01 S4=10,52)

Gotland (2016 - torrt) 1:35,95 (S1=21,13 S2=35,79 S3= 39,08)

Gelleråsen (2016 - torrt) 1:19,98 (S1=23,51 S2=19,94 S3= 16,66 S4=19,98)


Bilder

Nya bilen första gången på bana juni 2011


Mantorp Maj 2013


Bilen i ny skrud inför 2009









Första gången på bana (2008)

Hemma på gården (2008)

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ahh... rätt färg på bilen till och med.
Måste tillstå att ditt garage ser tämligen ändamålsenligt ut. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Ahh... rätt färg på bilen till och med.
Måste tillstå att ditt garage ser tämligen ändamålsenligt ut. thumbs up


om det ändå vore så väl att det var mitt garage Jaja jag har ju iaf viss möjlighet att kunna använda det under helgerna då det i regel inte skruvas där.

EDIT: Flyttar de äldre lite tråkigare garage bilderna med vinterhjulen på hit istället. Nytt och fräscht i första posten
I min ägo mindre än en vecka. Vaxad för första gången

Vinterhjulen sitter på

Bredvid trotjänaren som nu söker nytt hem

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Schlyter
Näset
Här sen Apr 2007
Inlägg: 243



Snygg bil! thumbs up
Hade en likadan fast svartmetallic under 2006.
Den går mycket bra på bana, speciellt om du justerar hjulvinklarna.
Jagade själv en M3:a på Mantorp på ett banmöte , alltid lika kul med en motorsvagare bil.
Träffade en Engelsman på i somras som körde fort med en sådan här med enbart justerade hjulvinklar.
Lycka till med bilen.

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Schlyter skrev:
Snygg bil! thumbs up
Hade en likadan fast svartmetallic under 2006.
Den går mycket bra på bana, speciellt om du justerar hjulvinklarna.
Jagade själv en M3:a på Mantorp på ett banmöte , alltid lika kul med en motorsvagare bil.
Träffade en Engelsman på i somras som körde fort med en sådan här med enbart justerade hjulvinklar.
Lycka till med bilen.


Hej igen ola!

Vad körde du för inställningar?? På min förra 1,6 kunde man bara justera toe in/out men det kanske är annorunda på denna?? Camber ska jag iaf fixa i samband med nya dämpare + fjädrar eller coilovers eller vad det nu blir.

EDIT: Just nu är detta med chassit mitt största huvudbry, vet inte riktigt om det känns värt med coilovers och alla justeringsmöjligheter känns lite som att det bara blir en massa möjligheter att skruva bort sig... Så just nu står det mellan Eibach Sportline + Gula Koni eller coilovers som KW typ 2 eller 3 eller H&R. Jag är mycket tacksam ang. vilka hjulinställningar som fungerar bra samt även vilka fjäderhårdheter som kan vara att rekommendera vid en coilover setup. Tänk på att denna bil kommer gå mest gata och ca 2000mil/år.

Här är även en bild från cliosport.net på en 182'a med Eibach Sportline + Gula Koni, bilden är tagen efter att den "satt sig".





//M

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Grattis till nya bilen, den ser ju toppenfin ut. thumbs up Gällande coilovers och justeringsmöjligheter, det är ju nästan så att dom flesta kitten har ju bara justering i höjdled, väldigt enkelt alltså, upp eller ner (mina H&R-ben har det t.ex. så på). Sen finns det ju andra varianter t.ex. KW som kör med Konis dämpare i sina ben, dessa är väl snarlika med Konis vanliga gula dämpare har jag hört. Väljer man såna ben då har du en justering till, returdämpningen, alltså hur fort/långsamt dämparen går ut igen ungefär. Jag har alltid kört H&R på mina bilar och tycker att dessa har funkat väldigt fint, även deras sk. cup-kit (inte coilovers) kan ju varmt rekommenderas för gatbruk och dessa brukar sannerligen funka fint om man kör lite på banträffar också.

_________________
Peter Karlsson
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



ser fin ut.. kolla på D2 coilovers biligt och jag har såna på min fungerar kanon inga problem alls....

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Barbapappa skrev:
Grattis till nya bilen, den ser ju toppenfin ut. thumbs up Gällande coilovers och justeringsmöjligheter, det är ju nästan så att dom flesta kitten har ju bara justering i höjdled, väldigt enkelt alltså, upp eller ner (mina H&R-ben har det t.ex. så på). Sen finns det ju andra varianter t.ex. KW som kör med Konis dämpare i sina ben, dessa är väl snarlika med Konis vanliga gula dämpare har jag hört. Väljer man såna ben då har du en justering till, returdämpningen, alltså hur fort/långsamt dämparen går ut igen ungefär. Jag har alltid kört H&R på mina bilar och tycker att dessa har funkat väldigt fint, även deras sk. cup-kit (inte coilovers) kan ju varmt rekommenderas för gatbruk och dessa brukar sannerligen funka fint om man kör lite på banträffar också.


Det är lite så jag menar, vad är igentligen vitsen med coilovers? Justering i höjdled känns rätt ointressant för mig. Prisskillnaden koni+Eibach vs. coilovers känns inte riktigt motiverad.

rscliosport skrev:
ser fin ut.. kolla på D2 coilovers biligt och jag har såna på min fungerar kanon inga problem alls....


Yes, men de var väl ganska mjuka med den setup du hade? Vilka hårdheter skulle du rekomendera? Kan man justera dämparen "inifrån" bilen?

Sen undrar jag också vart du fick tag på dina stålspunna?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Schlyter
Näset
Här sen Apr 2007
Inlägg: 243



Dignell skrev:
Schlyter skrev:
Snygg bil! thumbs up
Hade en likadan fast svartmetallic under 2006.
Den går mycket bra på bana, speciellt om du justerar hjulvinklarna.
Jagade själv en M3:a på Mantorp på ett banmöte , alltid lika kul med en motorsvagare bil.
Träffade en Engelsman på i somras som körde fort med en sådan här med enbart justerade hjulvinklar.
Lycka till med bilen.


Hej igen ola!

Vad körde du för inställningar?? På min förra 1,6 kunde man bara justera toe in/out men det kanske är annorunda på denna?? Camber ska jag iaf fixa i samband med nya dämpare + fjädrar eller coilovers eller vad det nu blir.

//M


Jag använde bilen mest som bruksbil så jag gjorde aldrig några förändringar.
Trots det så tycker jag att bilen gick mycket bra på bana.
Jag hade börjat med justering av chassit och ett par R-däck, med det kommer man ganska långt till att börja med tycker jag.

_________________
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



mjukt å mjukt klart bättre än eibach sport och orginal jag har 90nm/mm fram med 180mm lång fjäder bak e det 45nm/mm och jag tog spec 2 på dämparkurvan för den e hårdare än spec 3.. sen e kitet justerbart i höjd och ca 32 lägen på dämparen tyvär måste man gå ur bilen och justera men det gör man uppifrån så det e inte så jobbigt. men jag vill nog ha ca 110 nm/mm fram och en 70 nm/mm bak typ men det får rulla så här den här sesången åxå... fungerar jätte bra... PEAN sweden har stålslangar får en bilig peng...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
rscliosport skrev:
mjukt å mjukt klart bättre än eibach sport och orginal jag har 90nm/mm fram med 180mm lång fjäder bak e det 45nm/mm och jag tog spec 2 på dämparkurvan för den e hårdare än spec 3.. sen e kitet justerbart i höjd och ca 32 lägen på dämparen tyvär måste man gå ur bilen och justera men det gör man uppifrån så det e inte så jobbigt. men jag vill nog ha ca 110 nm/mm fram och en 70 nm/mm bak typ men det får rulla så här den här sesången åxå... fungerar jätte bra... PEAN sweden har stålslangar får en bilig peng...


okej tack för tippsen. Kan ju faktiskt vara något att fundera över. Önskar dock att man kunnat få känna på det hela innan man bestämmer sig. Man kanske kan tigga till sig en åktur om man har vägarna förbi? Gällande justeringen så var det just så jag menade, om man kunde justera från stötdämpartornen eller om man var tvungen att lossa hjulen och krångla. Är det förretsten inte sjukt mycket hårdare bak med 70nm/mm mot 45nm/mm???

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



det e bara en tanke med 70 bak men men kanske ska lära mig själv att köra först innan man börjar modda för mycket...


en åktur kan man bjuda på inga problem...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
rscliosport skrev:
mjukt å mjukt klart bättre än eibach sport och orginal


Har du själv kört eller provat Eibach sport??

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



hade det på min förra sport och falk har det på sin eller var det eibach pro?

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
rscliosport skrev:
hade det på min förra sport och falk har det på sin eller var det eibach pro?


okej, Falk kör iaf med Pro. Det stör mig lite att det är i princip omöjligt att få tag på fjäderkonstanter både för H&R, Lesjöfors och Eibach. Jag har Lesjöfors på min 1.6 16v och dessa är hårda men ändå inte stötiga på väg så jag funderar nästan på att hugga dessa via stötdämparexperten och para med ett sett Koni. Iofs så kostar ju dina Coilovers lika mycket som hela den setupen Gahhhh.... Jag vet inte hur jag ska göra. Tänkte ju handla grejerna denna månad.

Sen undrar jag också äver vilket ET det är på en clio sport 182?? Jag vet ju att spårvidden är ändrad på 182 mot 172 så det kanske skilljer??

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



ET ska stå på fälgen tror det e et 43 om jag inte minns fel...

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
rscliosport skrev:
ET ska stå på fälgen tror det e et 43 om jag inte minns fel...


Jag har kollat på sommar sulorna och det står inte vad jag kan se. Kan ju iofs stå under kåpan som täcker bultarna men det verkar ju rätt långsökt.

EDIT: Köpte förresten inte Joel dina fjädrar? Han skriver iaf att det är Eibach Pro.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



japp joel köpte mina ...
det e inte omöjligt att det står bakom kåpan annans står det på insidan på fälgen....

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
rscliosport skrev:
japp joel köpte mina ...
det e inte omöjligt att det står bakom kåpan annans står det på insidan på fälgen....


Nu har jag iaf grottat igenom djungeln av fjädrar och lesjöfors har tydligen inga till Sporten även om jag fått uppgifter att det ska finnas från annat håll. Tycker det känns lite som att det blir ganska mycket på chans om jag köper coilovers... Lutar nog åt Eibach Sport + Koni för tillfället.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Sport ... Pro ...

Jag har försökt få fram data från Eibach vad som skiljer dessa två, Sport och Pro.
Efter en del mailväxling spottar de bara ur sig artikelnummer och hänsvisar till den svenska distributören, och dom vet absolut ingenting.

Kanske dax att göra ett försök igen... (ska se om jag har mailadressen till eibachgubben nå'nstans)

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
Sport ... Pro ...

Jag har försökt få fram data från Eibach vad som skiljer dessa två, Sport och Pro.
Efter en del mailväxling spottar de bara ur sig artikelnummer och hänsvisar till den svenska distributören, och dom vet absolut ingenting.

Kanske dax att göra ett försök igen... (ska se om jag har mailadressen till eibachgubben nå'nstans)


Det enda jag lyckats få fram är att vanliga Pro sänker 15mm och Sport 30mm. Sen har jag läst mig till att någon stor renault trimfirma tror det var "Yoozza motorsport" samt någon stor fransk performance tidning rekommenderade just Sport + Koni setupen.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
1, 2, 3 ... 65, 66, 67   >>
60 besök senaste veckan (391554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande