Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?* | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66, 67 >> 27 besök senaste veckan (391382 totalt) |
Sålde en uppsättning nylackade OZ 15" förra veckan Jag har ett par 15" liggande som är tillsalu, fina raka med nya Bridgestone gatdäck. EDIT: Bild |
||||||||
Såhär blev bilen efter mina senaste inköp.
Passade på att byta ut hela växellänkaget mot PMS nyutvecklade länkage. Kan verkligen rekommendera detta, känslan är grymt bra, dessutom är det väldigt nära från ratten till spaken. http://www.pure-motorsport.co.uk/det 17" ser faktiskt inte för stort ut som jag hade befarat. Klart bättre uppträdande på bilen också. Ändrade även hjulinställningen till -3,7 grader camber och 1mm out mätt på 17" fälg. |
||||||||
Ska bli kul och se vad detta ger tidsmässigt. Du får posta när du vart på Sviestad och Mantorp
|
||||||||
Ser bra ut med 17" och med nya spaken, man ska inte underskatta vad bra känsla i växlingar gör för körglädjen. Har funderat lite mer på däcken. 205/40R17 tror jag är totalt kört på min bil bak. Hade problem med frigång när jag hade 205/50R15 Bridgestone RE540 bak. Så frågan är om man ska byta framdäck till gå på 225/45R15 fram med 195/50R15 bak eller 205/45R16 både fram och bak. 225/45R15 har ju samma profilhöjd som 205/50R15 så det fungerar ju men problemet är bredden. En annan faktor är bromsarna. Tror jag kommer att överhetta Clio Sport skivorna fram dvs 280*24mm skivor. Måste byta framok för att undvika onödigt trögtrampad pedal. Visst var problemet med dina gamla bromsar att du överhettade skivorna? Detta är inte ett problem numera med flytande 300*27 skivor med 4 kolvsok. Ett annat alternativ är att byta till flytande 280*24 skivor och bygga bra bromskylning eller att köra 280*27 skivor till Clio 197 oken för att kunna köra 15". Verkar förresten vara 40mm kolvar i Clio 197 oken vilket skulle åtgärda problemet med att mina bromsar blir sjukt tungtrampade utan servo. 40mm kolvar på ett fyrkolvsok motsvarar 56.6mm enkolv och vad jag kan se ska dina orginalok ha 54mm kolvar så du borde skjuta bromsbalansen lite framåt. Dels pga lite 10% större kolvarea i framoken och dels pga ungefär 10% större radie mellan hjulaxeln och centrum på belägget. Kan vara värt att kolla att du utnyttjar bakbromsarna ordentligt numera. Nyckeln till bästa bromsprestanda är att utnyttja bakbromsarna så mycket som det är möjligt utan att få problem med upplåsningar bak och en instabil bil. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Hej, 205/50 15" R888or var lika trånga i hjulhusen som mina nuvarande 205/40 17" så det borde fungera öven för dig tycker jag. Tony kör ju också 17" på sin femma? Du får gärna testa mina fälgar på din bil om tillfälle skulle ges. Jag ser iaf ingen anledning att gå upp i bredd om greppet är så bra som det är för mig nu, men det krävs ju ett rätt utsorterat chassi / hjulvinklar och kanske diffbroms för att det ska fungera?! Osäker på hur du menar med bromsarna. Men det borde väl bli precis tvärt om att större area på nuvarande ok fram förskjuter bromskraften bakåt? Detta borde i så fall ge -10% fram pga kolvarea och +10% fram pga diameter på skiva. Sen är ju iofs arean på beläggen säkert 20% större än original också. Hur som helst nyttjar jag bromsarna bak och bilen är i det närmaste rock solid i inbromsningarna tillskillnad mot tidigare. Travel på pedalen är också utmärkt så huvudbromscylinder behöver jag inte byta. Problemet jag hade var som sagt pga att bromsarna överhettade, nu kan jag ta på oken efter 10min hård bankörning. Helt annan modulation och kännsla dessutom är bromsarna 100% konsekventa. |
||||||||
Problemet jag har är att hjulen bottnar i toppen och sidorna av hjulhuset med 205/50R15. 205/40R17 har 1cm större diameter så det blir ytterligare lite värre. Nu funkar det fint med 195/50R15 men det är möjligt att det kan gå om jag höjer bakaxeln något, dock kommer det fortfarande att ta i om jag lastar mycket eller bottnar fjädringen. Låter intressant att prova med dina hjul. Benci har ju 225/50R15 så det vore också intressant att pröva. Har 195/40R17 på bruksbilen så jag provar nog med dem först. Men visst går det nog med 17" men jag måste nog höja bilen en del och jag gillar ju att ha bilen låg Diffbroms kommer, känns mer och mer nödvändigt pga att man tappar grepp med mycket camber och ökad effekt. Intressant att fundera på om det går snabbare med större fälgdiameter pga att däcket deformeras mindre jämfört med att köra bredare däck i en mindre dimension. Jämförelsen blir lite påverkad pga att du har bytt däcksmärke också. Eller har du kört 205/50R15 Kuhmo också? Större kolvarea i oken ger mer bromskraft fram. Tänkt att du med pedalen åstakommer det tryck som behövs för att ligga nära låsning på bakoken. Om du då ökar arean på framoken får du samma tryck på en större area dvs en större kraft på beläggen mot skivan vilket ger mer bromskraft fram. Däremot behöver du trycka ner pedalen något längre för att åstakomma samma bromskraft. Beläggytan spelar mindre roll då kraften fördelas på en större yta. Lite kluringt med bromsar men det viktigaste är att du är nöjd med beteendet och att bromsarna är konsekventa. Jag menade att du kan ha en stabil bil men lite sämre bromsförmåga än vad som är optimalt om du bromsar förlite bak. Idealt är att öka bromskraften bak tills bilen blir instabil under hård inbromsning och sen minska bromskraften något. Detta kräver dock vettig grundbalans och reduceringsventil bak eller bromsvåg. Kul att bromsarna funkar bra nu. Det gör nog underverk för varvtiderna att ha förtroende för bromsarna och kunna bromsa sent och hårt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Japp, det var så jag tänkte att beläggen borde börja ta bak tidigare än fram iom att mer vätska behöver flyttas. Ur kraftsynpunkt kan jag garantera dig att det nästan känns overkill som det är nu. Att klabba på full gas över 100metersmärket på Mantorp bromsa och ändå vara 20meter för tidig säger en del. Finns det inte saker du kan kapa bort i hjulhusen eller valsa kanter eller liknande? Kom just på att du ju ändå ska regga som ombyggt så då är det väl bara att kapa upp hjulhusen? EDIT: Här ser ni en graf från föregående år = gamla bromsarna jämfört med ett varv i år med de nya bromsarna. Bilderna visar de snabbaste varven från respektive dag och bromsningen efter länga rakan. |
||||||||
Min årliga åktur med dej får vi ta snart mårten Bilen ser ju bara mer o mer hardcore ut!
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||
Jag åker 17" åkte på Gotland ring med R88 i 205/40-17" runt om, fick höja lite mot vad jag gjort innan eftersom Toyo R888 205/40-17" är större än gatdäck i samma dimension.
Angående bromsar en större kolv fram med samma huvudcyl, ger ett mindre tryck /area borde inte bromsbalansen skjutas bakåt då om kraften /area kvarstår bak men minskar fram?? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Det får vi lösa |
||||||||
Ser verkligen fram mot premiären på Knutstorp på söndag, en bana jag längtat i flera år efter att få köra. Vädret ser ut att bli kanon, nya däck ligger på och det blir första testet med 17" och lite snällare hjulvinklar.
Happy times |
||||||||
-2,7 grader camber fram och 1mm out mätt på 17" fälg |
||||||||
Då är premiären på Knutan och med 17 tummarna avklarad. Blev totalt 81 varv under dagen och en bästa tid på 1:14,75 lite märkligt att jag satte 1:14,98 på mitt första fria varv Vet inte riktigt hur jag ska tolka att jag bara kapade 2 tiondelar på hela dagen? Helt klart är iaf att Knutan är en svår bana att åka fort på, detta märks inte minst på varvtiderna som var väldigt spretiga. Jag skulle vilja beskriva banan som Nürburgring gocart style, eftersom det är stora nivåskilnader, blinda krön och oroväckande små grästäckta avåkningszoner. En kombination av balls och slicklighet krävs för att åka snabbt här. Hur som helst trivdes jag bra på banan och TPC's arrangemang fungerade bra.
Bilen fungerade också klanderfritt, jag kan med glädje meddela att min fix med 20mm Nordlockbricka och nylock fungerar, inga mer lösa drivaxlar här inte 17" verkar också fungera bra dock sliter jag fortfarande mycket insida trotts att jag backat av cambern lite, bakhjulet lyfter lite lite bak om det är lite ojämnheter i kurvan och jag var tvungen att vara försiktig i ingångarna och låta diffen driva på rejält genom kurvorna för att inte få understyrt. Så möjligen är bilen fortfarande lite för mjuk fram. Tror också att jag behöver jobba vidare på hjulvinklarna, med lägre och hårdare stomme kompenserar ju däcket mindre för icke optimal hjulinställning. MEN jag upplevde också att det var ganska mycket off camber på Knutan så jag ska utvärdera på någon av de banor jag brukar köra på innan jag drar några förhastade slutsatser. Även däcktrycket är något att pyssla vidare med. Nu tar jag semester från både jobb och banåkande ett tag |
||||||||
Yxade ihop en film från Knutan: http://www.youtube.com/watch?v=06L6g
|
||||||||
Nu är det färdigkört för detta år. Avslutade i helgen med Sviestad, bilen gick bra för utom lite vibrationer i bromsarna. Men jag tror att jag kommit på var felet beror på. Hur som helst blev det tangerat personbästa med 1:06,9 vilket jag är väldigt nöjd med. Framför allt hade jag skitkul och det var trevligt att träffa alla trevliga personer. Vi blev till och med kvar i depån och pratade nästan till klockan 18 fast körningen slutade 16, måste väl vara ett verkligt kvalitetsmått på sällskapet?
Nog snackat, här kommer lite bilder och lite film, vi ses nästa år https://www.facebook.com/media/set/? http://www.youtube.com/watch?v=LTVU1 |
||||||||
Här har det varit tyst länge och för en gångs skull har det inte hänt något med bilen heller. Bilen stod hela vintern utan att jag rörde den, på våren bytte jag vätskor och filter körde ett par mil med den sen började det vina oroväckande högt i växellådan. Vet ju sedan tidigare att tvåans synkring är totalslut, så det var väl ingen större överraskning att oljan var snyggt guldglittrande när jag dränerade den...
Eftersom vi just fått tillökning i familjen fans varken tid eller lust att skruva med några bilar så den fick helt enkelt stå och samla damm. Men sen fick jag ett nytt jobb som innebär flytt till Västerås, då blev det plötsligt lite mer bråttom. Så nu har bilen fått en helt ny växelåda, koppling, bytt packningar i bottendelen på motorn, bromsbelägg, alla vätskor, kamrem respektive drivremssatts. Största problemet för mig nu är att jag saknar garage i Västerås trakten och jag är inte sådär våldsamt sugen på att lämna bilen i Tranås. Så har du kontakter i Västerås med omnejd som skulle kunna tänka sig att hyra ut en garageplats, skicka ett PM. Mest intressant är ett varmgarage där man också har utrymme att skruva, men i princip allt är av intresse. Hmm tror synkringarna är skapligt slut Ny låda med Quaife diffen monterad reda att lyftas på plats Kam- & drivrem Nästan klar |
||||||||
Grattis till tillökningen Just det som du gjort på bilen nu är de tankar jag går i. Vad sägs om en minisemester till öjn nu i vinter. Vi hittar på något kul för respektive och ungarna och gömmer oss i garaget ett par timmar... och fixar min bil _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?* | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66, 67 >> 27 besök senaste veckan (391382 totalt) |