Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67
61 besök senaste veckan (391555 totalt)
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Kul att vara på banan (bildligt o bokstavligt) igen antar jag...


Körde inte du med spacers runt om?

Kanske ska kolla på Pure stubaxelkit istället, med tanke på hjullagren? De verkar ju gå ett par om året för dig.

http://www.pure-motorsport.co.uk/details.php?itemid=263&model=-1

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Fredrik L skrev:
Kul att vara på banan (bildligt o bokstavligt) igen antar jag...


Körde inte du med spacers runt om?

Kanske ska kolla på Pure stubaxelkit istället, med tanke på hjullagren? De verkar ju gå ett par om året för dig.

http://www.pure-motorsport.co.uk/details.php?itemid=263&model=-1


Yes det är roligt att vara back on track.

Bara spacers fram, där har lagren överlevt en bra stund nu sedan jag bytte till nordlockbrickor och andra muttrar till drivaxlarna.

Ja de är ju kända för att käka lager bak, men det är kanske ett lager vartannat år. Så jag kan leva med det. Pures kit är i mitt tycke svindyrt och det fungerar inte med ABS utan special modifiering av skivan. Dessutom blir det inte ett våldsamt mycket kralligare lager bak ändå.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Här händer det inte så mycket, bilen fungerar bra och jag kör något enstaka event då och då. Nu är det två veckor kvar till en Gotlandshelg och hög tid att ta tag i den kvarstående att göra punkten från förra resan. Att däcken skrapar i innerskärmarna.

Sagt och gjort, bankade in originalfästena till fronten och en stund senare såg det ut såhär.



_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Ser bra ut, nöjd med funktionen?

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Ser bra ut, nöjd med funktionen?


Absolut, sitter mycket bättre än original. Framför allt nöjd med att jag lyckades få till en fästpunkt så högt och långt bak dvs så nära originalinfästningen som möjligt.

Det riktiga testet blir väl på din hemmaplan, de lär fortfarande skrapa en aning men risken för punktering bör vara eliminerad.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Jag är väldigt imponerad över din Byggtråd. Har läst den flera gånger.

Jag har droppat i Catcam 438, portat insuget, ska nu tanka i en ny programvara, RS Tuner.
Bilsteindämparna få ligga och mogna till snön försvinner ute.

Men, Mårten skriver om att det blir otroligt stor skillnad att gå upp från 15" till 16". Dock låter det inte som att det är lika övertygande att gå vidare till 17" eller? Kanske jag som misstolkar det hela. Vilket fall är jag ganska sugen på 17". Ska man köpa nytt så ska man köpa det man blir nöjd med på en gång....

Hälsningar
Mats Lind
Hedemora

_________________
Mats Lind
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
mats757 skrev:
Jag är väldigt imponerad över din Byggtråd. Har läst den flera gånger.

Jag har droppat i Catcam 438, portat insuget, ska nu tanka i en ny programvara, RS Tuner.
Bilsteindämparna få ligga och mogna till snön försvinner ute.

Men, Mårten skriver om att det blir otroligt stor skillnad att gå upp från 15" till 16". Dock låter det inte som att det är lika övertygande att gå vidare till 17" eller? Kanske jag som misstolkar det hela. Vilket fall är jag ganska sugen på 17". Ska man köpa nytt så ska man köpa det man blir nöjd med på en gång....

Hälsningar
Mats Lind
Hedemora


Hej Mats,

Roligt att min tråd har kunnat inspirera dig i ditt eget bygge.

Gällande Bilsteins har jag en uppsättning med fjädertalrikar liggande som gör att du kan konvertera till 60mm racefjäder bak (läs variera hårdheten) PM om du är intresserad.

Jag skulle säga att 15"->16" är det största hoppet eller största förbättringen om du så vill. Men står man i valet och kvalet och ändå ska köpa nya fälgar skulle jag inte tveka att satsa på 17". Det är först med 17" och aggressiva hjulvinklar som du får bort slitaget på utsidan fram och därmed slutar att överköra däcken hela tiden. Men du bör också vara medveten om att 17" kräver mer av din setup och att bilen verkligen är utsorterad i och med att det finns inte längre lika mycket däcksida som flexar och kompenserar.

Lycka till med ditt bygge

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
En liten uppdate. För ett par veckor sedan gjorde jag premiär för året tillsammans med Honda klubben på Mantorp. Hade inga större förväntningar iom att jag inte kör så mycket nu för tiden. Dessutom är det ett par år sedan jag körde på Mantorp en bana som jag körde på 5-10 gånger om året när jag bodde i Östergötland.

Jag har haft ett gammalt PB på 1:36,0 som jag satt för många år sedan med den silvriga bilen. Väldigt irriterande att jag inte lyckats slå det trotts mycket bättre bil. På alla andra banor har jag putsat mina tider rejält.

Så jag blev rejält förvånad när jag under andra stinten tangerade mitt gamla PB utan att en ta i? Jag pressade successivt på mer under dagen och mitt nya PB landade på 1:34,4! Hela 1,6sek förbättring!

Nu hade jag optimala förhållanden med nya däck osv men det stora var nog att jag vilat från Mantorp under än längre tid och därför körde med ett blankt sinne. Finns nog en uppenbar risk att man blir för hemtam går på autopilot gällande bromspunkter mm. Helt klart en intressant insikt, hur mycket finns det då att ta på andra banor.... hmm

Nästa helg är det dags för Gotland och ytterligare ett efterlängtat steg i bilens evolution. Jag kommer nämligen för första gången rulla på slicks. Ska bli mycket intressant

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



thumbs up thumbs up thumbs up Skall försöka ta mig upp till banan på lördag! Kul med slicks, din bil funkar sannolikt bra med dem.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Dignell skrev:
Varit på Gotland och kört två dagar i år, Sveriges mest underhållande bana om jag får säga det själv. Dessvärre strular det lite med RaceChrono och filmerna från GoPro'n så jag får inte till någon schysst film med overlay, hoppas det kommer en uppdaterad beta version snart som korrigerar felet.

Totalt blev det 92 varv och bästa tiden båda dagarna klockades till 1:36,01 men visst gick det bättre och bättre sista varvet sista dagen klockades till 1:36,15 i duggregn och tokslut däck som det saknades bitar ur. Så nästa gång med fräscha däck sitter en 1:35 utan problem.

Det var lite komiskt att jag under hela första dagen gick jag och störde mig på att jag inte lyckades komma nära bästa loggade tiden från förra besöket på Gotland 1:35,77 trotts att jag gjort en del riktigt bra mods sedan dess. Det tog hela första dagen innan jag insåg att jag flyttade över loggern i polarens Exige 255 Cup under ett av passen det året, således inte ens kört med min bil. Men det sägs ju att man ska sikta högt

Tack till Micke & Co för att jag fick haka på ni är ett härligt gäng som jag gärna följer med fler gånger.

################################################

Har också hunnit med att vara på Gröndal utanför Eskilstuna för att åka lite med Autolife. Verkligen ingen bana jag gillar, allt för ojämn med en massa offcamber och konstigheter som min hårda bil inte gillar. Det blev iaf 73 varv och en bästa varvtid på 43,83

################################################

Hur som helst, i stora drag nöjd med bilen den beter sig konsekvent och bra.

Men saker att fixa finns såklart alltid:

- bakre hjullager behöver bytas
- däcken slits inte riktigt så jämt som jag skulle önska,
- lite små justeringar av växellänkage krävs, ibland lite svårt att få i 4an.
- Vassare bromsbelägg, testar troligen Ferodo DS UNO denna gången.
- Annan lösning för att fästa fronten behövs, vid hård kompression i sväng kan skruven som fäster fronten ta i däcket. Kanske kapar bort fästena och kör Aero catches istället, vi får se.
- Spånar också vidare på projektet med extern kylning av växellådan.


Kul miss med loggern. 1:36,0 på Gotland är bra.

Sett att Pure har släppt ett kit för bättre rollcenter och caster justerbarhet utan att behöva byta hela bärarmarna?
http://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-rs-roll-centre-correction-kit. . . . .

Exern kylning av lådan är trevligt, hur hög oljetemp har du?
Behövs i princip bara en pump som suger ifrån bottenpluggen och pumpar in i påfyllningshålet. Sen behövs en kylare, antingen en oljekylare i fronten eller en vatten olje kylare som är kopplad på utgången till värmepaketet. Har du kylare i fronten är det bra att kunna stänga av oljepumpen om det är kallt väder eller sätta en termokontakt som slår till och från pumpen. Ett oljefilter är trevligt för att få bort spån ur lådan.

Denna pump kör vi på långloppsbilen, har funkat okej trots att vi har satt den över oljenivån. Den ska dock kunna suga 1.5m och tål kortare torrkörning
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vatten-dieselpump-2000017 . . . .
Finns även denna som verkar vara snarlik
https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=643-1056-1104&sok=& . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Slicks till bra pris om någon vill prova på. Kommer direkt från Clio 197 tävlingsbilen.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112731

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3 ... 65, 66, 67
61 besök senaste veckan (391555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande