| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
HJÄLP! finns det någon undre spindelled som ser ut som saabs
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (17169 totalt) |
|
undrar om det finns någon undre spindelled som liknar sabbs spindelled? någon med kunskap om bilar som kanske vet någon som liknar den saab har fast sitter på en bil utan McPersons framvagn. eftersom saabs spindelled inte är godkänd om man kör med typ volvo 140 framvagn. tacksam för svar snarast.
_________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||||
|
Spindelleden på bilden kommer från Saab 99/90/900 som har dubbla a-armar och lär därmed vara godkänd att använda.
|
||||||
|
Re:
enligt sfro bes. så är dom inte godkända. håller tydligen inte lika bra. så man får inte använda från saab enligt han jag pratade med. måste vara från samma typ av framvagn. _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||||
|
Re:
Saab 99/90/900 har INTE McPhersonframvagn. Märkligt att man inte skulle få använda spindellederna tycker jag. |
||||||
|
Re:
nä håller med dig. Och dom ser ju rejäla ut. men finns det någon bil som har liknades infästning som saabs? ska maila till en annan sfro besikningsman och kolla om han säger samma sak. _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||||
|
Jag undrar om han inte menade att du inte fick använda spindelleder från ng900 (1994-1998) eller 9000 som har McPherson. Ring och dubbelkolla för säkerhets skull.
|
||||||
|
Re:
dom ser ju inte ut samma. han har sett dom så han visste att dom var från en saab och han sa att dom inte var godkända. men ska dubbelkolla med en annan sfro och se vad han säger. han menade på det inte går samma kraft igenom nedre spindeelleden på en saab. som på en typ 140 framvagn som mesta kraften går genom nedre spindelled. _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||||
|
Re:
Skillnaden är väl att på saaben sitter fjädern monterad på övre bärarmen... På volvon sitter den väl monterad på nedre, eller? (är ingen volvo-expert... )
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
Hmm men stötdämparn på 99/og900 sitter på nedre bärarman och stötdämapren tar en riäl del av kraften vid fjädringen typ gupp.
Sen är det en fråga om vikter också. En og900 väger är rätt framtung. Men men sfro brukar veta vad de håller på med. Var är therealpinto???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Det stämmer att SFRo inte godkänner denna spindelled med fjädern tryckande på undre bärarm. Hade själv tänkt använda denna led till mitt Se7en-bygge men har fått konstruera om.
Tycker att man borde gå till botten med detta - denna led är inte godkänd trots att Ginetta och TVR har använt denna led som undre spindelled med gott resultat i många år. Istället rekommenderar SFRo en led som kommer från en MacPherson-framvagn(!?!) från Austin Maxi med anledningen att den är standard i de flesta Se7en-kit som kommer från England. Lite motsägelsefullt enligt mitt tycke, men jag orkade inte strida för detta utan byggde med spindelled från Lotus Elise/Opel Kadett C istället. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Handlar det inte om att spindelleden inte klarar dragande krafter? På Saab sitter väl nedre länkarmen över spindelleden som sitter över nedre hålet för spindeln?
Medans på Volvo så hänger länkarmen under nedre spindelleden och drar den neråt? /Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Jag är på väg på semester 1 vecka och kommer från SFRos årsmöte.
När det gäller Saab-leden så är det ju så att den i original som några skrivit inte tar den last som man får med fjädern på undre bärarmen. Men visst utsätter stötdämparen också leden för rätt bra belastning. Tills vidare har vi valt att normalt sett inte godta den här leden med belastning i fel riktigt. Man kan säga att det handlar om "hängslen och livrem" eller att vara så säker man kan vara utan att testa den närmare. Jag önskar att vi hinner utreda det närmare framöver. Det skulle i det läget hjälpa om någon med tillgång till flera gamla Saableder kunde såga isär dem och jämföra konstruktionen med spindelleder gjorda för denna typ av last - Taunus, Granada, Volvo 140, Opel etc. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Glöm det där med övre eller nedre spindelled, det som är intressant; 'är huruvida fjäderkraften går genom spindelleden, samt om leden sitter monterad så att fjäderkraften villl trycka ihop, eller dra isär, leden.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
På sk Bertonecouperer, Alfa, sitter det liknande leder i iaf nedre länkarmen.
Dock vänd så den monteras med muttern närmst marken. Bara som ren information. |
||||||
|
Att Saab spindeled är smidig att andvända är ju helt klart ,första gången jag ändvände den var till en seven framvagn 1988 och det har fungerat.
Den andra framvagnen är på min Ginetta som jag har åkt med sen 1998. Men det var när jag åkte till bilprovningen 2001 som besiktnings mannen upptäckte glapp i lederna och sa. "håll koll på dom där spindellederna för dom är gjorda för tryckande belastning" Nu så byter jag dom ganska ofta och endast mot Saabs orginal , har aldrig råkat ut för något haveri, men till er som åker med dom håll koll. _________________ Robert Gustafsson |
||||||
|
Re:
går den att använda andra vägen? och har du någon bild på hur den ser ut vore kanon. _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||||
|
Re:
ja håller med. men hur ser spindelleden ut på en Opel kadett c? är det nå liknade som saab? bild vore bra _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (17169 totalt) |