Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 108, 109, 110   >>
28 besök senaste veckan (1401964 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Ajden skrev:
Är karossen som den skulle ta i.


Ja just det, den är så pass låg där mellan ja.

_________________
Markus Ålind
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Ajden skrev:
Satt i motorn och gjort klart bakre hjulupphängningen.


Jag läste bakre motorn...
Fick läsa en gång till för att fundera på om du inte fått någon ännu sjukare ide plötsligt.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Då var framvagnen ihop, styrningen kommer sen när jag skaffat nya damasker till kuggstången.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Brorsan har byggt ett nytt växellänkgage nu för att få ihop Volvo växelspaken/wirarna men Audi lådan. Och det blev riktigt bra känsla i växlingarna. Jag har pulverlackat allt i kväll, men det hänger i ugnen nu, ni får klara er med bil på det omålat.



_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Den horisontella armen ser väldigt klen ut med tanke på vridningen som den utsätts för pga. den långa distansen som länklagret sitter fäst med? Eller är det väldigt låg belastning på denna?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Det är ingen fara med den. är 5mm tjock och 20mm bred. Och det krävs inte mycket kraft alls för att flytta växeln i sidled.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



har du några ritningar på delarna du skurit (jag antar att du inte har vinkelharryproducerat?) som du kan dela med dig av kanske ??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Här är det skurna, på de svarvade sakerna finns det inga ritningar.

http://ajden.se/bentley/vaxelarm2.dwg

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
I helgen har jag målat en del grejer, satt i torsendiff i lådan och monterat lite saker och börjat dra broms och hydraulledningar.

Handbromswire mekanismen som gör om från singel wire till dubbla wirar ut till varje ok.


Monterat grenrören och satt dit katttalysatorbitarna för att kunna bygga värmesköldar runt kattarna.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Grymt snyggt jobbat Robert!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Dagens jobb har varit att gjort klart kylarrören och kylarfästena, hade tänkt monterat allt i dag, men sen tyckte jag att det är nog bäst att pulverlacka rören så de håller sig snyggare nu när jag ändå skulle lacka fästena.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Lackade några grejer till i går kväll.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Monterat kylare i dag





_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Hade inte en Ahlgrens bilkaross varit snygg annars?


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
I dag var det en sån där dag med jag ska bara lufta kopplingen. Det gick skitbra, men det gick inte att koppla sen....
Visade sig att det är olika längd på sprängkåpan på 01e lådan och 016 lådan som jag hade förut. Det blev att göra årets mest spännande uppspänning i fräsen och ta bort det som behövdes, i morn blir det att bygga om växellådsfästena så ska jag väll vara tillbaka där jag trodde jag var i morse.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Det här är nog den skönaste tråden på rejsa. Dels bilen i sig men att du också bygger maskiner, verktyg etc för att bygga bilen. 100% respekt!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292



964 skrev:
Det här är nog den skönaste tråden på rejsa. Dels bilen i sig men att du också bygger maskiner, verktyg etc för att bygga bilen. 100% respekt!


Instämmer.
Vi går alla över L*K för att lösa uppgiften. Men sen finns det några som tar en mycket längre omväg.......

_________________
Magnus nilsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Hade det inte varit bättre att schimsa urtrampnings lagret eller modda armen som lagret sitter i ?
Nu blev det ju extra jobb + extra jobb om du vill byta låda i framtiden.

01E har ju även kortare axel som lamellerna sitter i och med andra splines, har du gjort om så axeln sitter lagrad i svänghjulet nu istället för i veven?

Krävs även annan längd på drivaxlarna..


(därför ska man aldrig bygga med en 016 låda för det blir mycke jobb den dagen man vill byta till 01E)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
För att koppla skulle det fungerat att bara shimsat urtrampningslagret, men nu nådde inte styrningen in i lagret i vevaxeln och splinsen räckte inte helt igenom den första lamellen. Skulle jag ha gjort om allt det skulle jag ha behövt beställt material för att göra ett nytt svänghjul och gjort ett nytt sånt och flyttat ut lagret. Och det är till den här motorn som jag bara ska använda i sommar sen måste jag ändå bygga nytt svänghjul när rs6 motorn ska i och då kan jag även göra en "adapterplatta" så lådan får sin orginal längd igen, om jag inte hittat någon ny låda tills dess.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Okej så det var den korta axeln som var det stora problemet, då förstår jag.

Synd som sagt att du byggde allt efter en 016 låda i början då det blir mycke mer jobb än vad man tror att byta till 01E.


Bättre att sälja denna motor med lådan o allt annat till någon annan som behöver ett motor paket
och sen köpa ny låda när du ska bygga om allt för RS6 motorn.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
I dag har jag gjort backjobb efter förra helgens jobb, jag har gjort ett nytt svänghjul.

Jag glömde mäta en grej innan jag fräste av lådan och det var om får kopplingen plats på djupet , det fick den inte Nu vet ni andra som funderar på att montera en tilton koppling på en 01e låda, att ska alla lameller ligga på spilnesen så krockar kopplingen med kronhjulet
Efter några svordommar, några tusen senare och 8 timmars svarvning så har jag ett nytt tungt och stort svänghjul och en Sachs 765 tryckplatta, som knappt gick dit på diametern istället...
Är det någon som har en rasad 01e låda så köper jag gärna aluminiumhuset för att plocka ihop en reservlåda.





Under tiden jag svarvat i dag har inredningsgruppen dvs. brorsan och farsan börjat med inredningen. Plattorna ska kläs i konst-skinn sen.



Men nu till någon ändå viktigare än bilen. Jag håller på att ändra inriktning på firman lite och mer mot ingenjörs jobb än mekaniker jobb. Jag har skaffat en handhållen 3d-skanner som klarar att mäta från storlekar som en impeller med noggrannhet ned till 0.05mm och upp till en hel bil fast då med lägre upplösning. Är samma skanner som Koenigsegg använder och innan jag köpte min frågade jag dom ifall de var nöjd med den och det var den, då vågade jag köpa min.
För mer information se min nya hemsida http://3d-scanning.se


Blev bara tvungen att scanna av Bentley modellen som jag lämnade bort för scanning väldigt långt bak i den här tråden, då tog det en halv dag att scanna den, med den här skannern tog det ca en halvtimma. Har dock inte hunnit gjort någon efterbearbetning på scanningen så det kommer några andra bilder på klara saker som jag skannat.



En turbin från en t3/t4 turbo


http://3d-scanning.se/exempelfiler/turbin.stl

En 10" JP-fälg till hundkoja


http://3d-scanning.se/exempelfiler/falg.stl


En elmotor adapter, scandatat där är omgjort till den riktig ytmodell
http://3d-scanning.se/exempelfiler/demogrej.igs



En film som visar skannern


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 108, 109, 110   >>
28 besök senaste veckan (1401964 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande