Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas | << 1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 108, 109, 110 >> 28 besök senaste veckan (1401964 totalt) |
Jag läste bakre motorn... Fick läsa en gång till för att fundera på om du inte fått någon ännu sjukare ide plötsligt. |
||
Då var framvagnen ihop, styrningen kommer sen när jag skaffat nya damasker till kuggstången.
|
||
Brorsan har byggt ett nytt växellänkgage nu för att få ihop Volvo växelspaken/wirarna men Audi lådan. Och det blev riktigt bra känsla i växlingarna. Jag har pulverlackat allt i kväll, men det hänger i ugnen nu, ni får klara er med bil på det omålat.
|
||
Det är ingen fara med den. är 5mm tjock och 20mm bred. Och det krävs inte mycket kraft alls för att flytta växeln i sidled.
|
||
Här är det skurna, på de svarvade sakerna finns det inga ritningar.
http://ajden.se/bentley/vaxelarm2.dw |
||
I helgen har jag målat en del grejer, satt i torsendiff i lådan och monterat lite saker och börjat dra broms och hydraulledningar.
Handbromswire mekanismen som gör om från singel wire till dubbla wirar ut till varje ok. Monterat grenrören och satt dit katttalysatorbitarna för att kunna bygga värmesköldar runt kattarna. |
||
Dagens jobb har varit att gjort klart kylarrören och kylarfästena, hade tänkt monterat allt i dag, men sen tyckte jag att det är nog bäst att pulverlacka rören så de håller sig snyggare nu när jag ändå skulle lacka fästena.
|
||
|
||
|
||
I dag var det en sån där dag med jag ska bara lufta kopplingen. Det gick skitbra, men det gick inte att koppla sen....
Visade sig att det är olika längd på sprängkåpan på 01e lådan och 016 lådan som jag hade förut. Det blev att göra årets mest spännande uppspänning i fräsen och ta bort det som behövdes, i morn blir det att bygga om växellådsfästena så ska jag väll vara tillbaka där jag trodde jag var i morse. |
||
Instämmer. Vi går alla över L*K för att lösa uppgiften. Men sen finns det några som tar en mycket längre omväg....... _________________ Magnus nilsson |
||
Hade det inte varit bättre att schimsa urtrampnings lagret eller modda armen som lagret sitter i ?
Nu blev det ju extra jobb + extra jobb om du vill byta låda i framtiden. 01E har ju även kortare axel som lamellerna sitter i och med andra splines, har du gjort om så axeln sitter lagrad i svänghjulet nu istället för i veven? Krävs även annan längd på drivaxlarna.. (därför ska man aldrig bygga med en 016 låda för det blir mycke jobb den dagen man vill byta till 01E) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
För att koppla skulle det fungerat att bara shimsat urtrampningslagret, men nu nådde inte styrningen in i lagret i vevaxeln och splinsen räckte inte helt igenom den första lamellen. Skulle jag ha gjort om allt det skulle jag ha behövt beställt material för att göra ett nytt svänghjul och gjort ett nytt sånt och flyttat ut lagret. Och det är till den här motorn som jag bara ska använda i sommar sen måste jag ändå bygga nytt svänghjul när rs6 motorn ska i och då kan jag även göra en "adapterplatta" så lådan får sin orginal längd igen, om jag inte hittat någon ny låda tills dess.
|
||
Okej så det var den korta axeln som var det stora problemet, då förstår jag.
Synd som sagt att du byggde allt efter en 016 låda i början då det blir mycke mer jobb än vad man tror att byta till 01E. Bättre att sälja denna motor med lådan o allt annat till någon annan som behöver ett motor paket och sen köpa ny låda när du ska bygga om allt för RS6 motorn. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
I dag har jag gjort backjobb efter förra helgens jobb, jag har gjort ett nytt svänghjul.
Jag glömde mäta en grej innan jag fräste av lådan och det var om får kopplingen plats på djupet , det fick den inte Nu vet ni andra som funderar på att montera en tilton koppling på en 01e låda, att ska alla lameller ligga på spilnesen så krockar kopplingen med kronhjulet Efter några svordommar, några tusen senare och 8 timmars svarvning så har jag ett nytt tungt och stort svänghjul och en Sachs 765 tryckplatta, som knappt gick dit på diametern istället... Är det någon som har en rasad 01e låda så köper jag gärna aluminiumhuset för att plocka ihop en reservlåda. Under tiden jag svarvat i dag har inredningsgruppen dvs. brorsan och farsan börjat med inredningen. Plattorna ska kläs i konst-skinn sen. Men nu till någon ändå viktigare än bilen. Jag håller på att ändra inriktning på firman lite och mer mot ingenjörs jobb än mekaniker jobb. Jag har skaffat en handhållen 3d-skanner som klarar att mäta från storlekar som en impeller med noggrannhet ned till 0.05mm och upp till en hel bil fast då med lägre upplösning. Är samma skanner som Koenigsegg använder och innan jag köpte min frågade jag dom ifall de var nöjd med den och det var den, då vågade jag köpa min. För mer information se min nya hemsida http://3d-scanning.se Blev bara tvungen att scanna av Bentley modellen som jag lämnade bort för scanning väldigt långt bak i den här tråden, då tog det en halv dag att scanna den, med den här skannern tog det ca en halvtimma. Har dock inte hunnit gjort någon efterbearbetning på scanningen så det kommer några andra bilder på klara saker som jag skannat. En turbin från en t3/t4 turbo http://3d-scanning.se/exempelfiler/t En 10" JP-fälg till hundkoja http://3d-scanning.se/exempelfiler/f En elmotor adapter, scandatat där är omgjort till den riktig ytmodell http://3d-scanning.se/exempelfiler/d En film som visar skannern |
||
Våra race- och banåkarbilar Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas | << 1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 108, 109, 110 >> 28 besök senaste veckan (1401964 totalt) |