Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas | << 1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 108, 109, 110 >> 65 besök senaste veckan (1401946 totalt) |
Här förklarar dom lite med fiberförstärkt plast. https://www.youtube.com/watch?v=RiPQ
Bra att veta, fyller ni dom med snabblim eller?
Det ska gå att ordna. Men det måste vara konstiga tryckrör om det inte borde vara enklare att göra dom av vanliga rör. .stl är det som skrivarn vill ha man jag kan öppna det mesta utom solidworks filer. |
||||||
vi lägger snabblim på ytan (och använder tryckluft för att sprida det och förhoppningsvis få det att tränga in i porer). Det är en lite klumpig metod (man fastnar med fingrar och det svider i ögonen) men för prototyper fungerar det ju. Annars kan man tydligen använda epoxy _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Jag har också lite grejer jag skulle vilja skriva ut.
Simpla saker. Mer byggbilder nu |
||||||
_________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||||
Om jag inte minns fel så finns det program som konverterar Solid Works-filer til .stl. Imponerande byggtråd som är inspirerande på många plan. Kul att du verkar få med 3D-printing också. Man kanske kan boka in något studiebesök framöver då jag rör mig i närheten av dina trakter emellanåt?! _________________ Lasse Henriksson |
||||||
Det är bara att höra av dig så kan du få komma på besök.
Då är det bara att rita dom så skriver jag ut dom. vill du ha i kolfiber/kevlar går det att lösa på ett pr sätt, antingen bara trä en kolfiber strumpa över plasten och lägga på epoxy. Eller så skriver jag ut rören i något material som går att ta bort sen. finns PVA som är vattenlösligt, så det borde gå om man vill gjuta på. |
||||||
Du kan skriva ut en gjutmodell, drapera med kolfiber, och sedan ultraljudstvätta detaljerna. Då smälter plasten, men kolfibern stannar kvar.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
Nu har det blivit lite grejer gjorda som går att ta kort på.
Monterat styrstången Byggt genomförning för rattstången. Börjat dragit vatten rör till värmepaketet, ska dit fler klammer sen. |
||||||
Monterat lite mer grejer och tänkte börja bygga värmeskyds plåtar till avgasrören. Men kom på att det blir enklare och bättre att dra om avgasrören.
Satt dit luftkanalerna Det här är nackdelen med V8a det blir dubbelt av allt, när ena sidan är gjord är det lika mycket kvar... |
||||||
Ett par frågor kring ditt system för att kunna höja bilen...som det ser ut kan du bara höja den bak? Känns kontraproduktivt om man nu inte vill backa upp på en trailer eller liknande.
Samt, när du har testat lite hur bra det funkar med dina cylindrar för att flytta dämparinfästningarna är jag klart intresserad av ett ungefärligt pris och lev.tid för något liknande system (jag tänker lyfta fram för att komma över vägbulor och annat krafs, typ uppför rampen på Gotlandsfärjan) _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||||
Jag höjer på alla hjulen. Det blir nog tyvärr inga fler tillverkade, då materialkostnaden blev för hög och det är svårt att hitta någon lämplig hydraulpump. |
||||||
Nu till något helt otroligt jag har bara jobbat 8 timmar i dag, normal vardag brukar jag jobba ca 13 timmar...
Men det har gjort att jag hunnit med att byggt andra sidans grenrör och helsvetsat båda rören. Det blev bättre plats runt rören nu än med de förra men jag kommer nog ändå behöva linda dom för att vara säker. Men då slipper jag åtminstone kleta med betpasta för att bli av med missfärgningarna på svetsarna. |
||||||
I lördags var jag ned till Åkersberga för att skanna en bil och då passerade jag Cleas och hämtade mina drivaxlar.
Hann montera ena Bilen jag skannade, en LASupra, Lancia kaross med rörchassi och Supra drivlina. Alltså så som en Lancia borde vara byggd, med så lite Lancia delar som möjligt. |
||||||
Dina drivaxlar är lite längre kan man se ... Det är snudd på att damaskerna möter varandra i mitten. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
I helgen har jag fyllt kylarvätska och bytt olja, bara elsystemet är klart ska det gå att starta motorn. Men det går inte att ta något kort på. Det som där emot går att ta kort på är en distans för dashen. Och en hel hög med brickor för att sätta fast rutorna och inredningen. Tänkte köpa dom först men när de kostar 20kr/st och jag ska ha ca 125 st då tyckte jag att jag kan tillverka dom själv. Nu ska de skickas till anodisering.
|
||||||
Angående friformframställning.Får mycket 3D printat på jobbet, mest SLS men även FDM, en lite rolig metod om man har skrivit ut i ABS är att låta detaljen stå ett tag i en burk med acetonångor, känns som man får bort lite av svagheten mellan skikten åtminstone i ytan. Finns mycket amatörfilmer på youtube på tips.
_________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||||||
Fått dit lite mer grejer som det går att ta kort på och även provkört höjdjusterarna. Totalt lyfter de 4 cm extra och de i fram lyfts först vilket gör det ändå bättre om det blir problem med att fronten är för låg.
Nu är det inte långt kvar till provkörning och sen kaross. Hållaren för fronten. Instrument panelen är där, saknar bara distansen till dashen. Höjdjusterarna upphissade. |
||||||
Jävligt fint som vanligt Robert!
Du kan redan nu tillverka 3 set med såna där höjare till mig, dem kommer behövas på min Procar och andra vänners likaså _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Nu är allt klart för att lägga på karossen, det blir i morn det.
Klar för att lyfta på karossen Brossan har gjort en låda runt växelspak och handbroms Inredningen klar. |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas | << 1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 108, 109, 110 >> 65 besök senaste veckan (1401946 totalt) |