Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 108, 109, 110   >>
65 besök senaste veckan (1401946 totalt)
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
scaryeyes skrev:
Hur är det med utskrift med armering med aramidfiber? Vet att det finns men vet inte hur det funkar.


Här förklarar dom lite med fiberförstärkt plast.

https://www.youtube.com/watch?v=RiPQpiE4_qY


PerKr skrev:
Hållfastheten för printade detaljer är ju klart sämre än för motsvarande formsprutade. Man får helt enkelt kompensera med dimensionering och skriva ut modellen på rätt plan med avseende på belastning (hållfastheten är i regel sämre mellan lagren än inom lagren, enligt min erfarenhet). Förstärkande behandling kan också vara vettigt i vissa lägen (på jobbet använder vi loctite snabblim för att förstärka detaljer men är det lite större detaljer kan det nog bli lite jobbigt)


Bra att veta, fyller ni dom med snabblim eller?



Theo skrev:
Mycket sugen på att få ett par-tre tryckrör utskrivna framöver! Vilket format på fil vill du ha ritningen i?


Det ska gå att ordna. Men det måste vara konstiga tryckrör om det inte borde vara enklare att göra dom av vanliga rör.
.stl är det som skrivarn vill ha man jag kan öppna det mesta utom solidworks filer.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Ajden skrev:

PerKr skrev:
Hållfastheten för printade detaljer är ju klart sämre än för motsvarande formsprutade. Man får helt enkelt kompensera med dimensionering och skriva ut modellen på rätt plan med avseende på belastning (hållfastheten är i regel sämre mellan lagren än inom lagren, enligt min erfarenhet). Förstärkande behandling kan också vara vettigt i vissa lägen (på jobbet använder vi loctite snabblim för att förstärka detaljer men är det lite större detaljer kan det nog bli lite jobbigt)


Bra att veta, fyller ni dom med snabblim eller?




vi lägger snabblim på ytan (och använder tryckluft för att sprida det och förhoppningsvis få det att tränga in i porer). Det är en lite klumpig metod (man fastnar med fingrar och det svider i ögonen) men för prototyper fungerar det ju. Annars kan man tydligen använda epoxy

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Jag har också lite grejer jag skulle vilja skriva ut.
Simpla saker.






Mer byggbilder nu

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Ajden skrev:

Theo skrev:
Mycket sugen på att få ett par-tre tryckrör utskrivna framöver! Vilket format på fil vill du ha ritningen i?


Det ska gå att ordna. Men det måste vara konstiga tryckrör om det inte borde vara enklare att göra dom av vanliga rör.
.stl är det som skrivarn vill ha man jag kan öppna det mesta utom solidworks filer.
Det blir ganska korta tryckrör, och gillar lätta fina rör formade exakt som man vill ha dem. Fint när vissa racebilar har rör av kevlar eller kolfiber, men tillverka dem i en skrivare borde ju vara enklare.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
jagheterlasse
Västerås
Här sen Mar 2010
Inlägg: 16



Ajden skrev:


Theo skrev:
Mycket sugen på att få ett par-tre tryckrör utskrivna framöver! Vilket format på fil vill du ha ritningen i?


Det ska gå att ordna. Men det måste vara konstiga tryckrör om det inte borde vara enklare att göra dom av vanliga rör.
.stl är det som skrivarn vill ha man jag kan öppna det mesta utom solidworks filer.


Om jag inte minns fel så finns det program som konverterar Solid Works-filer til .stl.

Imponerande byggtråd som är inspirerande på många plan. Kul att du verkar få med 3D-printing också.
Man kanske kan boka in något studiebesök framöver då jag rör mig i närheten av dina trakter emellanåt?!

_________________
Lasse Henriksson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
jagheterlasse skrev:


Imponerande byggtråd som är inspirerande på många plan. Kul att du verkar få med 3D-printing också.
Man kanske kan boka in något studiebesök framöver då jag rör mig i närheten av dina trakter emellanåt?!


Det är bara att höra av dig så kan du få komma på besök.

Theo skrev:
Det blir ganska korta tryckrör, och gillar lätta fina rör formade exakt som man vill ha dem. Fint när vissa racebilar har rör av kevlar eller kolfiber, men tillverka dem i en skrivare borde ju vara enklare.


Då är det bara att rita dom så skriver jag ut dom. vill du ha i kolfiber/kevlar går det att lösa på ett pr sätt, antingen bara trä en kolfiber strumpa över plasten och lägga på epoxy. Eller så skriver jag ut rören i något material som går att ta bort sen. finns PVA som är vattenlösligt, så det borde gå om man vill gjuta på.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Du kan skriva ut en gjutmodell, drapera med kolfiber, och sedan ultraljudstvätta detaljerna. Då smälter plasten, men kolfibern stannar kvar.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu har det blivit lite grejer gjorda som går att ta kort på.

Monterat styrstången


Byggt genomförning för rattstången.


Börjat dragit vatten rör till värmepaketet, ska dit fler klammer sen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Monterat lite mer grejer och tänkte börja bygga värmeskyds plåtar till avgasrören. Men kom på att det blir enklare och bättre att dra om avgasrören.

Satt dit luftkanalerna



Det här är nackdelen med V8a det blir dubbelt av allt, när ena sidan är gjord är det lika mycket kvar...

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Ett par frågor kring ditt system för att kunna höja bilen...som det ser ut kan du bara höja den bak? Känns kontraproduktivt om man nu inte vill backa upp på en trailer eller liknande.

Samt, när du har testat lite hur bra det funkar med dina cylindrar för att flytta dämparinfästningarna är jag klart intresserad av ett ungefärligt pris och lev.tid för något liknande system (jag tänker lyfta fram för att komma över vägbulor och annat krafs, typ uppför rampen på Gotlandsfärjan)

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Boinkers skrev:
Ett par frågor kring ditt system för att kunna höja bilen...som det ser ut kan du bara höja den bak? Känns kontraproduktivt om man nu inte vill backa upp på en trailer eller liknande.

Samt, när du har testat lite hur bra det funkar med dina cylindrar för att flytta dämparinfästningarna är jag klart intresserad av ett ungefärligt pris och lev.tid för något liknande system (jag tänker lyfta fram för att komma över vägbulor och annat krafs, typ uppför rampen på Gotlandsfärjan)



Jag höjer på alla hjulen.

Det blir nog tyvärr inga fler tillverkade, då materialkostnaden blev för hög och det är svårt att hitta någon lämplig hydraulpump.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu till något helt otroligt jag har bara jobbat 8 timmar i dag, normal vardag brukar jag jobba ca 13 timmar...
Men det har gjort att jag hunnit med att byggt andra sidans grenrör och helsvetsat båda rören. Det blev bättre plats runt rören nu än med de förra men jag kommer nog ändå behöva linda dom för att vara säker. Men då slipper jag åtminstone kleta med betpasta för att bli av med missfärgningarna på svetsarna.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
I lördags var jag ned till Åkersberga för att skanna en bil och då passerade jag Cleas och hämtade mina drivaxlar.




Hann montera ena



Bilen jag skannade, en LASupra, Lancia kaross med rörchassi och Supra drivlina. Alltså så som en Lancia borde vara byggd, med så lite Lancia delar som möjligt.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Ajden skrev:
I lördags var jag ned till Åkersberga för att skanna en bil och då passerade jag Cleas och hämtade mina drivaxlar.




Hann montera ena

Dina drivaxlar är lite längre kan man se ...

Det är snudd på att damaskerna möter varandra i mitten.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
I helgen har jag fyllt kylarvätska och bytt olja, bara elsystemet är klart ska det gå att starta motorn. Men det går inte att ta något kort på. Det som där emot går att ta kort på är en distans för dashen. Och en hel hög med brickor för att sätta fast rutorna och inredningen. Tänkte köpa dom först men när de kostar 20kr/st och jag ska ha ca 125 st då tyckte jag att jag kan tillverka dom själv. Nu ska de skickas till anodisering.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Rickard M
Stockholm - Tullinge / Gustafs
Här sen Jan 2009
Inlägg: 95



Angående friformframställning.Får mycket 3D printat på jobbet, mest SLS men även FDM, en lite rolig metod om man har skrivit ut i ABS är att låta detaljen stå ett tag i en burk med acetonångor, känns som man får bort lite av svagheten mellan skikten åtminstone i ytan. Finns mycket amatörfilmer på youtube på tips.

_________________
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW DH Bay 1978 2000cc Turbo
VW Westfalia 1974 Campmobile
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW ID4
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Fått dit lite mer grejer som det går att ta kort på och även provkört höjdjusterarna. Totalt lyfter de 4 cm extra och de i fram lyfts först vilket gör det ändå bättre om det blir problem med att fronten är för låg.
Nu är det inte långt kvar till provkörning och sen kaross.


Hållaren för fronten.


Instrument panelen är där, saknar bara distansen till dashen.


Höjdjusterarna upphissade.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Jävligt fint som vanligt Robert!

Du kan redan nu tillverka 3 set med såna där höjare till mig, dem kommer behövas på min Procar och andra vänners likaså thumbs up

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Nu är allt klart för att lägga på karossen, det blir i morn det.

Klar för att lyfta på karossen


Brossan har gjort en låda runt växelspak och handbroms


Inredningen klar.



_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20



Sjukt brutalt. Jag ser väldigt mycket fram mot nästa update!!

_________________
Christian Gustavson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Vänsterstyrt och vänsterväxlat......wierd!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 108, 109, 110   >>
65 besök senaste veckan (1401946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande