Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3, 4 ... 108, 109, 110   >>
48 besök senaste veckan (1401742 totalt)
Peter I
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 18



Det var som tusan, den bilen finns alltså i en version gjord för gatbruk? det hade jag absolut ingen aning om :eek:

_________________
Peter Inerud
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Peter I skrev:
Det var som tusan, den bilen finns alltså i en version gjord för gatbruk? det hade jag absolut ingen aning om


Var fick du det ifrån???

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Peter I
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 18



bilen ska ju köras i modsport så då antar jag att det finns en gatversion att basera bygget på, eller gör det inte det?

_________________
Peter Inerud
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Jag pratade med Sbf och dom sa att det var modsport jag kunde köra med den, finns en klass där det är tillåtet med kit-cars. Och jag bygger ju nästan en kitcar av en befintlig bil, visserligen inte en produktionsbil, men åtminstone en bil som funnits innan.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Peter I
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 18



har du läst reglementet? tillåtna bilar är modifierade sportvagnar ej ursprungligen byggda för tävlingsbruk.kit cars går in i modsport 1 det är helt riktigt.sen undrar jag om du inte kommar att hamna över maxgränsen på 1400kg med en turboladdad 4.2 liters maskin?

_________________
Peter Inerud
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Peter I skrev:
har du läst reglementet? tillåtna bilar är modifierade sportvagnar ej ursprungligen byggda för tävlingsbruk.kit cars går in i modsport 1 det är helt riktigt.sen undrar jag om du inte kommar att hamna över maxgränsen på 1400kg med en turboladdad 4.2 liters maskin?


Det blir nog svårt att nå 1400 kg om han inte bygger in AC helläder och knackar karossen i 2mm plåt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Peter I skrev:
har du läst reglementet? tillåtna bilar är modifierade sportvagnar ej ursprungligen byggda för tävlingsbruk.kit cars går in i modsport 1 det är helt riktigt.sen undrar jag om du inte kommar att hamna över maxgränsen på 1400kg med en turboladdad 4.2 liters maskin?
Audi V8 antar jag är 32ventilad.
4.2*170=714hk => 1785kg i ModsportI

Vill du köra överladdat blir det att max ha 3.29 Liters volym för 1400kg.

2.5Liters överladdad 8ventilare ger 938kg (375 hk), lite lämpligare designmål kanske (dussinmotor iofs).

När det gäller tillåtelse i Modsport så görs bedömningen av förarföreningen. Kolla med Joakim Unnebäck
Citat:
Kitcar/amatörbyggda sportvagnar måste ha en förebild, dessa hänförs till klass 1 alt klass 2 beroende på vikt/effekt förhållande. Så kallade siluettbilar hänvisas till klass 1 alt klass 2 beroende på vikt/effektförhållande.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peter I
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 18



det står klart och tydligt vad man får använda som förebild. det var till och med så ett år att villy zelinsky fick åka hem med sin lotus eftersom man ansåg att bilen inte passade in i modsport.vi vill gärna ha fler tävlande till klassen men då ska det byggas efter reglerna.som jag ser det så är väl RS den enda klassen ett sånt bygge passar i, förutom motorn då.

_________________
Peter Inerud
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Peter I skrev:
det står klart och tydligt vad man får använda som förebild. det var till och med så ett år att villy zelinsky fick åka hem med sin lotus eftersom man ansåg att bilen inte passade in i modsport.vi vill gärna ha fler tävlande till klassen men då ska det byggas efter reglerna.som jag ser det så är väl RS den enda klassen ett sånt bygge passar i, förutom motorn då.


Hm jaha, hade inte riktigt läst det där om motorn riktigt, hade mest inriktat mig på chassiet än så länge.
Blir att strunta i turbonarna då, nu blir det bygga frän sugmotor istället

Någon som vet vart man kan köpa vassare kammar till en sån här motor? 4,2 liters V8a från en Audi V8 -89a?
Visserligen har inte riktigt min ekonomi råd med det justnu, men kan vara bra att veta till sen när det är dax för motorbygget.

RS vilken klass är det? Är väll inte Roadsport?

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har man byggt något extremt är det nog bara hos SLC man är välkommen här i landet. Åtminstone om man inte gillar tanken på en bil ful med blysäckar... Och SLC är återigen mer än "bara" långlopp
Fast det lär väl ta ett par år innan du och bilen står på startlinjen

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kristian Larsson skrev:
Har man byggt något extremt är det nog bara hos SLC man är välkommen här i landet. Åtminstone om man inte gillar tanken på en bil ful med blysäckar... Och SLC är återigen mer än "bara" långlopp
Fast det lär väl ta ett par år innan du och bilen står på startlinjen


Ja vi tycker lite annorlunda hembyggda bilar är bara kul och ser självklart till att sådana bilar får köra på något sätt.... Om dom bara klarar av SBF säkerhetskrav....

så SLC GT får du köra iaf om du vill....... som jag ser det så är ju din bil rätt jämförbar med Speedlab gängets Corvette som ju också skrivs rätt mycket här på rejsa om just nu i en annan projekt-tråd .....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Peter I skrev:
det står klart och tydligt vad man får använda som förebild. det var till och med så ett år att villy zelinsky fick åka hem med sin lotus eftersom man ansåg att bilen inte passade in i modsport.vi vill gärna ha fler tävlande till klassen men då ska det byggas efter reglerna.som jag ser det så är väl RS den enda klassen ett sånt bygge passar i, förutom motorn då.


Host, host, Scatto, host, harkel...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Har man byggt något extremt är det nog bara hos SLC man är välkommen här i landet. Åtminstone om man inte gillar tanken på en bil ful med blysäckar... Och SLC är återigen mer än "bara" långlopp
Fast det lär väl ta ett par år innan du och bilen står på startlinjen


Får kolla SLCs reglimente då istället, SLC sprint kanske skulle vara något, för långlopp är jag inte så intreserad av iom att jag är egentligen konstruktör och inte chafför, tycker det är mer givande att bygga en snabb bil än att sitta och nöta en massa varv.

Lär ta ett par år innan den är klar, men det bör gå snabbare att bygga klart den här än Spriten nu när jag snart har pluggat klart så jag får bättre ekonomi och bättre med fritid.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Kristian Larsson skrev:
Har man byggt något extremt är det nog bara hos SLC man är välkommen här i landet. Åtminstone om man inte gillar tanken på en bil ful med blysäckar... Och SLC är återigen mer än "bara" långlopp
Fast det lär väl ta ett par år innan du och bilen står på startlinjen


Ja vi tycker lite annorlunda hembyggda bilar är bara kul och ser självklart till att sådana bilar får köra på något sätt.... Om dom bara klarar av SBF säkerhetskrav....

så SLC GT får du köra iaf om du vill....... som jag ser det så är ju din bil rätt jämförbar med Speedlab gängets Corvette som ju också skrivs rätt mycket här på rejsa om just nu i en annan projekt-tråd .....


Bygger ju efter SBFs säkerhetskrav så det ska väll inte vara allt för stora problem. Är väll det där då med hjälmkrossarstaget som kan bli lite problem nu med rundade bågen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476



Hallå.

Har bara en liten fråga om rör notchen.
Är blocket massivt eller du har byggt in nån form av smörjning?

Ha de

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Fjabben skrev:
Hallå.

Har bara en liten fråga om rör notchen.
Är blocket massivt eller du har byggt in nån form av smörjning?

Ha de


Justnu är det masift, lägger på lite olja innan jag använder den. Skulle den bli glapp borrar jag upphålet och sätter in en bussning med fettnibbel i.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ajden skrev:
...bättre ekonomi och bättre med fritid.


På påstånde ett håller jag med dig...men mer fritid...
Nä jag ska inte retas med dig...men personligen tycker jag friheten man hade när man pluggade var otroligt skön. Så är det inte riiiktigt numera...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ajden skrev:
...bättre ekonomi och bättre med fritid.


På påstånde ett håller jag med dig...men mer fritid...
Nä jag ska inte retas med dig...men personligen tycker jag friheten man hade när man pluggade var otroligt skön. Så är det inte riiiktigt numera...



Jag tycker att när jag pluggar så finns det inte riktig tid som man kan kalla fritid, antingen måste man gå på lektioner, skriva massa onödiga raporter eller plugga till tentor. Och utöver det måste jag även hinna med att jobba en del för att slippa leva som en vanlig student som bla. inte har råd med en bil och måste fundera på hur man ska få csn att gå ihop. Att leva så vägrar jag.

När jag jobbar på sommrarna så blir det att kl 16 när jag slutar då är det slut och man behöver inte tänka mer på det förens nästa dag och man har hela helgen ledig.

En fördel dock med tiden när man studerar är att man kan strukturera om själv när man vill göra de olika sakerna.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ajden skrev:

En fördel dock med tiden när man studerar är att man kan strukturera om själv när man vill göra de olika sakerna.


Retas väl bara lite med dig för jag känner igen mig i din sits helt å hållet.
Ångest för tentor, ångest för att få ekonomin att gå ihop. thumbs down
Inget kul liv mao.

Men just din sista mening är det jag stör mig mest på, att trots flexibelt jobb kan jag inte styra min tid som jag vill.

Sorry, detta blev ju OT...och det hinner vi inte för jag vill se dig bli klar med detta trevliga projekt. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325


Trådstartare
Ångest för ekonomin var ganska länge sen jag hade, för nu jobbar jag alla tid som blir över så det är inge problem, problemet är bara att få tiden att räcka till.

Sen att det blivit offtopick spelar inte så stor roll är lite lungt nu några dagar tills jag får klartecken av dom som fått för sig att optimera hjulupphängingen att bestämma exakt vart dom vill ha infästningarna för A-armarna och innan dess kan jag inte göra specielt mycket mer än att skirva rapporten.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Ajden skrev:
RS vilken klass är det? Är väll inte Roadsport?


Racersportvagnar. Mgcc säger såhär http://www.mgcc.nu/aktivtex.htm#Racesport

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3, 4 ... 108, 109, 110   >>
48 besök senaste veckan (1401742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande