Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325IM - Till 340IM -88.
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
38 besök senaste veckan (66605 totalt)
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Hej!

Har haft mitt projekt uppe på Zatzy ett tag nu, och tänkte lägga upp det här också.

Klistrar alla mina uppdateringar på bilen. Så kanske blir lite mycket att läsa.

Bilen i frågan är en 320ik i grund och botten, som ska göras om till en 325IM. Hoppas ni finner det roande att följa projektet, för jag har haft jäkligt kul med bygget.

Är också 17år gammal, pluggar andra året på VTG (Värmdö Tekniska Gymnasium). Fordonsinriktat.

Slut babblat, dags för text och bild.

------------------------------------------

Med tanke på att förgående ägaren sa att den var okörbar, så började det att letas biltrailer.
Brorsan ringde runt som en galning för att få tag på ett. Antingen så fanns det ingen, eller så var det uthyrt.

Tillslut så styrde kosan mot Nacka OKQ8. Hämtade en biltrailer, och brorsan som aldrig har kört med släp förut vart riktigt nojjig.

Fram vinglades vi på essingeleden påväg mot Hässelby. Väl framme, så hittade vi bang bangen
Slutade med att cirka 7st försökte få upp bilen på trailern, på den ishala parkeringen.

Väl uppe och fastspänd så var vi "back on track"!

Den slöa 855 SE fick arbeta som aldrig förr. Kändes ett tag där att vi inte skulle komma hem, men det gick bra ändå.


Ett par bilder från idag.


















.....


Planer för denna bil:

Ta bort 320 bak- samt framvagn - på ska 325 bakvagn samt framvagn slängas.

Allt skall rivas ur.

Hela bilen skall ses över gällande rost.

Det som skall bytas är; förardörr; tanklock; bagagelucka; framskärm

Motorn ska ur och ses över om det går att rädda något.

Grejer som ligger och väntar:

Mtech 2 paket
80/75 sänkning
Brock B1 fälgar
M3 inredning
325 bakvagn samt framvagn

Vad för motor som kommer ordnas återstår att se.

Detta kommer vara ett projekt som jag samt en polare som båda är på 17 år skall göra.

Planen är att bilen skall vara klar i sommar -08 ; allt beroende på pengar självklart.

Vad för lack osv som skall vara på bilen är inget jag kommer att avslöja än. Den som lever får se .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 1.

En liten större update från idag..

Började med att man kom till skolan runt 07:10, och som vanligt så är det inte öppet så tidigt, så man fick stå ute och frysa ihjäl..

Tiden började närma sig 8 snaret, och då kom min lärare och öppnade verkstan! wäy..

Pärlan stod kvar där man lämnade henne:


En liten syn på övriga verkstan:




..

Den omtalade lösningen på låsbultar haha:



Så ja, tillbaka till bilen..

Började med att slänga ur reserhjulet från skuffen:


Såg väl helt okej ut i baljan.. fanns något litet hål:



Sen blev det att kontrollera efter rost..

Tanklocket:


Högerdörr:


Högerskärm:


Vänsterskärm:


Vänsterdörr + tröskel:


En till bild på vänsterdörr:


..

Var egentligen det som var det "grova" som syntes på utsidan..

Båda dörrarna ska bytas, helruttna runt låset också..
Ena framskärmen ska bytas, märkte idag att högraskärmen kanske går att rädda. Vi får se..

Monterade sen av fronten för att ta av skärmarna:


Sen snabbt efter det försvann vänstraskärmen:


Men oj, vad känner jag igen detta ifrån? kanske från min vita E30?:






Sen försvann högraskärmen:


Mumsigt:


Hål även på denna sida:


...


Jaha, blir att rostlaga i princip på samma ställe som på den vita när det gäller skärmkanterna fram. Men är ganska lätta hål att fixa.

Gick efter det till baken för att kolla lite närmre:


Lyfte på listen lite.. saknas nog något:


Hål, hål och återigen hål:


Usch, hela vägen:


...

Rev sen lite inredning i skuffen också för att kolla efter hål:


....

Fanns lite där med, exakt som på den vita..

Men den "svåraste" biten är väl det precis över baklyktorna.. men får ta den tid det tar, så det blir bra.

Rev ut lite inredning:






...


Sen blev det faktiskt inte så mycket mer för idag..
Höll på med lite kundbilar under dagens gång så fick inte riktigt rocka-loss på E30in

Men innan dagens slut så började vi smått för rivning utav bakvagnen..


Efter det så var torsdagen slut för min del .

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 2.

Uppdatering då..

Då var andra riktiga mekdagen över. Jobbade in i det sista, tills klockan slog om till 20:00.. då var det dags att städa samt åka hem.


Hon stod kvar där man lämnade henne:


Lite inredning:


Bättre bild på hålen i skuffen:


...

Dagen börjades med att ta ner avgassystemet, samt ta av kardanen.. det var nämligen dags att ta ner bakvagnen

ett stycke avgas och kardan:



Vart ganska mycket krångel med bakvagnen, så som fastrostade bultar/muttrar, bromsrör etc.. men till slut fick vi iallafall ner bakvagnen efter mycket svett och tårar..

Ett stycke bakvagn:


Väldigt tomt undertill:


..

Efter det så var vi värda en paus.. enligt oss själva iallafall.. Festade till det lite med Cola och något tilltugg

Men fick inte bli för slöa! så bara upp och jobba igen efter 10minuter..

Då var det dags att förbereda för att hinka ur motorn..

Började lite smått med att ta bort huven:


Lite mek:


Även en bild på huven som står så fint på sidan om:


Skruvade av kylaren efter det, och som förövrigt ser helt okej ut enligt mina ögon:


...

Sen blev det att gå in i bilen lite snabbt för att lossa lite paneler, handsfack etc:


Här är även kabelstammen för styrboxen utdragen redan:


Sen en liten bild på hur det hela slutade:


..


Så kom en liten bit iallafall idag! bara att lossa motorfästena sen så är det bara att lyfta ut motorn + låda.

..

Imorgon blir det en mekdag från 8-17.. så får se hur mycket tid man får på E30in.. Beroende på hur mycket jobb som kommer in under dagen förövrigt..

Detta var då våran onsdag.. som även var våran andra riktiga mekdag på E30in..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 3.

Hej svejs på er! tillbaka med ännu en uppdatering..

Igår slutade det med att förebereda för utlyftning utav motor+låda, då vi inte skulle hinna lyfta ur skiten

Men detta skedde imorse istället..

Började med lite tänkande,"snöre", och motorlyft:


Sen var det bara att hiva ut maskinen!

Precis utlyft efter lite trix:


Tomt och smutsigt i motorrummet:






..

Då blev det dags att ta en hink, svamp och bra medel, sen börja göra rent lite.. efter lite gnuggande:




..

Fick räcka för stunden. Men sålänge medlet fick ligga på i motorrummet, så kunde man lika gärna börja bråka med matten i bilen..

Fick iallafall ut den efter lite skärande och slitande:


Då var det tomt här inne också i princip:




..

Man samlar lätt på sig högar när man strippar en bil:




Nog om detta....

Då var det dags att börja med den nakna karossen. Börjar då inne i bilen. Självklart lurar ögat hjärnan, så att man lurar sig själv, och säger: "Fanns inte så mycket rost ändå".. Men visst hade man fel.

Låter bilderna tala för sig själva:














...

Rost är som cancerknölar.. har man en, så har man troligtvis fler.

Fick då räcka för idag. Avslutade dagen med lite städning runt bilen. Sen fick det allt bära av hem!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 4.

En liten mindre uppdatering idag..

Under dagen hände det faktiskt inte så mycket med själva karossen, utan kollade mest M20b20 motorn..

Rev ner lite och kolla om det var helt:




Kammen och kamremen är hela iallafall..

Men hela fördelaren och rotorn var pajko, så kanske därför inte motorn startades förut heller..

...

Kollade även lite närmre på "tallrikarna" i bilen, och konstaterade att det bara var att ta bort, sen lappa i då det var små hål runt om:






..

Man ser även lite där att asfaltsmatta har skrapats..

Har gjort mer rent än vad som syns, men som sagt blir mer bilder imorgon på det..

Morgodagens tid får bli till för att rostlaga. Det är prio1 iallafall. Så att man får ihop bilen snart igen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 5.

Jaha ja, ännu en dag klar..

Riktig skit dag enligt mig. Många saker som krånglade, och desto mindre saker som det gick bra med.

Men men, jag är inte bitter

Dagen började med att man kom till verkstan, då man hör värsta livet längre in.. Då sitter hela klassen och spelar Guitar Hero på playstation 2, även läraren.. såg ganska roligt ut haha.. så var bara jag som skruvade till en början :P

Men men, idag så var rostlagning prio1.

Börjar då på förarsidan..

Börjades med att skrapa massa asfaltsmassa för att göra rent och eventuellt hitta fler hål.. Som det även gjordes.

Par bilder efter lite rengörning:


Även börjat längre in:


Ännu mer rengjort:


..

Fick det ännu renare förstås än det där, men har ingen bild på det..

Första hålet och laga på bilen börjar då här.

Tittut:


Då hela sidan var borta vid hörnet så fick jag fixa till en vinkel så att man har något att gå efter:


Där kommer den sitta bra:


Satt fast den med några loppor:


..

Sen efter det börjades det klippas plåt, mätas, svetsas igenom så man då var tvungen att lägga för lite småhål, och även ha fel inställningar på svetsen (då inget verkade funka bra till den ruttna plåten som verkade frisk).

Så ja efter en liten stund såg det ut såhär:


...

Mobba mig inte, vet att fogarna inte blev så bra efter allt krångel..

Men ska slipas och fixas lite sen ändå så

Efter detta så fick jag göra en 4hjulsinställning på en Volvo, och lite annat, så blev faktiskt inte mer än detta för idag, tyvärr..

Men kan väl påpeka att säga att jag har hittat en köpare på motorn. Kommer bli skönt att bli av med den, då man har lite skit liggandes som inte kommer användas!.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 6.

En mindre uppdatering då..

Var där tidigt på morgonen som vanligt för att börja skruva, men med tanke på att det var Lucia så var det massa jävla julpyssel under hela dagen.

Då fick tydligen lärarna en idé, att man kunde göra någon juldekoration i plåt. Så med andra ord så fick jag inte ta MIG-svetsen och börja svetsa i bilen för att alla skulle göra massa fula dekorationer, haha.

Så dagen gick långsamt förbi, med humöret i botten.

Men senare under dagen så blev det att "sno" ena svetsen.

Så har inte hunnit med så mycket med andra ord idag.

Helsvetsat ena "tallriken" + fyllt i på sidorna, då det var lite småhål där:


Sen lite övrigt arbete:


Är det bara jag som tycker att kameran gör så att det ser förjävligare ut än vad det är? aja...

Fyllt i lite på sidan av torped-vägen:


Självklart ska det mesta slipas och fixas, så kommer direkt inte se så illa ut som det gör nu.

Även en bild på första lagningen på bilen + rostskyddsprimer:


..


Vart inte så mycket mer än såhär tyvärr..

Ha en fortsatt trevlig Lucia (om man nu kan säga så).

------------------------------------------------------------------------------------

Dag 7.

En till liten mindre uppdatering..

Vet att det har varit ganska segt på sistonde, men det är mest för att det är jullov snart, så händer inte så mycket i skolan..

Lär inte hända så mycket imorgon heller, men kanske lite svetsning.. Vi får som sagt se, då det är sista skoldagen imorgon för i år

Nog om snacket!

Rev ner bakspoilern för att kolla efter lite eventuella hål och ja visst så hitta jag lite:


Var lite bättre på andra sidan:


Ja, jag ska ta ner "balken" sen:


..

Var väl allt för idag iallafall..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 8.

Var i skolan idag och svetsade. Wäy va roligt, mitt på jullovet :P

Var ganska skönt då jag var den enda personen i hela verkstaden så man fick ganska mycket gjort, istället för att snacka bort hela dagen.

Idag blev det att ta itur med passagerarsidan, då jag helst undviker det lilla problemet jag har vid gaspedalen just nu. By the way, är det någon som vet hur pedalen sitter? är själva "vinkeln" som pedalen sitter i, bultad? eller inte? tänkte så man får bort skiten..

Men som sagt, åter till passagerar sidan!

Började lite lätt med att göra rent frå asfaltsmatta runt "tallrikshålet" i golvet:


Sagt och gjort, så var det klart, även hunnit svetsa dit ny plåt:


Då var hålen där bak avklarade iallafall!.. vi dyker in med huvet lite längre in istället:


mums godis.. eller inte..

Från utsidan:


Där ser man även att någon filur har varit innan mig och försökt att rostlaga.. satt fast med typ 3 svetsloppor och sen bara litet tunt lager underredsmassa på det.. ja men det räcker säkert



Liten överblick:


Började slipa rent lite runt om:


Tog även bort den ruttna plåten som dom hade lagat med innan. Ett stucke miffo plåt:


Här var det även en till lagning som var gjord, fast mycket bättre än den andra iallafall:


En till snabb överblick:


Första plåtbiten på plats!:


Blev sen även att ta bort en större del av den bättre lagningen som dom hade gjort, och lägga dit en ny istället:


Nåt sådär:


..

Blev sen att börja lite längre ner. Gör samma sak här som på förarsidan, bygger en ny "form" som underlättar det lite:


Lite plåt på det och voila:


Sen var det bara underdelen kvar. Sagt och gjort så kom det en plåtbit dit snabbt:


På insidan då:


Helt okej antar jag.. men ska självklart fixas upp

Sen blev det att lägga på lite rostskyddsprimer lite snabbt.. hade ingen större lust och gägga runt med skiten så blev lite slarvigt:


..

Sen innan det blev att kasta in svetshandskarna så var jag bara tvungen att lägga för där antennen ska sitta:



Tack för mig!

Blir säkert att åka till skolan nästa vecka med och börja med den förbaskade pedal-lagningen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En mindre uppdatering..

Har fixat mig en sen julklapp

Beställt delrinbussningar som skall sitta bak på främre länkarmen. Dom är excentriska så att man får ett bättre bett i framvagnen. Styrning och kontroll på framvagnen blir distinkt och tight... kommer bli nice

Ska även beställa hem nya bussningar till hela bakvagnen och senare även till krängningshämmarna..

En liten gullig bild på delrinbussningarna:



Lär dyka upp efter nyår någon gång

-----------------------------------------------------------------------------------------

Får lägga in en liten snabb uppdatering igen..

Snart får jag även hem dessa bussningar i Robalon till bakvagnen:


..

Sen senare är det väl bara att skaffa till krängningshämmarna

------------------------------------------------------------------------

Dag 9.

Eftersom att jag somnade direkt efter jag typ kom hem igår, så kommer det en uppdatering här och nu..

Då var det dags att gå tillbaka på förarsidan och börja rostlaga runt pedalen.

Här har jag redan hunnit kapa upp en avlång bit, som är redo att läggas igen:


Sen är det även vid pedalen som det ska fixas som sagt:


Sådär, nu är det igenlagt här:


Vid pedalen kvar då:


Även igenlagt där nu:


Pedalen på sidan om:


...

Men det visade sig att det inte skulle vara så enkelt.. Det var fullt med småhål i själva pedalhållaren.. riktigt grisigt var det där nere:


Så det blev att kapa bort hela jävla fästet:


Pedalhållaren på skruvstädet:


Efter lite kapning och bortslipning utav plåten som det var hål i så såg hållaren ut såhär:


..

Nu är det bara och lägga dit en ny plåtbit.

Ett stycke plåt:


..

Sen svetsades det för fullt

Pedalen tillbaka in i bilen för lite måttning:


Sen punktades pedalen tillbaka så man såg om det vart bra eller inte:


...

Men efter detta så kom min ena fordonslärare in och började tycka till om saken

Det slutade med att jag fick kapa upp allt ännu en gång, haha:


Det är nämligen så att han kommer bygga en ny pedal åt mig, men som är formad som orginal pedalen.

Så det är bara att lägga för där igen, som vanligt golv, så det blir plant, sen så kommer han fixa det där åt mig som sagt, senare när skolan har börjat igen.

Men tappade lusten att hålla på för dagen, så började ta det lite lugnt efter detta.

Men fick igen två andra hål som var vid fästet av stolen:


..


Sen blev det att städa, då det såg förjävligt ut runt bilen rent ut sagt:





Nåt såhär då:



Detta var då min dag igår. Vart som sagt inte lika mycket som jag hade trott mig, men en bit påvägen iallafall.


Ska troligtvis dit igen på söndag, med min bror som ska hjälpa mig.

Får hoppas att det går bättre då.

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Såhär på morgonkvisten, när jag funderade lite över mina projekt, så kom jag på att jag inte har visat alla grejer som jag har liggandes, som ska på rödingen. Alla kanske inte har kollat igenom min vitas projekttråd. Så får bli en liten lista här.

Till och börja med så får man ta chassit.

Har beställt hårda bussningar för både fram och bakvagn, som ni säkert vet vid detta laget. Dom kommer komma inom dagarna.

Sänkningssats på 80/75 som kommer från ett tyskt företag:


En uppsättning Brock B1 fälgar som är pulverlackerade. På dom sitter ett par Kumho Ecsta 215/40-16 gummin:


En komplett inredning i skinn, även dörrsidorna. Skålat M3-baksäte och sportstolarna fram:




Ett komplett mtech2 paket:












..


Kommer bli så jäkla kul sen när karossen är rostlagad samt rostskyddad, då man kan börja med allt det roliga som finns kvar

Detta är bara en liten bråkdel som kommer göras och som finns att monteras på bilen.

Hoppas rostlagningen kommer flyta på av det som är kvar, så man kan börja rostskydda någon gång! :P

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 10.

Nu är ännu en dag avklarad. Eller kanske ska säga halvdag. Min bror var även med mig idag så att man kunde hinna med lite på den korta tiden vi skulle vara där.

Började med att lägga hålet vid gaspedalen, som jag har fått kapa upp ett antal gånger:


Min bror in action som svetsar igen ett litet hål på passagerarsidan:


Efter det blev det att lägga för ett lite krångligare hål, i ena hjulhuset in mot kupén:


Moi själv, ligger under bilen och kapar i domkraftsfästet:


Såhär blev resultatet i tröskeln, har även lagt igen den lilla springan, men tog ingen bild efter det:


Brorsan lägger för ena ventilationshålet bak:


...

Mer än detta hann vi inte göra, men min bror hittade ett fynd som jag har missat. Satt tydligen en ZF-låda i bilen





....

Nu är det bara skuffen och andra tröskeln kvar, sen ska det banne mig inte vara några fler rosthål, annars blir jag ledsen.

Nästa mekdag är på onsdag, då även skolan har börjat

----------------------------------------------------------------------------

Dag 11 och Dag 12.

Sådär då.

Nu funkar bilderna igen. Då blir det en liten uppdatering både från skruvandet igår och idag, även liten uppdatering från tisdagen..

Tisdagen:

Fick hem lite saker då. Bussningar till bakre länkarmarna till framvagnen i delrin, och bussningar till hela bakvagnen i Robalon. Även 3 st Garaget.org nyckelband som jag fick av Chrizz:


Snacka om att man vart glad

onsdagen:

Börjar med en liten bild på ena lagningen av ventilationshålet, som min bror la för helt:


Ska självklart slipas ner mer sen och göras plant, men vill helst bli klar med allt svetsande först.

Började hacka som en idiot på hela bilen i princip och hittade då lite smått och gott. Börjar med ett litet hål i hjulhuset vänsterfram:


Även en bild på domkraftfästet på högrasidan, har lagt igen på vänstrasidan så lär bli samma sak här:


Litet hål längre bak på högra tröskeln med, men är inga svårigheter att laga:


..

Då var det dags att ta fram svetsen!

Började att lägga igen hålet vid hjulhuset, inte helsvetsat på bilden:


..

Efter det vart det andra planer.. när man låg där nere och kolla, så såg man inte så roliga saker. Blev att ta av frontplåten och allt, och möta denna syn:






..

Mindre roligt! men vad ska man göra. Stod ett tag och diskuterade med lärarna vad man kunde göra, tog en titt på en frambalk på en annan E30 som jag tänkte ta först, men blev inte så, då den också var tilltryckt och inte så hel.

Men oavsett så blev det att kapa upp och slänga åt helvete. Kapat bort värsta biten:


Miffo biten:


Kylarskyddet:


..

Hittade en balk liggandes i svetshallen, som faktiskt såg hygglig ut. Tog med den till bilen, visserligen var den lite lång, men annars var den helt perfekt!

Bild på balken:


Liten överblick på bilen:


..

Blev sen att kapa bort ännu mer av balken, var total ruttet. Enda funktionen den delen av balken hade var att, dom undre fästena på frontplåten var skruvade i dom, men bara att fixa sen så att man kan skruva fast på nya balken.

Kapat bort på vänstra sidan (givetvis från bilens håll)


Börjat på högra sidan och efter det kapa bort den helt:


..

Efter det blev det att måtta in nya balken, och punkta fast den, då såg det ut såhär sen:


..

Sen tog faktiskt onsdagen slut där. Blev att fortsätta mer idag på detta som kommer synas nedanför här

Torsdagen:

Självklart började man med att fixa klart frontbalken, så det blir klart. Kom till bilen på morgonen, då den stod med frontplåten dithängd:


Bort med frontplåten, sen blev det att svetsa dit balken för gott:




..

Svetsade så mycket jag kunde, där man kunde fästa balken i, dock så syns inte alla ställen på bilderna.

Efter det, så blev det att kapa balken till så mycket som behövs.

Då det var gjort så såg det ut såhär:


Hängde dit frontplåten igen för att kolla fästena som håller frontplåten längst ner:


..och det var en lätt match att fixa, men får bli senare.

Så fick fronten av bilen vara för tillfället.

Efter detta så var jag och min lärare iväg och hämtade gas till svetsen, då det var slut.. jävla ungar som tar slut på gasen *vissel*.

Då börjades det med tömma skuffen och börja riva ner lampor, och allt som kunde vara ivägen för rostlagningen:


Bild i skuffen:


Sen börjades det att letas håll i baljan, och självklart hittade man lite:


På högra sidan i skuffen:


En till bild på den sidan:


..

Vänstra sidan var mycket finare, där är ju även ventilationshålet igenlagt, ska självklart lägga det andra med + dom andra hålen.

La för alla hål i baljan efter detta, men har ingen bild på det, då det vart lite bråttom på slutet, men kommer bild på det sen.

Sen en bild på fronten igen, med frontplåten fastskruvad på dom övre fästena och kylarskyddet på plats:


Som jag sa innan, så ska ju det bara fixas hål så man kan skruva fast frontplåten på undre sen, men måste oavsett ner med sakerna igen.

Torsdagen slut.

Nästa mekdag blir på onsdag, då jag garanterat blir klar med alla rosthål utom listen som var rostig hela vägen, men har en ny hel bit som skall på.

-------------------------------------------------------------------------------------

Dag 13.

Jaha ja. Då var ännu en onsdag över. Idag blev det att fortsätta med rostlagningen i skuffen samt i hjulhusen bak. Eller rättare sagt högerhjulhus då det var där som de var rostigt.

Högerbak efter jag har tagit bort skyddet för bränsle ledningarna:


Skyddet:


..

Inte så mycket kvar av den som man ser. Bara att köpa ny hos BMW.. kostar direkt inte många kronor heller så.

Lite spaning efter hålen:


Samtidigt så såg det ut såhär på insidan:


...

Va lite klurigt att rostlaga dom hålen då jag skulle sätta plåten från hjulhuset och svetsa på insidan, men är tyvärr ingen bläckfisk, det löste sig tillslut iallafall. Dock så fuskade jag lite och körde plåten på insidan på vissa ställen, kommer iallafall inte synas sen så.

Men med lite plåt så blev det såhär:


..

När man trodde att det började gå åt rätt hål, så såg jag lite rostfärg längre in.. faaan tänkte man då såklart, då man gärna vill bli klar med det här skitgörat. Men började iallafall hacka och självklart var det hål... ett stort hål..

Efter lite hackning:


och efter mer hackning så såg det ut såhär sen i hjulhuset:


..

Det arbetet lämnar vi över tills morgondagen istället haha.

Började ta bort fästena för bakspoilern istället då det var ytrost runt hela fästet.. slipade ner det drabbade området och la på lite grundfärg:


Sen blev det allt dags att ta itur med andra ventilationshålet!

Efter lite slipning runt hålet:


Sen efter lite svetsning så var även det hålet igenlagt:


..

Nä fick räcka för idag med detta. Städade lite runt bilen sen fick det allt bli att åka hem.



Börjar snudda mållinjen av att rostlaga hål, vilket är grymt skönt. Enligt mina beräkningar så kommer rostlagningen av hål vara klar imorgon, vilket jag hoppas iallafall, haha. Men ska försöka komma så långt som möjligt.

Är hålet där vid bränsle ledningarna kvar, sen listen vid bakluckan såklart, sen 2-3 småhål i högra tröskeln, efter det ska det banne mig vara klart! men ska självklart kolla runt efter mer, även fast jag nästan är 100 på att det inte ska vara fler hål.

---------------------------------------------------------------

Dag 14.

Uppdatering..

Nu är torsdagen över!

Hann med lite saker, fast kunde gärna ha hunnit med mera, men bara att börja skruva igen onsdag nästa vecka.

Började med hålet i hjulhuset som jag lämnade över tills dagens arbete. Slipat rent lite:


Sen med lite plåt och svetsning:


..

Har även beställt nytt skydd för bränsleledningarna som går där, hos BMW.

Efter jobbet i hjulhuset så blev det att rostlaga högratröskeln på lite ställen.

Först ett längst bak:


Sen ett par småhål längre fram vid domkraftsfästet.. ser ut som kattskit men ska slipas så oroa er inte:


Sen blev det att gå och fixa sista rosten på bilen, som jag vet om just nu iallafall och hoppas på.

Listen vid bakluckan:


Kapat bort lite:


En bild åt andra vinkeln då:


Ännu en till:


Gamla listen som satt på, och "nya" listen:


Slipat och kapat klart nu:


..

Efter det blev det lite bök för att få på den nya listen. Men fick till det någorlunda tillslut.

Listen på plats för ditpunktning:


Även en sista bild efter jag har hunnit svesta lite:


..

Har inte hunnit svetsa hela listen, men det kommer jag göra direkt på onsdagmorgonen. Har även lite detaljer kvar där bak som ska fixas innan jag kan säga att svetsandet är klart på den här bilen. Men det kommer bilder på det också efter onsdagen är slut.

Får se som sagt hur mycket jag hinner med då, men hoppas även att få nya bakvagnen redo för uppfräschning.

--------------------------------------------------------------------------------

Dag 15.

Ännu en torsdag slut.

Idag så har man samlat ihop alla saker som krävs för att renovera framvagnen och nya bakvagnen.

Kom till verkstaden, och gjorde en ganska djup suck när man såg bilen stå där:


Men bara att börja ta tag i det hela!

Nya bakluckan, som jag fick på plats i tisdags:


Skönt att listen är avklarad + att nya luckan är på!

Ena fjäderbenet borta som även det gjordes i tisdags:


Påbörjat på andra sidan med, dock så bråkade fjäderbenet när det skulle lossas ifrån bärarmen:


Nya skyddet:


Som ska sitta här förstås sen:


Fick även en nyfiken klätterapa på besök, apan Simon:


Bussningar för fram och bakvagn i en liten kartong:


51mm fjäderbenen som ska sättas på min vita E30:


Då fjäderbenen på vita ska på röda, som även det är 51mm + min sänkning på 80/75, så måste man ju ha några fjäderben till vita så den kan rulla

Nya bakvagnen har även hittat hit:


I väntning på att bli renoverad och monterad:


Sen fick det allt bli att försöka lösa det där med fjäderbenet högerfram på röda, då skiten bråkade.

Mina slavar som försökte starkt med att få bort det:




.. Gick dock inget vidare för dom så då fick ju självklart jag rycka in och stå med storsläggan och ge ett par välträffade slag som fick skiten att släppa

Även tomt på den här sidan också då:


En annan framvagn som det ska tas styrväxel med p-ändor av, då det såg nyligen ut att vara bytt sen skrotas själva framvagnsbalken:


Sen valdes det att riva ner framvagnen för att börja renovera den:


Här skruvas det av David för demontering av framvagnen:


Lite skit liggandes:


Sen blev det genast lite saker i "blästerhögen". Allt är till framvagnen. Men även krängingshämmarna till bakvagnen ligger där:


Satt inga krängningshämmare på 320in innan så bara bra att man kommer över dessa.

Sen blev det allt att gå till blästerskåpet och börja med framvagnsbalken:


.. dock så tröttnade jag jävligt snabbt, så får bli att blästra sakerna någon annan dag.

45mm, och 51mm ben:


Ännu en bild på nya bakvagnen:


..

Efter detta blev det en storstädning! sen så blev det att åka hem.

Nästa gång det ska hållas på med bilen så får jag ta tummen ur röven och börja blästra alla framvagnsdetaljer, så det händer något någon gång. Dock så ser man ut som ett spöke efter man har varit och blästrat vid skåpet :|

--------------------------------------------------------------------------

Dag 16.

Har inte uppdaterat på ett tag så får bli en uppdatering nu..

Har blästrat det mesta nu under veckodagarna då man har haft små hål under dagarna, så att man hade lite tid över. Har direkt inga bilder på alla grejer efter det har blivit blästrat men är väl inte så kul heller att se så.

Först och främst vill jag be om ursäkt för kvalitén på bilderna, då jag fotade med telefonen. Hade inte kameran till hands.

Men lite saker som hände igår då.

Började med att ta bort dom gamla bakrelänkarmsbussningarna:




Tog änden av en skiftnyckel och tryckte till lite, så vips:


Sen blev det att måla dom lite:


Nej dom ska inte vara röda, så oroa er inte.

Under tiden dom torkade så kunde man ju lika gärna börja med annat.

Blev att tvätta bakvagnen lite samt skrubba:


Sen fick den allt ligga och torka.

Då blev det att kolla till länkarmarna till framvagnen:


Ja, när det mesta låg på tork så var det väl bara att börja med nästa grej att måla. Så blev att måla lite grejer:


Gamla vs nya bussningar:


Skruvade av bakvagnsbryggan för renovering:


Kontrollerade bryggan lite, samt skrapa bort lite ytrost och så:


Sen blev det allt att elda lite silentblock:


mumsigt det luktade efter det.

Då var det väl bara att ta in bryggan igen och börja slipa rent den, då den inte kom in i blästerskåpet:


David tog på sig jobbet att slipa bryggan samt att slipa framvagnsbryggan efter det..

För mig blev det att måla ännu mer:


En liten bild som det blev efter lite slipa och rostätare på bryggan:


Bryggan fick ligga där och torka samt att rostätaren fick tugga i sig ordentligt länge..

Blev då dags för David att börja med framvagnsbryggan:


Även den blev bra efter lite slip och rostätare, så fick ligga på samma procedur som bakvagnsbryggan:


och ja, för mig blev det att måla vidare saker som redan var blästrade och så.

Ett stycke krängningshämmare:


Lite framvagnsdetaljer:


Även bakvagnsbryggan efter lite färg:


Sen slutligen en bild på framvagnsbryggan med lite färg på sig:


Dock så är det mesta målat endast 1 lager, så får se hur många lager som behövs.

Sen lite saker som hände imorse. Dagen började med att pressa lite bussningar.

Pressar in dom excentriska bussningarna:


Blev då såhär efteråt:


Var hur simpelt som helst, bara att använda skruvstädet lite försiktigt.

Efter det blev det att pressa in dom nya silentblocken i bryggan vilket jag trodde skulle vara mycket svårare än var det va.

Har redan fått in på ena sidan här:


Pressade självklart in på andra sidan också, har dock ingen bild på det.

Sen slutades det med att skruva på styrväxeln på framvagnsbryggan:


..

Skönt att det går framåt!

Blir garanterat ny uppdatering efter torsdag nästa vecka, men kan komma små uppdateringar innan dess, beror lite på hur dagarna ser ut under skoltid, om man har lite tid över att skruva.

--------------------------------------------------------------------------------------

Dag 17.

Liten uppdatering från idag skadar kanske inte.

Idag så var det planerat att riva ner sänkningen på min vita E30 och sätta upp något annat skit på vita sålänge, då min sänkning på 80/75 ska sitta på röda..

Så bara att vänta på läraren så länge man satt och försökte få det varmt och gosigt i vitingen:


Lämnade sen bilen och gick in och kollade till andra rishögen

Lite översiktsbilder efter man har fått på lite framvagnsgrejer:




I Tisdags så skulle jag sätta upp lite framvagnsdetaljer som sagt, och ja, självklart drar man av en bult som håller i dom bakrelänkarmsbussningarna. Försökte borra och så, men gick inget vidare, så blev att öppna upp hela balken och börja pilla istället..

Slutade med att jag kapade bort själva "muttern" och cylindern som bulten satt i, och började småfixa min egna lilla konstruktion.

Här sitter det då på plats:


Taskigt svetsat jag vet. Men har slipat och så

En klarare bild:


En bild lite mer underifrån:


Sen blev det att köra in vitingen i verkstaden för att ta ner stötdämpare och fjädrar:


"Rallisimon" i förarstolen.

Efter lite mek så åkte dom andra grejerna upp på min vita E30 istället för grejerna som jag tog:


Ska även riva ner på denna sida och ta grejerna:


Skitig 75mm sänkningssats:


Fick ner grejerna ganska snabbt bak faktiskt, men självklart skulle fjäderbenen fram börja strula med styrleder och bärarmar osv..

Men fick iallafall ner grejerna och bytte även ut dom.. Bilen på backen igen med grejerna jag bytte till:


Sänkningen bak på 75mm.. tvättade av stötdämparna lite snabbt och även fjädrarna lite senare:


..

Sen blev det att ta fram svetsen och svetsa igen hålet i balken som man hade kapat upp:


Innan jag ska fräscha upp fjäderbenen lite och så, så vill jag gärna ha allt klart i hjulhusen så att det bara är att smacka på när grejerna är klara. Så då blev det dags att börja skydda hjulhusena.

Mattias var sugen på att rengöra hjulhusen vänsterfram samtidigt jag höll på att kleta för fullt i HF:


Här sitter man då, skitgrisen själv och kletar.. vad glad man ser ut:


Efter första omgången:


Ska lägga ett lager till sen.

51mm fjäderbenen med 80mm sänkning.. ska som sagt fräscha upp dom innan man monterar på sakerna igen. ska även fräscha upp bromssköldarna och ge dom lite färg:


Sen hade Mattias börjat kleta i VF, och resultatet blev då detta efter första lagret:


Bara att lägga på lite till sen..

Fick tyvärr inte jobba så extremt länge idag, så hann tyvärr inte med så mycket mer än detta.

Men ska nog kunna skruva lite på tisdag igen.

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Dag 18.

Idag har man hunnit med ett par saker.

Kom till verkstaden, och började knäppa lite bilder på hjulhusen fram. Bjuder då på dom bilderna först.

Hjulhus VF:




Hjulhus HF:


..
Man skymtar även ena excentriska bussningen på bilden ovan.

Har plastinneskärmar så kommer inte åka runt sådär. Själva behandlingen kommer inte synas lika mycket då med andra ord.

..

Såja, bara att börja skruva lite då. Idag var det då tänkt att försöka få ner bilen på däcken men kan säga redan nu att det vart för tajt med tid för att hinna med det. Men till en början så blev det att börja renovera bakvagnen då jag inte har hunnit med det än. Fick hjälp av David ännu en gång.

Ett stycke bakvagn:


Sista gången ni ser den se ut sådär

Först och främst så var det då tänkt att blästra länkarmarna då dom inte är så fina som ni ser, men självklart så skulle saker och ting börja bråka..
muttern till drivaxlarna började tigga spö, då den inte lossnade. Så satt med "frrahfrrah" (mutterpicka) ett bra tag och försökte men icke sa nicke. Försökte även att värma lite men vägrade verkligen och lossa. Så bara denna procedur tog dyrbar tid. Så gav faktiskt upp och lät muttrarna vara. Istället så tog man till andra medel. Så dränkte länkarmarna i massa rostätare och började pensla runt lite.

Efter ett tag verkade så såg det stora hela ut såhär:


..

Grejerna fick ligga och värka ett litet tag till.

Så David började gägga runt lite i mina bakrehjulhus istället, vilket han tyckte va så skoj.
Allt var ju lagat och skyddat så var ju bara att go crazy med underredsmassan:


...

Han gjorde även andra hjulhuset bak, har dock ingen bild på det.

Åter till bakvagnen. Hade hunnit ligga och värka ett tag, så då blev det bara att dra ut skiten på kajen utanför verkstaden, och börja elda ur lite bussningar:




..

Mhm va det luktade gott om dom där bussningarna
Lät sen grejerna ligga ute en stund extra för att svalna ner lite, efter det var det bara att lyfta in bakvagnen igen och börja pressa i lite nya bussningar.

Ena länkarmsbussningen på plats då:


Även den andra med:


..

Självklart så pressades dom andra in med, så ni behöver inte oroa er, men har tyvärr ingen bild på det.

Hade lite bekymmer med diffbussningen så lät det vara ett tag, och började med lite andra saker. Men återkommer om det.

Började då istället att grunda lite plåtytor som var plåtrena:


Även fram:








..

Har även grundat lite under bilen efter alla lagningar och så, men har inte hunnit med att slipa ner alla svetsfogar, det kommer att göras hemma när jag väl har fått hem den. Har mest lagt grundfärg på allt, så att det skyddar innan man börjar att hålla på med bilen hemma.

..

Bakvagnen målad. Färgen tog slut så fick åka till Feltema och köpa lite mer då. Men efter lite behandling så såg bakvagnen ut såhär:


Dock så är det endast målat på översidan.. Målar undersidan när bakvagnen sitter på bilen.

Åter till diffbussningen då. Skiten passade inte i hållaren så blev att svarva ner bussningen. Blev nog runt 2-3mm om jag minns rätt. sen så var det bara att knacka in den:


..

Efter detta då.. vad skulle man göra, jo bara att sätta upp bakvagnen. Så la mig under bilen med en "hora", stålborste, lite medel och ett par skyddsglasögon. Började då skydda under bilen där bakvagnen skulle sitta. Underlättar att göra det innan bakvagnen flyger upp då det inte är lika mycket gott om plats att skydda karossen.

Men med lite våld och så, så kom bakvagnen, otroligt nog, upp:


Här ser man lite av skyddningen över bakvagnen:


..

Ja vad är kvar när det gäller bakvagnen då?

Ska måla klart den undertill då det var lite svårt när den låg på golvet.

Köpa ny bult till ena siltenblocket då den hänger uppe med en temporär bult.

Sen är det i princip klart, när det gäller det grova. Efter det är det bara släppa ner bilen på däcken om man nu vill det. Fixar med handbromsvajrar och bromsrör senare hemma.

Ska in på tisdag och små pilla lite grann. Men blir nog inga bilder då. Kommer iallafall som vanligt bilder på torsdag. Då gäller det att ha bilen nere på däcken och kunna rulla den. Ska nämligen trailas hem på torsdag eller under fredagen, som senast. Får se hur det går med det

---------------------------------------------------------------------------------

Dag 19.

En liten uppdatering från idag.

Fick ner bilen helt nu på hjulen, och börjat skruva på lite små grejer. Då man gärna vill att det mesta ska sitta på plats innan man tar hem den. Så nu är det bara att vänta till morgondagen då vi ska traila hem bilen.

Självklart var man ju tvungen att sätta ner bilen med mina brock b1 fälgar







..

Kassa bilder, jag vet.. blir mer bilder imorrn. Ska bli gött att få hem den

--------------------------------------------------------------------------------

Gårdagen - Dag 20.

Idag var det ju dags för att traila hem bilen. Självklart så glömde jag systemkameran hemma, så tog några bilder med mobilen, men är ingen idé att lägga in dom bilderna.
Fick iallafall ut bilen från verkstaden på morgonen. Stress-skruvade på lite grejer och började packa ihop alla mina saker som man hade spridit ut i verkstaden haha.

Brorsan kom ganska tidigt, så blev bara att knuffa upp bilen på släpet och sen börja ge sig iväg hemmåt.

Gick utan problem att komma hem, och brorsan blir bara grymmare och grymmare på att köra med släp haha.

Ett par bilder då när man ställde ekipaget på tomten:




Bilen då:






Dragbilen:


Bilen igen:


..

Sen blev det slut på fotande och dags att putta ner bilen på tomten.. Då konstaterade vi att det måste valsas bakskärmar, då det tog i även i nerförsbacken. Visserligen var det lite ojämn mark, men återstår och se sen när man har monterat motor,drivlina, inredning etc i bilen. Tycker att den är hyfsat låg bak ändå.

Bilen på sin plats på tomten:




Lite mysig vinkel:


..

Sen blev det bara att åka tillbaka till skolan lagom till lunch, och fortsätta med kundbilar som man inte har hållt på med på ungefär 4månader

Förövrigt så slipper jag ju skolan i 5v framöver.. Nästa vecka är det lov sen 3v praktik, sen 1v lov igen. Så hinner nog få ganska mycket gjort här hemma innan skolan börjar igen!.

Kommer kanske en uppdatering imorrn, beroende på väder. Om det är värt att skruva då

--------------------------------------------------------------------------------------

Grattis! har du kommit hit och läst igenom allt så lär du har bra ont i ögonen. Ber om ursäkt om det vart så mycket, men oavsett hur jag än gör så kommer det ju att vara mina inlägg i början.

Hoppas projektet är till nöje, för det har det varit för mig!.

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647



Kul projekt! En sak bara, du har dölj reg numret på bilderna men på kvittot i början av tråden ser man den ganska tydligt!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:
Kul projekt! En sak bara, du har dölj reg numret på bilderna men på kvittot i början av tråden ser man den ganska tydligt!


Man får tacka!

Har fixat det där nu, tack för påpekandet

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Dett hände då idag.

Först och främst så var det bara att riva ur bilen under morgonen. Va ganska mycket skit som låg om man säger så.

Bilen efter urrivning:

I bilen också då:




...

Monterade sen på baklysena så det inte ska komma in så mycket fukt i bilen, men ska ju ändå plocka ner dom sen igen, då det ska förberedas för lack



Plockade även bort huven då det ska läggas på lite rostskyddsprimer i motorrummet:


Förbereder lite för pedaljobbet:


Samtidigt så skrapade jag lite asfaltsmatta:


Haha, brorsan sitter och ska måla lite i motorrummet:


Efter lite målande:


..



..

Lagt på lite färg på förarsidan:




...

Arbetsplatsen då:


..

Målade sen även på passagerarsidan:


så nu ligger det mesta och torkar. Så ska ut snart och plocka ihop allt som ligger utanför och sen så får det nog räcka för idag. Ska bli fint väder imorgon och även på söndag. Så blir att jobba hela helgen.

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Ännu en dag då..

Har faktiskt inte gjort så mycket idag, utan bara målat på lite mer på golvet och så. Tänkte fixa klart pedalen imorgon, sen kan man lägga tillbaka mattan











...

Får se hur sugen man är imorgon på att hålla på :P

Mvh

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Visst du blir av med rosten MEN vart skall du släppa ut luften från kupén. Köra med sidorutan på glänt konstant?

FugitivE skrev:

Börjar med en liten bild på ena lagningen av ventilationshålet, som min bror la för helt:


Vänstra sidan var mycket finare, där är ju även ventilationshålet igenlagt, ska självklart lägga det andra med + dom andra hålen

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Kul när det finns dom som vill laga upp rosthögar Vill inte låta som en gnällgubbe nu , men det kommer garanterat börja rosta igen där du har svetsat i ny plåt Jag hade nog kapat bort lite mera vid rosthålen samt blästrat riktigt runt för att få bort allt rost.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
roobin

Här sen Feb 2008
Inlägg: 191



GunnarÖ skrev:
Visst du blir av med rosten MEN vart skall du släppa ut luften från kupén. Köra med sidorutan på glänt konstant?



Vi kommer att borra hål för avluftning ifrån kupén.

Sen gällande att det kommer att rosta, det bör det inte göra än på ett tag, denna bil kommer inte rulla under vintern i våra ägor.
Självklart kommer vi ge en översyn på bilen och kollat om den finns tendens till rost så får man hitta på något annat , men allt är behandlat och kommer sprutas i underredsmassa i balkar samt trösklar.

Mvh storebrorsan

_________________
Robin Raita

Åker Bmw M-coupe 2012

Tack till:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



roobin skrev:
GunnarÖ skrev:
Visst du blir av med rosten MEN vart skall du släppa ut luften från kupén. Köra med sidorutan på glänt konstant?



Vi kommer att borra hål för avluftning ifrån kupén.

Sen gällande att det kommer att rosta, det bör det inte göra än på ett tag, denna bil kommer inte rulla under vintern i våra ägor.
Självklart kommer vi ge en översyn på bilen och kollat om den finns tendens till rost så får man hitta på något annat , men allt är behandlat och kommer sprutas i underredsmassa i balkar samt trösklar.

Mvh storebrorsan


Hjälper tyvärr inte med att bara köra på sommaren, kommer börja bubbla ganska snart.Har själv testat detta när man var i eran ålder, vill ju inte smutskasta erat enorma jobb som ni lagt ner på bilen , men kan tycka att det är väl bra att slippa rosten när man ändå har bilen nerplockad.Är ju inte så kul att riva bilen igen. hoppas ni inte tog illa upp med inläggen, ville bara ge lite tips

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
roobin

Här sen Feb 2008
Inlägg: 191



Ricke_1602 skrev:
roobin skrev:
GunnarÖ skrev:
Visst du blir av med rosten MEN vart skall du släppa ut luften från kupén. Köra med sidorutan på glänt konstant?



Vi kommer att borra hål för avluftning ifrån kupén.

Sen gällande att det kommer att rosta, det bör det inte göra än på ett tag, denna bil kommer inte rulla under vintern i våra ägor.
Självklart kommer vi ge en översyn på bilen och kollat om den finns tendens till rost så får man hitta på något annat , men allt är behandlat och kommer sprutas i underredsmassa i balkar samt trösklar.

Mvh storebrorsan


Hjälper tyvärr inte med att bara köra på sommaren, kommer börja bubbla ganska snart.Har själv testat detta när man var i eran ålder, vill ju inte smutskasta erat enorma jobb som ni lagt ner på bilen , men kan tycka att det är väl bra att slippa rosten när man ändå har bilen nerplockad.Är ju inte så kul att riva bilen igen. hoppas ni inte tog illa upp med inläggen, ville bara ge lite tips


tar absolut inte illa vid. stämmer säkert det du säger, om du vart med om det själv. men som sagt time will tell, brorsan har gjort så gott han kan i detta fallet och han lär sig fortf, jag har inte haft så jätte stor inverkan på denna bil. men som sagt är det så att de blir tendens till rost nästa år så får man isf göra som du säger, att man verkligen ser till att skära bort all rost samt slipa runt där rosten funnits o se till att ingen finns där kul att nån läser de han gjort o kanske uppskattar de lite iaf

Mvh

_________________
Robin Raita

Åker Bmw M-coupe 2012

Tack till:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Ricke_1602 skrev:
samt blästrat riktigt runt för att få bort allt rost.


Har tagit rostätare på all rost som har varit kvar runt hålen, sen målat efter det.

Mvh

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Hunnit med lite grann idag iallafall. Hade ingen större lust att hålla på med bilen idag egentligen, med tanke på hur vädret var. Men men, blev att göra lite små saker iallafall

Sen så blev det inte bättre när man fick möta en stoooor vattenpöl i bilen på passagerarsidan. Var ett par liter vatten som man fick hinka ur :P men fick iallafall ut allt, sen så blev det storsöka bilen på vart det kom in ifrån.





Köpte lite saker på Feltema igår också:


...

Börjades med att lasta ur allt från skuffen och kolla om det var någon vatten där, och de var det också, men inte lika mycket. Blev att torka upp det med förstås.



Men efter lite vidare spekulationer så visade det sig att det läckte in från "listen" från sidan av skuffen, som sedan rann vidare på sakerna jag hade liggandes, och sen ner in i bilen och vidare på passagerarsidan.

Svetsade lite mer och hoppas det duger för tillfället. Ska gå med karosserikit där senare:


Våran fina svets fick även komma med på bild:


..

Hämtade en "ny" skärm tidigare i veckan också! var väldigt fin faktiskt, lite små angrepp bara, men inget man inte kan fixa:




..

Målade på lite rostskyddsprimer vid listen så det skyddar lite tills vidare:


Sprutan redo för lite rostskydd:


Men först blev det att svetsa klart trösklarna och måla på lite färg först:




Ser direkt inge vidare ut, men ska självklart fixas mer sen, men har ingen större lust just nu och hålla på. Vill bara kunna skydda det mesta som är plåt rent just nu.

Sprutan på plats:


Funkade faktiskt bättre än vad jag trodde. Ska spruta in mer sen i balkarna imorgon när jag är klar med andra tröskeln också.

Har hunnit skydda lite av tröskeln som är kvar, fast är längre bak som det måste svetsas innan jag kan börja skydda balkarna.



Sen fick jag nog och började städa.



Får se hur vädret blir imorgon, men blir det fint så lär jag väl svetsa klart tröskeln, sen så ska det rostskyddas. Efter det så är det väl pedaljobbet som är kvar, som jag har skjutit upp alldeles för länge. Får ta och fixa det med. Sen är det mesta klart inne i bilen, så bara sätta tillbaka dit mattan igen, sen in med inredning och sådant.

Mvh

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Ännu en dag har gått. Var ganska nice väder ute så man ville ju inte stå på den skuggiga sidan där bilen stod innan, så var bara tvungen att putta upp den på grusuppfarten:








Dagens arbete då. Fixa vänstra tröskeln, då det inte har hunnits lagats längst bak:






Hittade även ett litet gulligt hål nära förardörren:


..

Bara och laga

Fick iallafall ihop tröskeln efter lite svärandes.. La bara igen hålet så ser som sagt inte så fint ut. Lika illa som andra tröskeln, men ska fixas upp senare som sagt så oroa er inte.

Sen var det tidsnog för att ta bort vingen:


Satt lite hårt med någon form av gägga imellan

Någon som vill köpa Zender-vinge?:


...

Fick även pedalen på plats:


Sen så blev det att dammsuga bilen lite innan det blev att sätta in mattan:


..

Va inte så jäkla lätt att få skiten på plats alldeles ensam, men fick dit den någorlunda iallafall. Sen kom polaren Mattias förbi och gav mig en hjälpande hand. Fick dit den lite bättre då. Lite små justeringar kvar sen så sitter den bra där.



Sen fick det räcka för idag.

Men tycker det börjar se bra ut iallafall:




Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Lite smått arbete jag gjorde i fredags efter jobbet.

Praktiserar ju nu på plåt och lack firma, så hade direkt inte så mycket för mig under fredagen då jag slutade tidigare. Så beslutade mig för att börja spackla och slipa lite. Började då med där antennhålet var. Måste slipa ner och lägga på ett till lager spackel sen, då det var lite för kallt ute för och spackla. Men bättre än innan vart det

Började även slipa där ena ventilationshålet har varit, bakom bakspoilern. Fogarna var ju kvar där så bara och slipa bort skiten





Syns direkt inte så mycket, men det är inte riktigt 100 än. Ett lager till och lite slip på det så är det klart

Har även skyddat med rostskyddsprimer som synes, men det är ju bara för att det inte ska komma någon dum rost direkt

En liten översiktsbild också då:


..

Försöker hinna med så mycket som möjligt nu under praktiken, men man är inte så pigg på och hålla på hemma efter en hel arbetsdag, sen så är inte vädret så grymt bra heller.

Men uppdaterar när det väl händer nåt.

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Nu planeras det för fullt hur man ska hinna med allt.

Men först och främst så måste jag skaffa tält som jag kan ha bilen under, för som vädret är nu, så blir det inte mycket gjort.

Idag så måste jag jaga rätt på lite färgkoder, och främst av allt, bestämma vilken lack en gång för alla, som jag ska ha wink

För imorgon så ska färgkoden lämnas på jobbet, så dom har det.

I helgen så ska motorrummet slipas ner, och göras klar för lack. Även skuffen ska göras iordning.
För när det är klart så kommer en "arbetskamrat" och lackar motorrummet och skuffen åt mig. Detta kommer väl säkerligen hända ibörjan av nästa vecka, bara allt går som det ska.

Sen efter det så är det bara att börja rikta karossen, spackla, lägga på slipgrund.. Och sen ett jäkla massa slipande. Göra klart precis allt för att kunna lacka den.

Sen så är det ju bara lacken som behövs. Får se om jag ska göra den körduglig till lackboxen. Beror lite på hur mycket tid som blir över. Annars får man hinka i motor och sådant efter hela bilen är lackad.

Intensiv vecka framför mig

Detta är då det som ska hända snarast.

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Ser ut att jobba på bra. thumbs up


Riktigt snygga fälgar må jag säga!!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Morbidio skrev:
Ser ut att jobba på bra. thumbs up


Riktigt snygga fälgar må jag säga!!


Man tackar har blivit lite slö på sistonde, men vädret hjälper ju inte till heller så.
Men i helgen och nästa vecka lär bli en riktig svettig period av massa mekande

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
En liten uppdatering.

Idag så åkte tältet upp. Ska användas mest för att skydda bilen då den ska slipas ner.

Alltid bra att ha kompisar som slavar ibland:


Mattias håller på med taket lite, samtidigt jag går runt och tar bilder och äter godis, haha:


Kan säga att skiten inte var på våran sida idag, men hjälpte inte heller med att beskrivningen var borta, så blev ganska mycket gissningar.

Matte hjärta tält:


Efter lite mer tänkande och pillande, så otroligt nog stämde allt. Taket överdraget:


Lyft upp tältet, vinklat det, satt på väggar och lagt ut pressening:


Sen blev det att putta in bilen:


När allt var klart så tyckte Mattias att det var värt det iallafall:


Liten överblick:


..

Börjar med att slipa ner motorrummet och fixa allt som ska fixas i skuffen, och sen även börja slipa ner där, då det ska lackas under måndagen eller tisdagen. Sen så är det bara ta i tur med resten av karossen.

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
FugitivE
Värmdö
Här sen Feb 2008
Inlägg: 360


Trådstartare
Sådär då, kom precis in från värsting garaget

Lite ändrade planer. Då jag märker att det är ganska ont om tid när det gäller och slipa ner bilen, så skiter jag i att lacka motorrummet och skuffen. Jag gör det senare, själv istället. Viktigaste är utsidan just nu för mig, att få det lackat.

Så har börjat slipa ner bilen nu. Är klar enda fram till förardörren, men måste få tag på en ny förardörr innan jag fortsätter framåt där.



Markerat upp två bucklor som ska fixas. En där vid antennhålet satt, och en på bakskärmen:


Slipa slipa slipa:




..

Avslutade det hela med 400a papper där det har slipats. Men måste prima där det har spacklats, och matta ner primningen, sen så är det partiet helt klart.

Tänkte satsa på att slipa ner det mesta få allt primat som ska primas, och sen avsluta med 400 papper på allt. När det är gjort så går man med slipduk. Sen så är det bara och kasta in bilen i lackboxen

Men är ju ett tag kvar tills man har kommit så långt..

Ny uppdatering imorrn!

Mvh Kevin

_________________
Kevin Raita

SPONSORER:
VR Motor Stockholm AB
Stertman Motorsport
Bilmodecenter
Greenpart
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325IM - Till 340IM -88.
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
38 besök senaste veckan (66605 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande