Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chrysler 180 -77 Bana / Drift / Gata
1 besök senaste veckan (1823 totalt)
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17


Trådstartare
Jag byggde iordning en Chrysler 180 Cupe som passerade besiktningen förra året och målet var att få första året som rullande fordon.
Numera har jag arbetat hårt med att byta till en mordernare framvagn för att ha lättare åtkomst för reservdelar, bättre köregenskaper och mot framtidens mål motorbyte.
Framvagnen jag monterat nu är från en Volvo 940/960 med servo.
Den sitter som gjutet och jag har löst många fina problem som dykt upp.

Det är två små problem som jag inte finner en bra lösning på ännu och söker därav svar av er.

1. Krängningshämmaren.
Den sitter normalt placerad framför framvagnen på Volvo men jag funderar på om det gör skillnad om den placeras bakom framvagnen ?

2. Reaktions staget som sitter i framvagnen är den nödvändig att behålla i orginal vinkel eller kan man göra en egen som är kortare / längre i en annan vinkel utan att detta innebär någon fara ?

Tack på förhand.

Bifogar lite foto på arbetet ...

Bilen


Nedplockad !


Ny framvagn !


orginal Framvagn !


Framvagnen är på plats...





och NEJ ! Domkraften håller INTE upp framvagnen utan den håller upp motorn.....saknar motorfästen....



Sedan var det där lilla problemet med styrningen med det löste sig av sig själv då volvos rattstång går fint in i kupen...



och det behöver bara modifiera topenden lite i plåten samt att ordna till fästerna mot varandra.

I motorrummet sitter allt fint.



Där ser ni att torpeden måste fixas till men efter lång tid nogrant arbete är lite fixa....

_________________
Tobias Kuru
Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Grattis till ett av Rejsas mest udda val av bil! thumbs up
Vad är det för bil egentligen? och var hitta du den?
Motor/växellåda?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17


Trådstartare
Hej !

Det är en Chrysler 180 Coupe aka Simca 2L med 4cyl 2L motor som senare satt i P505Turbo när dom tog över märket, växellådan är en 904a automat, framtiden är att byta motor och låda till andra roligare saker men som du sa udda val, finns bara 3st reggade för gatbruk och 16 i registret...

Hittade bilen på en annons via Eniro och köptes Dec 2007, byggdes ihop på 22dgr den var nedplockad och stått i 20år. Kostnad 1500:-

Tack.

_________________
Tobias Kuru
Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



coolt udda! thumbs up

_________________
Håkan Persson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Den påminner en del om Sunbeam 1600 GT som jag hade en för snart 20 år sen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kul bil val thumbs up
Har alltid gillat de mera udda bilarna, helst när de dyker upp på tävlingsbanan.
En gång tiden sällskapade jag med en tjej i vårt östra grannland som körde en
Chrtysler/Sunbeam Avenger 1600 GT i Grupp 1 i rally.
Tror precis som Lennart att din bil är ganska nära släkt med den modellen.
Det jag minns av Avenger GT:n var att vägegenskaperna var rätt sladdvänliga....
Passade ju bra på rallybilen. Vad jag minns var de rätt framgångsrika i Finländska rally.
Blir kul att följa utvecklingen av ett av Rejsas mest udda projekt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
ZeonSe
Södertälje
Här sen Dec 2007
Inlägg: 17


Trådstartare
Bosse & Lennart ni har båda helt rätt bilen är en mix av modell namn.
Chrysler 180
Simca 2L
Sunbeam 1600
Sunbeam 1800
med mängd av olika tillebhörs beteckningar....

Klart udda men underbar bil att glida med, sladda med och köra fort...

Tyvär så finns inga reservdelar så jag behåller orginal design i kaross men uppdaterar allt under så volvos framvagn ger servo = bättre styrning samt vägegenskaper samt massor av reservdelar.

Kommer plocka ner en 4cyl B230 motor framöver med insprutning och turbo för bättre pulver och fart.

Denna bil valde mig jag valde inte bilen och här kommer en bild på hur den såg ut 20dgr efter att jag köpt den och fått den körbar.



Efter 6månader vid SBP var den grundrollad med svart rostskyddsfärg och såg ut såhär för resten av 2007



Så tänk er nu 2008... samma utseende som 2007 men med nyare framvagn och massor av annat som ska på när det går....

Har lovat svenska Mopar att vara på BigMeet iår igen men med en uppdaterad bil....

Bevis ? Ja se deras hemsida på denna länk så finns jag där...
http://www.moparsweden.com/meets2007/powermeet/chrysler.html

..............................he he he !

_________________
Tobias Kuru
Raggare och driftare i Södertälje med Chrysler 180 & Volvo 144
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chrysler 180 -77 Bana / Drift / Gata
1 besök senaste veckan (1823 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande