Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GLT16 1984 (2022-10-13: Linköping) | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 16 besök senaste veckan (183853 totalt) |
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Säsongspremiär klarades av förra helg med Saab Turbo Club Sweden på Ring Knutstorp. Allt gick bra, många varv på banan och bilen är fortfarande hel. 100 mil transport för 10 mil bankörning, det är väl ett lagom förhållande?
Till denna säsong satsar jag på att använda samma uppsättning däck till både ban- och gatåka. Det blev Toyo T1R i dimenssion 195/55 R16. Med 16" cross-spoke-fälgar förloras dock lite av sleeper-stuket... T1R-däcken har TW-värde på 280, medan R-däcken jag körde på förra säsongen har TW-värde på 50, alltså har de nya däcken mindre grepp, men det är ett medvetet val. Tanken är att med mindre grepp tvingas jag, i min motorsvaga bil, lära mig rätt spårval, jämfört med tidigare då jag kunnat ta vilket spår "som helst" utan att förlora greppet. Sedan hoppas jag att den lägre profilen ger en mindre gungig färd på gatan, jämfört med tidigare gatdäck i dimensionen 185/60 R15. Bilen kändes svajigare på banan än tidigare, troligtvis beroende på de nya däcken som förmdligen inte har samma stadiga däckssida som R-däck och jag kanske behöver ha högre lufttryck. Att den nu också har lite högre markfrigång på grund av de nya fjädrarna kan ju också bidra. Sista varven kändes det som att jag fått tillbaka bromsvibrationerna, men jag har inte undersökt det närmare än. Sista passet var jag ute runt 20 varv, att jämföras med runt 6 för övriga pass. Detta indikerar att bromsarna inte tål så långa pass, utan extra kylning. Till vidare får jag hålla mig under typ 10 varv per pass. Sista passet på Mittsverigebanan i fjol innehöll också många varv och det var där jag fick problemet med bromsvibrationer som jag haft sedan dess. Film: https://vimeo.com/213264353 Foto: Staffan Redelius Foto: Staffan Redelius Foto: Staffan Redelius Foto: Staffan Redelius Mina bilder (och film) från flagpost 2: http://hoftware.com/erally/index.php/fotografier/category/148-bantraeff-pa-ring-knutstorp-med-stcs-april-2017 _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Dum fråga kanske, men det är inte så att du ligger kvar med foten på bromspedalen när du kommer in i depå och står still? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Ingen dum fråga... Det brukar jag dock tänka på och hålla mig ifrån i möjligaste mån. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Härligt bygge!
Svag för sleeper-99or.. Har du funderat på att demontera skyddsplåtarna till (åtminstone) framskivorna? Kan tänka mig att det t.o.m räcker som kylning. |
||||
Nej, det har jag inte. Dock är de svåra att demontera (snyggt iaf) utan att pressa ur naven först. Risken utan bromsskjöldar är väl att man bränner spidelledsdamasker istället? _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Ja där är det bra med plåt, alternativet kan vara att borra/klippa hål på väl valda ställen (inte vid leder). Vissa bilar som t.ex 911 har detta original. Funderar på just detta till min Z4, den behöver kylning mest av allt.
|
||||
Det är nog lugnt med damasker, själv körde jag i tre år utan sköldar (med originalskivor). Jag vill minnas att jag kapade ett spår och "bände" bort dem från naven (då slapp man demontera naven). Personligen skulle jag både ta bort sköldar samt bytta till något annat än "stuff"-belägg (Ferodo eller Carbotech bör ha mycket att välja på). Tyvärr är det ofta så att när beläggen börjar kleta blir vibrationseffekten självförstärkande (cementit leder till högra friktion vilket leder till mer cementit osv.) Jag hoppas att du kan slita bort ytbeläggningen ... annars finns det risk att du kommer att behöva nya skivor igen _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nu när jag tagit en provtur ToR till Vagnhärad finns inga vibrationer kvar
Jag planerar att modifiera bromsskölden för att få in bromskylning i mitten av skivan, inom en snar framtid. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Vårvintern 2016 började jag bygga en ny cash-tank (catch-tank? edit: cache-tank!) för bränsle. Drygt ett år senare är den nu klar och sitter på plats i bilen, fungerade utmärkt på Knutstorp.
Den förra cache-tanken hade, efter ett antal års stillestånd, börjat läcka i kopplingarna (gjorda för tryckluft och inte bränsle...). En cache-tank är behövlig framför allt i vänsterkurvor och när nivån i bränsletanken börjar närma sig halvtank. Bränslepumpen sitter till vänster i tanken och vid entusiastisk kurvtagning så blir det momentant svårt för pumpen att få tag på bränsle med effektbortfall som följd och dålig utgång ur kurvan. Kolla bildarkivet på min hemsida för ännu fler detaljer och förklarande bildtexter: http://hoftware.com/erally/index.php/saab-99-glt16/bildgalleri-ny/category/150-cash-tank _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Förra helgen var det banträff på Linköpings motorstadion (Sviestad) med STCS och förr-förra helgen var det broms- och kurvtagningskurs med Scanias motorklubb på Karlskoga motorstadion (Gelleråsen). Här kommer två redogörelser:
Gelleråsen: Ny sträckning av depåkurvan, nyper mer och tidigare än gamla, och det blir en knäck på rakan strax före depåutfarten. Vilket gjorde det svårare att hitta lämpligt spår (inte för att jag riktigt hittat spåret tidigare heller ). Körde med Toyo T1R-däcken på förmiddagen, och de gamla utslitna R-däcken (Kumho V70A) på eftermiddagen. Skilde ca 5 sek i bästa varvtid mellan däcken, till fördel för de senare... Sista passet låg jag och jagade bakom en Seat Leon (antagligen en Cupra) som körde märkbart långsammare än jag i kurvorna, men den kunde dra i från på start/mål-rakan så jag aldrig kom om (omkörning var bara tillåten där). Trots det körde jag ändå snabbare varvtider än passet innan utan trafik. Jag satt till och med och tjoade för mig själv för att det var så kul och jag var så koncentrerad på körningen. Slutsats: jag behöver en "sparring"-partner, någon som känner sig manad? Film: https://vimeo.com/217571807 Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php Sviestad: Innan bankörningen drog igång provade jag slalomkörning för första gången, behöver prova några fler gånger för att bestämma om det är något för mig... Planerade att prova olika stötdämparinställningar fram, men miss i planeringen gjorde att det bara blev A-B-prov istället för A-B-C-A-prov. Svårt att göra några direkta bedömningar av stötdämparinställningarna. Fungerade bra för övrigt. Toyo-däcken kan behöva högre tryck för att inte vara så svajiga. Började med 3,2 bar kalltryck, vilket steg till 3,4 - 3,6 efter ett pass. För nära och till och med över maxtryck för däcken. Däcken kändes dock betydligt mindre svajiga med det högre trycket. Kommer prova 3,0 bar kalltryck till nästa bankörning. Film, bankörning: https://vimeo.com/217908130 Film, slalom: https://vimeo.com/217907624 Foto: Oscar Larsson Fler bilder: http://hoftware.com/erally/index.php _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
|
||||
Inga problem med bromsarna hittills (plus att jag inte har jättestor lust att meka med bilen nu när den fungerar) = ingen bromskylning ännu
Men det syns på skivorna att det går varmt: _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Hej!
Såg långt tillbaka i tråden att du bytt Stolsunderrede på en 1984:a års SAAB 99. Köpte du ett nytt (NOS?) Var fick du tag i det? Fast i det här forumet kanske risken är stor att du inte har originalstolarna? MVH: Mikael _________________ Mikael Johansson |
||||
Mycket riktigt! Bilen var redan "konverterad" till nyare (89-) og900-stolar när jag köpte den. Det jag har gjort i några omgångar är att jag byggt fästen skalstolar för att kunna montera dessa i "original"-infästningarna. Så, original stolsunderred har jag aldrig mekat med. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Kort uppdatering:
Modifierad (höjd och breddad) bromspedal Nya hål i front-spoilern... vad de nu ska vara bra för _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Två uppdateringar i en:
--- 1. Jag var ju och körde på Kinnekulle ring under Saabfestivalen, men har visst inte gjort någon uppdatering om det. På det hela taget gick det bra, var lite för okoncentrerad för att köra konsekventa varvtider dock. Provade även denna gång olika stötdämparinställningar, men kunde inte märka någon större skillnad eller se någon trend i varvtider, så jag fortsätter att prova. Tyvärr spökade kameran så det blev ingen film från min körning. Foto: David Hermansson Mina övriga bilder från evenemanget ses [url="http://hoftware.com/erally/index.php/fotografier/category/155-bankoerning-kinnekulle-ring-10-juni-2017"]här[/url]. --- 2. Äntligen har jag kunnat slutföra bromskylningen. "Det är många detaljer på ett spett" och det tog några helger. Här kommer en bildkavalkad: Här någonstans började det och sedan rullade det på... --- Fler bilder finns på min hemsida: http://hoftware.com/erally _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 GLT16 1984 (2022-10-13: Linköping) | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 16 besök senaste veckan (183853 totalt) |