Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111r -05
1, 2   >>
10036 besök totalt
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Fakta om bilen:
Årsmodell: 2005
Mätarställning: 1000 mil
Färg: Starlight svart metallic
Växellåda: 6 vxl manuell
Motor: Toyota 1,8L VVTL-i motor samma som sitter i Exige
Effekt: 192 hk
Vikt: 860 kg

Mål under 800 kg och 250 hk på bakhjulen
Kommer förmodligen att uppdatera bloggen oftare än den här tråden http://www.alltombilen.com/blogg.asp?bid=1

Modifikationer
- H&R Coilovers Club Sport Nürburgringutförande
- Pagid R14 (svarta) race bromsbelägg
- Goodridge stålomspunna bromsslangar
- Krängningshämmare fram Justerbar och 2,5 gånger styvare än original
- ReVerie kolfiberstol och Luke 4-punktsbälte. - Kolfiberstolen väger enbart 2,4 kg dvs 15,5 kg i sparad vikt.
- Bältesstång
- Smidda Lotus fälgar 6,5x16" 5,5 kg resp 7,5x17" 7,0 kg. Fälgarna väger ca 8 kg mindre än originalfälgarna.
- Tri-Point kompressorkit
- Rensat bilen på allt som väger, mattor, ljudisolering, plastdetaljer, högtalare och stereo

Framtida modifikationer
Moroso oljetråg "break even"
Intercooler lägger tyvärr på vikt
Avgasystem i titan sparar 13 kg
Racebatteri sparar 8 kg
Ta bort förstärkning i dörrarna sparar 4,5 kg
Lättare svänghjul sparar 3,5 kg
Lättare bromsskivor sparar 10 kg
Finns även främre och bakre "clamp" karossdelar i kolfiber istället för glasfiber sparar ca 25 kg




Några bilder på bilen.















_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
ReVerie kolfiberstol med Luke 4-punktsbälte



_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Smidda Lotus fälgar 6,5x16" 5,5 kg resp 7,5x17" 7,0 kg. Fälgarna väger ca 8 kg mindre än originalfälgarna



_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
H&R Coilovers Club Sport Nürburgringutförande





Tyvärr lite för mjuka. Skall ge dom en säsong till. Annars blir det Nitrons 3 Way Adjustable Dampers.



_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Tri-Point kompressorkit





Börjar monteringen på köksbordet. Skall förbereda för monteringen av kompressorn till helgen ikväll så om tummen sitter rätt i handen så skall kompressorn sitta i bilen till helgen



_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



thumbs up

Mycket trevlig bil och delar!

Är det en Eaton M62 Kompressor som ingår i kittet?

Antar att man bultar på grejerna med bibehållet komp? hur mycket laddar man då?

Mvh

Martin

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
24-Seven skrev:
thumbs up

Mycket trevlig bil och delar!

Är det en Eaton M62 Kompressor som ingår i kittet?

Antar att man bultar på grejerna med bibehållet komp? hur mycket laddar man då?

Mvh

Martin


Tackar!
Stämmer att det är en Eaton M62 samma krunka som sitter i Exige S.
Tror man laddar runt 0,4 bar

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157



Tjena Pelle!

Mycket fin bil du har införskaffat! Vi ses väl på banan i sommar?

/Andreas

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Andreas Rollnert skrev:
Tjena Pelle!

Mycket fin bil du har införskaffat! Vi ses väl på banan i sommar?

/Andreas


Hej Andreas,

Har kollat till ditt projekt lite då och då. Hade samma funderingar för några år sedan men var osäker på vad bilprovningen skulle tycka. Ingen enkel operation att byta motor inför varje besiktning thumbs down Tur att det finns andra som vågar thumbs up

Det kommer vi säkert!

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157



Hehe.. Ja jag ber till gudarna varje dag att det ska gå vägen, inte många veckor kvar innan vi ser hur det går. Kul med fler Eliser här på forumet! Lycka till nu!

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Andreas Rollnert skrev:
Hehe.. Ja jag ber till gudarna varje dag att det ska gå vägen, inte många veckor kvar innan vi ser hur det går. Kul med fler Eliser här på forumet! Lycka till nu!


Jag håller båda tummarna thumbs up thumbs up

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945



Läcker bil! thumbs up Hur mycket av kompressorkonverteringskittet är "samma saker" som i Exige-S?

800kg och 250hk på bakpjucksen kanske vore något...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



jäklar vad snygg den var. Kommer nog bli rikitgt giftig med kompressorn monterad.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Ragnar skrev:
Läcker bil! thumbs up Hur mycket av kompressorkonverteringskittet är "samma saker" som i Exige-S?

800kg och 250hk på bakpjucksen kanske vore något...



Tror det är enbart Eaton M62 kompressorn. Resten har Tri-Point och Greddy snickrat fram

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Daniel Gudmundsson skrev:
jäklar vad snygg den var. Kommer nog bli rikitgt giftig med kompressorn monterad.


Vi kommer ses på knutan får se om jag hänger på din CSL på rakan

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



Grym bil! Börjar bli några giftiga Eliser här nu.

Känns som att Opeln allt mer börjar likna ett rundningsmärke, dags att göra något åt det.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Jarl skrev:
Grym bil! Börjar bli några giftiga Eliser här nu.

Känns som att Opeln allt mer börjar likna ett rundningsmärke, dags att göra något åt det.



Är nog ingen fara jag kan förmodligen inte använda mer än 50% av bilens kapacitet

_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Tjusigt, du gör en bra bil ännu bättre

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Kan bara instämma, fan va läcker! thumbs up

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Tyvärr så krävdes en hel del modifikationer tydligen så ser inte federal eliserna inte likadana ut som de europeiska. Kompressorhjulet måste fräsas ner ca 3,5 mm, generatorn fick placeras på annat ställe sen var "Charcoal Canister" rund istället för rektagulärt och fick därför ett eget fäste, buntband. Förhoppningsvis kan motorn startas nu i veckan

Som bilderna innan står jag över att förklara eftersom jag inte vet vad delarna heter heheh

Ett STORT tack till min kompis Paul som var grym med lödkolven och hade mer tyngd att lägga för att få bort#%"%"&"&#-skruvar och muttrar





















_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Pelle75
Lomma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 233


Trådstartare
Nu har Pauls kompis Micke fixat till kompressorhjulet


_________________
Mvh Per Ericsson
Alltombilen Alltomlankrediter
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111r -05
1, 2   >>
10036 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande