Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Lufttryck i däcken
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4389 totalt)

Hur gör du med lufttrycket i däcken?
Har R-däck och ändrar inte trycket när jag ska åka bana
2%
 2%  [ 2 ]
Har R-däck och sänker (kall)trycket när jag ska åka bana
26%
 26%  [ 18 ]
Har gatdäck och ändrar inte trycket när jag ska åka bana
16%
 16%  [ 11 ]
Har gatdäck och höjer trycket när jag ska åka bana
29%
 29%  [ 20 ]
Byter hjul hemma innan jag ska åka bana
7%
 7%  [ 5 ]
Byter hjul när jag är framme och ska åka bana
13%
 13%  [ 9 ]
Någon annat (skriv kommentar... :-)
4%
 4%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 68

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41607

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur gör du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ingen populär tråd!
På gatdäcken höjer jag lufttrycket minst 0,5 kg om jag skall köra på bana.
R-däcken kör jag bara på banan med och ev till och från banan. Dessa har bara 1,6-1,7 kg i när dom är kalla.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41607

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Iaf 18 som röstat än så länge

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
Ingen populär tråd!
På gatdäcken höjer jag lufttrycket minst 0,5 kg om jag skall köra på bana.
R-däcken kör jag bara på banan med och ev till och från banan. Dessa har bara 1,6-1,7 kg i när dom är kalla.


Jag hade 1,7 i mina R-däck VARMA senast på kullen och jag tycker att det funkade ypperligt!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Pirellis R-däck spricker tydligen om man har lågt lufttryck (under 2.0 bar) Trist med tanke på att de flesta R-däck är som snabbast runt det trycket.

Jag tycker förresten att det är påfallande många som INTE byter däck till banåkningen, varför är det så?
Totalt sett tror jag inte att det bli direkt mycket dyrare på lång sikt och man har attans så mycket roligare med däck som funkar bra.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Robert

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag håller med dig, Micke, om att flertalet inte byter däck. Jag böt däck tidigare. Men byter inte från de däck jag kör på nu. Jag vill lära mig hur min bil beter sig med de däck jag använder till vardags.

Dock har detta fåt mig att inse att en uppsättning R däck inte sitter helt fel...
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 563



Ibland byter jag och ibland så kör jag på mina vanliga däck. Trycket är alltid ca 3 bar fram och lite lägre bak på gatdäcken. Om jag tycker att bilen överstyr för mycket så brukar det hjälp med att släppa ut lite luft där bak.
När jag får råd så ska jag köpa R-däck och de kommer jag även att köra med på gatan.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Åker på RE540S, sänker från 2,3 till 1,8 innan man sticker hemifrån.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Kryssade "gatdäck och höjer trycket" vilket är en sanning med modifikation. I praktiken så kör jag ut med vanliga gattrycket och sedan släpper jag ut luft tills jag får ett varmtryck som fungerar bra, vilket ligger 2-3 hekto över kallt gattryck.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



gunnar skrev:
Kryssade "gatdäck och höjer trycket" vilket är en sanning med modifikation. I praktiken så kör jag ut med vanliga gattrycket och sedan släpper jag ut luft tills jag får ett varmtryck som fungerar bra, vilket ligger 2-3 hekto över kallt gattryck.



Så gjorde jag också på mina ex. Yokohama A520 (gatdäck)

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Har kört med gatdäck (Yokohama AVS) under -02 och höjde då från 2,6 till 3,0 bar (varma) och tyckte det funkade bra. Dock lär jag mig fortfarande bilen.

Letar efter cupfälgar som får härbärgera r-däck om plånboken tillåter, vilket nog är mer ekonomiskt än att åka på gatdäck.

_________________
/Mathias
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18631



Har hittils kört gatdäck med uselt resultat, tänkte börja köra med R-däck nästa säsong, det blir för dyrt att köpa nya gatdäck hela tiden...

Hur fort svalnar däcken? tänkte mest på det här otrevliga med att Pirellidäcken verkar ta stryk när man kör med lågt tryck i dom men samtidigt så känns det ju jobbigt att köra runt med för högt tryck i dom när dom blir varma...
Skall man behöva ha med sig en egen kompressor och pumpa inför varje pass och sen köra dom varma ett par varv, åka in i depån och justera trycket och sen ut och köra?? Lite överambitiöst kanske?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



om man kör på vanliga gatdäck, vad bör man starta på för tryck? om man inte har möjlighet o tappaur efter höjd temp?
Har hört att man kan spränga däcket om man kör med för högt lufttryck från början.
Vet att det är lite inviduellt hur man vill att bilen ska bete sig o att det kan skilja från gång till gång, men mellan tummen o pekfingret.
om jag har 2,5kg från början vart hamnar jag då med ett varmt däck? Mellan tummen.....


MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41607

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Har hittils kört gatdäck med uselt resultat, tänkte börja köra med R-däck nästa säsong, det blir för dyrt att köpa nya gatdäck hela tiden...

Hur fort svalnar däcken? tänkte mest på det här otrevliga med att Pirellidäcken verkar ta stryk när man kör med lågt tryck i dom men samtidigt så känns det ju jobbigt att köra runt med för högt tryck i dom när dom blir varma...
Skall man behöva ha med sig en egen kompressor och pumpa inför varje pass och sen köra dom varma ett par varv, åka in i depån och justera trycket och sen ut och köra?? Lite överambitiöst kanske?
Det tar en stund att få upp tempen i stommen men sen håller den sig bra mellan passen! Eller rättare sagt, om bilen stått en trekvart så är iof däcken kalla men det går väldigt fort att få temp _igen_. Ett varv typ...

Jag brukar ta ner trycket från mitt åka-på-gatan tryck minst några mil från innan jag är framme vid banan så man har fått grundtemp iaf :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41607

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alex skrev:
om man kör på vanliga gatdäck, vad bör man starta på för tryck? om man inte har möjlighet o tappaur efter höjd temp?
Har hört att man kan spränga däcket om man kör med för högt lufttryck från början.
Vet att det är lite inviduellt hur man vill att bilen ska bete sig o att det kan skilja från gång till gång, men mellan tummen o pekfingret.
om jag har 2,5kg från början vart hamnar jag då med ett varmt däck? Mellan tummen.....


MVH

Jag rekomederar starkt i investering av en däckstrycksmätare! Min från Biltema brukar vara ett populärt instrument på träffarna Kostade säkert tretti spänn eller nåt. (har den billigaste mekaniska, den dyrare elektroniska visade för mycket olika varje gång, iaf det ex jag hade)

Stäm gärna av hur en nyinköpt mätare mäter jämfört med några olika bensinmacks-luftare. Så du vet hur den funkar. Och håll koll på att den är konsekvent. Min mäter ett halvt hekto fel jämnt. Och det är ju 100% okej!

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18631



ok, det låter ju bra...

Vad körde du med för tryck i dina PZero C? För det var såna du hade på RS #3 va, vill minnas att jag fick hålla i mig rätt bra när jag åkte med...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag körde mina TOYo TS-1 2.8 fram och 2.5-2.6 bak varma. Började med samma fram och bak men fick släppa ut bak pga överstyrning. Det var förra året nu blir det R-däck.

Det kostar för mycket att hålla med dubbla uppsättningar. Dessutom är man för slö för att skifta, bättre då med en bra kompromiss.

Jag skulle vilja rekommendera GA:s lilla tryckmätare, kostar visserligen 495kr men tycks vara mycket korrekt.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41607

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
ok, det låter ju bra...

Vad körde du med för tryck i dina PZero C? För det var såna du hade på RS #3 va, vill minnas att jag fick hålla i mig rätt bra när jag åkte med...

Har tydligen missat o svarat.... bättre sent än aldrig

Har runt 2 kg kallt inför banåka. Kör med 2,4 på gatan om jag inte känner mig snål då jag höjer upp mot 2,8 som max. Allt kalltryck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag kryssade det sista alternativet, för det beror på.

Med MR2:an har jag kört med enbart 1 (ett) hekto över rekommenderat gattryck på bana. Vid "normal" bankörning, alltså ca 98 procent fungerar det perfekt med den bilen. När vi var på Björkvik och riktigt råkörde kunde 1 hekto till ha varit lagom. Men inte mer.

Med Miatan jag hade innan fick man minsann fylla i 5 hekto extra för att det skulle fungera.

Med Accorden körde jag med 4 hekto extra, men kunde antagligen haft nåt hekto mindre.

Allt ovan på torr bana. I regn har jag brukat hålla mej kring gattryck för att få en chans till värme i däcken.

Gatdäck hittills för min del (bara kul om det är lite halkigt...) Men håller med om att det antagligen inte är dyrare med R-däck på tid och längd.

Eftersom jag nog är lite Romnnie Petterson när det gäller inställningar och sånt så använder jag följande metod för att bestämma opimalt däckstryck. Kolla på däckssidan. Där mönstret tar slut brukar det finnas en rand. Däcket ska vara använt precis dit!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



JohanR skrev:
Eftersom jag nog är lite Romnnie Petterson när det gäller inställningar och sånt så använder jag följande metod för att bestämma opimalt däckstryck. Kolla på däckssidan. Där mönstret tar slut brukar det finnas en rand. Däcket ska vara använt precis dit!

JohanR



Jo, men vad har det med däckstrycket att göra? Kör du så länge så har väl corden tittat fram (?)

Jag vet inte, men..
Tja, min körstil är kanske inte lika hård som din.

Jag brukar rätta mig efter corden. När corden börjar synas brukar det innebära att greppet håller på att försämras avsevärt alltefterhand. Och det blir bara värre och värre tills situationen är ohållbar.
Till slut går det knappt ens att få till en tjusig donut, det blir bara fula, krokiga, svarta sträck... fortsätter man så är det punka och go`natt...
Enda utvägen är att öppna plånboken och sula på nya puckar i tid så man slipper sabba fälgen.

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41607

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Frazze skrev:
JohanR skrev:
Eftersom jag nog är lite Romnnie Petterson när det gäller inställningar och sånt så använder jag följande metod för att bestämma opimalt däckstryck. Kolla på däckssidan. Där mönstret tar slut brukar det finnas en rand. Däcket ska vara använt precis dit!

JohanR



Jo, men vad har det med däckstrycket att göra? Kör du så länge så har väl corden tittat fram (?)

Jag vet inte, men..
Tja, min körstil är kanske inte lika hård som din.

Jag brukar rätta mig efter corden. När corden börjar synas brukar det innebära att greppet håller på att försämras avsevärt alltefterhand. Och det blir bara värre och värre tills situationen är ohållbar.
Till slut går det knappt ens att få till en tjusig donut, det blir bara fula, krokiga, svarta sträck... fortsätter man så är det punka och go`natt...
Enda utvägen är att öppna plånboken och sula på nya puckar i tid så man slipper sabba fälgen.


Man kollar hur mycket ett gatdäck vikt sig genom att se hur långt upp på däcksidan man åkt. Antingen genom att rita ett streck o sen kolla hur långt på sidan strecket är bortnött eller helt enkelt genom att se på gummit hur långt det är "okört" på.... Grundregeln med gatdäck är lägsta möjliga tryck utan att du är för långt upp på däcksidan. Regeln gäller inte Peeter... han kör mer på däcksidan än på slitbana

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Lufttryck i däcken
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande