Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil vilken fjäderkonstant till amazon | 1 besök senaste veckan (8498 totalt) |
tänkte shoppa lite biltema fjädrar till min amazon som snart ska till sfro o bli laglig. väger runt 1250kg, org framvagn, 9"ford axel i 4-länk. ska mest gå gata och vara lekbil.
osäker på viktfördelningen, motorn är utbytt till en b230ft motor. detta har jag hittat om amazonens org. fram: trådtjocklek 14,1-14,3mm yttrediameter 121-122,5mm belastning för 1cm ihoptryckning: 47,8-51,8kg(borde väll bli samma siffror i N/mm?) bak: trådstjocklek 11,7-11,9mm ytterdiameter 114,5-116mm bel. 19,4-21,4kg/cm det ja lyckats få in i skallen verkar vara att runt 2*standard kan vara lagom utan att bli för stötigt? kg hade ingen aning om hur hårda deras sportfjädrar är. /johan _________________ johan freiman |
||||||
Totalt antal lindingsvarv=????
Totalt antal lindingsvarv=????
Måste kolla att jag är med Det går åt ca 47,8-51,8kg att trycka ihopp fjädern 1cm(10mm). Rätt??? om ja så är det ca 47,8-51,8N/mm Viktfördelingen borde vara ca ca 55% av vikten fram. Den ofjädrade vikten fram ca 35-45kg Bak, OJJJJ en ford 9" väger väll en del??? En std 240 axel med hjul, bromasr mm väger totalt ca 110-120kg. Ger ca 55-60kg per sida. Sen vad är MR fram?? Har för mig att fjädern sitter rätt långt in på undre bärarmen, rätt?? och vad är MR bak?? Står fjädern över hjulcntrum sätt från sidan eller på bäramen??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
antal varv fram org:8,7
bak org:10,7 vet inte vad MR är. men ifram sitter fjädern ca 170mm in från spindelleden och sedan är det ca 230mm in till länkarmsinf. bak sitter fjädern mitt på axeln och ca 240mm in från fäljens anläggningsyta, sitter i org skålar upptill. inte hittat vad en fordaxel väger än men väger väll endel. källa om fjäder spec org: http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/7/verkstadshandbol_avd_7.pdf _________________ johan freiman |
||||||
ok MR fram: MR=230/(170+230) -->MR=0,575 Bak blir jag MR borde vara 1, ger att bilfa.... skulle vara rätt hård bak kontra fram std. Men men det kan vara så pga tex att skrället inte skall sjunka ihopp helt vid lastning. Hjulkonstanterna borde man kunna ta från en 240, allså typ skalenligt efter vikten. Allså samma typ av bil, RWD, motor fram och stel bakaxel. Finns div trådar om 240/740 mm, skall se vad jag hittar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
har tittat runt endel här på rejsa några dagar och det jag har hittat då verkar runt 80N/mm vettigt? eller blir det hårt? bak runt 35-40N/mm?
planerat att shoppa fjädrar på onsdag och funderar på dessa: fram ART # Varv Längd mm Dia mm Gods dia mm Fjäderkonstant, N/mm Beskrivning 67-339 7,25 305 102 14,1 80,27 Saab 900 bak ART # Varv Längd mm Dia mm Gods dia mm Fjäderkonstant, N/mm Beskrivning 67-447 6,5 370 100 11,5 38,82 Wolkswagen Jetta synpunkter på dessa vore fint, känns som att det är dax att köpa väghållningsboken snart så man får lite mer koll på grejerna. tänkte bara kasta in ett stort tack till dom som mätt upp fjädrarna.. _________________ johan freiman |
||||||
OMMMMMMMMM nu MR stämmer fram, MR=0,575 , så bör framfjädrna vara fa... så mycket hårdre.
Tumme pekfinger snackade man om 2-2,5ggr så hårda fjädrar fram kontra bak på en 240. OM jag nu minns rätt 30-40N/mm fjäder bak känns lite hårt, kanske inte. Men framfjädrna måste vara fa... så mycket hårdare för att matcha bak. Anta 30 bak, ger 30*2 fram-->60N/mm på hjulet ger 60/0,575^2 -->180N/mm framfjäder Så innan man gör något MÅSTE vi kolla att MR fram stämmer annars kan det bli en riäl tur med cyckelen i badkaret _________________ Johan Sjölinder |
||||||
jupp, sitter orginal krängare fram. tänkte väll uppdatera med grövre sådant senare oxå när den e inreggad o ja kan kolla vad som behövs. krängaren syns på bilden.
hur mäter man fjäderkonstanten? badrumsvåg+ngt att mäta med + ngt att pressa med? tänkte testa några ja hittade. _________________ johan freiman |
||||||
berkäkna fjäderkonstant -> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Fuling menar du att bakre fjädrarna har vettiga fjäderkonstanter? / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||||
okej blir till att skaffa nya fjädrar runt om hur som helst.
Krängningshämmare då original sitter en tanig sak monterad fram och ingen alls bak. Är det vettigt att byta hur ska man gå till väga? Ska man ha en kränghämmare bak också?. Bilen är naturligt understyrd men man får väl fixa nya fjädrar först och sen börja labba med krängare eller kan man räkna sig fram? /P _________________ /Pär Nyman |
||||||
Provade att köra med kapade orignal bak och biltema artnr. 67-307 (saab 99/900 bak förstärkt) fram i kombination med orginal krängare fram och ingen bak. Funkade hyffsat, lite mycket krängning och understyrning i snäva lågfartssvängar (konbanekörning) men lättkörd med hyffsad balans runt Kinnekulle....
Det blev saabfjädrarna för att det var det hårdaste vi kunde hitta, samt att ytterdiametern var väldigt nära orginal (passade i fjäderskålarna utan några större modifikationer). Dock behövde dom kapas ner ganska kraftigt för att få vettig höjd på bilen, vilket resulterade i att dom "hängde lösa" när bilen var upphissad (inte helt besiktningvänligt), hade planer på att klamma fast dom både uppe och nere men kom aldrig så långt.... _________________ Mikael Persson |
||||||
Skruva banåkabil vilken fjäderkonstant till amazon | 1 besök senaste veckan (8498 totalt) |