Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Sport 2000, Spanskt bonnsmide med Kometsnurra
1, 2   >>
8221 besök totalt
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
I ett svagt ögonblick med sköna huslåneslantar på kontot slog jag lite impulsivt till på en röd gubbräser. Verkar rejäl och skall man tro på säljaren så är det en hyffsad kart för pengarna. Tävlingsklar med bakbumper, extra regndäck på fälg startapparat och Alfanoratt + Pro.

Testar att leka lite i vår/sommar. Ledsnar jag loosar jag nog inte lika många laxar som om jag skulle köpt nytt (vilket jag aaaldrig skulle gjort ändå!)

Kommer inte uppdatera denna tråd utan vill bara avisera min snigelkörning med skånekortet, hemmabana blir Väla, Hbg. Med min feta lekamen blir det knappast tal om tävling, vill bara leka lite och hyrkartar är patetiskt accelerationsslöa med mig nerpressad i stolen.

Suddiga bilder med mobilkamera:




_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Trevligt, då ses vi på Väla som är min hemmabana också

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Björn Nilsson skrev:
Trevligt, då ses vi på Väla som är min hemmabana också

Mvh Björn


Ja har man nu lagt ut dessa pengar så ska det fanimig köras också! siktar på måndagar och enstaka helger. Kommer mest köra för motionens skull. Chassit är helt okänt för mig men uppenbarligen godkänt för tävling då föregående ägare tävlat en del med den. Motorn har en hel del timmar kvar till genomgång, så jag gissar att jag kör hela sommaren utan värre meck.

Licensteorin avklarad i förmiddags, måste skaffa overall bara.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Dimman lättar.

Föregående ägare trodde chassit var slovakiskt men nu har jag forskat vidare.
DRACKART, Spanskt chassi, CIK-02-stämplat. Drackart blev sedemera Induskart och har nog konkat i dagsläget.

Rubriken ändrad till Spanskt bonnsmide.

Försökte förstå mig på Alfanons alla funktioner i samband med toalettläsning av manualen. fattar inte mkt men utan att pilla alltför mycket bör den vissa varvtider, rpm, kylvattentemp rätt omgående. Med lite inmatning av drevdata och hjulomkrets loggar den hastighet också.

Undrar om Väla har splitslingor i banan?

Har sett kartar med både två och tre lager för bakaxeln, vad är bra vad är anus? Gissar att 50mm-axlarna bara använder 2 lager. Var spekulant på en Tonykart med 50-axel, den hade bara två lager.

Hoppade Tony-karten pga att den behövde kompletteras med typ allt. Köpte för samma pengar Spanjacken som var race ready sånär som på mekvagn. Skaffade mig Biltemas skrinda (349 kr) som skall kompletteras med lite rör. Duger iaf i dagsläget för att få karten in och ur Volvon utan extern hjälp, samt även för enklare meck såsom montering av bakhjul, sidoboxar samt bakbumper som inte går in i Volvon monterade på karten.

Praktikdelen av licensen imorrn. Karten startar oförskämt snabbt, ta i trä. Endast en dutt på startern. Hoppas att den håller för morgondagens övningar.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Hehe, upptäckte att man kan komplettera Alfanon med IR-mottagare som faktiskt funkar till de flesta Lap Timer-beacons på marknaden. Nice, då kommer man billigt undan till stora banräsern.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Bilder, Mattias, BILDER!!!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Vet inte om det är tjatigt om jag säger, BILDER!

Älskar din kommentar om motion. Det inspirerade mig till ett köp snarast när tillfälle ges.
Visst bränner det fett!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Tar några imorgon.

Förvänta er ingen skönhet, karten har gått tävlingar och det har satt sina spår. Den är inte flashigt stripead för fem öre, rena CIK-boxar utan dekaler i ngn slags carbon look a like. Enda stripeningen gjorde jag igår och det var den vita debutlicensramen på nummertavlorna. Biltemas vita eltejp is the shit.

Allt kommer bli lågbudget i mitt åkande, Biltemas 40 kronors handpump visade sig funka skitbra till däcken.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Har sett kartar med både två och tre lager för bakaxeln, vad är bra vad är anus? Gissar att 50mm-axlarna bara använder 2 lager. Var spekulant på en Tonykart med 50-axel, den hade bara två lager.


Hur gammal var karten med bara två lager? Har sett en massa kartar och aldrig sett någon nyare kart med bara två bakaxellager. Finns en del som lossar på inre lagret ibland för att mjuka upp bakaxeln. Ger ungefär samma effekt som att köra med bara två lager.

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Krille S skrev:
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Har sett kartar med både två och tre lager för bakaxeln, vad är bra vad är anus? Gissar att 50mm-axlarna bara använder 2 lager. Var spekulant på en Tonykart med 50-axel, den hade bara två lager.


Hur gammal var karten med bara två lager? Har sett en massa kartar och aldrig sett någon nyare kart med bara två bakaxellager. Finns en del som lossar på inre lagret ibland för att mjuka upp bakaxeln. Ger ungefär samma effekt som att köra med bara två lager.


Det var en -02:a, hoppas nu att jag minns rätt men det var nog bara två lager på den.

EDIT: Såg att chassitypen hade tre lagerlägen men det satt bara två lager på den jag kollade, förmodligen pga 50-milimetersaxeln.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Så var licenskörningen avklarad.

Just nu transporterar jag karten i bruksvolvon och får följdaktligen lite meck med boxar, bakhjul och bumper innan jag kan köra. Därmed lät jag slicksen sitta kvar trots att jag har regndäck också. En upplevelse må jag säga att köra slicks på en nyhaglad bana. Jag var dock inte ensam men kunde konstatera att jag var ensam slicksåkare i slutet tillsammans med ett gäng Rotaxgubbar på regndäck.

Inledande råd var att köra fulltejpad kylare vilket inte var the shit efter att ha börjat mata varv. Avslutade dagen med kokande kylsystem. Motorn skall enligt gurus på plats inte ha tagit skada, endast ca 4dl vatten hade tryckts ur. Mer uppmärksamhet på Alfanon nästa gång.

Gryniga bilder upplagda.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Tar några imorgon.

Förvänta er ingen skönhet, karten har gått tävlingar och det har satt sina spår. Den är inte flashigt stripead för fem öre, rena CIK-boxar utan dekaler i ngn slags carbon look a like. Enda stripeningen gjorde jag igår och det var den vita debutlicensramen på nummertavlorna. Biltemas vita eltejp is the shit.

Allt kommer bli lågbudget i mitt åkande, Biltemas 40 kronors handpump visade sig funka skitbra till däcken.


Jag körde första lokala tävlingen i Göteborg förra året. När jag stog och tejpade debutlicens-ruta så kom det en 12-årig spoling som pekade och skrattade "kör du med CP-ruta hahahahahahahahaha". Förbannade glin. >

När det är kallt så brukar jag tejpa kylarn ganska ordentligt med silvertejp som dubbelviks i ändarna så det blir en flik som är lätt att få tag på i farten. Då kan jag plocka bort precis så mycket som behövs utan att stanna.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Grattis och tack för mer inspiration.
Det där är som jag sagt i "alla" år, svårt att ha mer kul på fyra hjul för de pengarna.
Med tanke på att man kan få motion ochså...perfekt. Tyvärr har jag aldrig ägt en egen Kart.

Jag vet känslan med småglin...jag bodde ett par år i Vancouver, Kanada. Åkte skidor i princip varje helg och inte helt ovanligt på kvällen efter jobbet.
Vi som åkte tyckte vi var hyfsat bra after ett par sässonger och tyckte vi hade bra uthållighet.
Slog aldrig fel att när vi avslutade dagen med störtloppsliknande race ner mot bilen (det är höga berg i Whistler&Blackomb) så blåste något litet glin om och flinande samtidigt som de hoppade i någon puckel.
Barn har förmågan att ta ner en på jorden.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Krille S skrev:
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Har sett kartar med både två och tre lager för bakaxeln, vad är bra vad är anus? Gissar att 50mm-axlarna bara använder 2 lager. Var spekulant på en Tonykart med 50-axel, den hade bara två lager.


Hur gammal var karten med bara två lager? Har sett en massa kartar och aldrig sett någon nyare kart med bara två bakaxellager. Finns en del som lossar på inre lagret ibland för att mjuka upp bakaxeln. Ger ungefär samma effekt som att köra med bara två lager.


Tonykart av nyare snitt körs utan mittenlagret Även min, hehe

Grattis till licensen thumbs up Sen kör jag med termostat ist för tejp

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
ÄNTLIGEN! så har den förbaskade licensen registrerats hos SBF i morse. Stor eloge till tjejerna på licensavdelningen som bemött mig väl trots sina anhopande högar och min iver i form av daglig telefonkontakt. Lite snigelfaktor på HMS hantering av min ansökan men jag har full repekt för det ideella arbete (är det va?) som eldsjälar i klubben gör vid sidan om sina ordinarie arbeten.

Registrerad licens = ÅKA!!

Vilket jag naturligtvis var tvungen att göra ikväll. Ensam på banan tillsammans med en knatte i Mini, snacka om lyx!! Mina föraningar bekräftades, FASEN vad fysiskt jobbigt det är att köra gokart. Orkade väl köra en 10-12 varv i stöten sen var det bara att gå i depå och hålla sig från att spy samt att orka ta sig upp ur bilen. Svetten flödade och sista passet var nog verkligen det sista passet jag rent fysiskt skulle kunna prestera. Hade värmt upp inför körningen med en timme badminton....har nog insett att jag inte bör köra båda sporterna på samma dag.

Detta var min första torrkörning med bilen och min andra körning totalt. Innan detta hade jag sammanlagt 40 minuters erfarenhet av hyrkart vid fyra spridda tillfällen. Eftersom jag av dessa skäl betraktar mig som fet-newbe hade jag dagen till ära kränt på de sämsta däcken jag kunde hitta i mina samlingar. Sämsta as in bakelitpuckar. Detta märkets väl denna kalla kväll. Vansinnig överstyrning, dessa sulor skulle kanske funka en stekhet högsommardag med min vikt (103kg).
TROTS detta tycker jag det gick mycket bra. Vissa säger att erfarenhet av bankörning med vanlig bil snarare kan vara ett hinder än en erfarenhet inför karting. Jag tycker jag hade mycket glädje av mina tidigare stapplande steg på banträffar. Främst spårval, även om dessa fick korrigeras lite för karting men även erfarenheten att ligga mycket nära gränsen för avåkning/sladd. När jag var uppe på banan förra veckan och såg ICA-killarna fyrhjulsdrifta mot apex i högfartskurvorna tänkte jag att det kommer dröja lång tid innan man öht vågar få släpp (läs: ligga sjukt nära gränsen för vad kurvorna tillåter i hastighet) på bilen i det hastigheterna. Till min förvåning tog det inte många varv innan man var djärv nog för att börja utforska det gränserna. Denna snabba lärdom tackar jag mina varv med suralfan för.

Är nöjd med varvtiderna med tanke på materialet (främst däcken men även chassit är helt otrimmat för mig) och även med tanke på min feta kropp. Jag kan lätt träna bort 15 kilo runt buken och så kommer ske.

Fasen vad detta är roligt, kommer garanterat bli stamgäst på måndagsträningarna, har även bokat ett skånekort.

Nu är det bara den analkande träningsverken som skall genomlidas.

/Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Andra torrträningen i kväll. Gick efter omständigheterna bra, kapade 2 sekunder på varvtiderna sen sist och ligger nu på rätt sida om 50-sekundersgränsen. Ligger fortfarande 15 kg över minimivikten i Sport 2000 så hårdträningen fortsätter. Har inte varit beach-XX under hela 90- och 2000-talet, får se om man lyckas i år.

Känner att jag skrubbat fram lite mer grepp i bakdäcken men "nagelprovet" ger tummen ner fortfarande jämfört med slicksen som ligger och väntar hemma på hyllan.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Härligt att du kör så ofta, det krävs som du säkert har märkt

Var och körde i söndags, det är ganska bra fäste i banan nu. Körde utan att skruva något på chassi eller däckstryck 46,1.

Så kör hårt så ses vi på banan

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
ÄNTLIGEN! så har den förbaskade licensen registrerats


När jag fått mitt skånekort (och licens som inte heller kommit än) så kommer även jag ngn måndag så kan vi tuffa runt i likartad lugnt tempo!

Fick bänt isär stolsstagen igår, så nu hoppas jag på att stolen inte ska ge mig andnöd som det hittils varit

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
46.1, sjukt snabbt!

Skruva chassi? vad är det?
Jag börjar med lite viktminskning istället

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
ÄNTLIGEN! så har den förbaskade licensen registrerats


När jag fått mitt skånekort (och licens som inte heller kommit än) så kommer även jag ngn måndag så kan vi tuffa runt i likartad lugnt tempo!

Fick bänt isär stolsstagen igår, så nu hoppas jag på att stolen inte ska ge mig andnöd som det hittils varit


Vill minnas att du var en reslig man Per??
Dock kanske inte 102 stadiga kilon runt buken eller?

Är dock oroad att ditt tempo kommer vara betydligt raskare än mitt.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Pär Hylander skrev:
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
ÄNTLIGEN! så har den förbaskade licensen registrerats


När jag fått mitt skånekort (och licens som inte heller kommit än) så kommer även jag ngn måndag så kan vi tuffa runt i likartad lugnt tempo!

Fick bänt isär stolsstagen igår, så nu hoppas jag på att stolen inte ska ge mig andnöd som det hittils varit


Vill minnas att du var en reslig man Per??
Dock kanske inte 102 stadiga kilon runt buken eller?

Är dock oroad att ditt tempo kommer vara betydligt raskare än mitt.


Mja, 184/95 är väl inte inte helt optimerat. Hursomhelst, efter drygt en månads strul i samband med motorrenovering är karten och jag på gång igen. Snart dags att prova lite mer seriöst på välabanan. Har provat en gång, men då la startmotorn av efter första passet så det blev inte mycket kört.

_________________
Pär Hylander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Sport 2000, Spanskt bonnsmide med Kometsnurra
1, 2   >>
8221 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande