Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 51, 52, 53 >> 138 besök senaste veckan (278695 totalt) |
Jaghar komit fram till att jag ofta gör saker besvärligt för mig själv, som att jag ville behålla så mycket som möjligt av det som satt ovanför kylaren. Urbota korkat eftersom det mest försvann:
Ovan är utgångsläget för att göra nya fästen för kylaren. Jag hade en ide som väl i garaget inte riktigt fungerade, så efter lite funderande och testande så blir det så här: Tidigare har jag kapat i bilen för att få plats med luftfiltret, just den biten var jag tvungen att återskapa. Var luftfiltret skall bo nu har jag inte heller löst. Med mer metall bortkapat så blev det ett stort hål ovan kylaren, kommer luften att ta den vägen in i motorrummet eller genom kylaren? Antagligen inte genom kylaren, så en aluminiumbit löser förhoppningsvis det. Här provisoriskt nästan på plats: Eftersom jag inte hade borrmaskin i verkstan så kunde jag inte göra klart allt eller fäst aluminiumbiten, det får bli nästa gång. Fast jag har en nyfiken fråga, den metallen som fanns ovan kylaren antar jag mest var för att stadga upp motorhuvsfästet. Men bör jag göra något annat för att stadga upp där ändå nu? Det går en balk mellan rambenen som borde vara den som tar upp det mesta av krafterna vid en krock. Att göra något som stadgar upp är inte svårt, men jag är inte säker på att det behövs. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det ligger på att-göra-listan, långt ner... Så länge de funkar och inte är i vägen så får de vara kvar, fokus just nu är: 1. Körbar och besiktningsbar. Just nu är det kylare och att bromsljuset lyser konstant som är kvar. 2. Broms 3. lite mindre väghållningsmeck 4. motormeck... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Så här bidde de nya fästena, de fick lite gummi på sig för att skydda kylaren och kanske ta upp lite vibrationer.
Nu sitter den ordentligt. Med lite mer färg så är det nästan klart, en sak återstår på själva kylaren innan det är dags att fylla kylvätska. För att kunna besiktiga var det två saker till som behövde fixas, det ena var att bromsljuset lös hela tiden. Efter att kravlat in under instrumentpanelen (191cm lång och inte smal...) och försökt justera bromsljuskontakten så visade det sig att den trots att den hamnade in sitt ändläge inte räckte till. Så då fick det bli justering av tryckstången, den som är ännu värre att få bort. Nåja, efter att ha fastnat någon gång under instrumentpanelen utan att kunna ta mig loss så löste det sig. Bromsljuset funkar som det skall igen. Det andra var att ena parkeringsljuset inte fungerade, nya lampor inhandlades och så här har det sett ut ett tag: "Pottan" som lyktan sitter var inte så fräsch så det har fixats till och fått sig ett lager färg innan den återmonterades. Mycket bättre att montera tillbaka något som är lite uppfräschat. Även andra lampan byttes, förhoppningsvis retar det någon... Edit:Frågan kvarstår om jag bör ersätta "balken" som satt ovan kylaren och som motorhuven satt i, eller var den där mest för motorhuven (och inte krocksäkerhet)? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Kylaren var en sväng till hos Rolle för modifiering.
Sen sattes den tillbaka, slangar började dras och dras om för att hitta nya vägar. När den övre kylarbalken försvann så försvann så behövde ett gäng kablar hitta ny plats. Mm, mm... Luftfilter behöver bilen också, den högre kylaren stoppar effektivt att använda den gamla platsen så ett nytt ställe behövs hittas. När jag var nöjd med en fullösning för att kunna åka och besiktiga så hittade jag en grej inne i bilen som gick mig att stanna upp, jag hade glömt luftmängdmätaren. Sen är det ett jäkla mög med slangar... Inloppet till spjällhuset är YD 90mm, luftmängdmätaren är 70mm och luftfiltren är på 3" eller 80mm. Enklaste hade varit att beställa silikonövergångar till allt men det tar tid, å andra sidan är jag inte i garaget så ofta så de hade säkert hunnit fram med god marginal. Men igår bestämde jag mig för att fixa något så att det går att besiktiga och köra bilen lite. 2,5" rör blir 70mm i ändarna Efter en stund såg det ut så här igårkväll: Här trodde jag att det började bli klart, tills jag upptäckte att det saknas en kylarfläkt. Den som satt i är effektiv och har två hastigheter, men den bygger på höjden och jag ville slippa flytta på allt igen för att få plats med den. Var hittar man smala fläktar snabbt? På HotRod Heaven såklart. Säkert inte lika effektiv, men billig och nära. Efter att ha letat kylvattenläckor och annat tråkigt så.... Fits like a glöööövv!!! Varmkörning visar inte på några läckor, kylaren blir varm men när jag sätter på fläkten blir det direkt kallt där den verkar. Luftfiltret skall ha en annan plats, jag vet bara inte riktigt var än. På höger sida finns massor av plats men där sitter motorn till lyktorna i vägen, under vänster framskärm finns det också plats men det är smalt och krångligt att dra rör dit. En fexibel 70mm slang hade varit kanon om man kunde hitta. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Bilfan skulle ner från pallbockarna, ECU skulle sättas fast och titta över allt innan besiktning men det gick inte för sig
På nåt sätt slutade det med tryckluftsdriven såg, roterande fil, svets, slägga, färg, mm, mm... Luftfiltret fick hitta en ny plats. Är det någon som vet varför lyktorna har en "grej" som sticker ut bakåt? Kan det vara någon slags motvikt för att balansera den? Hursom så har jag kapat i den och funderar på om jag behöver göra något åt det. Nåja, nu suger den inte varmluft iaf. Nu skall jag bara sätta fast ECU, titta över allt innan besiktning och hitta ett nytt ställe för tutan. Ibland känns det som ett stort femtonspel... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Den avkapade biten satt det väl en skruv på?
Den skruven blir stoppet så att lamporna inte öppnar för mycket och som Lennart säger, blir stadigare. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Oups... Då får jag något mer att lösa nästa gång. Jag har inte kört runt lamporna med elmotorn, bara genom att manuellt skruva på motorn för att se så att det gick fritt.
Så skruvar jag fast några muttrar så löser det sig... Såna däringa Hella 90mm lampor blir mer och mer attraktiva, ju mer femtonpussel det här blir. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Du får väl vara lite kreativ med lysena.
http://www.dp935registry.com/adpix/1 _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Lyset får bli ett senare problem, de kan ju inte slå runt helt iaf...
Komma ner från pallbockar: CHECK Varmkört och luftat kylsystem: CHECK Satt fast kablar och slangar ordentligt: CHECK Sätta maximal caster så att den styr tillbaka själv igen (): CHECK Hjulinställning a'la fiskelina: CHECK (typ iaf... lite toe-out på båda framhjulen iaf) Boka besiktningstid: CHECK på den med. Sätta fast ECU så inte den åker omkring på golvet: TBD... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Till slut var det dags att göra ett försök. Vägen dit gick lugnt och utan problem, nu styr den tillbaka själv efter en sväng och på vanlig landsväg svängde den direkt jämfört med vår andra bilar.
Efter någon kommentar om hur man ålar sig ner i en sån här bil, att bromsarna är dåliga ("-Det är som en gammal jänkepråm, man får ta i utav h**vete", "-Bromsservot är nog dåligt på denna???") och att kopplingen tar "konstigt" så var det över. Kopplingen, ja den är ett kapitel för sig som kräver en försiktig fot men denna dagen var det värre än vanligt. Trycker man kopplingspedalen i botten så fjädrade den inte tillbaka utan stannade där, ett tag. Det ledde till det värsta "kärringstopp" jag har sett när kopplingen dumpades helt inne i hallen med lite varv på motorn. För mycket för att den skulle dö snällt och för lite för att dra loss hjulen från backen. Istället hoppade bilen till och jag hörde växellåda/motor klonka till ordentligt. Men iaf: Efteråt togs en tur i industriområdet för att faktiskt testa bromsarna, den låser upp bakbromsarna om man vill. Nåja, bättre saker ligger i verkstan sedan en tid tillbaka. På vägen tillbaka för att hämta bruksbilen så började det låta konstigt bakifrån. När jag växlade slog växellänkaget i något, det började låt konstigt då och då bakifrån. Ungefär som att något låg och vibrerade, det märktes mest vid motorbroms. Väl tillbaka så kördes bilen in igen och jag vart nyfiken: Det vänstra växellådsfästet var löst och nästan urgängat. Jag har aldrig varit på det, den senaste gången jag vet att någon lossade på det var för ~9 år sedan då en Porsche-mek tog ner lådan. Eftersom jag inte riktigt tror på att det bara händer av sig självt så antar jag att "kärringstoppet" började lossa på muttern och sen gick det snabbt att börja gänga ur. Jag skruvade tillbaka den, men skall nog sätta Loctite där innan den kommer ner. Fråga: Visst skall gummit i "1" nedan sitta fastvulkade i fästet? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det är ett standardfel att gummit släpper ifrån metalen.
Utzon tar 1300 kr styck. http://utzon.se/car/944-82-85/transm _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Båda är trasiga, 2600:- som jag hellre lagt på annat. Dessutom kunde Utzon (enligt sidan) skicka först nästa vecka. Kan man göra egna växellådsfästen. Fästena tar upp kraft neråt samt framåt/bakåt som de sitter nu, jag antar att det är när växellådan vill åka höger/vänster som till slut gör att vulkningen släpper. Kan man lösa så att det finns något som tar upp krafterna även framåt/bakåt/höger/vänster så vore det bra. Jag får fortsätta att fundera... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Tänk på att växelådskuddarna agerar bakre motorkuddar också.
Har sett att några har gjort solida fästen i aluminium, men jag vet inte hur glad lådan blir i det. Känns som att det kan bli lite väl stor belastning på två skruvar... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag vill inte ha det helt solida fästen, men samtidigt vet jag inte om runda växellådskuddar (eller runda motorkuddat) som här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag har ingen svarv, eller ens material att svarva i....
Problemet är att jag jag vill att växellådan skall "stå på" bussningen, inte hänga i den. Som typ ritningen till vänster nedan. rött = bussning svart = fäste byggt i plattjärn runt bussningen, skruvad i bilen upptill grönt = fäste skruvat i växellådan, mer plattjärn Växellådan sitter till höger, fäst med två skruvar. Enklast vore typ som den till höger, men om bussningen går sönder av någon anledning så trillar lådan ner isåfall. OBS, EJ SKALENLIGT!!! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Du tänker rätt, vill man att liknande upphängningar ska hålla ska det vara tryckande belastningar. För att bättre klara sidledsvridningar/belastningar kan du ju istället för att ha bussningarna i lodlinjen vrida dem kanske 30-45 grader sett från bilens längsled. Då kommer de även verka i 'sidled' samt klara tyngden uppifrån bra. _________________ Roland Johansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 51, 52, 53 >> 138 besök senaste veckan (278695 totalt) |