Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 51, 52, 53 >> 37 besök senaste veckan (278499 totalt) |
Jupp, fits like a glööve...
Mått vet jag inte, hjulinställning är gjord i verkstan med fisklineprincipen, sen har den rullat 20-30 mil efter det bara. Men vad jag minns var det inga förändringar i måtten, utan "lederna" hamnade på samma ställe som tidigare (+- någon mm pga att jag kanske inte var jättenoggran). Caster har jag iofs problem med, men det är för att jag missade det totalt och inte orkat ta tag i det än (flytta på bakre bärarmsfästet lite). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Ok. Fixade lite dötid på jobbet så jag hann svarva till ett par nylon stopp av enkla modellen. Blir att provmontera ikväll så jag hinner ut och provköra några km ännu före snön kommer!
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
Det ovan skrevs förra året, men det började komma smygandes året innan dess. Symptomen var att inbland startade bilen efter att ha körts en stund på startmotorn, då gick den klockrent på tomgång men torrgasade man upp så bluddrade den på ~1500RPM och vägrade varav mer. Ibland ville den inte start alls, inbland direkt på första försöket. Så felsökning har gjorts lite sporadiskt, bytt soppafilter, mätt ström till soppapumpen, dragit direktström från batteriet till soppapumpen, bytt till nytt brsänslerelä, ny vevaxelgivare, lossat returledning och se så det verkligen kommer fram bensin (att fylla en 1,5liters petflaska gick fort), kollat så det finns gnista, mm, mm, mm. I princip allt förutom några saker, inte kollat så att spridarna är igensatta av skräp, inte mätt bränsletryck, osv. Under året har jag köpt en massa saker för att byta och felsöka, en del av dem har blivit liggande på hyllan för att jag helt inte orkat bytta till dem. Så när jag var där förra veckan så kom jag på att även om det var gnista när jag kollde så var den kanske lite svag och oregelbunden? Kanske läge att bytta förelarlock och rotor som legat på hyllan ett år? Det är ju inte plättlätt, jag letade efter en fördelarlös motorn som jag köpte men den hade något problem så jag bytte till ett sprut med fördelare. Det innebar att kappa upp torpeden, massera med slägga, slänga kupefläkten, köpa ny och bygga in den osv. Det är helt enkelt inte gott om plats, dessutom sitter en av skrivarna jäääätttedåligt till. men jag vörjade titta på skiten, upptäckte att jag varit lat/smart och inte satt dit den skruven(), efter att ha lossat de andra skruvarna så fick jag lirka i 10 minuter innan jag fick ut fördelarlocket och såg rost på rotorn och rost på fördelarlockets kontaktpunkter. Att den ens hade startat emellanåt begriper jag inte. Efter att ha bytt tändkablar, bytt rotor, lirkat dit fördelarlocket i 8 minuter (det nya var lite grundare) så hoppar bilen igång direkt, varje gång dessutom och kan torrgasas långt över 1500RPM. Det finns hopp om att köra lite i år iaf... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Nu har prylar börjat trilla in, dagens skörd var två paket:
Ett styck Kina-kylare och gängsnitt/gängtapp i udda dimensioner. Tyvärr blev det nog fel kylare pga klantighet från mig, men det kommer säkert att fungera bättre än den läckande som sitter där idag. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Dagen började med en fungerande bil, men där kylare läcker lite, lite, när den blivit varm. Dagen slutade med en icke fungerande bil.
Att få ut en kylare är väl inga problem? Lossa på slangar, kontakter, kylaren i sig och sen lyfta ner den? Fast nåt klantarsel har ju satt oljekylare 3 cm för långt fram för att det skall gå med fläkten monterad på kylaren, dessutom gick det inte att lossa en slangklämma? Här hänger kylaren i en slang under bilen, det var då det blev kladdigt innan jag hade våldat bort den. Nåja, till slut låg de på backen och jag kunde börja flytta över saker: Avtappningspluggen passade, termokontakten till fläkten passade efter rengöring av gängorna i kylaren(!!!), den lilla slanganslutningen högst upp passade... ...inte. Alldeles för stort hål i kylaren. Nåja, bara att acceptera att det inte på något sätt kan bli klart idag. Nämnde jag dessutom att jag inte visste vilken kylare jag hade köpt, förutom att det var den större? I underkant står den på gunniduttarna som skal vara där, här ser vi övre kylarbalken som kylaren inte går in under. Skruven till höger är den som håller fast kylaren, under den och balken är det en gummidutt som trycker kylaren på plats, jag tror det finns lite platsbrist. Edit: Glömde ju allt annat roligt som det för med sig... Eftersom jag inte vill ha kylaren längre ner än idag så återstår bara en sak, att kapa och göra nya fästen så den flyttar uppåt. Men det för ju med sig andra roliga saker som tex att jag inte får plats med luftfiltret längre. Åh, det roliga med modifierade bilar... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Hur i hela j***a f**b*****e s**th****e tar man loss "nospanelen"?
Jag såg en snabb guide på nätet som sa: * 924 och tidiga 944, borra ur alla punktsvetsar och lyft bort den. * Senare 944'or, lossa de fyra skruvarna i motorrummet, lyft strålkastarna och skruva ur skruven som håller ihop nospanelen och framskärmarna, lossa sedan en skruv till under strålkastaren. Lyft bort... Så jag har lossat de fyra skruvarna i bakkant, lossat på skruvarna som fäster mot framskärmen, men sen är det slut på skruvar. Det verkar som att den är svetsad i underkanten, vad jag än gör så sitter den som berget. Är enda sättet att ta loss fronten och stötfångaren och sen använde vinkelkapen på undersidan? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Här finns det några tips.
http://forums.pelicanparts.com/porsc _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Bilen är ju en bastard, men att ha den både skruvad i ovankant OCH punktsvetsad i underkant? Hade det varit det antingen skruvar eller svets hade det varit logiskt, men både och? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
De två skruvarna ut mot skärmarna brukar folk hitta men det sitter två skruvar på motsatt sida av lykthålet också, in mot mitten!
_________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Bilarna före 85B verkar ha varit både och av någon anledning.
Skruvarna ut mot skärmarna förstår jag, men varför den skulle både skruvas och svetsas förstår jag inte alls. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Hemmasnickrat i så fall. _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
Tidigare modeller har ingen anledning att ta loss den annat än för rep.
S2 har filterhållaren i utrymmet under panelen. Turbon kan man vilja ha bättre åtkomst till IC. Det är min teori. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Kylaren iväglämnad till Rolle för lite modifieringar så att jag kan vara säker på att den sitter kvar.
Väl där diskuterades ett annat delprojekt, växellådskylning. 944 Turbo har växellådskylning genom någon pump och att det går en kylslinga ut utanför lådan. Hur oljan kommer ut vet jag inte, men in kommer den genom en nippel i växellådshuset. Eftersom jag varken har lust att ta ner lådan eller borra ett hål i huset så letar jag efter den lates väg att åstadkomma detta. I detta fallet genom att ta olja från avtappningspluggen -> pump -> kylare -> påfyllningspluggen. Detta kommer ju inte att ge några fiffiga effekter som att spruta olja på rätt ställe utan bara att sänka tempen på oljan. Finns det några nackdelar med det, eller andra synpunkter? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
1833:- med leverans på 3 arbetsdagar. Sen var jag inte nöjd med att den saknar de "klackar" som finns på originalkylaren som gummiduttarna sitter i och som håller den på plats. Jag vill inte riskera att den glider omkring, halkar ur och blir hängande i slangarna. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Nää. En sådan lösning bör fungera fint, vi kör så på långloppsbilen. Tänk dock på att placera pumpen under oljenivån på lådan då de inte verkar gilla att suga olja förhögt. Våran sitter oanför oljenivån och suger olja och det verkar döda pumpen efter ett tag. Jag hade även funderar på att få in ett filter i kylslingan som kan ta spån ifrån synkringar etc. Jag hade nog satt filtret mellan pump och kylaren. Hur har du tänkt att temperaturreglera kylningen? Enklaste är en strömbrytare som man bara slår på vid hård körning. Annars finns risken att du kyler oljan lite väl mycket vid kall väderlek. En annan elegant lösning är att ha en oljekylare på motorvattnet, då får du även uppvärmning av lådan när det är kallt. Misstänker dock att du inte vill dra vattenrör hela vägen bak på din bil. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Men varför vill du ha kylare på lådan? Går den för varmt i dagsläget? Kanske en något tjockare olja är svaret i stället. Att sätta i en sån "oljeloop" som du beskriver känns som ytteligare ett ställe där det kan börja läcka och bli fel.
Jag körde riktigt hårt på bana med min 944 och hade aldrig problem med för varm låda. (Även om den blev ganska varm.) Jag hade en Red Line olja i, minns inte riktigt vilken men den var tjockare än original. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jag har exakt denna låda (01E) fast med 4WD i min Passat W8 och den har fabriksmonterad oljekylning/värmning via en loop in i kylaren. "Pumpen" är integrerad i lådan och oljan skickas in i kylaren precis som för automatlådorna. Det fungerar supersmidigt och det annars vanliga 01E-kärvheten på morgonen försvinner snabbt. Oljan kommer snabbt upp i temp och håller sig där. Det är ingen dum idé med värmeväxlare annars....folk som har monterat tempgivare på sina (okylda) lådor såg uppemot 140 grader vid bankörning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nu kommer jag inte ihåg, men jag tror den svindyra oljepumpen skulle klara att lyfta en halvmeter eller så. Men det är definitivt något att fundera på, tack för att du delar erfarenheten!!! Jag har inte tänkt mer än att en knapp är säkert bra att börja med, sen kanske en termobrytare strax efter utloppet. Jag vill inte drar rör mer än nödvändigt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det är väl en kombination av saker... Urtappningspluggen sitter fast och börjar bli runddragen, så jag måste byta den ändå. Kul sak att fundera på och göra... Har man inte problem får man skapa sig dem. Kul sak att fundera på och göra, nu har jag snart alla delar för att göra det men de kanske ligger på hyllan ett tag. Redlineoljan ligger jämte bilen, skall bara få bort urtappningspluggen först. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Kylaren kom via omvägar från Kina, den synades och befanns vara bristfällig. Så den lämnades till Rolle för att få lite styrningar så att den inte kunde lossna från bilen, en por lagades också.
Enligt bilderna ovan så passade inte kylaren bilen (), så vad måste man modda för att få dit den? Jo både bilen och kylaren. Den tryckluftsdrivna sågen är mitt nya favoritverktyg, den "riktiga" vinkelkapen gick inte att använda eftersom det var lite ont om plats. "-Mät en gång, kapa en gång..." sa en vis person någon gång. Spöstraff borde den personen ha, jag kör istället med mäta en gång, kapa, provmontera, kapa, provmontera, kapa, provmontera, kapa, provmontera, kapa, provmontera, kapa, provmontera. Inte riktigt än... Jag har noterat att andra personer som vet vad de pysslar med visar i sina trådar hur de borrar ur pungsvetsar, sånt finmeck är inte Påffe van vid. Här gäller våld! Till slut efter många kapningar: Kylaren gick lite högre upp än jag tänkte mig, så nu är jag inte helt klar på hur den skall fästas där uppe, men det löser sig. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 51, 52, 53 >> 37 besök senaste veckan (278499 totalt) |