Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 51, 52, 53   >>
35 besök senaste veckan (278316 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Pedalställ hemma, fem minuter efter att jag öppnat förpackningen behövdes den första reparationen... Det här blir säkert bra.



Det har inte varit något översvallande gensvar på mina frågor tidigare, men jag provar iaf att se om det här kommer att fungera.

Slangar till cylindrarna från bromsvätskebehållarna i motorrummet, någonstans behöver de gå igenom torpedväggen. Skall jag satsa på gummislangar genom gummiduttar, eller skottgenomföring med AN4 / "7/16"

Från cylindrarna tänkte jag bromsrör med skottgenomföring, finns det sådan för M10X1 på Mekonomen (hittar inte på deras sida)? Eller är det bättre att köra på det dyrare alternativet med stålomspunna bromsslangar?

Bromsljus kommer inte att funka, så hydraulisk bromsljuskontakt införskaffas imorgon med T-stycke.

Gaspedal... har jag inte en jäkla susning om hur den skall fungera.
Jag förstår inte hur de har tänkt att något skall gå att fästas på den? Jag måste nog sätta mig ner i bilen och fundera lite. Det bästa är kanske att bara ta bort pedalen i bilen och göra ett stag till gaslänkaget.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



Marcus Gustafsson skrev:
Nu?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Nu?



Jag stavade fel på "Ni"



Eller så ville jag bara få en ny sida.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire . . . .

Kan det funka med såna som skottgenomföring? Har för mig att det finns dubbelhane också.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Ikväll skulle pedalstälelt börja passas in, men först skulle gaspedalen bort. Men det kändes lite vekt där den satt? Så en bit av den sista isoleringen slets bort och vad kom fram då?



Efter några timmar med kapande av plåt, nya hål i bilen och igenläggning så ser det ut så här:

Inte klart, men orkade inte mer ikväll...

Världens fulaste lagning, jag vet. Jag skyller på att jag inte kunde ställa in svetsen ordentligt, det gick bara inte. Alla svetsar blev skitfula och svulstiga, jag brände tusen hål, osv. Men det brände iaf igenom och till slut var golvet mycket stabilare.

Men att sitta på knä utanför bilen, luta sig in under ratten med svetshjälm på och försöka svetsa var inte helt lätt. Hade motorn varit ut och avgassystemet nere så hade det varit mycket enklare, då hade det gått att ta det underifrån.


Passa in pedalställ? Jovars, jag hann sätta det på plats iaf. Men Porsche verkar inte ha tänkt på att pedalerna kommer 5 cm högre upp. Hur kunde de missa det?
Nåja, kapas infästningen för pedalerna bort så får nog fossingarna plats också.


Edit: Just det ja, det där stora runda hålet som täcktes av en rostbricka vad fyller det för funktion egentligen? Kan jag bara svetsa igen det?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Ibland vill man bara skrika "-Bajs" åt världen, så jag gör det: "-BAJS!!!".

Det där pedalstället jag köpte som syns lite ovanför och här under:


verkar inte funka så bra för mig. Inte för att det är fel på pedalstället i sig, men det jag inte riktigt hade tagit med i beräkningen var hur mycket det bygger på höjden. Sätter jag dit stället och stolen som den har suttit så kommer jag att sitta som en apa, benen kommer att ta i ratten så rattstången skulle behöva höjas tex.

Ett tag funderade jag på att kapa hål i golvet och bygga en låda neråt, men det känns dumt med pedalstället som lägsta punkt.

Ändrar jag infästningen för stolen så kommer den neråt och i en annan vinkel, det kanske är en väg att gå?

Eller inse att det inte kommer att fungera, och hitta på något annat. Någon som vill köpa ett pedalställ?

Resten som har hänt är att det sista har svetsats, så nu finns det ett friskt ställe att fästa pedalstället jag antagligen inte kommer att använda.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Marcus Gustafsson skrev:
Ibland vill man bara skrika "-Bajs" åt världen, så jag gör det: "-BAJS!!!".

Det där pedalstället jag köpte som syns lite ovanför och här under:


verkar inte funka så bra för mig. Inte för att det är fel på pedalstället i sig, men det jag inte riktigt hade tagit med i beräkningen var hur mycket det bygger på höjden. Sätter jag dit stället och stolen som den har suttit så kommer jag att sitta som en apa, benen kommer att ta i ratten så rattstången skulle behöva höjas tex.

Ett tag funderade jag på att kapa hål i golvet och bygga en låda neråt, men det känns dumt med pedalstället som lägsta punkt.

Ändrar jag infästningen för stolen så kommer den neråt och i en annan vinkel, det kanske är en väg att gå?

Eller inse att det inte kommer att fungera, och hitta på något annat. Någon som vill köpa ett pedalställ?

Resten som har hänt är att det sista har svetsats, så nu finns det ett friskt ställe att fästa pedalstället jag antagligen inte kommer att använda.


Är inte riktigt med på varför du vill ha ett trepedalsställ? Förstår att det är trevligt men jag fick backa ifrån just den lösningen pga kostnadsskäl. Trepedalsställ är skitdyra.

Jag valde att köpa ett Tilton ställ och behålla orginal gaspedal. Är väl inte riktigt idealt om man ska vara ärlig då gaspedalen lätt hamnar på en annan höjd. Men prismässigt var det svårslaget samt att man får ett bra pedalställ. Dessutom slipper man problemet med att pedalstället tar i rattstången.

Jag har ett TE 72-605 Tilton Dual Pedal Asmy 5.5 Ratio, Overhung Mt, Aluminum
Betalade 215 dollar för det. Har nog utgått numera men det har också cylindrarna bakåt.

Tänk dock på att du blir i princip tvungen att åka riktiga racebelägg för att få det att fungera utan servo, trots att jag har 40 och 36 kolvar i mina fyrkolvsok och minsta huvudcylindern fram så blev det duktigt tungtrampat med gatbelägg. Blev iofs tvingad att köra 5.5 i ratio istället för 6.5 pga mitt golv i bilen.
Har ångrat bittert att jag tog bort servot som mest var av platsskäl men också pga att jag behövde ha hydraulisk koppling numera.

Finns nån bild här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5216&postdays=0&postord . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Är inte riktigt med på varför du vill ha ett trepedalsställ? Förstår att det är trevligt men jag fick backa ifrån just den lösningen pga kostnadsskäl. Trepedalsställ är skitdyra.


Ja, nu vet jag knappt själv längre...

Det finns några grundorsaker:
* Torpeden flexar, det går iofs att fixa genom att svetsa på förstärkningar
* Huvudcylindern till kopplingen strulade, någonstans vid renoveringen av den hände något (antagligen något dumt jag gjorde). Så den kastades all världens väg... en ny kostar 1300:- plus frakt så varför inte lägga den summan på ett pedalställ istället?
* Utrymmet i motorrummet där bromsvåg/bromscylindrar satt behövs till annat, det skall dit en turbo. Framförallt detta driver allt annat.

och lite resonemang som lät bra i huvudet innan jag satte dem i bilen_
* Försök inte fixa problem tillfälligt, det kommer bara tillbaka och spökar utan lös dem ordentligt. Köp vettiga saker, inget hemmameck som strular
* Jag läste trådar om 944'or med pedalställ, flera påpekade att med cylindrarna riktade framåt så kommer pedalstället för långt bakåt (torpeden sitter i vägen) och några ångrade att de inte köpt med bakåtriktade cylindrar under fötterna.
* Jag funderade på att låta gaspedalen vara, men insåg att det kanske skulle bli tok med olika placeringar. Så med tre pedaler får jag ett som funkar höjd/längd-mässigt mellan pedalerna och jag slipper göra något.
* Enkelhet, sätt fast med sex skruvar genom golvet med monterade cylindrar, dra slangar/rör genom torpeden och ett stag från gaspedalen till originalmekanismen för pedalen. Alles klar, alles gut.. bortsett från mina stora fötter då.

Skall jag sätta 2 hängande pedaler så måste jag bygga ett fäste för dem och svetsa dit, inte omöjligt men tar lite tid och framförallt slipper jag bekymret med konstig benställning. Jag kan också försöka hitta ett lutande pedalställ som "passar", OBP har modellanpassade sådana (men inte till 944):


Eller så kan jag ge mig på att göra ett eget lutande pedalställ... ram i 3mm plåt och hitta fyrkantsrör att göra pedaler av som är lagrade med kullager... hmm.... hursvårtkande... Nä, det kanske jag inte skall ge mig in i.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Nä, nu har jag bestämt mig. Det skall passa, så är det bara. Dagsläget ser ut såhär:


* Undersidan på instrumentpanelen måste kapas lite, för att få mer plats för fossingarna.
* Alla elkablar som sitter under instrumentpanelen måste sättas fast ordentligt så de inte petar neråt.
* Stolen måste flyttas lite, den måste ner och lite längre bak.
Men hur sjutton skall jag göra det? Efter att ha funderat, och funderat lite till så vet jag inte riktigt.

Enligt TR253-65 så skall det vara förstärkningsplatta under golvet om jag tolkar det rätt. Fast det främre fästet jag måste göra under det justebara stolsfästet behöver vara ~40mm högt för att stolsjusteringen skall gå fritt för original stolsfäste. Nåja, 50mm långa skruvar finns ju.

Sen såg jag att Trendab säljer fästen enligt TR253-65B: http://trendab.jetshop.se/universal-subframe-p-802-c-174.aspx
Det kanske är något att satsa på? Antingen att göra själv, vilket antagligen skulle ta några kvällar eller köpa och få dit.
Fast enligt TR253-65B så skall röret var av minst 2,5mm plåt, men OMP specar till 2mm samtidigt som det skall vara FIA-godkänt?

Så här ser det justerbara stolsfästet ut som jag helst vill ha kvar:



För länge sedan såg jag sprickor i golvet vid de bakre stolsfästena, de svetsades och förstärktes. När jag tittade närmare på ett av de främre fästena nu så finns det sprickor i metallen precis vid skuvstycket.
Sakerna att göra bara växer och växer...

Här finns de tekniska reglerna, sidan 38: http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/teknik . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Är det någon som vet vart man kan få tag i 3mm stålplåt i (helst) södra sidan av Stockholm? Ja, lite mindre storlekar då för 2500*1000mm hittar jag ställen som gärna säljer..

jag behöver typ 1000*500 så har jag så det räcker lääääänge för mig

I södertälje tipsades om Boas, skall ringa dem imorgon men finns det mer uppslag?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tror att jag har stolsunderreden liggande

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Tord skrev:
Tror att jag har stolsunderreden liggande


Tack Tord, men underrede har jag redan ett justerbart.

Stolen är bottenmonterad i glidskenorna, de i sin tur är monterade på två tjocka aluminiumplåtar med hål i för originalinfästningen (4*M6 skruvar).

Det jag vill göra är att montera stolen lite längre bakåt och lite längre ner, och slippa aluminiumplåtarna. Ärligt så funderar jag på vad som egentligen skulle hända med dem vid en krock...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Sä här såg det ut igårkväll när jag kom till verkstan:


Gör om, gör rätt:

Nåja, nu är svetsandet iaf mycket bättre och jag sprutar inte på så mycket metall längre eller bränner så mycket hål.

Kapad instrumentbräda, det satt ju en metallplåt i den??? Nåja, då fick vinkelkapen jobba lite mer.



Dagens inköpsställe blev Boa's i Södertälje, numer favoritverkstad för metall!
Så nu finns det plåt i olika tjocklekar för det jag behöver, billigt var det med.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Har du någon adress eller hemsida till Boas?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Har du någon adress eller hemsida till Boas?


Det är enkelt: http://www.boas.se

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Var hittar jag ett verktyg för att kunna stifta ur Bosch-kontakter (JPT tror jag det heter)? Helst över disk i Södertälje/Stockholm...

Känner någon för att låna ut ett går det oxå bra.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5561



Marcus Gustafsson skrev:
Var hittar jag ett verktyg för att kunna stifta ur Bosch-kontakter (JPT tror jag det heter)?

Spridarkontakter typ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Var hittar jag ett verktyg för att kunna stifta ur Bosch-kontakter (JPT tror jag det heter)?

Spridarkontakter typ?


Jupp, å en jäkla massa mer kontakter...



Edit: Jag glömde dubbelkolla att allt jag ville ha var med innan jag skickade in beställningen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540




_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Gott att se, mitt Maxxecu är redan igång thumbs up

Jag har en insugstempsgivare över om det är något av det du glömde?
http://maxxtuning.se/produkter/motorstyrning-elektronik/givare-och-til . . . .

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Stiftverktyg finns på Swedol http://www.swedol.se/demonteringsverktyg-for-kabelskor.html


Men va fa... jag kollade där men måste ha varit blind.

Tack!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 51, 52, 53   >>
35 besök senaste veckan (278316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande