Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 51, 52, 53   >>
52 besök senaste veckan (278497 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Golvet är ju tyvärr inte rakt och det sitter balkar ivägen under bilen. Men nu är det iaf rakt på ovansidan, jag funderar på att förstärka undersidan av golvet också för att verkligen få det stumt.



Den här gamle kämpen får släppa ifrån sig lite delar:

Efter lite vånda och funderande på hur jag skall kombinera ihop saker så får denna släppa ifrån sig torrsumpen. Det finns ett antal funderingar kring hur det skall sättas ihop, men just nu är den mest akuta hur sjutton jag får loss matningen till motorn?





Jag tror att det mesta finns hemma (alternativt finns på Biltema/Mekonomen för småsaker) för motorbygget. I veckan kom det hem Apple racing dämpare, dumpventil, mm, mm från KL Racing. Det jag vet som saknas är:
* Bränsletrycksregulator
* Magnetventil (tror det ligger någon från Calibra någonstans)
* Kunskap, framförallt kunskap i att få ihop kabelhärvan, torrsumpen/vevhusventilation samt hur sjutton slangarna till dumpventil/magnetventil skall gå. Men det löser sig tids nog. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Fel...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Framsteg sker, men inte i så stor takt.

Dagens sak att fixa var växellådsfästena gjorda av guld, titanium och diamanter. Eller iaf om man skall gå på priset...

Fyllda med rutlim:


Naturligtvis inte utan problem, i detta fallet att patronen fick ett hål på mitten direkt som läckte ut. Som tur var har jag börjat ha på mig engångshandskar om jag tror det finns risk för kladd.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



har du några torrsumpsdelar över ifrån motorn?

_________________
peter johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
p. johansson skrev:
har du några torrsumpsdelar över ifrån motorn?


Nä, jag har ju inte ens fått ihop den än.

Nu är iaf 4 stycken LET kolvar rengjorda, allt fastbränt skit i kolvringarna är borta och de är rena och fina.
På en kväll så borde kolvarna i motorn och det mesta vad gäller block och topp sitta på plats.

Men jag har en dum fråga, hur sjutton får jag bort packboxen som sitter på oljepumpen???

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Är det en vanlig packbox så kan du dra i ett par plåtskruvar så har du nåt att dra i med tång eller bända med skruvmejsel.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Är det en vanlig packbox så kan du dra i ett par plåtskruvar så har du nåt att dra i med tång eller bända med skruvmejsel.


Jag är värdelös, jag lyckas inte...
Jag har bänt med skruvmejsel men vågar inte ta i tillräckligt mycket? Det är så att de har blivit några märken i aluminiumet på "pumphuset", då väntade jag på en bättre dag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Dagens frågor och resultat.

Kolvringar!!!
Jag tog bort ringarna från ett gäng LET-kolvar, dum som jag var noterade jag inte vilka som satt var.

Oljeskrapringarna fattar jag hur de sitter

Men iaf så hittar jag tre ringar som skall sitta i mitten spåret, och en som ser ut så här:


Jag antar att det också är en mittenring???

Sen finns det fyra toppringar, men bara en som säger vilken sida som skall vara upp. Det är bara den ringen som har någon märkning öht.



Igår såg jag att en av kolvarna har en skada:




Kolvarna köptes för läääänge sedan, om den skadan fanns då eller kommit i någon flytt skiter jag i. Nu sticker det ut pyttelite och jag antar att det kommer att repa cylindern. Men går det att fixa på något sätt, kanske genom att slipa ner den lilla upphöjningen?

Nu är det inte hela världen iofs, jag har mer LET-kolvar i gömmorna.


Sen har jag velat fram och tillbaka, hur fan skall jag bygga motorn och på vad? Bortsett från motorn som sitter i bilen har jag 6 olika block i olika stadier av kompletthet. Men ett beslut fattades om vilket block och topp som skall användas, och som vanligt sket det sig snart.
Jag hade fyra val:
* borrar upp ett hål för inkommande olja och gängar för anslutningen i ett annat block
* pratar med Rolle om att modifiera en oljepump, då behöver man inte modifiera blocket
* köper ett senare "front cover" från SBD (eller någon annan), bilder på baksidan på ett sådant finns på: http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Dry_Sump_20L/Dry_Sump_20L.htm
* fortsätter med den gamla Kebab-motorn som jag sett som donator hitills
Jag orkar inte mecka över torrsumpen på en annan motor...

Tanken just nu är att få ihop en fungerande motor, med sprut och snigel. Om den rasar efter en stund så är det inte hela världen, det är en "läromotor". Det enda jag inte vill skall rasa totalt är oljepumpen, men i övrigt kan den slänga ut en kolv ur blocket.

Så en motor som Dude har satt ihop länsas nu, den var tänkt att byggas på från början.

Här har toppen trillat bort.



Efter ett tag låg kolvarna från motorn i en låda



Lite senare hade stakarna från motorn satts ihop med LET-kolvar.

var köper man ARP Assembly lube gegga över disk i Stockholm? Eller kan man använda något annat Moly-fett?

Där tog det stop idag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul att du orkar kämpa på med bilen, ska bli spännande att se var det bär av med turbosnurran.

Ultra motors har väldigt mycket arp på hyllan, kolla med dom!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Marcus Gustafsson skrev:
Dagens frågor och resultat.

var köper man ARP Assembly lube gegga över disk i Stockholm? Eller kan man använda något annat Moly-fett?

Där tog det stop idag.


Åbergs har nog.
http://www.abergsvtc.se/product_info.php?products_id=18798
Hansen i Spånga har garanterat.

Enklast är annars att låta Mekonomen ta hem ifrån Hansen så slipper du åka så långt. Frågan är om det behövs till moderna motorer, går ju att lägga olja på lagren med. Du kan ju köra runt torrsumpspumpen innan start. Men varför chansa när monteringsgeggan inte kostar mycket.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



jag köpte red line assembly lube på mekonomen, ringde på morgonen så hade dom hemma på eftermiddan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Ska motorn stå länge efter montage?
Om inte,, smörj med vanlig motorolja.

Jag har skruvat isär maskiner som stått tiotals år på skroten, det är fortfarande olja i lagerlägena.

Det är överdrivet det där användandet av montageolja.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Tack för alla svaren, jag hade helt glömt bort Ultra motors så jag svänger förbi dem på hemvägen (jobbar i Södertälje).

thumbs up

EDIT:
För lagrena tänkte jag inte göra något mer än att ha på motorolja, och arbeta upp tryck med torrsumpen innan det den startas (dras runt). Jag var nog otydlig, det är ARP smörjan att ha på gängorna till vevstaksbultarna jag är ute efter. Det verkar vara en soppa med olika moment om man har deras eller inte, eller om man skall mäta sträckning. Så jag tänkte köra på det enklaste, köpa dyr gegga, ha på och dra med de moment jag har hittat för geggan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



aha,, på bultarna, vanligt jäkla grafitfett duger bra.
är inget hokus pokus bara för det står ARP på tuben =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Jag åkte förbi Ultra Motors och fick ARP gegga till väldigt bra pris.

Kanske iofs för att jag beställde delar jag kom på när jag ändå var där.
Jag fick en fråga om jag inte vilja sälja de Opel-motordelar jag inte vill ha/behöver, kanske åtminstone lite halvseriöst. Han jag pratade hade precis satt ihop två C20XE-baserade motorer och visste precis vilka delar jag pratade om, det är mer än vad man kan säga om Opel-verkstäderna.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Marcus Gustafsson skrev:
Jag åkte förbi Ultra Motors och fick ARP gegga till väldigt bra pris.

Kanske iofs för att jag beställde delar jag kom på när jag ändå var där.
Jag fick en fråga om jag inte vilja sälja de Opel-motordelar jag inte vill ha/behöver, kanske åtminstone lite halvseriöst. Han jag pratade hade precis satt ihop två C20XE-baserade motorer och visste precis vilka delar jag pratade om, det är mer än vad man kan säga om Opel-verkstäderna.


Låter väl som en affär innan är en ännu bättre lösning, med att han plockar ihop motorn åt dig och får resterande delar

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag åkte förbi Ultra Motors och fick ARP gegga till väldigt bra pris.

Kanske iofs för att jag beställde delar jag kom på när jag ändå var där.
Jag fick en fråga om jag inte vilja sälja de Opel-motordelar jag inte vill ha/behöver, kanske åtminstone lite halvseriöst. Han jag pratade hade precis satt ihop två C20XE-baserade motorer och visste precis vilka delar jag pratade om, det är mer än vad man kan säga om Opel-verkstäderna.


Låter väl som en affär innan är en ännu bättre lösning, med att han plockar ihop motorn åt dig och får resterande delar


Det är ju inte en helt dum tanke!
Men å andra sida så vill jag göra detta för att lära mig, och se om jag får ihop något som fungerar. Hade det enbart handlat om att få något fungerande så hade det funnits bättre (billigare, mindre tid, mindre energi, mm) vägar. Tex :
* Köpa en Saab Aero-motor, det passar mot växellådan nu. Då hade det "bara" varit avgas och trycksystem till turbon (och lite till)
* Köpa någon form av LS-motor... mumma... och uppe i samma peng som jag lagt på Opelmotorer, turborenovering, insprut, mm, mm.

Så med det sagt, jag är fullt medveten om att jag inte tar snabbaste eller lättaste vägen, men belöningen kommer när motorn startats i bilen, med turbo och hela konkarongen, har tokrasat så att jag får försöka få ihop en ny motor och den sen fungerar!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Dagens kvällspass blev inte som tänkt, men hur ofta blir det så?

Kolven med en liten skada kommer jag att slipa ner försiktigt eftersom ingen protesterat.

Kebabmotor tappade sina kolvar:


Men de som har satt upp oljetråget sist borde få bannor, 5 kilo orange högtemppackning från Biltema har använts (jag har en känsla av att jag var inblandad ).

Men innan jag tog ur dem blev det detektivarbete, jag kom på att jag inte visste åt vilket håll pilarna på kolvarna skall peka. På Kebabmotorn pekar de mot kamremen, på bilder från motorn jag plockade stakarna från pekade de mot svänghjulet på bilder. I ett hörn står ju en komplett motor, kanske man skall lyfta på toppen på den för att se? Nä, så dum är jag inte.
Däremot plockade jag fram blocket från min gamla Calibra, det har ju kvar tre kolvar iaf. Efter en kvarts rengöring från sot, mm, kunde jag ana svaga pilar på två kolvar som pekade mot kamremen. En googling sa att de skall peka mot kamremmen, men också att det går åt båda hållen utan att sabba något. Men sånt detektivarbete sysselsätter jag mig med.

Sen gammalt har jag en kolvringskompressor från Bilbuttericks, jag har satt i kolvar med den innan. Men idag gick det inte, jag fick inte ens i första oljeringen. Efter en stund hade jag skurit upp fingrar och annat och lämnade det till en annan dag. Var finns bättre saker för att få i kolvar??? (Ultra motors som svar räknas inte )

Något som jag funderade på sedan ett tag var att byta vevstakslager, inte för att det egentligen behövs utan... bara för att. Så ner i förrådet och leta, efter en stund hittades:


Nya vevstakslager. thumbs up

och efter lite mer letande efter vad som fanns så hittade jag detta.


Fan Dude, kunde du inte ha skrivit "Hörru blindstyre, kolla bland grejerna du köpte...".


Jag skrev ovan att jag beställde några småsaker av Ultra motors när jag var där. Gissa vad jag hittade i en annan låda...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Monteringskona för kolvar är överlägset, svarvade en sån till min motor



_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Mange K skrev:
Monteringskona för kolvar är överlägset, svarvade en sån till min motor




pucktvåa

_________________
Roland Johansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Marcus Gustafsson skrev:
Jag skrev ovan att jag beställde några småsaker av Ultra motors när jag var där. Gissa vad jag hittade i en annan låda...

Se det från den ljusa sidan.... när det rasar och du behöver skruva ihop motorn igen....
så har du redan detta

Har själv gjort liknande saker...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 51, 52, 53   >>
52 besök senaste veckan (278497 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande