Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 C2 -90 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18 >> 191 besök senaste veckan (136008 totalt) |
Det vart en tripp till Gotlandring innan säsongen tog slut. Dagen började dock med regn och det var rejält halt, det hann dock torka upp på eftermiddagen. Detta var första gången som jag körde på Gotlandring och innan hade jag fusktränat lite hemma på PC'n men det var mer kuperat än hur man upplever banan virtuellt. Jag gjorde inte någon jätte satsning på att åka något fort iom för mig ny bana, blött och nästan slut däck. Utan fokus var mer på att glida runt och ha kul.
I väntan på färjan... Dedikerad Porsche parkering i fören Det kom skurar till och från hela förmiddagen. Gotlandsstämnings bild. Dags för hemfärd. Hyffsad parkring utanför hotellet. En liten film ifrån några varv, glöm inte att klicka i HD1080: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Då var den nybesiktigad, tvättad och nedbäddad för vintern. Det vart 259 mil i år, förhoppningsvis några fler nästa år.
I vinter är tanken att jag ska se om jag inte kan göra lite grovrengöring i bakre hjulhusen, byta bakljus/reflexramp och eventuellt byta till lättat svänghjul. Nya däck till nästa säsong blir Michelin Super Sport som måste beställas ifrån USA(tack för det Michelin ), vilket ska bli spännande att testa. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Någon grovrengöring av hjulhusen eller byte av bakljus har det tyvärr inte blivit av... Nya däck är däremot på gång, jag är sjukt spänd på hur Michelin däcken kommer prestera. Tyvärr så ville inte balansvikterna sitta kvar så jag måste på det omgjort nu i veckan... Så här ser oljan ut efter 259 mil, kanske inte helt nödvändigt att byta men det är ju alltid kul att pyssla lite. En kortare tur vart det även, fortfarande lite för mycket grus kvar ute på vägarna för några längre turer. De gamla fälgarna åkt på igen för första gången på fyra år iom däcksbytet... Cup 1 designen gör sig bra på 964'an! Om någon som vil sälja en uppsättning Speedlines till mig billigt så kan hen höra av sig... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Bilen tvättad och i morgon bär det av på årets första slalomtävling på Lunda med Porscheklubben. Det ska bli sjukt intressant och se hur de nya däcken fungerar, förväntningarna är högt ställda i alla fall.
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jodå, däcken presterade bra. Betydligt mer grepp och de släppte inte så abrupt som de gamla utan behöll mer grepp när det började sladda. Föraren däremot kände sig rejält ringrostig... kom inte in i rytmen ordentligt och gasade för lite...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
_________________ Tobias Bengtsson Porsche 964 Carrera 2 - 1993 Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990 Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld) |
||
Nu har jag hämtat mina nya bak bromsok(4-kolvs ifrån 964 C4) ifrån pulverlack och fått en hög med packningar på posten, så nu kan jag börja bygga ihop dem igen. Måste bara försöka hitta skruvar till ändplåtarna(M6x16 kullerskalle) någonstans, då Sifverts inte har helgöppet...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Fint, var lackade du dom? _________________ Jens Lanvin |
||
http://www.isaxonspulverlack.se/ _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Här händer det inte så mycket, bilen har fått ny olja och ny bromsvätska. Eftersom jag byter färg på bromsvätskan vart det tillbaka till Motul i år, jäklar vad färgmedel det verkar vara i Ate super blue racing... vätskan är fortfarande klart blå efter 1,5L Motul. Jag har även haft lite pyspunka på bakdäcken så nya BBS tätningsringar är inhandlade av OCL så nu gäller det bara att däckmojjen får tid att byta dem. Nya bakljus/reflexramp är också inhandlade men jag inväntar en omlackning av bakkofångaren för den hade lite skavanker så allt blir fint.
Årets första slalom var i förra helgen och jag testade lite nya(lägre) däcktryck men jag tyckte ändå att det går yvigt. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Lite uppiffning på gång, nya baklysen. De spricker och blir missfärgade med tiden och ser allmänt tråkiga ut. Samtidigt passar jag på att lacka upp bakre kofångaren som hade några skavanker. Tanken var att allt skulle återmonteras i helgen men tyvärr så var inte lackeraren klar med sitt så jag kommer få stressmecka dit kofångaren på fredags kvällen då det är slalom i helgen igen...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Nja, jag är väl inte helt nöjd. Det var en snabbt lagd bana vilket jag har lite svårt att anpassa mig till. Det ihop med några dåligt tajmade vändningar gjorde att jag inte rådde på Fabian. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
För att matcha den nylackade stötfångaren så vart man ju tvungen att maskinpolera resten av bilen... sjukt jobbigt...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag har varit lite missnöjd med hur det bromsar och tycker att bla när man kör slalom så låser det upp för snabbt i fram. Efter lite nätforskning så visar det sig att när man kör med 4-kolvs oken ifrån C4'an så har de ändrat bromsbalansen pga mindre kolvarea på 4-kolvsoken. De gick då ifrån en 45bars reducerventil till en 55bars. Men kloka personer säger att man kan öka ännu mer... så det fick bli att ta bort ventilen helt...
Lite olika grafer om hur det blir med lite olika ok och ventiler, jag kör alltså nu enligt den andra grafen och med grön kurva: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 C2 -90 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18 >> 191 besök senaste veckan (136008 totalt) |