Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
8 besök senaste veckan (135030 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Banträff på Mantorp med PCS idag. Jag vart positivt överraskad av SuperSport däcken som jag tyckte höll i riktigt bra under hela passet utan att överhettas.


Fotograf: Anders Linder

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
LimmetED
Tyresö
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Bra där Thomas thumbs up

_________________
Anders Linder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Det börjar närma sig säsong igen, och för att vara mig så har det varit ovanligt mycket meck i vinter. Alla hjulupphängningar tog jag ner och bytte alla bussningar och infästningar, så allt är tight å fräsht. Det var lite pyssel att få ur bussningarna när man inte har en press, utan man får knacka/såga/borra osv... men till slut så. När jag skruvade av drivaxlarna så hittade jag också en trasig inre drivknutsdamask, så jag fick plocka isär drivknuten och fetta om den och montera ny damask. Tur i oturen, det hade inte varit kul(dyrt) om man kört vidare och slitit ut drivknuten.



När allt var klart så var det dags att lämna in bilen på injustering av vinklar och corner weight, så jag tog kontakt med min vanliga däckmoj. Det visar sig att min kontakt sålt sin del... en dålig magkänsla infinner sig... men jag bokar i alla fall. Någon vecka senare lämnar jag in bilen och de ska ringa när den är klar... arbetsdagen går och inget samtal... kollegan kör dit mig efter jobbet och de håller fortfarande på. Efter 30 minuter så kommer de och säger att de inte får till cambern fram... Konstigt tänker jag, de har tom mindre camber än förra året... De testar att justera lite till men lyckas inte. Klockan går och jag börjar bli otålig så jag säger att det får duga som det är. Tittar då på protokollet och ser att det är fel camber bak... där har de tagit fel på tiondels grader och gradminuter.... så det är mer camber bak än fram... Jag ber dem göra om igen vilket tar ytterligare en timme... När de slutligen är klara så visar de upp protokollet för invägningen och hävdar att det var så bra att de inte behövde justera... Just då är jag trött och klurar på varför de inte fick till cambern så jag tittar inte så noga på på invägningen utan åker hem. Senare på helgen så åker jag till garaget för att kolla varför det inte går att justera cambern. Så fort man tittar in i hjulhuset så blir det uppenbart att de inte släppt på hämmaren och att den håller emot när man försöker "fälla" in hjulet. Hmm märkligt att de inte släppt på hämmarna tänker jag vilket borde varit gjort, och kollar då på invägningen... det skiljer 90kg på diagonalen...
Jag åker tillbaka på måndagen och ber att få reklamera jobbet, och möts då av en massa dålig attityd ifrån nya ägaren, och när jag undrar när de kan gör om jobbet så får jag svaret: -"Nä, du vet nu är det däckbytar tider så vi har inte tid..." och föreslår en tid en månad senare... jag orkar inte bråka utan vi bokar.
Sååå... en månad senare så är det dags att lämna in bilen igen(08.00). Vid 11 ringer de och säger att invägningen är klar och att de nu bara ska justera vinklarna så jag kan hämta den vid 12. Jag kommer dit vid 12 och får vänta 1.5 timme innan de är klara. När jag får protokollet så ser jag att det är toeout i stället för överenskomna toein fram... in med bilen igen... och efter ytterligare en timme så är de äntligen klara...
Då kommer nästa kalldusch... då vill de ha mer betalt än vad vi kommit överens om ifrån början... WTF ... här tar mitt tålamod slut och jag undrar va f_n de håller på med. Jag slipper till slut betala mer och vi är rörande överens om att de slipper mig och min bil i framtiden... *pust*

Invägningen verkar ju i alla fall se ok ut:






Så till lite roligare nyheter:

För ett gäng veckor sedan slog jag till och beställde nya fälgar:




Får dock lägga om däcken hos en ny däckmoj...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Vackert! Men hade du inte redan BBS motorsporthjul?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Wärhner skrev:
Vackert! Men hade du inte redan BBS motorsporthjul?

Jo, E28'or. Så de ska sannolikt säljas om jag inte ångrar mig... jag vill se de nya på lite först så jag inte gör något förhastat...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



ThomasT skrev:
Wärhner skrev:
Vackert! Men hade du inte redan BBS motorsporthjul?

Jo, E28'or. Så de ska sannolikt säljas om jag inte ångrar mig... jag vill se de nya på lite först så jag inte gör något förhastat...

.


Låter som dagens lyxproblem

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Jag beställde bakfälgen i 9.5" istället för som tidigare 10", hela ändringen ligger på inre fälgbanan så det blir bättre med plats. Jag upptäckte även att det vart lite stretch med 10" och 265 breda Supersport.

Innan:


Efter:

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Det vart även en halvtum mer djup i bakfälgarna också.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Sååååå vackert thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Klockrent

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Årets första slalomtävling avverkades igår och det gick riktigt bra. Bilen känns bra men lite småsaker kvar att fixa. Jag har bestämt mig för att lämna in bilen igen och kolla över hjulvinklarna, denna gång till Daniel på Bandhagens Däck. Toe står fel bak men även för att det känns bättre att få det kollat efter de senaste katastrof inställningarna..

Jag börjar även misstänka att däcken börjar tappa lite grepp, de är nu inne på fjärde säsongen och har typ 40-30% mönster kvar. Någon som har erfarenhet av att tappa grepp efter några år?


En liten film ifrån gårdagen körning:

[/code]

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
ThomasT skrev:
Årets första slalomtävling avverkades igår och det gick riktigt bra. Bilen känns bra men lite småsaker kvar att fixa. Jag har bestämt mig för att lämna in bilen igen och kolla över hjulvinklarna, denna gång till Daniel på Bandhagens Däck. Toe står fel bak men även för att det känns bättre att få det kollat efter de senaste katastrof inställningarna..


Nu har jag varit hos Daniel på Bandhagens Däck och gått igenom vinklarna igen(och hade dessutom förmånen att få träffa forumägaren och titta lite på M2'an).

Resultat innan mätning: Caster fram stod på ena sidan på 3.05 och andra 4.45... bak visste vi redan att toe stod fel. Vi hittade även en låsmutter som inte var åtdragen samt några som var skadade pga att man varit för slöa för att montera bort plastskyddet under bilen innan justering...

Men nu efter allt är fixat så känns den riktigt bra igen! Det är slalom nu på lördag igen så får vi se hur det går.

En bild ifrån förra slalomtävlingen, det kränger galet mycket:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



Grymt fin bil thumbs up du träffade på mig också i dag på Bandhagens Däck

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
subarumicke skrev:
Grymt fin bil thumbs up du träffade på mig också i dag på Bandhagens Däck

Tack, och trevligt att träffa dig med!

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



ThomasT skrev:
Resultat innan mätning: Caster fram stod på ena sidan på 3.05 och andra 4.45... bak visste vi redan att toe stod fel. Vi hittade även en låsmutter som inte var åtdragen samt några som var skadade pga att man varit för slöa för att montera bort plastskyddet under bilen innan justering...

Men nu efter allt är fixat så känns den riktigt bra igen! Det är slalom nu på lördag igen så får vi se hur det går.

En bild ifrån förra slalomtävlingen, det kränger galet mycket:



Kränger mycket? Du var nio sekunder (9!!!) snabbare än jag och tre sekunder snabbare än tvåan.
Menar du att du dessutom hade fel på hjulinställningen?

Jaja, det blir till att träna mer då...

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Planerade också att komma på slalomen på lördag tillsammans med Farsan men just nu ser vädret ut att bli riktigt sopigt thumbs down


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
fridsten skrev:
Kränger mycket? Du var nio sekunder (9!!!) snabbare än jag och tre sekunder snabbare än tvåan.
Menar du att du dessutom hade fel på hjulinställningen?

Jaja, det blir till att träna mer då...

Japp, köra mycket slalom är grejjen... Men jag ställde faktiskt vinklarna lite mindre svängvänligt så det borde vara lungt att hänga med nu...

Wärhner skrev:
Planerade också att komma på slalomen på lördag tillsammans med Farsan men just nu ser vädret ut att bli riktigt sopigt thumbs down

Det vore kul om du var med! Angående regnet ser det surt ut, MEN jag tycker de flyttar nederbörden framåt hela tiden så håller vi tummarna tillräckligt hårt så kanske det kan hålla sig torrt under förmiddagen...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



ThomasT skrev:


Wärhner skrev:
Planerade också att komma på slalomen på lördag tillsammans med Farsan men just nu ser vädret ut att bli riktigt sopigt thumbs down

Det vore kul om du var med! Angående regnet ser det surt ut, MEN jag tycker de flyttar nederbörden framåt hela tiden så håller vi tummarna tillräckligt hårt så kanske det kan hålla sig torrt under förmiddagen...

.


Nu ser väderprognosen riktigt lovande ut, både jag och farsgubben kommer thumbs up

Skall bli kul att testa på lite slalom igen, känns som det måste varit 10år sedan sist?
Edit: körde ju förresten med rejsagänget på Gillinge när jag åkte E46M3 för 4-5år sedan, det måste varit sist vi sågs?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Wärhner skrev:
ThomasT skrev:


Wärhner skrev:
Planerade också att komma på slalomen på lördag tillsammans med Farsan men just nu ser vädret ut att bli riktigt sopigt thumbs down

Det vore kul om du var med! Angående regnet ser det surt ut, MEN jag tycker de flyttar nederbörden framåt hela tiden så håller vi tummarna tillräckligt hårt så kanske det kan hålla sig torrt under förmiddagen...
Nu ser väderprognosen riktigt lovande ut, både jag och farsgubben kommer thumbs up

Skall bli kul att testa på lite slalom igen, känns som det måste varit 10år sedan sist?
Edit: körde ju förresten med rejsagänget på Gillinge när jag åkte E46M3 för 4-5år sedan, det måste varit sist vi sågs?

En 911'a är dessutom lite annorlunda att köra i slalom(fast en sån där modern som du har kanske inte är så speciell), men det märker du i morgon...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nicke Nilsson
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 103



Bra skrivet...
Inte misskreditera dom som gör ett dåligt jobb,men nämn dom som gör ett bra jobb.

_________________
Hans Nilsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
I lördags vart det en sväng till Mantorp och banträff med Porscheklubben. Vi kör i "klassik" gruppen där man får köra med bilar fram till 964, 968 och 928. Jag gillar verkligen köra med andra bilar som är relativt jämnsnabba, speciellt som de nyaste modellerna ifrån Porsche är sjukt snabba och kommer som skjutna ur en kanon på rakorna. Återigen imponerar Supersport däcken och det är bara i långa kurvor typ parisarn där man märker att r-däck har lite mer fäste. Värre är det med originalstolarna... jag kom på mig själv att jag satt och höll mig fast i ratten så pass jag jag fick mjölksyra i underarmen... får se om den någon gång dyker upp en bra prisad Recaro PP i skinn så kanske man får tänka om. De nya bromsbeläggen (PFC11) fungerade kanon, ingen fade värd att nämna. Däremot skulle jag nog vilja ha en stummare känsla i pedalen så jag har inte lagt idén på att uppgradera bromsarna på hyllan än...

En lånad bild bakom en fin RS:



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
8 besök senaste veckan (135030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande